Skriver litt om hvorfor gå for 800hz deling på et såpass stort horn som 2360.
Mulig jeg snubler litt i mine teorier, det er fult lov for andre å korrigere!
En ting som er fint med JBL er hvor mye dokumentasjon som er lagt ut på nett. Fritt frem å lese.
Begynner med driveren 2446. Her ser en respons og impedansmåling koblet til et plain wave tube.
En ser at mellom 400 og 500hz peaker impedans. Tolker dette til å være egenresonansen til driveren (Fs).
En bør holde seg over dette. Det vil si driveren har en grense på ca 500hz. Men den har og gradvis stigende impedans i det den passerer 1khz på vei nedover.
Så kobler en driveren til hornet. Da får en følgende:
Det er med 2445 driver, men måler likt med 2446. Disse to driverne er veldig like.
En ser nå at impedansmåling ser annerledes ut. Under 1k ser det ikke helt bra ut.
Dette kommer av akustisk impedans i hornet som videre slår ut elektrisk.
En kan når en gjør råmåling også se hvordan dette slår ut, frekvensrespons blir litt ujevn.
2360 er kjent for "growl" og det har nok sammenheng med noe av dette.
En kan dele lavt og leve med dette, låter gjerne litt kult i noen sammenhenger.
Alternativt kan en dele høyere, 800hz og en del er vekk.
Siste alternativt er gjerne DSP, gå direkte på peaker og korrigere respons, men en vil likevel ha med en del artifakter selv om en korrigerer.
Tror det er den lange throaten sammen med den brå overgangen ved diffraksjonspaltene som skaper en del av dette.
2360 har ikke noen særlig fin overgang ved driver. Men etter sett en del overganger på bl.a radial horn og multicell tror jeg ikke dette kan få for mye skylda for ting og tang.
Ser en litt videre så kan en se på 2366 hornet.
Her er en måling med 2445 driver.
Dette hornet er nesten 1,4m langt

En ser at det oppfører seg litt finere under 1k, men en bør nok holde seg noe over 500hz enda. Impedans peaker ut ved 500.
Her er en måling med 2366 og 2485.
2485 driveren feritt versjon av klassisk 2482, og er med phenolic membran.
Nøyaktig hva som foregår i driver med phenolic veit jeg ikke, men disse driverne er oppgitt til å kunne deles ved 300hz.
Denne driveren har et bedre grep under 1k enn 2445. Ned til litt under 500 da det peaker ut.
Bruk av phenolic straffer seg oppover i frekvens. Det detter brått ved 5k.
En kan også se på andre horn som 2380 og 2352 at en får litt rare impedansmålinger.
Skal en ha impedans til å se penere ut nedover i frekvens bør en gjerne gå over til runde horn, men da på bekostning av beaming oppover i frekvens.
Gjerne også benytte driver med godt grep nedover i frekvens.
JBL 2446 bør ikke benyttes under 600, gjerne dele den enda litt høyere for penest mulig oppførsel.
Har prøvd dele helt nede ved 350hz, det låt forferdelig dårlig.
Brukte også BMS 4590 en periode, oppgitt med nedre deling 300.
I 2360 oppførte den seg fint ved deling ca 500. Det gikk greit.
Bra trøkk i BMS driveren men låt desverre bittelitt daft oppover i frekvens sammenlignet med drivere som benytter metallmembran.
Vel..det var dagens tech

Veit der er folk som kan mer om disse sakene enn meg, men dette er hva jeg tror jeg kan så langt
Mvh
oks