Takk for fin forklaring!Det blir spilt en del musikk jahåper det varer!
Men det er jo kjekt å prøve ut litt forskjellig også!
Sånn for ordens skyld, her er filteret på bass systemet.
Vis vedlegget 527089
8ohm motstand på 2227 er bare for å dempe den mot 2226 for å få grei bass respons.
Den vil samtidig øke Q noe på 2227 og øker litt bassresponsen.
3,9mH spole og 47uF kondis er lavpass filter ved ca 600hz.
12mH spole er da for 2226 bassene.
2227 er ikke kompensert for dipolpeak, en utnytter den heller slik at sakte fra ca 200hz øker responsen litt nedover.
En kan kanskje si det som at 2227 gjør jobben og 2226 er hjelpere i bunn
Her er en litt eldre måling som viser responsen til høyre høyttaler.
Vis vedlegget 527090
Det detter bratt under 40hz som er Fs på alle bassdriverne.
Å kjøre EQ på det er håpløst, heller kanskje drivere med litt lavere Fs om en vil litt dypere.
Det der er et KUPP!!!Dags med noen "bak-kanaler" for surround brukhttps://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138234886
Isåfall velger jeg å høre på nedsnødde tomskaller som er fullproppet med easy amp speakers lærdom. Seff punktkilde, perfekt.Her frekvensterer mest nedsnødde tomskaller
Men tomskallene kan godt få litt sysselsetting!
Mobsterne har jo den legendariske Altec/GPA 604 coaxen på toppen, som har sin opprinnelse fra studiomonitor.
Siden det er en coax og dermed en punktkilde burde det passe veldig bra i nærfelt.
Jeg har brukt disse med ca. 1m. avstand, med hornet i ørehøyde, og det funket glimrende. Nå er disse bare 10"ere, 40 år gamle og ikke high-end, men det er moro å spille med høyttalerene så nærme.Her frekvensterer mest nedsnødde tomskaller
Men tomskallene kan godt få litt sysselsetting!
Mobsterne har jo den legendariske Altec/GPA 604 coaxen på toppen, som har sin opprinnelse fra studiomonitor.
Siden det er en coax og dermed en punktkilde burde det passe veldig bra i nærfelt.
Usikker på om det er lov å linke til annonser men :Jeg er nokk ikke motivert for å bygge, så jeg får prøve noe færdig greier enten orginale eller diy. Det er kanskje ikke noe å satse på sånne gammle jbl kino talere. De er vel laget for store avstander sikkertDet dukker stadig opp div greier til greie priser på finn
![]()
Usikker på om det er lov å linke til annonser men :Jeg er nokk ikke motivert for å bygge, så jeg får prøve noe færdig greier enten orginale eller diy. Det er kanskje ikke noe å satse på sånne gammle jbl kino talere. De er vel laget for store avstander sikkertDet dukker stadig opp div greier til greie priser på finn
![]()
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138033151
Du nevner 95 db og oppover, kanskje man må på større ting ?
mvh per morten
AE TD15M er helt sikkert en knall driver, men ville ikke vært mitt førstevalg for en hjemmelaget coax.
AE sier respons fra 30-2000 hz, og det er ikke sikkert den låter optimalt opp til 2 khz.
Da må du bruke en diskant som låter bra fra godt under 2 khz, og de vokser ikke akkurat på trær.
Selv har jeg mange GPA 414 til overs som "måler" opp til 3 khz, og de låter ikke bra over 1000 hz, men de er beregnet for bassduty.
Kanskje TD15M passer godt sammen Seas T35C?
Tekstildome på 1,5" som kan deles ved 1,5 khz. 94-95 dB følsomhet. Høy følsomhet til typisk Seas å være.