1602 er en mer "hifi" type bass med skumoppheng, dessverre ikke å få lenger.... kjøpte de åtte siste for en tid tilbakeTror 1602 er populærUff...
Ferritt modellene er ikke komt inn på den siden enda, får tro dem kanskje er rimeligere.
Prøver å forstå disse TAD 15" erne.
Er det 1601A som er "best" med underhung voicecoil?
1601B er Alnico, 1603 er ferritt?
http://www.hornstudio.de/1602.pdf
men det er vel egentlig alle , utfra prisnivå..
Ferrit modellene til GPA er gått ut p.g.a. manglende leverandør.Uff...
Ferritt modellene er ikke komt inn på den siden enda, får tro dem kanskje er rimeligere.
Prøver å forstå disse TAD 15" erne.
Er det 1601A som er "best" med underhung voicecoil?
1601B er Alnico, 1603 er ferritt?
Flere ting her som er litt trøblete , er onken bassrefleks ? noen mener - helt klart ja, i bygge beskrivelsen ; " close to the "acoustic line" or sees however , that despite its appearance, this speaker is not the type "Bass Reflex". This equivalent circuit is indeed a damped low-pass filter and not a resonant circuit.Over til litt annet.
Prøver denne Onken kalkulatoren:
mh-audio.nl - Home
La inn Altec 416, og den kommer frem til dobbelt volum av hva som er i Onken 360......eh..
Skjønner ikke helt..
Noen som forstår dette?
Har også reagert på det med 416 i OB, virker som en teoretisk god match. Dessuten skryter alle av 515c i ob - en slager her , etter Sluket brøt isen på akkurat dette.Skal en bygge OB, og ha en del drivere, så blir det fort litt kostbart med GPA eller TAD.
Men går man for bassrefleks og trenger kun to drivere, er det jo ikke så gale det her![]()
Interessante opplysning- henger ikke teori og praksis helt sammen, eller er det onken som har høyere avstemning - virker jo som senter på portout ligger rundt 45 hz ?Altec 416 i 400 liter kasse, 25hz ?
Bruker elementet 416-8A i Onken 360L og det gir ikke stort mer 50 HZ ca , når det er sagt spiller dette Altec elementet mellomtoner som er helt utrolig flott ,416 er vel best som mellomregister om ikke ekstreme kassevolumer er tilgjengelig.
Virker jo veldig lineær 45 -600 da !PerM
Her en nærmåling av Altec 416-8A uten eq - rød, blå i Onken 1m
45hz er vel nær sannheten
Vis vedlegget 526823
kalkulatoren fungerer ikke, fordi det er gjort endel forenklinger i formlene som brukes til å beregne portenes lengde når forholdet høyde/bredde/antall porter endres.Walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck.
Det er nok en bassrefleks.
Reagerer også litt på et par ting som står i artikkelen. Reagerer også på at Onken kalkulatoren ikke funker på sin egen konstruksjon....trur ikke jeg har trykt feil.
Ser ut som en "kompliserer" ting som egentlig er helt greit å sette i sammenheng når en tenker bassrefleks.
Virker utfra vas. som ferrit har mykere oppheng, men samme egenresonans - altså mindre masse. Det blir jo også underbygd av at ferrit har lavere qts , men samme flux.( kan være flere årsaker)Det er forskjell i t/s mellom Ferritt og Alnico.
Finner mms oppgitt på 416 alnico til å være 89gram.
Siden Fs er lik mellom alnico og ferritt, både på 515 og 416, så tenker jeg mms er lik.
Det som er forskjell er Qes. Altec har nok ulikt med JBL fått et strammere motorsystem ved konvertering til ferritt.
Qes på 416 alnico = 0,336
Qes på 416 ferritt = 0,22
Hei oks81!Joda, en vil senke nullpunktet med motstand. Jeg kjører 8ohm i serie med 2227 slik jeg har det når for å møte de to nedre bassene.
Gir vel ca 3-4dB demping over 200hz.
Monterer jeg inn 2226 i toppen trenger ikke den dempingen.
Å bare sette 8ohm i serie er gjerne sløvt, men det funker, og det er gjerne liten fordel å få litt bevegelse siden det er OB.
180liter og 50hz blir en helt annen øvelse..
Vis vedlegget 526677
Grønn = 2227
Blå = 2227 + 4ohm
Rosa = 2227 + 8ohm
Men du var kanskje ute etter at ved 50hz så er følsomheten egentlig ganske lik mellom de tre, mens en med motstander demper over.
Vas på over 800 liter finner du ikke hver dag på en 15" !Disse data har jeg googlet frem, men om det stemmer vites ikke, man finner ikke data via Altec
416-8A (416-8Z equiv.)
Qts- 0.25
Qms- 3.55
Qes- 0.27
Vas- 29.673 (cu ft)
Fs- 23.9
Sens 98.13 (W/M)
Re- 6.58
Pe- 30W (cont)
Le- 1.26 mh
Bl- 13.94
xmax- 0.14 inches
Opprinnelig så var det 3stk JBL 2226 i fjølene.Hei oks81!Joda, en vil senke nullpunktet med motstand. Jeg kjører 8ohm i serie med 2227 slik jeg har det når for å møte de to nedre bassene.
Gir vel ca 3-4dB demping over 200hz.
Monterer jeg inn 2226 i toppen trenger ikke den dempingen.
Å bare sette 8ohm i serie er gjerne sløvt, men det funker, og det er gjerne liten fordel å få litt bevegelse siden det er OB.
180liter og 50hz blir en helt annen øvelse..
Vis vedlegget 526677
Grønn = 2227
Blå = 2227 + 4ohm
Rosa = 2227 + 8ohm
Men du var kanskje ute etter at ved 50hz så er følsomheten egentlig ganske lik mellom de tre, mens en med motstander demper over.
Tolker jeg det rett at du bruker de to nederste driverne fra bunn og opp til krysningspunkt mot topphorn, og til slutt en low-pass variant på 3. driver? Innbiller meg at jeg misforstår teksten noe her.
Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på nytt midbass/nedre mellomtone system, fra røflig 100-150 til 800hz. Og lurer dermed på hvordan det fungerer å benytte flere store drivere til dette (f. eks. 2 x 15" i OB) ift. lobing etc. når systemet skal brukes en del opp i frekvens.