OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gikk til anskaffelse av LG C7 65 rett før jul.
    Hadde gått å telt på knappene i flere år å bytte ut min Kuro 5090.
    Bildet er jo større, og raske bevegelser er bedre på den nye, men på vanlige tv- sendinger var Pioneeren vel så bra.
    Det som kanskje er det største minuset er lite detaljer i sortnivået.
    Det er beksort, men alt er like sort, og detaljene er ikke der i like stor grad.
    Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

    Greit å vite at KRP'n duger en stund til.

    Men, veldig fornøyd - stemmer ikke helt med det du skriver ?
    Den store forskjellen er at bildet er større.
    Ellers hadde jeg ikke byttet enkelt og greit.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Jeg og gikk fra Pioneer kuro 5090 til LG oled 65B6V. Pioneeren er etter min mening grundig parkert. Svakheter på Pioneeren var summing (buzzing) fra panelet, samt en slags myldring i bildet, ofte kalt moskitos. Jeg er enig i at graderingen i sortnivået kunne vært bedre på LG. Rett ut av esken var bildet på LG direkte dårlig, men etter justeringer er det gnistrende bilder, ser 4k filmer bla. på Nettflix og naturfilmer på Nat Geo. Folk som er innom får hakeslipp av bilde.

    Lenge så jeg på vanlige tv sendinger og reagerte på dårlige bilder, tenkte at sendingene ikke var bedre, inntil jeg sjekket oppløsningen på tuneren som sto på laveste oppløsningen. Nå med 720P i oppløsning er jeg fornøyd.
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    311
    Antall liker
    36
    Gikk til anskaffelse av LG C7 65 rett før jul.
    Hadde gått å telt på knappene i flere år å bytte ut min Kuro 5090.
    Bildet er jo større, og raske bevegelser er bedre på den nye, men på vanlige tv- sendinger var Pioneeren vel så bra.
    Det som kanskje er det største minuset er lite detaljer i sortnivået.
    Det er beksort, men alt er like sort, og detaljene er ikke der i like stor grad.
    Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

    Greit å vite at KRP'n duger en stund til.

    Men, veldig fornøyd - stemmer ikke helt med det du skriver ?
    Den store forskjellen er at bildet er større.
    Ellers hadde jeg ikke byttet enkelt og greit.
    Hva gjør C7 dårlig med tanke på vanlige tv sendinger?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
    Kommer selvsagt ann på bruksområde. Det betyr jo ikke noe hvis man utelukkende sitter rett foran TVen.

    Vi får se når flere tester kommer og vil gjerne se en sammenligning selv. Uansett spennende.
    Det som er typisk på VA-paneler, er at innsynsvinkelen er så snever at man må bokstavelig talt sitte og stirre midt på skjermen, og selv da kan det hende at bildet ytterst ved kantene er tydelig forringet. Så med mindre du ikke har en egen mancave med plass til kun deg, så syns jeg dette er en deal breaker. Du kan heller ikke legge deg ned i sofaen og "chille", ha gjester, eller famile.
    Tror kanskje "legfolket" har litt annen oppfatning av hva som er OK innsynsvinkel. Etter et par år med Panasonic TX-55CXC725 i stua, hvor det sittes strødd ut over en 4-seters sofa, har jeg kun fått høre at TV'en er jævla bra, og aldri hørt et kvidder om at innsynsvinkelen har vært så dårlig som du vil ha det til - heller ikke av egen erfaring ved å sitte på forskjellige plasser i sofaen uten å vri TV'en mot meg hvis jeg sitter "off center" selv når jeg er alene.

    Nå skal ikke jeg påberope meg noe særlig peiling på bilde, bare så det er sagt.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg og gikk fra Pioneer kuro 5090 til LG oled 65B6V. Pioneeren er etter min mening grundig parkert. Svakheter på Pioneeren var summing (buzzing) fra panelet, samt en slags myldring i bildet, ofte kalt moskitos. Jeg er enig i at graderingen i sortnivået kunne vært bedre på LG. Rett ut av esken var bildet på LG direkte dårlig, men etter justeringer er det gnistrende bilder, ser 4k filmer bla. på Nettflix og naturfilmer på Nat Geo. Folk som er innom får hakeslipp av bilde.

    Lenge så jeg på vanlige tv sendinger og reagerte på dårlige bilder, tenkte at sendingene ikke var bedre, inntil jeg sjekket oppløsningen på tuneren som sto på laveste oppløsningen. Nå med 720P i oppløsning er jeg fornøyd.
    Jeg er helt enig med deg når det gjelder 4k matriale.
    Bevegelsene er også glattere.

    Det er nok en bedre tv helt klart, men synes ikke forskjellene er store tatt i betraktning at Kuroen er 8-9 år gammel.
    Nå er jo bildet også betraktelig mindre på en 50 tommer, så sammenligningen er kanskje ikke helt rettferdig.
    Jeg er som sagt godt fornøyd, men den gamle Pionneeren står seg fortsatt godt på det meste annet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som kanskje er det største minuset er lite detaljer i sortnivået.
    Det er beksort, men alt er like sort, og detaljene er ikke der i like stor grad.
    Kan tenkes det kan være en del og hente på dette området med bedre kalibrering.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Jeg og gikk fra Pioneer kuro 5090 til LG oled 65B6V. Pioneeren er etter min mening grundig parkert. Svakheter på Pioneeren var summing (buzzing) fra panelet, samt en slags myldring i bildet, ofte kalt moskitos. Jeg er enig i at graderingen i sortnivået kunne vært bedre på LG. Rett ut av esken var bildet på LG direkte dårlig, men etter justeringer er det gnistrende bilder, ser 4k filmer bla. på Nettflix og naturfilmer på Nat Geo. Folk som er innom får hakeslipp av bilde.

    Lenge så jeg på vanlige tv sendinger og reagerte på dårlige bilder, tenkte at sendingene ikke var bedre, inntil jeg sjekket oppløsningen på tuneren som sto på laveste oppløsningen. Nå med 720P i oppløsning er jeg fornøyd.
    Jeg er helt enig med deg når det gjelder 4k matriale.
    Bevegelsene er også glattere.

    Det er nok en bedre tv helt klart, men synes ikke forskjellene er store tatt i betraktning at Kuroen er 8-9 år gammel.
    Nå er jo bildet også betraktelig mindre på en 50 tommer, så sammenligningen er kanskje ikke helt rettferdig.
    Jeg er som sagt godt fornøyd, men den gamle Pionneeren står seg fortsatt godt på det meste annet.
    Pioneer Kuro var et fantastisk tv for sin tid og er det fremdeles, der er vi enig.

    Bare lurer, har du kalibrert LG tv`en din?
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, men ikke proffesjonelt, kun etter instruksjoner fra youtube.
    Misforstå meg rett, det er en fantastisk god tv, og hadde ikke byttet den mot noe annet.
    Det med detaljer i sortnivået har vel også vært litt av ankepunktet til oled i.f.g tester.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje jeg må leie inn proffesjonell hjelp hvis ikke generelle instruksjoner fra youtube ikke holder mål.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Kanskje jeg må leie inn proffesjonell hjelp hvis ikke generelle instruksjoner fra youtube ikke holder mål.
    Du kan ikke kopiere innstillingene fra en annen kalibrert LG Oled tv, Panelene er forskjellig fra eksemplar til eksemplar.
    Det er klart du kan jo gjøre det, men resultatet kan ikke sammenlignes med kalibrering hjemme hos deg.

    Det kan i verste fall bli verre enn fabrikkinnstillingene.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Vi er åpenbart forskjellige. Jeg har levert tilbake flere OLED-skjermer da de er for dårlige på bevegelse og på ikke minst på SD-signaler. Så fremdeles gjør Panasonic ZT60 og Panasonic VX300 jobben bedre (hadde Pioneer KRP-500M før). Spesielt VX300 er bra med sitt rene, klare bilde, lite dithering og lite panelstøy.

    Jeg håper at årets Oled-paneler er bedre.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg må leie inn proffesjonell hjelp hvis ikke generelle instruksjoner fra youtube ikke holder mål.
    Kan såklart hjelpe deg jeg, bare å sende meg en PM om det er noe du vil prøve. 6-serien er definitivt serien som har mest utbytte av kalibrering. Felles for de alle er at de har et ganske fælt grønnskjær både i SDR/HDR/DolbyVision. De fleste eksemplarer i 6-serien vil dessverre klippe litt i sort, og det går ikke an å kalibrere dette helt vekk om man vil beholde sortnivået. Bildet vil likevel bli svææært mye bedre. Dette er ikke de letteste TV'ene å kalibrere, og man må blant annet inn i service menyen for å kalibrere Dolby Vision, samt andre triks :D
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Neppe. Innsynsvinkelen er jo altfor dårlig. Bare det er grunn nok.
    Kommer selvsagt ann på bruksområde. Det betyr jo ikke noe hvis man utelukkende sitter rett foran TVen.

    Vi får se når flere tester kommer og vil gjerne se en sammenligning selv. Uansett spennende.
    Det som er typisk på VA-paneler, er at innsynsvinkelen er så snever at man må bokstavelig talt sitte og stirre midt på skjermen, og selv da kan det hende at bildet ytterst ved kantene er tydelig forringet. Så med mindre du ikke har en egen mancave med plass til kun deg, så syns jeg dette er en deal breaker. Du kan heller ikke legge deg ned i sofaen og "chille", ha gjester, eller famile.
    Tror kanskje "legfolket" har litt annen oppfatning av hva som er OK innsynsvinkel. Etter et par år med Panasonic TX-55CXC725 i stua, hvor det sittes strødd ut over en 4-seters sofa, har jeg kun fått høre at TV'en er jævla bra, og aldri hørt et kvidder om at innsynsvinkelen har vært så dårlig som du vil ha det til - heller ikke av egen erfaring ved å sitte på forskjellige plasser i sofaen uten å vri TV'en mot meg hvis jeg sitter "off center" selv når jeg er alene.

    Nå skal ikke jeg påberope meg noe særlig peiling på bilde, bare så det er sagt.
    55" har en bredde på rett under 112cm, så da kan vi jo ta og se på tallene.

    15 grader gir deg et slingringsmonn på +-80cm fra midten, men det er kun utifra midtpunktet på skjermen. Tar man i betraktning hele skjermstørrelsen vil følgende gjelde:

    Iogmed 55" har en bredde på 112cm vil midten være ved 66cm. Det vil si at man kun har 80-66=14cm, altså +- 14cm å gå på hvis man sitter dønn i midten ved 3m avstand. Trekk så fra +- 3cm for hvert øye, så vil det gi deg +-11cm. Dvs at bildet IKKE er optimalt for noen andre enn personen i midten ved en seeravstand på 3M.

    4M gir et slingringsmon på 107-66= +-41cm - minus 3cm for øyets plassering= +- 38cm.
    Det er ikke før avstanden er 4,8M, som gir et slingringsmonn på +- 62cm (minus 3cm) - dvs ca +-59cm fra sweetspot i sofaen, før man kan snakke om noenlunde optimalt bilde for 3 personer. 4,8M avstand iht. en 55" er vel godt i overkant av hva som er fornuftig.
    Så kanskje et sted mellom 4 og 4,8M seeravstand er optimalt mht til innsynsvinkel, alt ettersom det er snakk om 3 eller 4 personer som ser på.

    Men ja, dette er jo hvis alle sitter og ser vinkelrett på skjermen. I praksis vil man jo vri ansiktet mot skjermen, så det vil kompensere litt mht til innsynsvinkel. Men jeg gidder ikke å regne på det :) Uansett er det helt greit å ha ulike meninger om dette, for meg er det i hvertfall en dealbreaker.
     
    Sist redigert:

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Vi er åpenbart forskjellige. Jeg har levert tilbake flere OLED-skjermer da de er for dårlige på bevegelse og på ikke minst på SD-signaler. Så fremdeles gjør Panasonic ZT60 og Panasonic VX300 jobben bedre (hadde Pioneer KRP-500M før). Spesielt VX300 er bra med sitt rene, klare bilde, lite dithering og lite panelstøy.

    Jeg håper at årets Oled-paneler er bedre.
    Hva synes du er beste skjermen av Panasonic ZT60 og Pioneer KRP-500M?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Alle plasmaskjermer har en algoritme som gjør at sortnivået blir dårligere og dårligere med tiden. Panasonic har kanskje den mest aggressive algoritmen. ZT60 har som ny et sortnivå på høyde med Pioneer 8Gen, men ikke helt på samme nivå som nye 9/9,5Gen (KRP-modellene er på folkemunne 9,5Gen). En brukt ZT60 vil fortsatt ha et greit sortnivå men er sannsynligvis langfra så sort som når den var ny.

    Fordelen med KRP-500M/A er at man ved å bruke servicemenyen kan tweake spenningsnivået slik at den får tilbake det originale sortnivået, og ferdig kalibrert er dem bedre enn noen OLED på SDR-materiale, samtidig som sortnivået i praksis er like sort som OLED, men uten problemene som OLED har på "nær-sort" nivåer.
    Ved å kalibrere dem får man også 2 ekstra modus, de spesielle ISF-modusene, og dem har også svært lite ditherstøy.

    I servicemenyen kan man også stille på ABL (automatic brightness limiter). Noe som gjør den mindre ømfintlig for store lyse partier i bildet. Hockey og vintersport er f.eks tradisjonelt ikke det mest optimale å se på med en plasma, men etter å ha stilt på ABL, så er dette ikke noe problem lengre.

    Men ja, problemet er å vite hvordan man kommer inn i servicemenyen - det greieste er å bruke en Harmony og sende en mail til Logitech ok å legge til en spesiell hexkode.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Alle plasmaskjermer har en algoritme som gjør at sortnivået blir dårligere og dårligere med tiden. Panasonic har kanskje den mest aggressive algoritmen. ZT60 har som ny et sortnivå på høyde med Pioneer 8Gen, men ikke helt på samme nivå som nye 9/9,5Gen (KRP-modellene er på folkemunne 9,5Gen). En brukt ZT60 vil fortsatt ha et greit sortnivå men er sannsynligvis langfra så sort som når den var ny.

    Fordelen med KRP-500M/A er at man ved å bruke servicemenyen kan tweake spenningsnivået slik at den får tilbake det originale sortnivået, og ferdig kalibrert er dem bedre enn noen OLED på SDR-materiale, samtidig som sortnivået i praksis er like sort som OLED, men uten problemene som OLED har på "nær-sort" nivåer.
    Ved å kalibrere dem får man også 2 ekstra modus, de spesielle ISF-modusene, og dem har også svært lite ditherstøy.
    ;):);)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Alle plasmaskjermer har en algoritme som gjør at sortnivået blir dårligere og dårligere med tiden. Panasonic har kanskje den mest aggressive algoritmen. ZT60 har som ny et sortnivå på høyde med Pioneer 8Gen, men ikke helt på samme nivå som nye 9/9,5Gen (KRP-modellene er på folkemunne 9,5Gen). En brukt ZT60 vil fortsatt ha et greit sortnivå men er sannsynligvis langfra så sort som når den var ny.

    Fordelen med KRP-500M/A er at man ved å bruke servicemenyen kan tweake spenningsnivået slik at den får tilbake det originale sortnivået, og ferdig kalibrert er dem bedre enn noen OLED på SDR-materiale, samtidig som sortnivået i praksis er like sort som OLED, men uten problemene som OLED har på "nær-sort" nivåer.
    Ved å kalibrere dem får man også 2 ekstra modus, de spesielle ISF-modusene, og dem har også svært lite ditherstøy.

    I servicemenyen kan man også stille på ABL (automatic brightness limiter). Noe som gjør den mindre ømfintlig for store lyse partier i bildet. Hockey og vintersport er f.eks tradisjonelt ikke det mest optimale å se på med en plasma, men etter å ha stilt på ABL, så er dette ikke noe problem lengre.

    Men ja, problemet er å vite hvordan man kommer inn i servicemenyen - det greieste er å bruke en Harmony og sende en mail til Logitech ok å legge til en spesiell hexkode.
    Kan man tweake LX 5090 på samme måte som du nevner med KRP 500?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kan man tweake LX 5090 på samme måte som du nevner med KRP 500?
    Ja.
    Pioneerskjermene har en tendens til å få et rødlig tint i tillegg på sortnivået (dvs "grånivået"). Tror ikke LX5090 kan tweakes så ekstremt som KRP men man kan få bedre sortnivå og fjerne den røde tinten ihvertfall. (Snakker av egen erfaring mht til en kamerat sin LX5090)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er LG 55C8 med Alpha 9 et godt kjøp til 16990,- nå? Forstår Alpha 9 er bedre enn 7.
     
    Sist redigert av en moderator:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja jo, det er relativt billig. Men det betyr bare at Power er de første som setter ned prisen. Om 1-2 uker er dette sikkert normalprisen. Fra tidligere år vet vi at 55" kommer til å gå ned til ca 12-13 for innstegsmodellene. Noe mer usikkert i år, iogmed det er en betydelig forskjell på B8/C8. Spørsmålet er om det er B8 som kommer til å bli prissatt til 12-13k med C8 noen tusen over, eller om man stort sett hopper bukk over B8 og priser C8 som innstegsmodellen. Tiden vil vise :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja jo, det er relativt billig. Men det betyr bare at Power er de første som setter ned prisen. Om 1-2 uker er dette sikkert normalprisen. Fra tidligere år vet vi at 55" kommer til å gå ned til ca 12-13 for innstegsmodellene. Noe mer usikkert i år, iogmed det er en betydelig forskjell på B8/C8. Spørsmålet er om det er B8 som kommer til å bli prissatt til 12-13k med C8 noen tusen over, eller om man stort sett hopper bukk over B8 og priser C8 som innstegsmodellen. Tiden vil vise :)
    Leste litt mer og virker som utfordringer med bevegelser i bildet er nokså likt som tidligere modeller.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja jo, det er relativt billig. Men det betyr bare at Power er de første som setter ned prisen. Om 1-2 uker er dette sikkert normalprisen. Fra tidligere år vet vi at 55" kommer til å gå ned til ca 12-13 for innstegsmodellene. Noe mer usikkert i år, iogmed det er en betydelig forskjell på B8/C8. Spørsmålet er om det er B8 som kommer til å bli prissatt til 12-13k med C8 noen tusen over, eller om man stort sett hopper bukk over B8 og priser C8 som innstegsmodellen. Tiden vil vise :)
    Leste litt mer og virker som utfordringer med bevegelser i bildet er nokså likt som tidligere modeller.
    Dette er egentlig et problem som stort sett kommer til syne når man ser på film som er 24/23.976fps. Det er bedre på plasma, men personlig syns jeg det er "bra nok" på OLED slik at det ikke er et stort problem i praksis. C8 har også BFI (Black Frame Insertion), som gir høyere bevegelesoppløsning (direkte oversatt fra engelsk), men dette gir et flimmeraktig bilde og lavere lysstyrke. Når alt kommer til alt, så har årets modeller litt høyere lysstyrke, bedre prosessering av bildet, og er enda litt bedre på bevegelser enn 2017-modellene.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    På min 2016-modell har jeg eksperimentert mye med TruMotion, og isolert sett synes jeg den gir utmerket flyt på rene landskapsscener. Dessverre hakker det en del like etter "sceneskifter", men det største problemet er at objekter i forgrunnen får et slags "energifelt" rundt seg - for eksempel når en ørn flyr foran et fjell på Planet Earth. Det virker umulig å få det beste fra to verdener, derfor ender jeg ofte opp med å sette TruMotion til 30-40% effekt.

    Disse artefaktene er egentlig mitt eneste ankepunktet mot TVen, så jeg blir å teste årets modeller ved anledning. Det vil overraske meg om de ikke har utbedret dette punktet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som har tips til Oled, feks til Novembers Black Friday?

    Vurderer bla Panasonic, LG og Philips 9002..

    Glemte edit å si det er 55" jeg ser etter, Har en 42" Panasonic plasma nå..

    LG virker til å være utsolgt? Mulig det kommer noe nytt?
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har en Philips 873. Vanvittig god OLED og av de jeg har sett den beste. Jeg hadde LG B7 65" hjemme i 3 uker. Den gikk i retur. Bildeprosessering på Philps med den nye P5 prosessoren er helt rå, og jeg opplever bildet, skarpere, bedre farger og mer dynamikk enn LG. Panoreringer er helt smooth og det klarer ikke LG.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har en Philips 873. Vanvittig god OLED og av de jeg har sett den beste. Jeg hadde LG B7 65" hjemme i 3 uker. Den gikk i retur. Bildeprosessering på Philps med den nye P5 prosessoren er helt rå, og jeg opplever bildet, skarpere, bedre farger og skarphet enn LG. Panoreringer er helt smooth og det klarer ikke LG.
    Interessant, men det er vel en toppmodell over denne (til høyere kost). Har du sett på denne?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    @Danke

    Jeg har en Sony A1 55" som jeg kjøpte på svartefredan i fjor, og er såre fornøyd med den. Det viktigste ankepunktet mitt på denne er at «smart-TV-menyene» (androidTV) er treige. Etterfølgerene fra Sony ble vel lansert i våres.

    Ta en titt/følg med på tester på nett, for eksempel tek.no : https://www.tek.no/tester/tv?type=products&sortBy=tek_review_published&sortDir=desc&timespan=all&limit=10&offset=10

    Bruk litt tid på å bevist gjøre deg selv om hva du mener er viktig med en ny TV og følg disse prioriteringene. Vær særlig oppmerksom på ting du (vet du kommer til å) irriterer deg over når det kommer til bildekvalitet, design, funksjonalitet og bruker grensensitt.

    For egen regning ved kjøp av ny TV, så ville jeg ha lagt vekt på at TVen kommer med fabrikkinnstillinger som er tett opp mot det som ville ha blitt en kalibrert bilde-innstilling mht lys og farger. Jeg har for eksempel ikke bruk for en TV som prioriterer kvalitet og funksjonalitet mht lyd, da lyden uansett skal igjennom husalteret.

    mvh
    KJ
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Philips 873. Vanvittig god OLED og av de jeg har sett den beste. Jeg hadde LG B7 65" hjemme i 3 uker. Den gikk i retur. Bildeprosessering på Philps med den nye P5 prosessoren er helt rå, og jeg opplever bildet, skarpere, bedre farger og skarphet enn LG. Panoreringer er helt smooth og det klarer ikke LG.
    Interessant, men det er vel en toppmodell over denne (til høyere kost). Har du sett på denne?
    973 og 873 skal ha samme bildekvalitet og prosessor som den rimeligere 803. Forskjellene ligger i design, høyttalere, osv. Og 973 og 873 kommer kun i 65" størrelse.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Philips 873 er 65 tommeren av 9002, med noen små endringer etter det jeg har lest.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Håper jeg får plass til nad CD spiller på tv-benk Liatorp ikea.

    Ellers vet jeg ikke hvor jeg kan sette den.

    Ifølge målene til Philips skal det gå akkurat.

    Med Panasonic er det ikke et issue.

    Utseende messig er Panasonic penere, tror den er den mest solid bygde.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Hva synes dere om Den nye Panasonic OLED 65FZ800E ?
    Jeg vil kjøpe en OLED nå men er ikke sikkert om Pana’n er bedre en Sony sin KD65AF8 .
    Skal bruke den via Apple tv 4 K så, Android system med sine app setter jeg ikke pris på. Pris forskjell er kr 5000 (( Pana er dyrere ). Hvilken OLED skulle dere kjøpe ?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Å bruke Apple TV4k er fornuftig, er helt overlegent al smart-tv OG støtter auto frame rate. Det jeg liker med den nye fjernkontrollen til Apple er at den har separate knapper for volum som kan programmeres. Fungerer strålende med forforsterkeren min, selv om jeg stort sett bruker Harmony-fjernkontrollen. Men når jeg bruker Apple-remoten, så er det syyyykt OK at den kan styre volumet.

    Stort sett alle OLED er trygge valg når man uansett kan se bort fra Smart-TV-delen. Jeg ville gått for Sony/LG/Panasonic - for de som må ha Ambilight er Philips ikke et dårlig valg det heller??????
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nå får jeg snart fiber 100/100 og ny UHD Viasat. Har i tilegg Apple TV 4k. Da er det vel passende tid for å bytte min 8 år gamle Samsung på 46"?

    bare så vidt begynt å se på TV´er, men kan virke som LG B7 55" 4K UHD OLED kan være mye for penga?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn