OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.186
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Avspilling må da kunne gå rett i dsp-programmet, uten å gå via Motu. Motu kun for multikanal dac ut (og evnt. Adc inn.

Johan-Kr

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Avspilling rett til DSP programmet er skikkelig kløn. Har prøvd :) Eneste stabile er spille av til lydkortet og route tilbake til dsp. Det er en super løsning og slik det gjøres i studio. En bruker da intern routing på lydkortet så en er ikke via utgang og inn igjen i det analoge domenet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.186
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dvs at Motu vil ha preamp-funksjonen, slik at du kan rute analogkilder inn via denne.
    Mulig å legge opp fjernkontroll og volum i samme greia, mon tro?

Johan-Kr

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jag har laget en fjernkontroll og skjermløsning til MOTU sånn at den nettopp virker som en preamp. Det er det naturlige stedet å ha ting. Jeg kjører selv platespiller, WiiM og Roon til lydkortet som tar seg av all routing og dsp. Dette krever dog et AVB lydkort siden det kan kontrolleres med json.

Oks har også video i programmet sånn at de kan bytte strømmekanaler med samme fjernkontroll, eller surface dial.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan man bruke Arc4 med RME Fireface kort også mon tro? Er litt usikker på hvordan man da styrer routingen internt i RME kortet.
    Med AL løsningen er bare alle de 8 analoge utgangene "åpne" i RME softwaren, routingen styres vel så vidt jeg har skjønt av AL
    ...eller egentlig meg, da jeg har huket av på "enable output channel override"

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dvs at Motu vil ha preamp-funksjonen, slik at du kan rute analogkilder inn via denne.
    Mulig å legge opp fjernkontroll og volum i samme greia, mon tro?

Johan-Kr
    Som HR nevner så har han laget et program som gjør at en kan benytte Surface Dial som volum.
    Der er også lagt inn div. features så kan benytte strømmetjenester. Egentlig ganske kult :)

Akkurat nå så benytter jeg ikke programmet. Derfor er miniDSP OpenDRC i kjeden og styrer volum. Kan se den som en digital preamp, da kjører CD og LP inn på den, så SPDIF til lydkort. Avspilling kjøres SPDIF ut til OpenDRC, så retur.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan man bruke Arc4 med RME Fireface kort også mon tro? Er litt usikker på hvordan man da styrer routingen internt i RME kortet.
    Med AL løsningen er bare alle de 8 analoge utgangene "åpne" i RME softwaren, routingen styres vel så vidt jeg har skjønt av AL
    ...eller egentlig meg, da jeg har huket av på "enable output channel override"
    Ja. Men Arc4 er bare for to kanaler.
    Jeg vil anta det følger med en DAW til RME kortet. Det er der du legger inn plugins, som f.eks Arc4.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner ikke bæra.
    Men regner med at H.R kan assistere
    ...når den tid kommer.

:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst på en habil flerbruks løsning i en tre, eventuelt fire-veis rigg i en fremtidig
    stue rigg som alle i hjemmet kan bruke.

Jeg tror ikke AL er løsningen i så måte.
    ...av diverse grunner, dessverre.

"Dessverre" fordi når AL er på sitt beste, så synes jeg ingen er over eller ved siden.
    Men ett eller annet sted i dagliglivets bruk må man rett og slett sette ned foten.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ikke bæra.
    ...når den tid kommer.

Du benytter JRiver som du legger Audiolense filene i nå?
    I stedet for JRiver, så benytter jeg og HR Motu sin DAW som heter Performer Lite. Performer Lite er program som kan benyttes til musikkproduksjon.
    Her kan en legge inn plugins for deling, delay og romkorreksjon, som Arc4, og da istedet for musikkproduksjon så blir det som en DSP.
    RME leveres sikkert med en DAW tilsvarende Performer Lite som Motu leveres med.

Fordelen med å benytte en slik DAW er at det benyttes av mange world wide i studio, og er skapt for jobbe sammen med lydkort.
    Men, ja det tar tid å sette seg inn i, som med alt annet. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Liker ikke tid å sette meg inn i
    men har vel ikke noe valg.

Plopp

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    No free lunch :)

Uansett, her er et bilde av hvordan jeg har satt opp for enkelt toveis.
    Skjermbilde 2024-10-14 kl. 16.31.08.png

I de tre feltene øverst kan en legge inn plugins for hver stream.
    Helt til venstre er signal inn, der har jeg lagt Arc4 som plugin, som da skal være en rein romkorreksjon for hele systemet.
    Stream 2 og 3 er da til utgangene. Her er lagt inn FabFilter Q3 som tar deling og EQ, samt Fabfilter Volcano som kan kjøre delay.
    Gain justering reiner jeg med sier seg selv :)

Her har jeg åpnet FabFilter Q3, viser en enkel deling lavpass og litt EQ.
    Skjermbilde 2024-10-14 kl. 16.44.50.png

En ting som er litt dumt er at en har ikke LR delinger, bare BW, så om en ønsker LR4 så legger en på 2stk BW2, da får en LR4.
    Ellers er det veldig fleksibelt. Og en kan ha faselinjære filtre.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med andre ord, en rimelig rett fram prosedyre for Håvard.

;)

:unsure:

Arc4.
    Man kan velge.
    21 eller 7 målepunkt.
    Hva vil være å foretrekke?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner ikke bæra.
    ...når den tid kommer.

Når den tid kommer så kommer den.
    21 målinger er rundt det området man vil sitte. Det kan være et spesifikt sted eller f.eks. en hel sofa. Da blir det 7 målinger i tre plan og man har fått en ganske god løsning.

For ordens skyld. Dette kan man også gjøre i rew om man ønsker.
    Arc4 er stereo og to kanals man kan sette sammen flere busser men det er svært lite hensiktsmessig siden man trenger bare to om man bruker loopback og en daw siden delingen foregår i sistnevnte. Man kan mao ha en headless løsning her og da er det svært vennlig også for de som ikke gidder å dille med noe så kjedelig som edb.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man skal like å ta til seg kunnskap om EDB :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har lekt litt med ARC i dag og kommet frem til at det er et riktig nobrainer produkt. Her trenger man ikke kunne annet en å koble til en mikrofon og flytte litt på en mikrofon for å få et godt resultat om man vil. Pluss dersom man ønsker en korrigering og har pre og effekt separert så kan boksen bare settes der og gjøre jobben. Siden applikasjonen eller plugin lar en justere live så er det forbausende enkelt og det er glitrende at den tolker målingene bedre en det jeg kan

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fikk satt opp og testet seint i går kveld :)
    Høyttalerne her er passivt delt fortsatt. Så å ha kjempe DSP med mange muligheter er mer som en kuriositet og ha muligheten til å velge.
    Men uansett er jeg avhengig av korreksjon på 2 kanaler og har benyttet det lenge.

Har tidligere kjørt korreksjon kontruert i REW/rePhase og lastet over til OpenDRC. Jeg vil si det er knotete og setter listen ganske høyt for en korreksjon når gjelder brukervennlighet. En må tenke og finne ut mer selv.
    Det var nok utviklet i sin tid og dermed ga muligheten, og er vel heller tatt igjen av andre løsninger når det gjelder sette opp.
    Har også benyttet REW som bistand til EQ, der en tar EQ punkter REW foreslår.
    Begge deler funker topp, men det kommer mer an på kokken.

ARC4 er bygd brukervennlig. En installerer og følger en oppskrift, lurer en på noe så finner en det i manualen.
    Det funker og låter absolutt bra her nå :)
    + i boken for å benytte 21 målinger, noe jeg absolutt setter pris på, og programmet sier hvor du skal sette mic.
    Også er det veldig greit å sitte i ettertid å kunne voice live.
    Positivt at en kan kombinere venstre og høyre slik at en kan kjøre samme korreksjon på begge høyttalerne.
    "Linear" funksjonen, dvs at en korrigerer med FIR, kan en egentlig glemme når en ønsker korreksjon i bassområdet. Filteret er kort i tid for at en skal beholde noenlunde lipsync, og da får en ikke nok oppløsning lavt i frekvens. Men sånn er det uansett med FIR.

Ser at en får komplett pakke med mic, boks og program for trivelig pris.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    Har lekt litt med ARC i dag og kommet frem til at det er et riktig nobrainer produkt. Her trenger man ikke kunne annet en å koble til en mikrofon og flytte litt på en mikrofon for å få et godt resultat om man vil. Pluss dersom man ønsker en korrigering og har pre og effekt separert så kan boksen bare settes der og gjøre jobben. Siden applikasjonen eller plugin lar en justere live så er det forbausende enkelt og det er glitrende at den tolker målingene bedre en det jeg kan
    Har du sammenlignet med Dirac som også finnes som plugin tror jeg?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nei. Jeg har ikke sammenlignet med dirac. Jeg har rett og slett ingen lisens på pluginet. Jeg har kun hørt dirac brukt for en god del år siden fra den tid jeg var full av fordommer mot denslags.

det jeg har sett dog er videoreviews mellom trinnov nova og arc4 studio……….

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenker det interessante er ikke sammenligne subjektive oppfatninger, men heller se på dette som verktøy som skal løse en oppgave.
    Da kan en se objektivt på det.
    Dirac er en del dyrere, jeg skal se litt på det for interessen sin del, og det er jo hobby :)

Har selv noen krav til slike automatiske romkorreksjoner som må være med:
    -Flerpunktsmåling
    -Mulighet for samle L/R korreksjon så begge kanaler får samme korreksjon
    -Lav Latency for Lipsync, det utelukker egentlig reine FIR korreksjoner, en havner på IIR i lave frekvenser

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.715
    Sted
    Østfold
    Det veldig korte jeg skummet gjennom ga meg inntrykk av at her er det snakk om et korreksjonssystem som i hovedsak ser etter trender i rommet. Jeg tror det kjører flerpunktsmålinger i tre nivåer, og det kan bety at man bruker målingene i de tre nivåene ulikt. Dette minner veldig om fremgangsmåten min når jeg kalibrerer lyd manuelt. Det er i såfall ikke egnet til å "fikse en dårlig høyttaler" men til å la den spille som den er ment å spille i rommet.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er slik min oppfattelse er også.
    En måler 7 målinger i tre lag.
    Arc sier 6cm mellom lagene, men jeg tenker det er med tanke på mer nærfelt monitor oppsett, så jeg økte den avstanden litt.
    Korreksjonsfilter det jeg ser virker korrigere ganske så hardt i bass, men forsiktig oppover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn