OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er skeptisk til pingleforsterkere til constant directivity horn. Husk du korrigerer de minst 10dB, og det spiser fort effekt... Jeg har 25w på mine M2 horn, og det er greit til stuebruk, men klapper sammen ved pådrag. Spesielt dynamikken får svi i forhold til en kraftigere forsterker.

Og næss & JJ: skjønte ikke helt greia over? Er ikke essensen i et velfungerende forum å dele erfaringer og prøve å svare tekniske spørsmål etter best evne? Tror de fleste her er voksne nok til å ta anbefalinger fra verdensmestere med en klype salt, men når en sitter å spekulerer på veien videre er jo alle innspill kjærkomment
    Er det Leikis sin Aleph du har?
    Det er mulig at en bør ha litt å gå på, men beregningen min, og Sluket sin, er at en trekker ca 0,1w når en spiller med 100dB (er omtrent det jeg klarer)
    Da begynner Doxaen å si takk for seg på bassene.
    Nå spiller jeg med MI10 på 2x15w på horna.

Men som du nevner, når jeg drar skikkelig på så klapper det litt sammen. Er ikke helt sikker på hva som skjer egentlig...

Vi har glemt det tema som har vert JoHoo! Du er velkommen inn her og svi av tips når som helst!!
    Og du skal aldeles ikke være redd for å ha feil!! Alle tips jeg mottar er kjærkomment!! Det skal dere alle vite!! :)

Jeg gir gjerne tips til andre også, etter beste evne og mening med min enkle viten. Det er det som gjør HFS til et forum der vi alle kan bli bedre!! :)

Da er vi ferdig med den saken :)

Tar svært gjerne en runde angående forsterker, kapasitet osv på horn! Det er interresant! :)

Mvh
    oks

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Oks: kan du kjapt anslå arealet på ytre flatene på hornet?
    Sånn veldig kjapt med målebånd så ca 1kvadratmeter får jeg....pluss på litt mer om du tenker på dempemasse tenker jeg.
    Kanskje til 3m2 for begge horna..... :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ballen død.

Alephen jeg har bygde grelv i sin tid, men den har vært på tur før den tilfeldigvis endte hos meg. Låter behagelig og er en flott konstruksjon, men mangler sprut på horna. Likevel har den en lei tendens til å bli stående...

Jeg tror det klapper sammen rent dynamisk når forsterkeren tømmes. Er ikke så flink med effekt utregninger, men EQ kommer ikke gratis når det gjelder effekt. Saken stiller seg nok annerledes med et horn som spiller lineært on axis ala radialhorn og f eks jmlc.
    Forøvrig så prøvde jeg en skikkelig flott rørsak på 2.5w eller deromkring på JMLC200t horna som sikkert hadde en følsomhet på 115+++, men opplevde forsåvidt det samme. Nydelig lyd med kosenivå, men straks musikken ble kompleks eller jeg begynte å fikle med volumknappen, gikk alt på trynet

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Ballen død.

Alephen jeg har bygde grelv i sin tid, men den har vært på tur før den tilfeldigvis endte hos meg. Låter behagelig og er en flott konstruksjon, men mangler sprut på horna. Likevel har den en lei tendens til å bli stående...

Jeg tror det klapper sammen rent dynamisk når forsterkeren tømmes. Er ikke så flink med effekt utregninger, men EQ kommer ikke gratis når det gjelder effekt. Saken stiller seg nok annerledes med et horn som spiller lineært on axis ala radialhorn og f eks jmlc.
    Forøvrig så prøvde jeg en skikkelig flott rørsak på 2.5w eller deromkring på JMLC200t horna som sikkert hadde en følsomhet på 115+++, men opplevde forsåvidt det samme. Nydelig lyd med kosenivå, men straks musikken ble kompleks eller jeg begynte å fikle med volumknappen, gikk alt på trynet
    Brukte du eq på 200-horna? Trodde du delte rundt 2-3000? :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Black weekend fortsetter!! Manitou spilles nå! :) Aldri hørt før!
    Ulver skal jeg spille litt etterpå Næss!! :)

JoHoo:
    Hvordan blir horna om du gønner til med Anaview? Er det bedre da?

Et lite eksempel med 110dB følsomhet:

110dB - 1w
    107dB - 0,5w
    104dB - 0,25w
    101dB - 0,125w
    98dB - 0,0625w

Dette gjelder nok når en er litt oppe i frekvensområdet.
    Skal en klare 110dB ved 10Hz er jeg sikker på at en trenger en lastebil med 21tommere og minst 50kw for å greie det!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ballen død.

Tipper det er delt en eller annen plass mellom 300 og 600. Et så digert horn er ikke nødvendig ved deling på 2-3000

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Ballen død.

Tipper det er delt en eller annen plass mellom 300 og 600. Et så digert horn er ikke nødvendig ved deling på 2-3000
    det var eq oppover jeg tenkte på, ved litt off axis lytting. Johoo hadde vel 288 og HP rundt 500 tenker jeg, uten særlig eq i nedre sjiktet av bruksområdet. Mulig jeg har misforstått :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha, Sikkert best JoHoo forklarer selv! Jeg lukker igjen mathullet! ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mulig andre som kjenner til horn som klapper sammen ved høyt spilling, i sammenheng med effektsvake forsterkere?
    Hater når det skjer... :)

Hornlyd og Slukern spiller/har spilt med SIT på stakkarslige 10w. Noen input?
    Reiner ikke med dere bare spiller under 80dB....... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Mener å huske at Altec 288 spilte fint fra 5-600 til 3-4000 i JMLC T200 når jeg rattet hos Brynjulf. Da trengte vi ikke EQ.
    Ikke overraskende så har jeg samme erfaring med JBL 2446 og Tractrix 200 hjemme hos meg.

Dette bekrefter det Sluket har skrevet om komfortområder, redusert forvrenging, lunsjer osv i årevis.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mener å huske at Altec 288 spilte fint fra 5-600 til 3-4000 i JMLC T200 når jeg rattet hos Brynjulf. Da trengte vi ikke EQ.
    Ikke overraskende så har jeg samme erfaring med JBL 2446 og Tractrix 200 hjemme hos meg.

Dette bekrefter det Sluket har skrevet om komfortområder, redusert forvrenging, lunsjer osv i årevis.
    Har du og klapphorn altså! Jeg klarer ikke se at dette er et forsterkerproblem, mulig dempefaktor kan påvirke...
    Samme med både SIT og Anaview?

Lunsjen har jeg nettop spist, så da bør det gå bra ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Ang forsterker på horn.

Tractrix 200 dempes 15dB analogt i Groundsound og litt til og fra 0-3 dB digitalt i forhold til sub og midbass som faktisk er på samme nivå.

Jeg opplever at det er mer enn nok med AMS0100 på Tractrix 200.

Med Radian 475be i Tractrix 1000 så demper jeg ca 5 dB (litt vanskelig å anslå da den går med full styrke fra GS og dempes noe i First Watt delefilteret) og hold dere fast, Fostex T 500 kjøres full guff. Ergo alle med hver sin AMS0100.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10

Har du og klapphorn altså! Jeg klarer ikke se at dette er et forsterkerproblem, mulig dempefaktor kan påvirke...
    Samme med både SIT og Anaview? ja, men 6 dB lavere gain i SIT, Anaview derimot er klarere og tystere

Lunsjen har jeg nettop spist, så da bør det gå bra ;)
    ...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, ikke forsterker relatert klapping hos deg. Takk :) Høy følsomhet viser lunsjen som må betales!

Anaview høres ut som veldig bra greier, det må jeg si! :)
    Angående tyst...siden du har balansert fra grønnsund.....siden du er blitt flink å bygge.....du skulle bygd deg en F1 som er full pupp balansert! ;)
    Kanskje du taper litt på at SIT er single ended.....
    Bare fjaser jeg nå altså.. :)

Mvh
    oks

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt Black, men morro festmusikk:
    Hardcore Superstar:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ballen død.

det var eq oppover jeg tenkte på, ved litt off axis lytting. Johoo hadde vel 288 og HP rundt 500 tenker jeg, uten særlig eq i nedre sjiktet av bruksområdet. Mulig jeg har misforstått :)
    Delte 350/3000 mener jeg. Var relativt linært onaxis. Diskant integrering var no hærk og jeg manglet baller til å bore hull. Likte løsningen til obbb. Tror en slik montering er trikset med de beista så fremt du ikke sitter 5m + fra.

Oks: ams1000 er heftig på m2 hornet. Djevelsk spretten, og låt i tre par ører bedre enn 0100.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er noen baller til deg, så går det bedre neste gang du skal bore hull til diskant. :)

Baller.png

Så AMS1000 fungerte altså bedre, og uten klapp?
    Hornlyd, nå veit du hva du skal prøve! :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Vi syntes det helt klart. Om det var pga W eller om det er rett og slett en bedre konstruksjon er ikke visst

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et bra tips det der! Jeg kan jo for morro bytte om MI10 og Doxa her for å teste, men tror ikke Doxa har noe å bestille på 2360/2446 i det hele tatt....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Hva er klapp? :rolleyes:

Cluet med AMS1000 på D2 er vel at den bruker mye EQ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Klapp = lydbildet klapper sammen når en spiller høyt...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Tror ikke lydbildet har klappet sammen hos meg. Bruker ikke EQ i form av shelving. Kun småkorrigeringer.
    Det er mer at jeg er litt overrasket over den relativt lave følsomheten til T500.
    Snickers nevnte noe om effektbehov på diskanter men husker ikke hva han sa??

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok!

Gainsaken har nok ikke med effeltbehov, da det nok er på mikrowatt nivå. Men gainjusteringen du nevnte har nok med påkrevd spenninssving for lyd.
    Noe sånt kanskje.... :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Jeg bruker 1,5w rør på mine compdrivere og en 100watter på bassene- det er bassdelen som setter volumbegrensningen.

Når det gjelder TAD 4001 har jeg lest at N Pass ikke anbefaler sine klA forsterkere,men har derimot små rørforsterkere som sitt førstevalg.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Neiånei!! Da må jeg bare kaste klasse A kreasjonene og få tak i enten rør eller Anaview.........uffameg!!!

(Ikke vær lei deg trosse, et flott innspill du kommer med) ;)

Kan noen med glovarm transistor amp komme her og hjelpe meg å fortelle disse apekattene hvor skapet skal stå!! :cool:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Det var ikke myntet på deg Oks81, men et innspill på JooHoo sitt tidligere inlegg der han går for Aleph kontra miniwatt

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var ikke myntet på deg Oks81, men et innspill på JooHoo sitt tidligere inlegg der han går for Aleph kontra miniwatt
    Slapp av, veit! ;) Jeg eksisterer ikke hårsår angående høyttaler og forsterkervalg!
    Setter pris på tipset ditt, du kom med noe jeg ikke viste! Bra!! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Black Weekend:

Da drar vi til igjen!! :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Celtic Frost-Morbid tales -
    Var mitt første møte med sort metallen og mini lp'n som jeg mener kom i 1984 står fortsatt som en grunnpilar og som et av de beste utgivelsene fra old black metal.

Jeg husker gluggene var rimelig store når de første strofene brølet ut fra talerene så elefant ørene blafret;) hva i alle dager var dette for noe? Hadde aldri hørt lignende, så segt,tungt,dystert, skremmende og brutalt vokalmessig;)
    Frost har mye digg, men debut ep-en er fortsatt den beste synes jeg.

https://m.youtube.com/watch?list=PL0EE6D39CBA442188&params=OAFIAVgD&v=U58x3FtAEeI&mode=NORMAL

image.jpeg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Knalltøft trosse!! Hører på nå! Dette var nok rimelig tungt i 84 ja!! :)
    i 84 var jeg 3år og kunne kanskje første linja på Mikkel Rev... :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Gikk jo da egentlig glipp av selveste gullalderen innen tung metalen du da-
    1985 til 93 makan,det var gode tung rock år det og så mye bra musikk som ble laget.

kanskje ikke svartmetall men Danskene var ganske nære allerede i 83
    Enten elsker du det eller du hater det- mørk musikk med lys stemme:)

https://m.youtube.com/watch?v=LyRao18lxX4

image.jpeg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det må jeg ærlig innrømme at skikkelig tungt fra denne perioden er helt blankt hos meg egentlig.
    Har Metallica fra 80 tallet, det er jo ikke så tungt, selv om de har noen litt hurtigere.
    Utspilt er i hvertfall de platene mine, nesten gjennombrent av laseren fra Sony spilleren... :)

Tar en Metallica som har litt spenst

kom gjerne med flere fra gullperioden! :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Er jo begrenset med black metal fra tidlig 80 tall, men thrash og speed gruppene ble det jo endel av hvis du liker den slags.

Dette albumet fra Metal Church regnes av mange som det første thrash metal albumet ever- og det beste av alt, det er et kanongode album med fantastisk kul vokal- nyt;)

https://m.youtube.com/watch?v=nBHVQBNnGuk

image.jpg

N

Næss

Gjest
    Celtic Frost som trosse legger inn er gode, har nettopp blitt introdusert for disse selv. En senere versjon, eller ihvertfall noen av dem startet senere Triptykon. Her kommer en låt fra plata Melana Chasmata som jeg har hørt litt på de siste ukene (som sagt veldig nytt for min del)... dette er ganske mørkt, for de som har sansen for det :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Detta er bra!! :)

Har litt pause i metal spillingen, lørdags film med familien! Passer bra, har jo kino høyttalere! :)
    Skal høre forslagene senere!! Kjør på med mer, kan gjerne utvide sjangeren litt! Jeg er ganske altetende innen slik musikk! :)

Her er et par:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Metal er puserock.

Men det hender noen band har brukt influeser derfra riktig, og i J.J's opprop om norsk musikk er det naturlig å dra in The Spectacle, hardcore fra Bodø. Har vel knapt hatt mindre stemme og kroppsvæske igjen enn etter liveshow med dem:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn