Litt reverse engineering light: ERSE - Crossover Calculator - Third Order 2 Way
Ja, i følge BMS filteret og denne driveren så må en det.Må du snu poliariteten på diskant når du bruker ett 12db og ett 18db filter?
Godt forklart Ja kondisen filtrerer jo bort de lave frekvensene. Blir sikkert litt anderledes med horn.
Jeg brukte 2 og 3 ordens filter på mellomtone og diskant her hos meg. Og snudde polariteten slik man skal teoretisk.
Men jeg opplevde at det ett voldsomt søkk ved delefrekvensen. Når jeg koblet lik polaritet så var den borte.
Så jeg gikk for lik polaritet jeg da
Har kondiser, men mangler spoler.OKS, du må gjøre dette skikkelig. Dette klarer du ila 3 timer.
Kjøp:
Kondensatorer: 8 stk 0,33 uF, 6 stk 1 uF, 4 stk 1 uF, 4 stk 2,2 Uf
Spoler: 2 stk av hver: 0,05 0,1 0,15 0,20 0,30 mH
Variabel L-pad: 2 stk (dette er stereo men du må ha mono Nivåregulering - DYNABEL AS) du kan låne mono av meg
Så forsker du deg frem med metoden i forrige innlegg, etterstreb perfekte target slopes som deretter gir en dyyyyyp dipp på delefrekvensen med enten lik eller motsatt polaritet
Deretter spiller du på filteret en uke og vurderer evt finpuss. Tilslutt kjøper du gode luftspoler og PP kondiser.
Det tror jeg også, hadde jeg bare lært meg å tyde impulsrespons......Du vil nok få mer nøyaktig løpetidskorrigering ved å måle impulsrespons (foruten i bassen) og det er veldig fort gjort. Dette er millimeterpresisjon for at det skal summere 100 %.
Supert forklart Hornlyd. Da ser det ut til at jeg er på riktig jorde med elementer og filter Noe jeg også i grunn har fått bekreftet via timesvis med musikk lytting.Godt forklart Ja kondisen filtrerer jo bort de lave frekvensene. Blir sikkert litt anderledes med horn.
Jeg brukte 2 og 3 ordens filter på mellomtone og diskant her hos meg. Og snudde polariteten slik man skal teoretisk.
Men jeg opplevde at det ett voldsomt søkk ved delefrekvensen. Når jeg koblet lik polaritet så var den borte.
Så jeg gikk for lik polaritet jeg da
Riktig. Når du har et ekstremt søkk med motsatt polaritet, enten den er pluss pluss eller pluss minus, så viser det at summeringen er OK. Jeg synes det er enklere enn å måle impulsrespons. Med DSP så måler jeg avstand mellom voice coiler sånn ca med tommestokk og setter delay manuelt (1 ms = 34 cm). Deretter finjusterer jeg til jeg får så smalt og dypt søkk og så tett på delefrekvensen som mulig. Deretter snur jeg fasen. Først må selvsagt de respektive driverne glattes med jevn kurve ihht target. Hvor man skal måle fra er ikke helt enkelt men jeg gjør det ca en meteri i fra, on axis i retning hodet i lyttepos. NB! søkket er ikke target kurvene men kansellering i motfase.
Slik gjorde jeg det mellom Radian 475 1" beryllium og Fostex T500.
Vis vedlegget 431093