OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Beveg musen mot øvre venstre hjørne i målevinduet. Da skal du få en rullegardinsmeny som lar deg velge mellom dB FS og % FS. Velg % FS så får du kanskje visning av noe mer gjenkjennelig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Beveg musen mot øvre venstre hjørne i målevinduet. Da skal du få en rullegardinsmeny som lar deg velge mellom dB FS og % FS. Velg % FS så får du kanskje visning av noe mer gjenkjennelig.
    Selv synes jeg db fs gir et mer oversiktlig bilde, men Y skalaen må da lengre opp. F.eks 5-(-50) på limits.



    Den frekvensresponsen/vannfallet er forøvrig ikke så grusom oks. Sett limits til 105-45 i Y aksen og 20-500(for bass) og 20-20000(for fullrange) i X aksen. Lettere å tolke, og det er standarden vi kom frem til i rew tråden.

    Mye av det kan nok fikses med plassering. Dette er ikke unormal respons i et rom uten tiltak.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk begge to! :)

    Skal vi se..
    slik?

    JBL vannfall.jpg


    JBL vannfall fullrange.jpg



    Har justert litt på bass, en litt brei EQ +3,5dB på 70hz for å jevne litt ut.
    Har en på 110Hz -3dB Q5, men den var med på forrige også.

    Resten er rot rundt 150-400Hz, her har jeg delt opp hver høyttaler og individuelt korrigert, 3EQ punkter på hver.


    Impulsmåling:
    Prøvde sette om til %fs på impuls, ble mer leselig men skjønner fortsatt ikke så mye....
    Her må jeg ha det inn med tresleiv... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og ja...rom og plassering..der er jeg fastlåst desverre....Kan ikke plassere disse digre kjøleskapa akkurat som det passer seg her i stuen.... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har spilt musikk i hele kveld :)
    Føler at lyden begynner å sitte litt jeg.. Får håpe det ikke bare er ørene som tilvenner seg på noe som er feil.. :)

    Noterer ned for min egen del innstillinger så jeg har de til senere:


    Horn:
    1650Hz -8dB 1Q
    2450Hz -1,5dB 2Q (High Shelf)

    Venstre bass:
    70Hz 3,5dB 1,5Q
    110Hz -3dB 5Q
    140Hz -3dB 2Q
    240Hz 3dB 1Q
    350Hz -6dB 1Q

    Høyre bass:
    70Hz 3,5dB 1,5Q
    110Hz -3dB 5Q
    180Hz -4dB 2Q
    280Hz 4dB 2Q
    350Hz -6dB 1Q

    550Hz 48dB LR på alt.
    Highpass basser 20Hz 24dB/oct LR

    Delay: 1,77ms (0,609m) på bassene


    Sikkert ikke så mange andre dette er matnyttig for, kanskje horna?
    Delay på bassene er mer enn hva meterstokken tilsier....ser meg ikke helt ferdig her..
    Spiller med pluss på svart og minus på rød på 2446. Disse er vist omvendt..??

    Har heller ikke prøvd så mye forandringer på deling.


    Velvel. En plass jeg kan gå tilbake dersom jeg ratter meg vekk... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    11.113
    Torget vurderinger
    10
    Korrekt. Svart og rød er byttet om på 2446. Ergo, pluss er på svart terminal. Koble det slik så kan du heller flippe fasen i softwaren ved behov

    Og igjen, får du ikke til impulsmåling med måleprogram så prøv følgende

    Sett bratte filtre, 48 dB LR i software
    Mål løpetid ca der voicecoil er i cm
    skriv det inn i software.
    mens du måler uten glatting juster frem og tilbake til du får jevnest summering, flipp fasen og juster frem og tilbake til du får dypest og mest symmetrisk dipp, samsvarer dette pluss at det også stemmer sånn ca med antall cm så er du i mål.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Godt du er her og veileder de villfarne lam!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker!! :)

    Mål løpetid og skriv inn i Software....Der falt jeg av desverre..

    Resten er fint og gjort flere ganger, og da ender jeg med 60cm som over her. Med meterstokken er det ca 40-50cm (usikker på hvordan måle, er det fra kon på 15" og munning på komp driver...?)


    :)
    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Godt du er her og veileder de villfarne lam!
    Hornlyd viser seg som en flink gjeter.
    Men takler han bortkomne lam som har ramlet ned på en fjellside uten å måtte tilkalle helikopter.....?? :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Vanskelig å si, prøv da vel! Du finner fort ut om han er den typen som kaster et tau ned til deg - med begge endene!! ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tørr ikke. Om jeg ikke er snill gutt og følger i det minste litt med i timen er jeg redd det ender slik:

    Helgrillet lam.jpg


    Så fester hele fam. Hornlyd og ler høyt mens de glefser i seg hele oks skrotten og svelger ned med rødvin.. :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Ikke legg ut slike bilder da... over syv timer til lammeskankene skal fortæres....:(
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke legg ut slike bilder da... over syv timer til lammeskankene skal fortæres....:(
    Ingen har sagt at det ikke er lov å begynne med ventepølser til både frokost og lunsj! ;)
    Da bør det gå bra!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Sparer meg, som hu sa, brura...:cool:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Er vi i hetsetråden? Roter jeg?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er vi i hetsetråden? Roter jeg?
    Du roter! Her i denne tråden er det bare meg som skal ha æren av å hetses! ;)
    Hetsetråden er kun for feige kjerringer!

    Sultne som ulver dere er...velvel..jeg er en grabukk med diiiigre hødn!! ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Over til noe annet.

    "Horn honk" eller "Horn growl" har vert nevnt.
    Jeg deler litt lavt, 550Hz.
    Er det denne honkingen som gjør at gitar låter litt "kult" på f.eks denne låten?


    også litt på denne:



    Bare lurer litt jeg om øra tolker riktig... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal komme til Island, så skal du få twist, norsk melkesjokolade og gudbrandsdalsost!! ;)
    Takker!! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det! :)
    Du skal ikke se heeelt vekk fra at det kan bli en Island tur en gang.
    Jeg er ikke så mye reiselysten av meg i grunn, men Island er det noe som frister med!
    Hadde vert fint å fått oppleve en gang, og om en kan få oppleve hele hødnoppsettet ditt i tillegg så må det jo bli en drømmetur!! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    11.113
    Torget vurderinger
    10
    Tørr ikke. Om jeg ikke er snill gutt og følger i det minste litt med i timen er jeg redd det ender slik:

    Vis vedlegget 401109

    Så fester hele fam. Hornlyd og ler høyt mens de glefser i seg hele oks skrotten og svelger ned med rødvin.. :)
    Nettopp. Handlet disse på supern i dag. Spanske stormarked er helt ålreit. Jacobs er B-laget i forhold.

    IMG_6836.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ojoj!! Lørdags gotteri! :)
    Alle tre ser ut for meg som gode valg!!
    Kanjeg få smake alle tre før jeg grilles!!?? ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Duger denne kanskje... :)
    Kveldens nytelse

    20160924_223537.jpg


    Og dersom noen lurer så er det en Barbera Del Monferrato.

    Jeg skal innrømme at jeg er ikke noen vinkjenner, men at jeg gjerne smaker for om jeg liker ;)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.926
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Jacobs er B-laget i forhold" : når begynte de å selge vin?

    stikk ut i landsbyen og skaff deg en castillo Ygay gran reserva, gjerne 30-40 år gammel..
    btw jeg har ett par tad 2001 , men jeg tror ikke at jeg gidder å selge de, intil videre om det løser ett praktisk problem, kan du låne de, ref OB-BB og adaptere: det er nesten som å eie de...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Åduådu!! Øya blir blanke og våte når jeg leser Alnico!! Det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve :)
    2001 er 1"? Da spørs det om det går? Jeg har særdeles lite peiling desverre...men 1" kan jeg vel ikke dele like lavt..??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    11.113
    Torget vurderinger
    10
    "Jacobs er B-laget i forhold" : når begynte de å selge vin?

    stikk ut i landsbyen og skaff deg en castillo Ygay gran reserva, gjerne 30-40 år gammel..
    btw jeg har ett par tad 2001 , men jeg tror ikke at jeg gidder å selge de, intil videre om det løser ett praktisk problem, kan du låne de, ref OB-BB og adaptere: det er nesten som å eie de...
    1) tenkte mer på maten, avdeligen for hele skinker hadde to damer på fulltid og var dobbelt så stort som lytterommet mitt !!!

    2) oj ok, nam nam, btw supern hadde et par Vega Unico 97 i skapet også

    3) nydelig, har også mulighet til å teste jorg1zzeeen sin men jeg tenker at sånn testing må tas over langen. "Nesten som å eie" HiFi-kooperativ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    11.113
    Torget vurderinger
    10
    Åduådu!! Øya blir blanke og våte når jeg leser Alnico!! Det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve :)
    2001 er 1"? Da spørs det om det går? Jeg har særdeles lite peiling desverre...men 1" kan jeg vel ikke dele like lavt..??
    Har blitt forklart, lært, erfart og sett målinger på at TAD2001 og Radian 475be (og sikkert alle andre 1") egner seg best godt over 2K.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker, 1" vil ikke funke i mitt oppsett, da er den tanken glemt.

    Takk likevel for tilbud Vegard :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Svar til OlavE:

    Delefrekvens på JBL som jeg spiller med no er 550Hz 48dB/oct LR. Har ikke prøvd så mye annet enda bortsett fra en kjapp test ned mot 3-400Hz.
    Det synest jeg ikke låt bra, hornet har nok ingenting å bestille under 500Hz. Deling rundt 5-600 en eller annen plass er nok greit, og er vel anbefalt av andre også.

    Å kjøre toveis så slipper en jo flere delinger som må tilpasses, men slik det er no må jeg bruke en del EQ.
    DSP vil jeg si er et must for å få det til å låte noenlunde.

    Konstruksjonen er ellers aldeles ikke kompromissfri.
    De øverste tonene er ikke med, spiller vel til omtrent 14kHz før det runder av ganske bratt.
    Noe særlig bass under 40Hz eksisterer ikke.
    Dette er to kompromisser som jeg har valgt å fint kunne leve med og plager meg veldig lite.
    Jeg er ikke diskant eller subbass avhengig, setter mer pris på at det mellom fungerer bra.

    Ellers er JBLene knalltøff å spille rockemusikk på! Det er det jeg spiller mest og sånn sett passer det meg veldig bra! :)


    Et alternativ til å bruke horn er jo å bruke 8" fulltone + 15" basser og diskant. Da kan en dele ganske lavt mot basser og rundt 2-3k mot diskant.
    (dele mot diskant før oppbrytningene i fulltone oppstår)


    Forsterkere:
    MI10 har jeg hatt med meg siden 2012 og ble den gang kjøpt som en rimelig inngangsbilett til klasse A verden.
    Ble den gang spilt på daverende kjøpehøyttalere.
    Er glad i forsterkeren, den låter smooth, og er i mine ører som skapt for drift av horn.
    Denne er på 2x15w, riiiiiikelig til drift av hornet.
    Når jeg spiller relativt høyt(ca 100dB/1m) så vil effekt som MI leverer være under 0,1watt.

    Jeg har og en Zen klasse A transistor som jeg har bygget selv på absolutt enkleste måte å bygge en forsterker, antatt ca 2x2w, denne har og nok krefter til jobben på horna, men har for mye støy fra PSU til å fungere helt enda. Ser mer på dette etterhvert.


    Doxa 70SE kjøpte jeg på brukten for å bruke på bassene på OB tårna jeg hadde.
    Kjøpte og denne for at jeg var veldig nysjerrig på hvordan Doxa låter.
    Denne har da nå jobben som bassforsterker på JBLene.
    2x70w er ikke mye, men det dundrer godt i brystkassa ved pådrag.
    Har enda ikke kjørt den så den klipper og har dermed ikke mål på hvor høyt jeg faktisk kan spille med det her.. :)

    Samtidig så høypasser jeg 24dB/LR ved 20Hz så både basser og Doxaen slipper å spille frekvenser en ikke hører likevel. Sparer nok litt krefter på det :)


    Doxa 70SE har tolv utgangstransistorer pr side, og jeg mener dermed den har bra høy dempefaktor, og i mine ører passer den bra til oppgaven til å holde kontroll på 15"erne. Den virker stram.
    Senere Doxa mener jeg har kun to transistorer pr. utgang, av høyere kvalitet disse transistorene, men dette gir gjerne noe lavere dempefaktor.
    De låter nok bedre enn 70SE på mer vanlig høyttalere, men kanskje ikke like bra på bassdrift...jeg har ikke prøvd så dette er litt synsing.
    Kjenner heller ikke alle Doxa til å kunne si så veldig mye egentlig :)


    Tar forbehold om at jeg har ikke hørt noe andre hornoppsett av lignende type som jeg har, jeg har heller ikke prøvd med kraftigere forsterkeri på bassene, så det blir litt vanskelig for meg å si hvordan mitt oppsett låter i forhold til det andre har, men jeg synest det låter kult, og har høy morro faktor.


    Nevner også at horn og kasse jeg spiller med er nevnt til å ha en del ressonanser, horn bør dekkes med dempemasse på bakside, og det bør bygges nye kasser som er mye stivere og bedre dempet. Så langt har jeg ikke komt, får se litt med tiden hva jeg klarer finne på :)


    Håper dette var nyttig for deg Olav.
    Kommenter gjerne, dere andre også! :)

    Mvh
    oks
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Enig med det Hornlyd nevner, men å avskrive 1" ville jeg ikke ha gjort.
    Kjørte en lengre periode som du gjør nå med kun 2446 og for hver driver som har kommet inn i etterkant, jo bedre har det blitt. Sikter meg inn med å la hver driver dekke 3 oktaver sånn ca.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Mange 1" drivere som spiller helt topp ned til godt under 1.000 Hz. Men ikke moderne skrammel.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå ble jeg litt svimmel...døtte TAD2001 i 2360, eller montere TAD2001 i diskanthorn? :)

    Mvh stakkars oks som reiser med "Reiser alene" skilt i hornverden... :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Folk kan da for faen ikke leie deg rundt hele tiden heller? Dette er læretiden du gjennomgår nå. Sunt for deg. Det smaker aldri likke godt når man får ting stappet inn i gapet. Du MÅ skape deg din egen platform, basert på innsats og gradvis erfaring/egen flavour. Det er der verdien i dette ligger. Selvsagt skal du spørre om saker og ting, men jeg synes ikke en dritt synd på deg der du allerede er, flere av oss gamlingene som har lagt ned 40++ år på dette og vi lærer fortsatt.
    Enda vi er bælsmarte!! ;););)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe enig med Sluket. Du har jo akkurat fått inn ting og tang. Bruk det og lek deg med det du har nå en stund så vil også eventuelle endringer som du gjør på sikt gi større utslag. For mye på en gang så blir det fort "overload" og man greier ikke materialisere endringene like godt.
    Jeg driver fortsatt å leker og tester ut ting og tang mht mitt eget oppsett. Kan fort hende at jeg snur opp ned på alt...i tilfelle jeg skulle finne på å stå på hodet altså ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    MAMMMAAAA!!! Onkel Sluk er slem og stjeler lunsjpengene!!! Buhuuuuu!!

    Bare la meg gå alene i skogen og dø dere!!

    Skjønner greia! :)

    Skal kjapt tenke litt høyt:
    TAD2001 i 2360? Nei, jeg er ikke med på at det vil fungere bra.
    Da må jeg kjøre 2226 høyere i frekvens, det vil jeg ikke.
    Kanskje gevinst er smoothere lyd oppover, men taper på å kjøre 2226 høyere. No free lunch.

    Dersom det "growler" litt pga den lave delingen av 2360, so be it, det låter kult synest jeg :)

    Montere diskant. Jo det skal jeg kanskje en gang, men vil jobbe videre med det jeg har enn så lenge.
    Jeg er ikke klar for å gidde begynne en gang.

    Derfor, pause, spille musikk, jobbe litt med DSP når jeg får lyst, få det jeg har enda bedre.

    Kommer det en dyktig møbelsnekker forbi en dag så kanskje jeg får bygd nye kasser?
    Kanskje simulere Onken til 2226? :)

    Demping av 2360 er og nevnt.

    Zen ampen durer. Har nok arbeid for å si det slik allerede om jeg ikke skal hoppe ut og svelge enda mer :)

    Har balt med det her siden 2013. Får jeg totalt 40 år på meg Sluk, så skal jeg innen de neste 37 år finne ut hva slags diskant jeg skal ha ;)

    Mvh
    oks
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    1" i et 2360 har ingen ting for seg annet enn som nødløsning for å få en slags lyd.

    1" i et diskanthorn passer bra, for 2 typer personer; de som ER stokk døve over 10 kHz og de som TROR det ikke skjer noe over 10 kHz.

    1" delt lavt; vær veldig forsiktig med slemmere varianter enn 1 kHz / 24 dB - men prøv gjerne på JBL/Altec etc. av eldre årgang og med billige membranerstatninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn