OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo desverre prisene på slikt som gjør at skrotnisser som meg kommer med halvgode ideer om hvordan få gamle JBL til å gjøre ting dem ikke kan :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Over til litt annet.
    Prøver denne Onken kalkulatoren:

mh-audio.nl - Home

La inn Altec 416, og den kommer frem til dobbelt volum av hva som er i Onken 360......eh..
    Skjønner ikke helt..
    Noen som forstår dette?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Uff...
    Ferritt modellene er ikke komt inn på den siden enda, får tro dem kanskje er rimeligere.

Prøver å forstå disse TAD 15" erne.
    Er det 1601A som er "best" med underhung voicecoil?

1601B er Alnico, 1603 er ferritt?
    Tror 1602 er populær

http://www.hornstudio.de/1602.pdf

men det er vel egentlig alle , utfra prisnivå..
    1602 er en mer "hifi" type bass med skumoppheng, dessverre ikke å få lenger.... kjøpte de åtte siste for en tid tilbake :( Lavere Fs enn 1601 variantene.
    1601 er den klassiske serien, og den som er mest sammenlignbar med f.eks. 416/515 variantene. 1603 er en noe rimeligere nyere variant, kleinere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Uff...
    Ferritt modellene er ikke komt inn på den siden enda, får tro dem kanskje er rimeligere.

Prøver å forstå disse TAD 15" erne.
    Er det 1601A som er "best" med underhung voicecoil?

1601B er Alnico, 1603 er ferritt?
    Ferrit modellene til GPA er gått ut p.g.a. manglende leverandør.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.424
    Torget vurderinger
    75
    Altec 416 i 400 liter kasse, 25hz ?

Bruker elementet 416-8A i Onken 360L og det gir ikke stort mer 50 HZ ca , når det er sagt spiller dette Altec elementet mellomtoner som er helt utrolig flott ,416 er vel best som mellomregister om ikke ekstreme kassevolumer er tilgjengelig.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal en bygge OB, og ha en del drivere, så blir det fort litt kostbart med GPA eller TAD.
    Men går man for bassrefleks og trenger kun to drivere, er det jo ikke så gale det her :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Over til litt annet.
    Prøver denne Onken kalkulatoren:

mh-audio.nl - Home

La inn Altec 416, og den kommer frem til dobbelt volum av hva som er i Onken 360......eh..
    Skjønner ikke helt..
    Noen som forstår dette?
    Flere ting her som er litt trøblete , er onken bassrefleks ? noen mener - helt klart ja, i bygge beskrivelsen ; " close to the "acoustic line" or sees however , that despite its appearance, this speaker is not the type "Bass Reflex". This equivalent circuit is indeed a damped low-pass filter and not a resonant circuit.
    Om det finnes noe helt klar matematikk for det her, og om mh-audio.nl følger denne , eller de har en egen modifisert utgave usikkert !

Dessuten virker det som 416 med keramisk magnet og alnico har ganske forskjellige data , riktignok spekket tydelig med a(lnico) her da !

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Skal en bygge OB, og ha en del drivere, så blir det fort litt kostbart med GPA eller TAD.
    Men går man for bassrefleks og trenger kun to drivere, er det jo ikke så gale det her :)
    Har også reagert på det med 416 i OB, virker som en teoretisk god match. Dessuten skryter alle av 515c i ob - en slager her , etter Sluket brøt isen på akkurat dette.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Altec 416 i 400 liter kasse, 25hz ?

Bruker elementet 416-8A i Onken 360L og det gir ikke stort mer 50 HZ ca , når det er sagt spiller dette Altec elementet mellomtoner som er helt utrolig flott ,416 er vel best som mellomregister om ikke ekstreme kassevolumer er tilgjengelig.
    Interessante opplysning- henger ikke teori og praksis helt sammen, eller er det onken som har høyere avstemning - virker jo som senter på portout ligger rundt 45 hz ?

http://www.planet10-hifi.com/downloads/Hiraga-Onkens-English.pdf

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan egentlig ikke forstå annet enn at Onken er en bassrefleks. Resonansen blir sikkert snill med store og dype slotter.

416 med lav Fs er sikkert ålreit til OB vil jeg tro ja :)
    Ja det er forskjell mellom ferritt og alnico på spec, vi får glemme ferrittene siden dem er historie.

Angående tuning fant jeg denne i trosse sin tråd, kommer vel egentlig fra diyaudio eller noe?

Onken 360 416 vs 515.jpeg

Vil si tuning rundt 40, kanskje litt under med de portmålingene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Onken ER og blir bare en litt mer fancy bassreflekskonstruksjon, dette er belyst mange ganger. Bare en litt annerledes måte å utforme portene på. Ta et eks. som JBL 4350 og se på størrelse og areal på portene der.... hele poenget er frittpustende kabinetter slik oldschool elementer trenger det. Onken varianten er morsom å se på men ikke nødvendigvis noen stor gevinst over tradisjonelle porter performance messig. Men stive og fine kabinetter.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var også overbevist om refleks, men den originale Onken artikkelen hevder altså noe annet.

Nå er vel kurvene der tegnet og muligens redigert, hadde de vært fra en bassrefleks konstruksjon ville driveren hatt et punkt med mindre output pga portbelastningen - her rundt 40 hz ?.

En impedanse måling - eller nærfelt av bassdrivern ( trosse ? ) vil vel stoppe videre tvil !

Og hva er kalkulatoren i mh-audio.nl basert på - merkelig sak

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck. :)
    Det er nok en bassrefleks.

Reagerer også litt på et par ting som står i artikkelen. Reagerer også på at Onken kalkulatoren ikke funker på sin egen konstruksjon....trur ikke jeg har trykt feil.
    Ser ut som en "kompliserer" ting som egentlig er helt greit å sette i sammenheng når en tenker bassrefleks.

Kjører en simuleringer i winisd skal en nok ha med seg en liten sekk med salt og stille seg spørsmål med resultatet.
    Fint å benytte som en guiding, men veit nok ikke helt før en har bygd..

Men at dette låter tøft tviler jeg aldeles ikke på!
    Konstruksjonen er dritkul å se på! :)
    Målingen din trosse viser litt at winisd ikke er helt korrekt, men en tuning rundt 40-45 virker fornuftig om en bruker litt IQ :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Event Opal er vel en slags onken greie det og?
    ...i mini format.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Hvis en tar mikrofonen 5 -10 mm. fra støvhetta på bassen ( justerer ned nivået ..) vil koblingen enhet - port være tydelig. Er det en bassrefleks bør det bli et tydelig dip på tuning frekvensen, er jo veldig liten bevegelse i bassen på akkurat det punktet.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.110
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck. :)
    Det er nok en bassrefleks.

Reagerer også litt på et par ting som står i artikkelen. Reagerer også på at Onken kalkulatoren ikke funker på sin egen konstruksjon....trur ikke jeg har trykt feil.
    Ser ut som en "kompliserer" ting som egentlig er helt greit å sette i sammenheng når en tenker bassrefleks.
    kalkulatoren fungerer ikke, fordi det er gjort endel forenklinger i formlene som brukes til å beregne portenes lengde når forholdet høyde/bredde/antall porter endres.
    (ref kevin Carter i et innlegg på diyaudi( husker ikke lenger hvilket).
    konstruksjonen er forøvrig veldig følsom for forsterkerens utgangsimpedans. Jo høyere z out ifra forsterkeren, jo større kassevolum kreves for å beholde tuning.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.424
    Torget vurderinger
    75
    Virker jo veldig lineær 45 -600 da !

Er nok en fin løsning mot de større Altec hornene eller 500-550hz deling- litt vrien mot de mellomstore horn, i mitt tilfelle mot radial 650 vanskelig
    Kanskje et j-horn delt 130-150hz/Onken hadde vært noe.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her en liten øvelse i winisd.

Onken 360 med GPA 416, doble JBL 2226 i 225 liter kasse, samme som jeg hadde tidligere.

GPA 416 Onken 360 JBL2226 225L.jpg

JBLene montert i slik kasse med 40 tuning var litt "feit", og vil ganske sikkert si at dem vil ha litt mer output i bassen enn Onken.
    Altså er ikke winisd helt korrekt.

Sant som du sier Vegard, utgangsimpedans har nok en del betydning. Å benytte lav dempefaktor forsterker på et litt overdempet bassystem er ikke noen dårlig ide.
    Egentlig er lavere dempefaktor samme som jeg tyter om å sette motstander i serie med driver på en høy dempefaktor forsterker.

Hva er det Pass gjør for å få liv i fulltoner :)
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Banning i kjerka her nå... en MÅ ikke benytte hornløsninger i kombinasjon med en Onken konstruert bass, alt. finnes det også gode 8" elementer som kan hornlades og som kan matche godt. JBL f.eks., ref. Grelv/hornlyds uttestinger.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har lekt litt med winisd.
    Portareal til Onken 360 er 750cm2.
    Portlengde 40,5cm.
    Dette stemmer bra med tuning rundt 40hz sånn ca, så ja det bekrefter en bassrefleks, også målingene som er vist.

Hadde jeg ikke hatt bassystem, og hatt en møbelsnekker lett tilgjengelig, hadde vert fristende å få bygd.
    Skulle da ha testet med 2227 og krykkeløsning, om ikke annet for å finne ut av ting :)
    Plan B hadde vert å kjøpt et par 416. Er samme cutout i baffel om en bakmonterer driver.
    Bare en må passe på dobbet sett med rampa siden diameter på skruehull er ulik.

Det er jo flott for diy at man har en ferdig plan man kan følge med Onken, og bassdriverne er tilgjengelig!

Trosse, med de målingene du viser så bør det ikke være noe problem å dele rundt 6-700 mot horn.
    Det krever bare litt å finne ut av dette i delepunktet siden respons er litt ujevn.

Er det noe mer å si om gode 15"ere og bassrefleks?

Javisst som Sluk nevner er det mye man kan benytte over en Onken :)
    Uten å vite hvordan JBL CMCD er, men hvordan ville en slik driver gjort seg i et stort JMLC :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    CMCD låt alldeles glimrende i et stort Tractrix horn og gjør seg sikkert ikke bort i et JMLC heller. Veldig fornuftig løsning hvis en ønsker å dele så lavt som mulig (innen hornets virkeområde) mot bassen.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Ikke mer å si om gode 15" og bassrefleks ?

Et annet "mysterium" siden vi er på Altec - hvis man ser på spec. hvorfor har alnico utgavene tilsynelatende betydelig mer masse - feil i data blad eller annen forklaring ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er selvsagt mer å si, jeg kom bare ikke på noe selv :)

Må se på datablad.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er forskjell i t/s mellom Ferritt og Alnico.
    Finner mms oppgitt på 416 alnico til å være 89gram.
    Siden Fs er lik mellom alnico og ferritt, både på 515 og 416, så tenker jeg mms er lik.

Det som er forskjell er Qes. Altec har nok ulikt med JBL fått et strammere motorsystem ved konvertering til ferritt.

Qes på 416 alnico = 0,336
    Qes på 416 ferritt = 0,22

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    Bassrefleks kasse mekker du sjøl oks.Onken er bare litt mer arbeid :) Mye god lyd i en godt konstruert bassreflex kasse.
    Jeg ser meg ikke tilbake i alle fall. Godt nivå ned til 25hz med samme driver som ikke ga noe særlig under 35hz i ob. Har gjort underverker med lyden :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Det er forskjell i t/s mellom Ferritt og Alnico.
    Finner mms oppgitt på 416 alnico til å være 89gram.
    Siden Fs er lik mellom alnico og ferritt, både på 515 og 416, så tenker jeg mms er lik.

Det som er forskjell er Qes. Altec har nok ulikt med JBL fått et strammere motorsystem ved konvertering til ferritt.

Qes på 416 alnico = 0,336
    Qes på 416 ferritt = 0,22
    Virker utfra vas. som ferrit har mykere oppheng, men samme egenresonans - altså mindre masse. Det blir jo også underbygd av at ferrit har lavere qts , men samme flux.( kan være flere årsaker)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Slå inn dataene på et beregnings program !

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    Hehe trur det hadde gått fint jeg da men. Prøv å simuler i virtuixCAD. Det er ett veldig godt program. Som sier litt mer om hva som skjer. Enn winisd

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.424
    Torget vurderinger
    75
    Hvor finner du TS data på Altec 416-8a ?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke om det ble oppgitt - gamle dager ?

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.424
    Torget vurderinger
    75
    Disse data har jeg googlet frem, men om det stemmer vites ikke, man finner ikke data via Altec

416-8A (416-8Z equiv.)
    Qts- 0.25
    Qms- 3.55
    Qes- 0.27
    Vas- 29.673 (cu ft)
    Fs- 23.9
    Sens 98.13 (W/M)
    Re- 6.58
    Pe- 30W (cont)
    Le- 1.26 mh
    Bl- 13.94
    xmax- 0.14 inches

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    5
    Joda, en vil senke nullpunktet med motstand. Jeg kjører 8ohm i serie med 2227 slik jeg har det når for å møte de to nedre bassene.
    Gir vel ca 3-4dB demping over 200hz.
    Monterer jeg inn 2226 i toppen trenger ikke den dempingen.
    Å bare sette 8ohm i serie er gjerne sløvt, men det funker, og det er gjerne liten fordel å få litt bevegelse siden det er OB.

180liter og 50hz blir en helt annen øvelse..

Vis vedlegget 526677

Grønn = 2227
    Blå = 2227 + 4ohm
    Rosa = 2227 + 8ohm

Men du var kanskje ute etter at ved 50hz så er følsomheten egentlig ganske lik mellom de tre, mens en med motstander demper over.
    Hei oks81!

Tolker jeg det rett at du bruker de to nederste driverne fra bunn og opp til krysningspunkt mot topphorn, og til slutt en low-pass variant på 3. driver? Innbiller meg at jeg misforstår teksten noe her.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på nytt midbass/nedre mellomtone system, fra røflig 100-150 til 800hz. Og lurer dermed på hvordan det fungerer å benytte flere store drivere til dette (f. eks. 2 x 15" i OB) ift. lobing etc. når systemet skal brukes en del opp i frekvens.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Altec datablader (og GPA ikke minst) må en ta med en klype salt, det har vært så mange varianter og sammenblandinger at det er nesten ikke til å tro. Legg så til rekoninger og andre ting så blir det ikke enkelt å basere millimetervitenskap på datasimuleringer :(

Har ved flere anledninger spurt om holdbarheten på data, hvorfor, hvordan etc. og svarene spriker som havneluddere ved flåtebesøk.... Også åpenbart at en god del komponenter har blitt brukt om hverandre osv. osv. Mål selv så er en sikker!

MEN, en ting er interessant, da vi målte 16 stk. 515 fra en produksjon så varierte ikke ohmsk motstand med mer enn 0,1 Ohm på 16 Ohm elementer - det er mildt sagt veldig bra.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Disse data har jeg googlet frem, men om det stemmer vites ikke, man finner ikke data via Altec

416-8A (416-8Z equiv.)
    Qts- 0.25
    Qms- 3.55
    Qes- 0.27
    Vas- 29.673 (cu ft)
    Fs- 23.9
    Sens 98.13 (W/M)
    Re- 6.58
    Pe- 30W (cont)
    Le- 1.26 mh
    Bl- 13.94
    xmax- 0.14 inches
    Vas på over 800 liter finner du ikke hver dag på en 15" !

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nikko: Bra du har trua :) men jeg er litt bekymret for egne ferdigheter som snekker desverre...er flinkere med motorsag.. :)

Permorten: Jeg har ikke fått sett mer på differanse, har spist litt middag :)
    Men tenker Slukets svar setter ting i perspektiv.
    Det er en ting som skiller GPA fra alt annet, og det er Vas! :)
    Man må opp i svindyre drivere for å finne lignende.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Joda, en vil senke nullpunktet med motstand. Jeg kjører 8ohm i serie med 2227 slik jeg har det når for å møte de to nedre bassene.
    Gir vel ca 3-4dB demping over 200hz.
    Monterer jeg inn 2226 i toppen trenger ikke den dempingen.
    Å bare sette 8ohm i serie er gjerne sløvt, men det funker, og det er gjerne liten fordel å få litt bevegelse siden det er OB.

180liter og 50hz blir en helt annen øvelse..

Vis vedlegget 526677

Grønn = 2227
    Blå = 2227 + 4ohm
    Rosa = 2227 + 8ohm

Men du var kanskje ute etter at ved 50hz så er følsomheten egentlig ganske lik mellom de tre, mens en med motstander demper over.
    Hei oks81!

Tolker jeg det rett at du bruker de to nederste driverne fra bunn og opp til krysningspunkt mot topphorn, og til slutt en low-pass variant på 3. driver? Innbiller meg at jeg misforstår teksten noe her.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på nytt midbass/nedre mellomtone system, fra røflig 100-150 til 800hz. Og lurer dermed på hvordan det fungerer å benytte flere store drivere til dette (f. eks. 2 x 15" i OB) ift. lobing etc. når systemet skal brukes en del opp i frekvens.
    Opprinnelig så var det 3stk JBL 2226 i fjølene.
    Det er en slags kopi av Sluk/emo/mobster.

Med 3stk 2226:
    De to nederste er parallelkoblet og har en 12mH spole i serie, og fyller dermed inn i bunn under dipolpeak, ruller sakte av ved ca 150hz.
    Så det er en halveisdeling.
    Øverste spiller opp til hornet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn