OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hei. Jeg eier fremdeles to av toppmodellene til Panasonic (VT-serien). Mitt inntrykk til nå har vært at disse 4K-OLED-skjermene har vært for dårlige på vanlig SD-materiale (altså 576i). Har dette endret seg det siste året?

    Styrken til bare "1080p"-skjermene har jo vært at de ikke trenger å oppskalere og legge til så mange kunstige punkter som en 4K-skjerm. Har dette endret seg det siste året med LG 55B7, eventuelt LG 55E7?
    Ja, det er fryktelig plagsomt på min LG UH 850....jeg kan til og med telle alle de pikslene den legger til...men det går så fort st det er litt vanskelig...:)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hei. Jeg eier fremdeles to av toppmodellene til Panasonic (VT-serien). Mitt inntrykk til nå har vært at disse 4K-OLED-skjermene har vært for dårlige på vanlig SD-materiale (altså 576i). Har dette endret seg det siste året?

    Styrken til bare "1080p"-skjermene har jo vært at de ikke trenger å oppskalere og legge til så mange kunstige punkter som en 4K-skjerm. Har dette endret seg det siste året med LG 55B7, eventuelt LG 55E7?
    Ja, det er fryktelig plagsomt på min LG UH 850....jeg kan til og med telle alle de pikslene den legger til...men det går så fort st det er litt vanskelig...:)
    Ja, jeg skjønner at du har forstått spørsmålet mitt..... :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jada, jeg forstod spørsmålet ditt. En moderne TV avslører nådeløst dårlige bilder. Nå er det sånn atde fleste kurante kanaler sender i HD, og det ser man ganske godt. Og noen sendinger/filmer/serier glimrer innimellom med eksepsjonelt bra bilder.
    Men hvilke kilder er det du bruker som sender i SD?
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jada, jeg forstod spørsmålet ditt. En moderne TV avslører nådeløst dårlige bilder. Nå er det sånn atde fleste kurante kanaler sender i HD, og det ser man ganske godt. Og noen sendinger/filmer/serier glimrer innimellom med eksepsjonelt bra bilder.
    Men hvilke kilder er det du bruker som sender i SD?
    Ja, OK. Jeg har en del eldre filmer som kun finnes i 480i oppløsning (NTSC) og en del eldre VHS-intervjuer og filmer (også sort-hvitt) med 576i-oppløsning (pal). Mange av disse blir nesten utålelige på en 4K-skjerm. Sony sin beste bildeprosessor imponerer riktignok mye, men det er selvsagt umulig å "trylle" med lavoppløste kilder. Mitt spørsmål gikk likevel på om de beste OLED-skjermene gjør disse kildene levelige? Har testet LG C7, men den ble returnert pga. banding og fagestikk i panelet.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan steramer jeg film fra PC til smart -tv? ( LG oled c7) ?
    Smart share funker ikke på PC (dell i7 /win 10)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan steramer jeg film fra PC til smart -tv? ( LG oled c7) ?
    Smart share funker ikke på PC (dell i7 /win 10)
    Med bruk av HDMI kabel. Har du ikke HDMI utgang, så kan kan bruke DVI til HDMI kabel og kjøre lyden ut via optisk/koaksial.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker, men var ikke helt presis. Det jeg vil oppnå er direkte trådløs overføring uten Chromecast, Apple TV etc.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Takker, men var ikke helt presis. Det jeg vil oppnå er direkte trådløs overføring uten Chromecast, Apple TV etc.
    Er innebygd WIDI i LG sine TV'er. Har du en pc med minst 3. Generasjons CPU (ivy bridge 3xxx), så kan du projisere pc-bildet til tv'en uten noe mikk makk. (Velg denne modusene fra en av fanene i Hjem-menyen) Du kan også installere en dlna server på pc'en din (f.eks twonky eller universal media server) og streame filmene på den måten. Og du kan installere plex på pc'en din og streame til tv via LG sin Plex-app på TV'en.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Garbage in, garbage out. Eller man kan ikke skjøte på en pølse. Men kommer an på hva du spiller av fra. Har fremdeles min siste JVC HIFI video maskin liggende, men kan ikke tenke meg å prøve den. Problemet er jo at når du ser vanlig TV = HD og så drar fram en dårlig kilde, så vil den se ut som det den er...da er det bedre å få tak i en billedrørsTV og bruke den får å se på dine gamle klenodier. Ellers så husker jeg veldig godt TV serien Cheers som hadde et vidunderlig dårlig NTSC bilde på svensk TV.
    Nå har den gått i reprise på FOX HD TV på Canal Digital med utrolig flotte bilder.
    Men egentlig...ikke stort du kan gjøre.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Garbage in, garbage out. Eller man kan ikke skjøte på en pølse. Men kommer an på hva du spiller av fra. Har fremdeles min siste JVC HIFI video maskin liggende, men kan ikke tenke meg å prøve den. Problemet er jo at når du ser vanlig TV = HD og så drar fram en dårlig kilde, så vil den se ut som det den er...da er det bedre å få tak i en billedrørsTV og bruke den får å se på dine gamle klenodier. Ellers så husker jeg veldig godt TV serien Cheers som hadde et vidunderlig dårlig NTSC bilde på svensk TV.
    Nå har den gått i reprise på FOX HD TV på Canal Digital med utrolig flotte bilder.
    Men egentlig...ikke stort du kan gjøre.
    Nei, du tar feil. Jeg har kjøpt to Oled-skjermer den siste måneden, og returnert begge. Sortnivået og kontrasten var meget bra, oppskaleringen heller dårlig og fargepresisjonen likeså (nesten umulig å få vekk rødstikk i ansiktene, selv med kalibrering).

    Jeg har akkurat nå en Panasonic Panasonic TX-P50VT20E, en Panasonic TX-P60ZT60 og en TH-65VX300. Disse skjermene er råbra - selv på gamle VHS-opptak og youtube. Dette er i utgangspunktet store skjermer, så det er spesielt plasma-teknologien som gjør disse middelmådige opptakene brukbare. Jeg har også noen Terabyte med 720p, 1080i og 1080p-materiale, og det gir noen supre opplevelser med en godt kalibrert plasma. Jeg trenger i alle fall ikke 4K for å bli "blown away".

    Så det blir ikke noen flere Oled-skjermer på meg. Heldigvis er plasma-skjermene blitt meget billige på bruktbørsen (om en bare leter litt rundt), så nå jeg har ute noen nye annonser for å skaffe meg flere plasma-skjermer....:)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har ikke Oled, men en forferderlig LG UH 850, og savner jeg mine tre Panasonic plasma TV? Overhodet ikke. Jeg koser meg med 4 K på mange plattformer, og utmerket HD TV fra både Canal Digital og Viasat.
    Folk ser ut som folk, og svart er svart nok, og vanlige Blu-ray er utmerket gjennom min UB 700.
    Og jeg er fornøyd med mine masseproduserte produkter.
    I min litt opplyste stue...
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Endelig oppdateringer fra Sony har ankommet Dolby vision ruller inn her til og med Marantz av 8002a har også fått update dette var på tide :) :) :)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Endelig oppdateringer fra Sony har ankommet Dolby vision ruller inn her til og med Marantz av 8002a har også fått update dette var på tide :) :) :)
    Har du sjekket etter oppdatering fra SONY ? Virker alt som det skal ? Hvilken TV har du?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Erfaring med LG C7:
    NRK's nett-tv svikter med teksting i filmer (tekst forvinner midt i filmen). NRK svarer at de ikke har ferdig utviklet app til alle modeller.
    TV2 nett-tv: Lang innlogging hver gang du skal inn, lagrer/husker ikke brukernavn & passord. Svarer omtrent det samme som NRK.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Endelig oppdateringer fra Sony har ankommet Dolby vision ruller inn her til og med Marantz av 8002a har også fått update dette var på tide :) :) :)
    Har du sjekket etter oppdatering fra SONY ? Virker alt som det skal ? Hvilken TV har du?
    Dolby vision over Netflix app i Sony KD65 A1 OK / Nvidia sheild pluss Sony UBP X800 ingen Dolby vision over Netflix app .
    ( ser ut som Sony ubp x800 ikke ruller ut firmware oppdatering før sommeren 2018 )

    Mvh
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke DV funker på HDMI hos Sony. Det er kun (noen) av de interne appene. Det kommer vel en ny oppdatering etterhvert som muliggjør DV over HDMI.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er en god pris ja. Husk at B7-serien har samme bilde/prosesseringschip som de andre modellene. Dette i motsetning til B6 og nye B8.
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Hei! Oppgraderte fra en Panasonic plasma V20 til en LG 65 B7 for fire måneder siden.
    Den er helt avhengig av litt justering, men blir overraskende bra. Følg linken, så får du et godt utgangspunkt.
    Tar meg stadig i å sitte og bare nyte bildet når jeg ser på BD eller 4k...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Vanskelig å si, får veldig gode skussmål ute på weben. Det jeg synes er helt genialt med den nye Q serien er hva de har gjort med one connect boksen. En tynn kabel med strøm og "data" er ganske sexy. Tror nok at om man ikke ser på tv der sola slår inni stua så er nok OLED vinneren, men som en generell all around TV, så tror jeg samsungen kan være enklere å integrere i ymse hjem. Har OLED i tv stua. Men i hovedstuen der det er endel sol, kan Q9 være av interesse.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det der er fjorårets ubrukelige Q-serie. Den nye må få stå på egne laurbær;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja du har rett i det. Jeg visste jo den nye modellen hadde lokal dimming, (i likhet med toppmodellen fra både 2015 og 2016, men ikke 2017) så det burde ringt en bjelle, eller så burde jeg i hvertfall tatt en kikk på datoen.
    Samsung sine TV'er er veldig fleksible mht kalibreringsmuligheter, så hvis ytelsen ellers er forbedret, så er det ingen tvil om at dette er gode TV'er. Den lokale dimmingen synes å være såpass god nå at jeg muligens kunne levd med dette mot å få høyere lysstyrke kontra OLED, men for meg er uansett dårlig innsynsvinkel en dealbreaker. Syntes å lese at de hadde forbedret innsynsvinkelen som vist på utstillingsmodeller på CES, men at dette ikke ble implementert i produksjonsmodellen.

    De må vel holde litt igjen til 2019, da har vi plutselig potensielt 3 teknologier å velge mellom i øverste toppsjikt: LCD/QLED med lokal dimming, Micro LED, og forhåpentligvis en generasjon nye OLED-paneler med lysstyrke som kan komme i nærheten av LCD.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    5.906
    Det jeg likte best med min gamle Pioneer plasmaskjerm , var bortsett fra svartnivået et fantastisk behagelig og naturtro bilde. Lg oled 65b6v som henger i stuen i dag har de samme fine egenskapene, men er bedre enn pioneeren på det meste, bortsett fra å gjengi lavoppløste bilder. Jeg blir aldri sliten i øynene av å se på oled, men lyssterke lcd skjermer kan være direkte ubehagelig å se på, må knipe igjen øynene. Nesten så du trenger solbriller. Noe å tenke på før dere bestemmer dere. Ikke døm tv etter 2 minutter, men se på tv over lengre tid, det gir deg svaret.

    Innsynsvinkelen på oled er rett og slett fantastisk, alle i familien ser et like godt bilde, uavhengig av sitteplass.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
    Kommer selvsagt ann på bruksområde. Det betyr jo ikke noe hvis man utelukkende sitter rett foran TVen.

    Vi får se når flere tester kommer og vil gjerne se en sammenligning selv. Uansett spennende.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
    Kommer selvsagt ann på bruksområde. Det betyr jo ikke noe hvis man utelukkende sitter rett foran TVen.

    Vi får se når flere tester kommer og vil gjerne se en sammenligning selv. Uansett spennende.
    Det som er typisk på VA-paneler, er at innsynsvinkelen er så snever at man må bokstavelig talt sitte og stirre midt på skjermen, og selv da kan det hende at bildet ytterst ved kantene er tydelig forringet. Så med mindre du ikke har en egen mancave med plass til kun deg, så syns jeg dette er en deal breaker. Du kan heller ikke legge deg ned i sofaen og "chille", ha gjester, eller famile.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra testen til avforums:

    Having said that there is still a perceptible drop in contrast and colour performance once you move more than 15 degrees either side of centre, and blooming becomes more apparent. Ultimately this is simply a weakness of the technology, so to mitigate it just make sure you're sat central to the screen.
    15 grader holder sånn cirka til tre sitteplasser i en sofa eller liggende for en person. Til sitteplasser med mer mellomrom er synsvinkelen selvsagt en svakhet man må være klar over.

    Ser ut som Samsung QLEDen er den klare vinner når det kommer til HDR materiale, mens med annet materiale er det jevnere.
    The Q9FN is the best HDR display I've seen to date and really demonstrates the full potential of the format.
    In terms of SDR content the Q9FN can give an OLED a run for its money and in terms of HDR it's simply peerless.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer ikke Orso. 15 grader gir deg et slingringsmonn på +-80cm fra midten, men det er kun utifra midtpunktet på skjermen. Tar man i betraktning hele skjermstørrelsen vil følgende gjelde:

    Iogmed 65" har en bredde på 144cm vil midten være ved 72cm. Det vil si at man kun har 80-72=8cm, altså +- 8cm å gå på hvis man sitter dønn i midten ved 3m avstand. Trekk så fra +- 3cm for hvert øye, så vil det gi deg +-5cm. Dvs at bildet IKKE er optimalt for noen andre enn personen i midten ved en seeravstand på 3M.

    4M gir et slingringsmon på +-35cm (minus 3cm for øyets plassering), heller ikke det er nok.
    Det er ikke før avstanden er 5M, som gir et slingringsmonn på +- 62cm (minus 3cm) - dvs ca +-59cm fra sweetspot i sofaen, før man kan snakke om noenlunde optimalt bilde for 3 personer. 5M avstand iht. en 65" er vel godt i overkant av hva som er fornuftig.

    Det samme gjelder selvfølgelig vertikalt, og det er om mulig enda et større problem; Der må øynene treffe innenfor +- 8cm iht. midten av skjermen. Det vil selvfølgelig hjelpe å vinkle skjermen litt, men mest av alt så er en fornuftig høyde på TV'en tilsvarende slik at øynene treffer på en imaginær linje ca. 1/3 av skjermhøyden. Høyden på 65" er 81cm, dvs og 1/3 er 27cm. Allerede da er man over 13cm under midtpunktet. (81/2=40,5cm). Vinkler man skjermen litt så kommer man vel *akkurat* innenfor, men å vinkle skjermen mer enn noen få grader blir bare bajs for seeropplevelsen det også.
     
    Sist redigert:

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun designforskjeller mellom B og C. C var vel opprinnelig litt dyrere.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    gå for C. Den gjør litt mindre av seg (har ikke sølvlisten rundt rammen) Det og forskjellig fot er de praktiske forskjellene.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gikk til anskaffelse av LG C7 65 rett før jul.
    Hadde gått å telt på knappene i flere år å bytte ut min Kuro 5090.
    Bildet er jo større, og raske bevegelser er bedre på den nye, men på vanlige tv- sendinger var Pioneeren vel så bra.
    Det som kanskje er det største minuset er lite detaljer i sortnivået.
    Det er beksort, men alt er like sort, og detaljene er ikke der i like stor grad.
    Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er kun designforskjeller mellom B og C. C var vel opprinnelig litt dyrere.
    Det var det jeg fikk mistanke om.
    Takk for bekreftelse, har en mistanke om tilbud på de nå når folk får utbetalt feriepenger.
    Har sett disse tendensene før fra elektronikk bransjen.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    De beste tilbudene kommer i slutten av livsyklusen.
    Nye modeller kommer rundt Mars måned.
    Da er prisen på de siste modellene på topp.
    På høsten og rundt juletider er prisen gått ned med minimum 50%
    Er det fremdeles fjordårets modeller igjen er det mye penger å spare.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun designforskjeller mellom B og C. C var vel opprinnelig litt dyrere.
    Det var det jeg fikk mistanke om.
    Takk for bekreftelse, har en mistanke om tilbud på de nå når folk får utbetalt feriepenger.
    Har sett disse tendensene før fra elektronikk bransjen.
    Nå kommer snart V8 modellene også, så du skal ikke se bort fra at det kommer litt bedre priser etterhvert på V7
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gikk til anskaffelse av LG C7 65 rett før jul.
    Hadde gått å telt på knappene i flere år å bytte ut min Kuro 5090.
    Bildet er jo større, og raske bevegelser er bedre på den nye, men på vanlige tv- sendinger var Pioneeren vel så bra.
    Det som kanskje er det største minuset er lite detaljer i sortnivået.
    Det er beksort, men alt er like sort, og detaljene er ikke der i like stor grad.
    Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.
    Greit å vite at KRP'n duger en stund til.

    Men, veldig fornøyd - stemmer ikke helt med det du skriver ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn