Svar til OlavE:
Delefrekvens på JBL som jeg spiller med no er 550Hz 48dB/oct LR. Har ikke prøvd så mye annet enda bortsett fra en kjapp test ned mot 3-400Hz.
Det synest jeg ikke låt bra, hornet har nok ingenting å bestille under 500Hz. Deling rundt 5-600 en eller annen plass er nok greit, og er vel anbefalt av andre også.
Å kjøre toveis så slipper en jo flere delinger som må tilpasses, men slik det er no må jeg bruke en del EQ.
DSP vil jeg si er et must for å få det til å låte noenlunde.
Konstruksjonen er ellers aldeles ikke kompromissfri.
De øverste tonene er ikke med, spiller vel til omtrent 14kHz før det runder av ganske bratt.
Noe særlig bass under 40Hz eksisterer ikke.
Dette er to kompromisser som jeg har valgt å fint kunne leve med og plager meg veldig lite.
Jeg er ikke diskant eller subbass avhengig, setter mer pris på at det mellom fungerer bra.
Ellers er JBLene knalltøff å spille rockemusikk på! Det er det jeg spiller mest og sånn sett passer det meg veldig bra!
Et alternativ til å bruke horn er jo å bruke 8" fulltone + 15" basser og diskant. Da kan en dele ganske lavt mot basser og rundt 2-3k mot diskant.
(dele mot diskant før oppbrytningene i fulltone oppstår)
Forsterkere:
MI10 har jeg hatt med meg siden 2012 og ble den gang kjøpt som en rimelig inngangsbilett til klasse A verden.
Ble den gang spilt på daverende kjøpehøyttalere.
Er glad i forsterkeren, den låter smooth, og er i mine ører som skapt for drift av horn.
Denne er på 2x15w, riiiiiikelig til drift av hornet.
Når jeg spiller relativt høyt(ca 100dB/1m) så vil effekt som MI leverer være under 0,1watt.
Jeg har og en Zen klasse A transistor som jeg har bygget selv på absolutt enkleste måte å bygge en forsterker, antatt ca 2x2w, denne har og nok krefter til jobben på horna, men har for mye støy fra PSU til å fungere helt enda. Ser mer på dette etterhvert.
Doxa 70SE kjøpte jeg på brukten for å bruke på bassene på OB tårna jeg hadde.
Kjøpte og denne for at jeg var veldig nysjerrig på hvordan Doxa låter.
Denne har da nå jobben som bassforsterker på JBLene.
2x70w er ikke mye, men det dundrer godt i brystkassa ved pådrag.
Har enda ikke kjørt den så den klipper og har dermed ikke mål på hvor høyt jeg faktisk kan spille med det her..
Samtidig så høypasser jeg 24dB/LR ved 20Hz så både basser og Doxaen slipper å spille frekvenser en ikke hører likevel. Sparer nok litt krefter på det
Doxa 70SE har tolv utgangstransistorer pr side, og jeg mener dermed den har bra høy dempefaktor, og i mine ører passer den bra til oppgaven til å holde kontroll på 15"erne. Den virker stram.
Senere Doxa mener jeg har kun to transistorer pr. utgang, av høyere kvalitet disse transistorene, men dette gir gjerne noe lavere dempefaktor.
De låter nok bedre enn 70SE på mer vanlig høyttalere, men kanskje ikke like bra på bassdrift...jeg har ikke prøvd så dette er litt synsing.
Kjenner heller ikke alle Doxa til å kunne si så veldig mye egentlig
Tar forbehold om at jeg har ikke hørt noe andre hornoppsett av lignende type som jeg har, jeg har heller ikke prøvd med kraftigere forsterkeri på bassene, så det blir litt vanskelig for meg å si hvordan mitt oppsett låter i forhold til det andre har, men jeg synest det låter kult, og har høy morro faktor.
Nevner også at horn og kasse jeg spiller med er nevnt til å ha en del ressonanser, horn bør dekkes med dempemasse på bakside, og det bør bygges nye kasser som er mye stivere og bedre dempet. Så langt har jeg ikke komt, får se litt med tiden hva jeg klarer finne på
Håper dette var nyttig for deg Olav.
Kommenter gjerne, dere andre også!
Mvh
oks