OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Forrige gang jeg kjøpte tv var også i 2006, en Pioneer 50" plasma, store innbrenningsproblemer med den, men bildet var jo meget bra. Var tidligere veldig klar på at jeg ikke ville ha LCD, men tidene endrer seg. Jeg er ingen bildefrik, jeg er nok mer opptatt av at bildet følger med og ikke henger når jeg ser på fotballkamp...

    Et naturlig bilde som henger med når bildet beveger seg er for min del å foretrekke foran optimal lysstyrke, kontrast og sortnivå.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge det er Oled er det samma f.... :cool:

    I kid, I kid! Jeg tror jeg ville gått for Samsung over Sony hvis jeg skulle bruke tv'ens innebygde smart-funksjoner veldig mye, men rent bildemessig ville jeg aldri funnet på å kjøpe en LCD-skjerm uten direkte bakbelysning. Forstår det slik at den nevnte Sony'en har direkte bakbelysning, så Sony.

    Eller satse på at det blir storsalg på LG sin 77" OLED igjen i januar.
    LG har jo tre forskjellige OLED 77-tommere, jeg regner ikke med alle er like gode, dette er vel en teknologi i sterk utvikling...den rimeligste er mulig å oppdrive for 58`nå, det skal vel mye til om den havner under 40 i januar, men vi får se.

    Sonyen leder foreløpig, det er jo interessant at de bruker direkte led på 85-tommeren, men kant-led på 75-tommeren og nedover. Hva er forskjellen på kant- og direkte led i praksis?

    Sony KD-85XF8596 har laveste pris i dag på 43`, det er vel mulig at denne havner under 40`i januar kanskje.

    Angående Samsung Q6; er det noen som vet om disse er bedre enn de utgåtte Q7 og Q8 eller er det bare et nytt navn på en av disse som ikke lenger er toppmodeller?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bildekvaliteten på alle LG sine Oled-modeller er mer eller mindre identisk. Det er samme panel på alle modeller av samme årgang, men på årets modeller skiller B8 seg fra resten med å ha en noe svakere prosessor for bildebehandling. Selv tv-ekspertene sliter med å se forskjell, så hadde ikke tenkt for mye på den biten.
    Forøvrig er alle andre produsenter sine Oled-modeller også LG sitt panel, så i praksis er det bare 1 versjon av Oled-paneler med litt variasjoner i bildebehandling. Philips feks har noe spenstigere (overdrevne) farger, Panasonic best kalibrert fra fabrikk mens Sony overraskende nok struper maks lysstyrke på sine modeller.

    Samsung sitt system er enkelt, Q6 er billig-versjon og hvert nye tall over 6 er neste steg opp på rangstigen. Q8 og Q9 er et steg opp fra de rimeligere Q6 og Q7, men vær obs på at Q8 kommer i to versjoner - en med kantbelysning og en med direkte bakbelysning.

    Forskjellen på de to er at kantbelyste tv'er får store problemer med å vise mørke scener med noen lysende objekter da lyset fra siden må forbi hele skjermen for å lyse opp noe i midten. Det blir bare grått i varierende grad og er horribelt irriterende å se filmer på.

    Direkte bakbelysning har fordelen med at skjermen er delt inn i hundrevis av små soner hvor bakgrunnsbelysningen kun lyser opp i det lille feltet som trengs mens alle andre kan være av eller i andre lysstyrker. Hvor mye bedre dette blir er avhengig av antall slike soner og hvor godt implementert algoritmen for lyskontroll er.
    For vanlig bruk er de fleste tv'er fra middelklassen og opp helt super, men dersom det er mye serier på Netflix og filmer man ser på, så vil jeg si at det absolutt lønner seg å skippe billig og mellomklasse-modellene på LCD.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    LCD er for meg aldri et alternativ etter at jeg for et års tid siden hadde en lovprist modell innom i shootout mot plasma. Er man vant til å kunne bevege seg litt i forhold til bildet så blir innsynsvinkel og blasse farger helt ulevelig. (Dette var en Sony) Joda, veldig skarpt bilde, men det er plasmaen også i forhold til materialet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bildekvaliteten på alle LG sine Oled-modeller er mer eller mindre identisk. Det er samme panel på alle modeller av samme årgang, men på årets modeller skiller B8 seg fra resten med å ha en noe svakere prosessor for bildebehandling. Selv tv-ekspertene sliter med å se forskjell, så hadde ikke tenkt for mye på den biten.
    Forøvrig er alle andre produsenter sine Oled-modeller også LG sitt panel, så i praksis er det bare 1 versjon av Oled-paneler med litt variasjoner i bildebehandling. Philips feks har noe spenstigere (overdrevne) farger, Panasonic best kalibrert fra fabrikk mens Sony overraskende nok struper maks lysstyrke på sine modeller.

    Samsung sitt system er enkelt, Q6 er billig-versjon og hvert nye tall over 6 er neste steg opp på rangstigen. Q8 og Q9 er et steg opp fra de rimeligere Q6 og Q7, men vær obs på at Q8 kommer i to versjoner - en med kantbelysning og en med direkte bakbelysning.

    Forskjellen på de to er at kantbelyste tv'er får store problemer med å vise mørke scener med noen lysende objekter da lyset fra siden må forbi hele skjermen for å lyse opp noe i midten. Det blir bare grått i varierende grad og er horribelt irriterende å se filmer på.

    Direkte bakbelysning har fordelen med at skjermen er delt inn i hundrevis av små soner hvor bakgrunnsbelysningen kun lyser opp i det lille feltet som trengs mens alle andre kan være av eller i andre lysstyrker. Hvor mye bedre dette blir er avhengig av antall slike soner og hvor godt implementert algoritmen for lyskontroll er.
    For vanlig bruk er de fleste tv'er fra middelklassen og opp helt super, men dersom det er mye serier på Netflix og filmer man ser på, så vil jeg si at det absolutt lønner seg å skippe billig og mellomklasse-modellene på LCD.
    Takk for lærerikt svar. Jeg får dra ut og se noen tv`er. Man får vel hva man betaler for i tv-verdenen også.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Har en pionerer 60 kuro, lager meg en TV krok nede ( lei den hersens trappa.. ) og nå har jeg vært å sett på den LG 65 signature saken som omtrent limes på vegg.. Er det noen formeninger om den? Pioneren blir der den er, i andre etg.. Forøvrig en knall TV. Men må ha en til, og falt litt for den syltynne LG signatur saken? Noen som har en formening om de?

    Edit: denne LG SIGNATURE OLED 4K TV - 65" OLED65W8PLA
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Og hva er evt forskjellen på en w8 og en w7 model?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig liten forskjell, W8 har et litt mer lyssterkt panel og noe bedre bildebehandling etter hva jeg har forstått. W7 er 2017 og W8 2018, men i bunn og grunn samme TV med små forbedringer.

    Hvorvidt disse små forbedringene utgjør særlig merkbar forskjell vil nok være veldig individuelt.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Ok, da spøker det for at det blir en sånn. Men et spm til: Frakt, kan denne legges ned? Eller må den stå på samme måte som plasma en gang i tiden?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da spøker det for at det blir en sånn. Men et spm til: Frakt, kan denne legges ned? Eller må den stå på samme måte som plasma en gang i tiden?
    Frakting av OLED liggende skal ikke være noe problem, det pleier vanligvis være smart å ha skjermen opp i esken - så slipper du om du har maks uflaks å få noen merker på skjermen under transport.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    87
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    I går kom julenissen (Bring:) med årets julegave; LG Oled 77C8. Å se på film ble litt annerledes. Nærmer seg kinofølelse. Har ikke rukket å finjustere noe, men det går foreløpig veldig greit. Briljante bilder fra Oppo 203 og innebygd Netflix app.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    I går kom julenissen (Bring:) med årets julegave; LG Oled 77C8. Å se på film ble litt annerledes. Nærmer seg kinofølelse. Har ikke rukket å finjustere noe, men det går foreløpig veldig greit. Briljante bilder fra Oppo 203 og innebygd Netflix app.
    Grattis med rå TV [emoji2] Enn 77 Oled er drømmen det. Nyt julen [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    87
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Flatpanels testet 803 modellen med godt resultat. 903 er vel stort sett samme tv med bedre lyd.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Syns i hvert fall det kom seg kraftig på loftstua etter en omøblering og når Sony KD-65AF9 kom på plass :)





    Litt lys for show:cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    I flere tester virker det som om mange synes Philips er like god.

    25 K synes jeg selv er mye for en TV, men hvis lydplanken fra B&W duger så kan man jo regne den inn i prisen.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    I flere tester virker det som om mange synes Philips er like god.

    25 K synes jeg selv er mye for en TV, men hvis lydplanken fra B&W duger så kan man jo regne den inn i prisen.
    Den koster jo 14990,- og ikke 25 000.................

    Personlig likte jeg ikke philips da TV-bildene fremstår som i overkant "overprosesserte" (gikk i retur). Jeg likte derimot også Sony, som muligens kan være et alternativ for deg. Alle disse har LG-paneler, men det er alt bildeprosessoren + noen andre småting som utgjør forskjellen.

    Om du kjøper på power, elkjøp eller komplett er det alltids mulighet for å returnere og bytte skjerm (åpent kjøp).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/10049/philips-65-oled-4k-uhd-smart-tv-65oled903-12

    Elkjøp har denne satt ned fra 35 til 20. Virker å ha en kurant lydpakke innebygget, noe som er et pluss for å gjøre et litt rent inntrykk i TV-stua.

    Godt kjøp? (Selv om jeg synes det er mye for en TV)

    Eller vente på årets modeller til våren?
    Det er en god TV for prisen. Eneste jeg ikke liker med Philips er at de har litt for aggressiv prosessering etter min smak sammenlignet med LG og Panasonic. Alt av type OLED fra de siste 2 årene er bra.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/10049/philips-65-oled-4k-uhd-smart-tv-65oled903-12

    Elkjøp har denne satt ned fra 35 til 20. Virker å ha en kurant lydpakke innebygget, noe som er et pluss for å gjøre et litt rent inntrykk i TV-stua.

    Godt kjøp? (Selv om jeg synes det er mye for en TV)

    Eller vente på årets modeller til våren?
    Det er en god TV for prisen. Eneste jeg ikke liker med Philips er at de har litt for aggressiv prosessering etter min smak sammenlignet med LG og Panasonic. Alt av type OLED fra de siste 2 årene er bra.
    Så på HDTV sin test av den og han påpeker 3 svakheter som egentlig ser nokså fælt ut: https://youtu.be/0ZantH2ScCU?t=345

    Vet ikke helt, ikke godt å vite hva man skal handle i dagens marked.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Personlig foretrekker jeg Panasonic og LG. LG C8 er fantastisk TV for pengene.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Personlig foretrekker jeg Panasonic og LG. LG C8 er fantastisk TV for pengene.
    Det virker som at Philips har bedre bildeflyt, noe jeg er kresen på etter et TV-liv med Kuro.

    Rart ikke L&B nevner noe i sin nylige test av 903.

    https://www.lydogbilde.no/test/tv/philips-65oled903
    Det er jo de som klager på bildeflyten med Philips 903 også.

    Uansett, jeg har selv 65" LG B7 (for 2017 var alle panel og prosessorer identiske). Jeg er veldig fornøyd med det meste. Jeg bruker aldri "utglatting" av bildeflyt; det ser ikke helt fresh ut på min modell (men jeg bruker det heller aldri; så problemfritt). Skulle jeg kjøpt TV nå; hadde jeg gått for 77" LG C8 (den er veldig billig til å være 77"; og har samme prosessor og panel som toppmodellene).

    Ingen OLED er perfekte; de har alle LG panel, men de har prioritert forskjellige ting. Bevegelse er etter mitt syn ikke noe problem på LG (joda, Panasonic og Sony er noe bedre her). Men i daglig bruk ikke noe jeg merker noe til. Men så kjører jeg alltid ut original bilderaten fra kilde.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Har oled803, det er akkurat samme tv som 903 minus lydplanken. Kanon bra tv! Men slå for guds skyld av alt av motion bildebehandling. Det ser på ingen måte bra ut hos meg. Når det gjelder bevegelse ellers så er det tydelig forskjell på å streame en film vs å se feks en uhd blu-ray. Der er det ingen problemer med bevegelsesflyt. Ellers digger jeg Android oppsettet (BARE DET HADDE VÆRT RASKERE). Om du vil vente på feks 804 eller ikke blir jo opp til deg. Det er lite forskjell på disse to, annet enn at 804 kommer med støtte for både dolby vision og HDR10+.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har oled803, det er akkurat samme tv som 903 minus lydplanken. Kanon bra tv! Men slå for guds skyld av alt av motion bildebehandling. Det ser på ingen måte bra ut hos meg. Når det gjelder bevegelse ellers så er det tydelig forskjell på å streame en film vs å se feks en uhd blu-ray. Der er det ingen problemer med bevegelsesflyt. Ellers digger jeg Android oppsettet (BARE DET HADDE VÆRT RASKERE). Om du vil vente på feks 804 eller ikke blir jo opp til deg. Det er lite forskjell på disse to, annet enn at 804 kommer med støtte for både dolby vision og HDR10+.
    903 er i hus.

    - Flott TV med skarpt bilde.
    - Grei lyd, litt skarp i toppen(?)
    - Opplever at bildet er nesten litt urealistisk på noen serier. Så f.eks. Litt game of thrones i går og det ser ut som råfilm i enkelte scener. (Minner om «Behind the scenes» dokumentar i opplevelsen)
    - Lyden knepper/spraker litt når jeg kjører fra Apple TV 4K. F.eks. I Netflix når preview av en serie begynner i toppen.
    - Ambilight er artig, men måtte skrus kraftig ned for å ikke dominere.

    Alt i alt - flott TV, men verd 20 lapper?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk besøk av kalibreringsmannen for en tid tilbake som kalibrerte min LG B6 for kveldstitting på SDR og på HDR. Ble en helt annen verden med langt mer behagelig og naturlig bilde. Anbefales veldig å kalibrere hvis man er sensitiv for kunstig bilde.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Fikk besøk av kalibreringsmannen for en tid tilbake som kalibrerte min LG B6 for kveldstitting på SDR og på HDR. Ble en helt annen verden med langt mer behagelig og naturlig bilde. Anbefales veldig å kalibrere hvis man er sensitiv for kunstig bilde.
    Tør jeg spørre hva en slik kalibrering koster, og hvor lang tid det tar?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kalibrering kan du prøve å forhandle inn ved kjøp av TV. Gratis eller så går jeg til......
    :cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kalibrering kan du prøve å forhandle inn ved kjøp av TV. Gratis eller så går jeg til......
    :cool:
    903 har fått skryt for å være bra kalibrert ut av esken.

    Så litt SD NRK-sending fra de siste årene nå og opplever det hele som litt kornete, føler jeg ser litt av utfordringene med hudtoner osv...

    Nesten så det frister å få Kuroen opp igjen...det meste er jo i SD eller HD. Fint lite av det jeg ser som leveres i 4K. Jeg får ta en kalibrering og sjekk av innstillinger i kveld, se om jeg finner noen guru-tips på min modell.

    16795DA1-B0A8-437D-A833-48D834F21C47.jpg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Min Lg oled b6v var rett ut av esken helt ubrukelig. Den hadde det verste tv bilde jeg noen gang har sett av alle tv jeg har hatt, personer var helt grønn i fjeset.
    Har justert en helt masse på egenhånd og har nå et av de beste tvbilder jeg har sett, det eneste jeg ikke får helt til å sitte er overganger fra svart til grå og i svært mørke sener får jeg black crush. Hadde Kuro før og savner den ikke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Min Lg oled b6v var rett ut av esken helt ubrukelig. Den hadde det verste tv bilde jeg noen gang har sett av alle tv jeg har hatt, personer var helt grønn i fjeset.
    Har justert en helt masse på egenhånd og har nå et av de beste tvbilder jeg har sett, det eneste jeg ikke får helt til å sitte er overganger fra svart til grå og i svært mørke sener får jeg black crush. Hadde Kuro før og savner den ikke.
    Bildet er bra, men jeg er ganske så kresen - og ser såpass lite TV at jeg føler en skal få mye valuta for 20 tusen+.

    Ellers kan jeg slite på Kuroen i et par år til... Den funker perferkt enda, uten innbrenning. Eneste er at den til tider går uanmeldt i standby på egenhånd.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    At man skal slite med bildeflyt etc på en Oled tv i 2019 er helt utrolig! Men slik er det når miljø og tykkelse er det viktigste på dagens skjermer. Selv en gammel Pioneer Kuro plasma knuser dagens skjermer på dette! Skal man ha bilde idag uten for mye irriterende artifakter så er PJ eneste mulighet
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takker. HDMI-kablene jeg bruker er noen år, det kan være det er et problem. Man bør vel ha «HDMI 2.1» i dag.

    The Crown i 4K HDR ser ganske smashing ut, det må sies.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Bare slå av/juster ned bevegelsesoptimalisering, som particle nevner, så blir det nok mye bedre. Jeg har en Sony AF8, og bevegelse på denne er bedre enn på plasmaskjermen (KRP-500) den erstattet. Ikke vesentlig bedre, men likevel.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare slå av/juster ned bevegelsesoptimalisering, som particle nevner, så blir det nok mye bedre. Jeg har en Sony AF8, og bevegelse på denne er bedre enn på plasmaskjermen (KRP-500) den erstattet. Ikke vesentlig bedre, men likevel.
    Det er gjort, men skal få tak i bedre kabel i morgen. Satser på at det løser mer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tør jeg spørre hva en slik kalibrering koster, og hvor lang tid det tar?
    Jeg betalte 3200 kr for kalibrering av to moduser. Tok vel ca 3-4 timer mener jeg.

    Man kan bare glemme å komme i nærheten med å kalibrere selv, den sensoren til 70 k som proffgutta bruker er bedre enn synsing og prøv/feil metoden ;)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.877
    Tør jeg spørre hva en slik kalibrering koster, og hvor lang tid det tar?
    Jeg betalte 3200 kr for kalibrering av to moduser. Tok vel ca 3-4 timer mener jeg.

    Man kan bare glemme å komme i nærheten med å kalibrere selv, den sensoren til 70 k som proffgutta bruker er bedre enn synsing og prøv/feil metoden ;)
    Takk, ja det er fort gjort å justere seg ut i hytta heiti.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn