Okki Nokki, OK nok?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg fant løsningen på messingsponproblemet uten allverdens anstrengelser. En islagsmutter og en treknott type 'skuffer og skap' limt sammen med vanlig trelim. Gammel type til høyre for sammenligning. Jeg synes vi nå kan kalle vaskeren 'Zomby signature edition'.

;D

Jeg liker å tro at jeg også tidligere har tatt godt vare på platene mine. Likevel er det en god del skitt i den brukte rensevæsken. Dette er fra snaut 200 plater. Selve væsken er grålig og uklar, ikke fullt så ille som skummet melk, men godt på vei i den retningen....

:-\

O

om.s

Gjest
    En god vinylvasker er vel en av de beste vinyl investeringen man kan gjöre, man tror det ikke för man får se (höre) det ;) :D ...

mvh

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Pass på at ikke mutterkanten river opp labelen din,,du får et mindre presspungt med islagsmuttern enn med platskruen,da pastskruen er conet,med laveste flate ytterst,dette hadde virket i prinsippet,og gjør det på de som er rette/plane.

Tror biltema har diverse innredningsknotter i messing,alu etc med m6 gjenger,disse er plane,og vil nok funge utmerket,,,x-antall for 60 spenn..

Hans_J

Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Meget bra informasjon dere har skrevet om maskinen, men er dere forsatt fornøyd med Okki Nokki! Jeg bør kjøpe en platerense maskin snart, har sikkert 1200 plater jeg aldri har vasket.
    Jeg vurderer Okki Nokki, Nitty Gritty og Clearaudio Smart Matrix!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle ikke forbause meg om en VPI 16.5 ville ha fått plass i budsjettet, om enn med skoskje; dollaren er så lav at et kjapt regnestykke virker veldig oppløftende. Bør absolutt vurderes sammen med de du nevner; den står neppe tilbake for noen, mildest talt!

Mvh Vidar P

Hans_J

Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Hei Vidar P!
    Hvor får jeg kjøpt VPI 16.5 og hva er prisen?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.368
    Torget vurderinger
    27
    AudioArt eller Lyric

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hans J skrev:
    Hei Vidar P!
    Bortsett fra de norske, som er tilbakeholdne med å justere iht dollarkurs; sjekk www.elusivedisc.com eller andre US forhandlere, og tenk over dette med MVA og deklarering.

Mvh Vidar P

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lyric fører VPI-produkter.

Når det gjelder Okki Nokki: Jeg har hatt litt tull med den.

Det var en lang periode hvor det var umulig å oppdrive børster til støvsugeren. Jeg berget meg ved hjelp av Clearaudio sine børster, som er praktisk talt identiske. Nå har Big Dipper børster på lager, så det skulle være greit.

Oppsamlingstanken min gikk lekk, og fuktigheten ødela hele kabinettet. Dette skjedde etter ca. 1000 plater. Big Dipper ga meg en ny i bytte uten å kny det minste. Hadde det ikke vært for dette ville jeg anbefalt et par tusen ekstra for en konkurrent. Med real og god kundeoppfølging fra forhandler synes jeg ikke det er all verden å bekymre seg for. Det er vel heller ingen garanti mot mandagsutgaver av konkurrentenes billigmaskiner.

Når det gjelder funksjon har jeg ingen ting å utsette på maskinen. Det blir fortsatt gullende rent.

Skal du rense 1200 plater anbefaler jeg at du setter av to-tre måneder. Og en ting til. Kjøp ørepropper. Det går helt fint å rense dagens fangst uten hørselvern. Men flere timer med støvsugeren er helt uaktuelt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hans J skrev:
    Hei Vidar P!
    Bortsett fra de norske, som er tilbakeholdne med å justere iht dollarkurs; sjekk www.elusivedisc.com eller andre US forhandlere, og tenk over dette med MVA og deklarering.

Mvh Vidar P
    Sjekk med Tor hos Lyric. Det kan hende dere blir positivt overrasket over prisene hans.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,jeg har nå i en tid hatt smartmatix,denne er grei,men det skal ikke forbause meg om at det er samme innmat(motor,sugerør,og tallerkenen er og lik som okkien,men med noe mer påkostet finish,bråker som fy denne og,litt kast i tallerken,potitivt med støvlokk....vasket ca 100 plater(ganger) på den nå,og ikkenoe galt så langt,hadd den wsida i høst,.......men som vpi sten jeg har blitt,angrer litt at jeg ikke gikk for 16,5 med en gang,....ikke lett å få kjøpt småtteri hos kjeden heller,trasig rett og slett,får prøve sugerør fra okki nå trur jeg,kjeden svarer ikke på mailene mine!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er noe dritt hvis ikke HFCK gidder å bry seg med slite-/reservedeler.

Fordelen med Clearaudio sånn sett, er at de har solid verdensdistribusjon. Jeg bestilte Clearaudiobørster fra Elusivedisc. Det var slett ikke dyrt. Pakken kom fort, også.

Jeg tror til og med at jeg fikk en eller annen slags 'ny kunde'-rabatt.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk zomby...skal sjekke der jeg og,så kan de bare sitte der å glo på mailene,slette og kose seg,,,for da er det vel ikke så farlig med det kjøpet av den fremtidige Esoteric spillern til 30k heller tipper jeg ;) ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå har du i tillegg muligheten til å kjøpe Okki Nokki-børster fra Big Dipper...

Men jeg lurer på om de kanskje er en bittesmule kortere enn Clearaudio sine.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    var med noen til å lime på røret,har ikke prøvd disse enda,,,,var ikke med noe lim ;)får ta en titt.....har forespurt kjeden om tillegsrør til singler(hvordan i huleste skal man få festa de med stort senterhull? :eek:) det skal finnes rør fra clearaudio til 7".....men får jeg noe svar,det er så jævla irriterende at nå ringer jeg snart til den forbanna ledelsen der nede på sørlandet,og gir det en skikkelig omgang,useriøse jævler....når ikke tusenlappene står for døra er det liksom bare å gi faen???

Vår vel vurdere oppgradering til vpi tipper jeg!

S

SAH

Gjest
    Gammel tråd dette, men forsøker allikevel. Vurdere å kjøpe meg en platevasker på litt sikt og siden Okki Nokki er i den "edruelige" enden på prisskalen, så vil den være et alternativ. Forstår det slik at den er kommet i en oppgradert utgave. Noen som har erfaringer å dele?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Platene er viktigaste komponenten i anlegget. Eg har gjort meg mange erfaringar med reinsen av desse, så her har eg summert opp:
    Hitlista til platevask:

Nr 1
    Når det gjeld platevask, fekk eg demonstrert maskina som står i butikken til Audioaktøren i Horten. Denne brukar ultralyd, og det er heilt fantastisk kor godt det verkar. Men det kostar. Så forstod eg at ein må ha spesielt reinsemiddel, som ikkje er urimeleg prisa, men som må takast med i reknestykket det også.

Nr 2
    Vaskarane som har eigen "pickup"arm, som plasserast i rilla for å suge tomt for vatn, er også veldig effektive. Desse er også svært dyre. Eg har aldri samanlikna dei to eg kjenner til, Loricraft og Keith Monk direkte, men desse gjer ein betre jobb enn "normale" platevaskemaskiner. I gamle dagar kunne du få reinse platene dine på Musikkmagazinet i Bergen, ein fantastisk teneste som nokon kanskje kunne få som forretningside igjen?

Nr 3
    Her er det veldig mange variantar, VPI, Nitty Gritty, Okki Nokki, som eigentleg er variantar over same prinsipp: du fuktar plata med eigna middel, og roterer plata over ein "støvsugaropning", som dreg ut væska. Her er det varierande kvalitetar og finesser; nokre kan ta to platesider på ein gong, støvsugaren er meir eller mindre kraftig, og magasinet for oppsamla væske vert tidlegare eller seinare fullt, slik at talet plate(sider) som kan reinsast på ein dag kan variere. Men alle desse verkar ganske brukbart, sjølv om eg held ein knapp på kvaliteten til dei dyrare maskinene. Ver obs på at reinsemiddeleg kan ha varierande effekt. Eg tykkjer ei blanding av vatn og rompesprit (fått med min tidlegare fastlege så eg har ei stund) i høvet 50/50 har akkurat rette balansen av tørking ved fordamping, og suging. Brukar du meir vatn, vert plata våtare lenger, og det tek tid før du evt reinsar andre sida. Har du meir sprit, tørkar det for fort, og du får ikkje løyst opp skiten skikkeleg. I dei siste åra har eg også brukt ein liten dråpe L'Art du Son som eg fekk frå Planetsnapa. Har ikkje fintesta A/B/X på dette, men det verkar som det er gunstig for knitring. (Clearaudio si maskin har eg aldri prøvd, og ho er sikkert bra. Men høyrer altså til kategori 3)

Nr 4
    Tørrstøvsugarar. Vac O Rec og liknande. Mine erfaringar med desse er ikkje særleg gode. Dei gjer platene statisk elektriske. Men dei gjer jobben minst like godt som ei kolfiberbørste (som ikkje ladar platene statisk). Eg ville likevel ikkje brukt mange kronene på desse støvsugarane. Ein Dishwasher, gjerne med LAST reinsemiddel, fungerer etter mitt syn betre.

LAST er elles eit utmerka middel til å få ned ein del av den knitringa som av og til kan vere sjenerande.

Heilt reint vatn, eventuelt tilsett 1/2 dråpe Zalo pr liter, kan vere ein grei måte å få bort det som ikkje går med platebørsta.

Attende på 70-talet kom eit mystisk plaststoff som skulle smørjast på plata. Deretter skulle du la det tørke ei tid, og trekke av den filmen som danna seg. Alt svineri frå rillene hang då med. Eg var svært begeistra for dette, og investerte i ei heil kasse med stoffet, noko som viste seg å vere dumt. Stoffet tålte ikkje meir enn ca 2- 3 års lagring. Etter det lot stoffet seg ikkje fjerne frå rillene, og fyrst med Monkemaskina berga eg platene.

Det aller verste du kan ha på platene dine, er "blå gugge", våt avspeling. Spesielt den typen som skal ha ein eigen pickupbørste med kost som skal vere nede i rilla under avspeling. Denne kosten festast til platespelaren med ein sugekopp, og når denne løysnar, kan du knekke nålefana på pickupen. Dessutan gjer børsta ein alternativ versjon av avspelinga, og kan skape sjenerande støy. Blå gugge lagar mykje knitring når stoffet tørkar, så du vert avhengig av det, eller du må køyre plata gjennom ei skikkeleg reinsemaskn (brukar du alternativ 3, må du gjere det fleire gongar, alternativ 2, Monken, fiksar det veldig greitt. Eg ordna deler av platesamlinga mi på MusikkMagazinet attende på 70-talet. Alternativ 1 fjerner alt som finnest av skit på plata 100%)

Når du har samla plater ei stund, lat oss seie eit par hundre album, er platereins noko du bør vurdere. Eg held meg til ei ganske billeg greie i kategori 3, som eg kjøpte for ein tusenlapp for tjue år sidan. Den gjer nytta

Sist redigert:
    S

SAH

Gjest
    Platene er viktigaste komponenten i anlegget. Eg har gjort meg mange erfaringar med reinsen av desse, så her har eg summert opp:
    Hitlista til platevask:

Nr 1
    Når det gjeld platevask, fekk eg demonstrert maskina som står i butikken til Audioaktøren i Horten. Denne brukar ultralyd, og det er heilt fantastisk kor godt det verkar. Men det kostar. Så forstod eg at ein må ha spesielt reinsemiddel, som ikkje er urimeleg prisa, men som må takast med i reknestykket det også.

Nr 2
    Vaskarane som har eigen "pickup"arm, som plasserast i rilla for å suge tomt for vatn, er også veldig effektive. Desse er også svært dyre. Eg har aldri samanlikna dei to eg kjenner til, Loricraft og Keith Monk direkte, men desse gjer ein betre jobb enn "normale" platevaskemaskiner. I gamle dagar kunne du få reinse platene dine på Musikkmagazinet i Bergen, ein fantastisk teneste som nokon kanskje kunne få som forretningside igjen?

Nr 3
    Her er det veldig mange variantar, VPI, Nitty Gritty, Okki Nokki, som eigentleg er variantar over same prinsipp: du fuktar plata med eigna middel, og roterer plata over ein "støvsugaropning", som dreg ut væska. Her er det varierande kvalitetar og finesser; nokre kan ta to platesider på ein gong, støvsugaren er meir eller mindre kraftig, og magasinet for oppsamla væske vert tidlegare eller seinare fullt, slik at talet plate(sider) som kan reinsast på ein dag kan variere. Men alle desse verkar ganske brukbart, sjølv om eg held ein knapp på kvaliteten til dei dyrare maskinene. Ver obs på at reinsemiddeleg kan ha varierande effekt. Eg tykkjer ei blanding av vatn og rompesprit (fått med min tidlegare fastlege så eg har ei stund) i høvet 50/50 har akkurat rette balansen av tørking ved fordamping, og suging. Brukar du meir vatn, vert plata våtare lenger, og det tek tid før du evt reinsar andre sida. Har du meir sprit, tørkar det for fort, og du får ikkje løyst opp skiten skikkeleg. I dei siste åra har eg også brukt ein liten dråpe L'Art du Son som eg fekk frå Planetsnapa. Har ikkje fintesta A/B/X på dette, men det verkar som det er gunstig for knitring. (Clearaudio si maskin har eg aldri prøvd, og ho er sikkert bra. Men høyrer altså til kategori 3)

Nr 4
    Tørrstøvsugarar. Vac O Rec og liknande. Mine erfaringar med desse er ikkje særleg gode. Dei gjer platene statisk elektriske. Men dei gjer jobben minst like godt som ei kolfiberbørste (som ikkje ladar platene statisk). Eg ville likevel ikkje brukt mange kronene på desse støvsugarane. Ein Dishwasher, gjerne med LAST reinsemiddel, fungerer etter mitt syn betre.

LAST er elles eit utmerka middel til å få ned ein del av den knitringa som av og til kan vere sjenerande.

Heilt reint vatn, eventuelt tilsett 1/2 dråpe Zalo pr liter, kan vere ein grei måte å få bort det som ikkje går med platebørsta.

Attende på 70-talet kom eit mystisk plaststoff som skulle smørjast på plata. Deretter skulle du la det tørke ei tid, og trekke av den filmen som danna seg. Alt svineri frå rillene hang då med. Eg var svært begeistra for dette, og investerte i ei heil kasse med stoffet, noko som viste seg å vere dumt. Stoffet tålte ikkje meir enn ca 2- 3 års lagring. Etter det lot stoffet seg ikkje fjerne frå rillene, og fyrst med Monkemaskina berga eg platene.

Det aller verste du kan ha på platene dine, er "blå gugge", våt avspeling. Spesielt den typen som skal ha ein eigen pickupbørste med kost som skal vere nede i rilla under avspeling. Denne kosten festast til platespelaren med ein sugekopp, og når denne løysnar, kan du knekke nålefana på pickupen. Dessutan gjer børsta ein alternativ versjon av avspelinga, og kan skape sjenerande støy. Blå gugge lagar mykje knitring når stoffet tørkar, så du vert avhengig av det, eller du må køyre plata gjennom ei skikkeleg reinsemaskn (brukar du alternativ 3, må du gjere det fleire gongar, alternativ 2, Monken, fiksar det veldig greitt. Eg ordna deler av platesamlinga mi på MusikkMagazinet attende på 70-talet. Alternativ 1 fjerner alt som finnest av skit på plata 100%)

Når du har samla plater ei stund, lat oss seie eit par hundre album, er platereins noko du bør vurdere. Eg held meg til ei ganske billeg greie i kategori 3, som eg kjøpte for ein tusenlapp for tjue år sidan. Den gjer nytta
    Tusen takk for utfyllende svar og at du deler dine erfaringer. Her var det mye nyttig informasjon å hente :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en Nitty Gritty (lav versjon) inntil et par uker siden; oppgraderte da til en Okki Nokki, og det er ingen tvil om at det var en reell oppgradering. ON er i aluminium, mens NG er i vinylkledd sponplate. Fukt og varme gjør at NG sveller og vinylkledningen sprekker opp; dette er ikke vakkert, og jeg vedder på at det har innvirkning for suget. ON har rotasjonsmotor. Oh Glæde.
    Bruker Biltema batterivann; 20% isopropanol, og noen dråper Kodak Photo-flo e l. Funker godt. Dersom du ikke får tak i Arcus' rene isoprop, er Biltemas "Karburatorskydd" et godt alternativ, og legger ikke igjen rester på plata. Skrubber med LAST record brush.

B

• Liker
    Reaksjoner: SAH
    S

SAH

Gjest
    Jeg hadde en Nitty Gritty (lav versjon) inntil et par uker siden; oppgraderte da til en Okki Nokki, og det er ingen tvil om at det var en reell oppgradering. ON er i aluminium, mens NG er i vinylkledd sponplate. Fukt og varme gjør at NG sveller og vinylkledningen sprekker opp; dette er ikke vakkert, og jeg vedder på at det har innvirkning for suget. ON har rotasjonsmotor. Oh Glæde.
    Bruker Biltema batterivann; 20% isopropanol, og noen dråper Kodak Photo-flo e l. Funker godt. Dersom du ikke får tak i Arcus' rene isoprop, er Biltemas "Karburatorskydd" et godt alternativ, og legger ikke igjen rester på plata. Skrubber med LAST record brush.

B
    Forstår jeg deg rett, så er du fornøyd med din Okki Nokki og at den gjør jobben på en tilfredsstillende måte. Hva er Kodak Photo-flo?

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hitlista til platevask:

Nr 1

Nr 2

Nr 3

Nr 4

Flott innlegg!

På hifimessen i Horten i fjor, ble den utralydvaskereren i punkt nr1 her demonstrert. En kompis av meg hadde med seg et lite lommemicroskop og vi kunne fint se at det var skitt og støv igjen i rillene her etter vask av en tilfeldig valgt plate fra bruktmarkedet allokert i rommet forøvrig, dog ikke særlig mye, men noe. Til sammenligning med min okki nokki finner jeg etter normal vask (1 gang per side) som tar ca tre-fire minutter mindre skitt faktisk. Resevesken som nevnt er nok viktig her. Ultralydsvaskeren tar også lang tid, ca 10-15 minutter per plate og koster fire ganger så mye.

Det kan ha vært en usedvanlig skitten plate som ble vasket. Og dette er bare min erfaring:)

• Liker

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

B
    Forstår jeg deg rett, så er du fornøyd med din Okki Nokki og at den gjør jobben på en tilfredsstillende måte. Hva er Kodak Photo-flo?
    Hehe. Joda, Okki Nokkien er glimrende, i forhold til NG en drøm å bruke.
    Kodak Photo-flo er et spesialmiddel som får væsken til å flyte bedre utover; engelskmennene kaller det en "wetting agent". Den er spesiallaget for fotobehandling, der de er avhengige av god væting. Andre er Tetenal Mirasol, og Ilford har også en. Det skulle dog ikke forundre meg om skyllemiddel til oppvaskmaskin vil fungere like godt. Bare noen dråper, helt til du ser væsken virkelig spre seg. Zalo gjør også samme nytten, men jeg er litt skeptisk til om den legger igjen rester. En av hovedhensiktene med væsken er jo å holde skitt/ støv i suspensjon, slik at suget får tak i det, og da er god væting et must.

http://www.kodak.com/global/en/prof...istry/bwFilmProcessing/photoFloSolution.jhtml
    http://www.theimagingwarehouse.com/ProductGrp/Tetenal-Mirasol

B

Sist redigert:
    • Liker
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg er også strålende fornøyd med min Okki Nokki. En ting jeg synes det er verdt å nevne er mengden rensevæske. Jeg opplever at det har ganske stor betydning for retultatet. Trikset er å legge en ganske raus film på plata, ikke så mye at det renner, drypper og blir sølete, men 'nesten'. Husk at det er rensevæska som drar med seg skitten ved oppløsning og suspensjon. Jo tynnere oppløsningen er, jo mindre skitt ligger igjen på platene. Jeg kjører forresten to runder. En med Okki Nokki rensevæske, så en med apotekvann og noen dråper Kodak Photoflo.

• Liker
    S

SAH

Gjest
    Takk for gode tips. Må nok investere i en platevasker om ikke alt for lenge. Utvalget er vel ikke så veldig stort i denne prisklassen, så da er vel en Okki Nokki en soleklar kandidat.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.679
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg er også strålende fornøyd med min Okki Nokki. En ting jeg synes det er verdt å nevne er mengden rensevæske. Jeg opplever at det har ganske stor betydning for retultatet. Trikset er å legge en ganske raus film på plata, ikke så mye at det renner, drypper og blir sølete, men 'nesten'. Husk at det er rensevæska som drar med seg skitten ved oppløsning og suspensjon. Jo tynnere oppløsningen er, jo mindre skitt ligger igjen på platene. Jeg kjører forresten to runder. En med Okki Nokki rensevæske, så en med apotekvann og noen dråper Kodak Photoflo.
    Drar tråden ut av glemselen da jeg har en svært pent brukt Okki Nokki på vei. Hva bruker du som rensevæske? Er det standard isopropanol og vann? Hvis så, hva er blandingsforholdet?
    Setter pris på alle svar :)

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det noen som har åpnet en slik? røret har løsnet inni og jeg har løsnet alle synlige skruer men det rikker seg ikke.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Prøv 1 del isopropanol (blåsprit) mot 6 deler destillert vann og en dråpe zalo. Blåsprit fåes hos jernvarehandleren og destillert (sterilt) vann på apoteket.

Drar tråden ut av glemselen da jeg har en svært pent brukt Okki Nokki på vei. Hva bruker du som rensevæske? Er det standard isopropanol og vann? Hvis så, hva er blandingsforholdet?
    Setter pris på alle svar :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bruker rensemiddelet til Okki Nokki. Jeg kunne sikkert blandet noe like godt selv, men har ikke vært nysjerrig nok til å eksperimentere med det. Når det gjelder boksen, så har jeg prøvd å titte inni, men har ikke vært mer nysjerrig enn Vermin (skrudd ut skruene, og deretter gitt opp). Spør på Big Dipper, kanskje de har fått 'servicemanual' eller hatt dem fra hverandre for rep. Det er etterhvert solgt såpass mange at det i det minste tyder på meget høy kvalitet om ingen der har hatt lokket av en....

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Bruker AM 10 101 til min Clearaudio Professional SM platevasker.Kjøpes på HiFi klubben.Det gir ikke de irriterende knitringer.
    5-6 buffs er nok på hver side.:D

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.679
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for kjappe og informative svar :)
    Kommer med tilbakemeldinger når jeg har fått testet burken.

Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har åpnet en slik? røret har løsnet inni og jeg har løsnet alle synlige skruer men det rikker seg ikke.
    Måtte åpne min grunnet fraktskader. Kjøpte den ny hos OHC. Du løsner alle skruene under også må du inn med noe vinkelbasert inni hullene der føttene stod. Inni hullene dytter du unna festestagene som skruene var festet med og løfter opp med relativt stor kraft. Brukte selv en umbraconøkkel som dragjenstand. Brukte et par timer selv for å få løsnet bunnen. Lykke til :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Måtte åpne min grunnet fraktskader. Kjøpte den ny hos OHC. Du løsner alle skruene under også må du inn med noe vinkelbasert inni hullene der føttene stod. Inni hullene dytter du unna festestagene som skruene var festet med og løfter opp med relativt stor kraft. Brukte selv en umbraconøkkel som dragjenstand. Brukte et par timer selv for å få løsnet bunnen. Lykke til :)
    Ja jeg fikk den opp til slutt, tenkte det fikk bære eller briste da den var verdiløs uansett om jeg ikke fikk åpnet den og funnet feilen. Det er en lekkasje internt i boksen, men jeg har ikke hatt tid nok til og se skikkelig på det.
    hvor lå lekkasjen hos deg?

Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg fikk den opp til slutt, tenkte det fikk bære eller briste da den var verdiløs uansett om jeg ikke fikk åpnet den og funnet feilen. Det er en lekkasje internt i boksen, men jeg har ikke hatt tid nok til og se skikkelig på det.
    Var ikke lekkasje. Det ene av de tre festene til motoren var knekt slik at motoren lå og slang inni. Ikke rart jeg ikke fikk sugd opp væsken :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Var ikke lekkasje. Det ene av de tre festene til motoren var knekt slik at motoren lå og slang inni. Ikke rart jeg ikke fikk sugd opp væsken :)
    ah! Fraktskader, jeg leste fuktskader. Vel, noe må det da være :)

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Jeg kjører forresten to runder. En med Okki Nokki rensevæske, så en med apotekvann og noen dråper Kodak Photoflo.
    Når man søker på renseveske her på sentralen, får man endel treff, ja ... Min lille oppsummering er at de fleste erfarne kjører flere runder, gjerne med klokken og mot klokken. Noen bruker renseveske fra produsent blandet ut i destillert vann, noen bruker isopropanol og destillert vann (i forskjellige forhold) samt en dråpe zalo/Kodak Photoflo/L'Art du Son, og andre, som Zomby_Woof, kjører en vannvask til slutt med destillert vann og wetting agent. Noen bruker antistatpistol til slutt! Børsten er et eget kapittel, med mange alternativer. Og dermed altfor mange valg!

Så, for oss så MÅ ha det inn med teskje (fordi vi ikke gidder ta oss tid til erfaring):
    om man bruker produsents renseveske, bruker man også da en wetting agent?
    er det noen som vasker tallerkenen litt med sprit/vannblandingen etter at første side er vasket (for å få bort skiten som har lagt seg fra den ikke-vaskede siden)? Eller kan det skade tallerkenen (på en Okki Nokki, da ...)? Og: glimrende tips det å vaske/tørke innercoveret mens man vasker plata!
    Hvilken børste?

Takk for utnyttelsesmuligheten!!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Jeg er egentlig litt enig med deg patro; sannelig ikke så enkelt å bli klok på hva man kan/bør/burde bruke av renseveske og slikt på Okki Nokki. Jeg kjøpte min maskin i januar i år, og har av div. grunner ikke kommet meg skikkelig i gang med vaskingen av vinyl enda. En grunn som har holdt meg litt tilbake er at etter å ha vasket et par platesider i vinter opplevde jeg bedre lyd MEN også mere knitring. Og mere knitring vil jeg jo ikke ha.
    Jeg har sett på noen videoer på YouTube, og det ser ut som de anbefaler å vanske hver plateside minst 2 ganger. Det har ikke jeg gjort, så jeg får vel prøve det. Ellers må jeg vel begynne å eksperimentere med rensevesker jeg også.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.679
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Nr 3
    Her er det veldig mange variantar, VPI, Nitty Gritty, Okki Nokki, som eigentleg er variantar over same prinsipp: du fuktar plata med eigna middel, og roterer plata over ein "støvsugaropning", som dreg ut væska. Her er det varierande kvalitetar og finesser; nokre kan ta to platesider på ein gong, støvsugaren er meir eller mindre kraftig, og magasinet for oppsamla væske vert tidlegare eller seinare fullt, slik at talet plate(sider) som kan reinsast på ein dag kan variere. Men alle desse verkar ganske brukbart, sjølv om eg held ein knapp på kvaliteten til dei dyrare maskinene. Ver obs på at reinsemiddeleg kan ha varierande effekt. Eg tykkjer ei blanding av vatn og rompesprit (fått med min tidlegare fastlege så eg har ei stund) i høvet 50/50 har akkurat rette balansen av tørking ved fordamping, og suging. Brukar du meir vatn, vert plata våtare lenger, og det tek tid før du evt reinsar andre sida. Har du meir sprit, tørkar det for fort, og du får ikkje løyst opp skiten skikkeleg.
    Har nå fått en Okki Nokki i hus og lurer på om du eller andre har testet 50/50 desinfeksjonssprit og sterilt vann? I følge instruksjonsboka skal ikke vaskeløsningene inneholde mer enn 25% alkohol. Står ingen begrunnelse for det, så lurer på om det er for å unngå skade på maskinen eller platen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det gjelder rensevæske, så har det vært et diskusjonstema her inne siden lenge før den første Okki-Nokkien. VidarP (dypt savnet, kom tilbake) bekrev en gang sin oppskrift bestående av en del isopropanol, 7 deler vann, og en dråpe eller to Zalo. Han hadde testet sterkere drinker, men ikke funnet dem mer effektive. Tipper det er lite poeng å blande tettere.

Når det gjelder konsentrat fra f.eks. Okki, VPI, L'art du son, og så videre, så trengs det neppe å tilsette annet enn vann i disse. Kan knapt tenke meg annet enn at de inneholder en 'akkurat passe mengde' av såpe til at overflatespenningen brytes.

I den grad jeg bruker sprit (særdeles skitne bruktkjøp) så bruker jeg blandingen til VidarP, og da som den første av tre runder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn