Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
Kommer selvsagt ann på bruksområde. Det betyr jo ikke noe hvis man utelukkende sitter rett foran TVen.
Vi får se når flere tester kommer og vil gjerne se en sammenligning selv. Uansett spennende.
Det som er typisk på VA-paneler, er at innsynsvinkelen er så snever at man må bokstavelig talt sitte og stirre midt på skjermen, og selv da kan det hende at bildet ytterst ved kantene er tydelig forringet. Så med mindre du ikke har en egen mancave med plass til kun deg, så syns jeg dette er en deal breaker. Du kan heller ikke legge deg ned i sofaen og "chille", ha gjester, eller famile.
Tror kanskje "legfolket" har litt annen oppfatning av hva som er OK innsynsvinkel. Etter et par år med Panasonic TX-55CXC725 i stua, hvor det sittes strødd ut over en 4-seters sofa, har jeg kun fått høre at TV'en er jævla bra, og aldri hørt et kvidder om at innsynsvinkelen har vært så dårlig som du vil ha det til - heller ikke av egen erfaring ved å sitte på forskjellige plasser i sofaen uten å vri TV'en mot meg hvis jeg sitter "off center" selv når jeg er alene.
Nå skal ikke jeg påberope meg noe særlig peiling på bilde, bare så det er sagt.
55" har en bredde på rett under 112cm, så da kan vi jo ta og se på tallene.
15 grader gir deg et slingringsmonn på +-80cm fra midten, men det er kun utifra midtpunktet på skjermen. Tar man i betraktning hele skjermstørrelsen vil følgende gjelde:
Iogmed 55" har en bredde på 112cm vil midten være ved 66cm. Det vil si at man kun har 80-66=14cm, altså +- 14cm å gå på hvis man sitter dønn i midten ved 3m avstand. Trekk så fra +- 3cm for hvert øye, så vil det gi deg +-11cm. Dvs at bildet IKKE er optimalt for noen andre enn personen i midten ved en seeravstand på 3M.
4M gir et slingringsmon på 107-66= +-41cm - minus 3cm for øyets plassering= +- 38cm.
Det er ikke før avstanden er 4,8M, som gir et slingringsmonn på +- 62cm (minus 3cm) - dvs ca +-59cm fra sweetspot i sofaen, før man kan snakke om noenlunde optimalt bilde for 3 personer. 4,8M avstand iht. en 55" er vel godt i overkant av hva som er fornuftig.
Så kanskje et sted mellom 4 og 4,8M seeravstand er optimalt mht til innsynsvinkel, alt ettersom det er snakk om 3 eller 4 personer som ser på.
Men ja, dette er jo hvis alle sitter og ser vinkelrett på skjermen. I praksis vil man jo vri ansiktet mot skjermen, så det vil kompensere litt mht til innsynsvinkel. Men jeg gidder ikke å regne på det
Uansett er det helt greit å ha ulike meninger om dette, for meg er det i hvertfall en dealbreaker.