OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Bare slå av/juster ned bevegelsesoptimalisering, som particle nevner, så blir det nok mye bedre. Jeg har en Sony AF8, og bevegelse på denne er bedre enn på plasmaskjermen (KRP-500) den erstattet. Ikke vesentlig bedre, men likevel.
    Det er gjort, men skal få tak i bedre kabel i morgen. Satser på at det løser mer.
    Da er flere timer med kalibrering ut fra diverse lister som den over gjort. Ny kabel til $$$ er testet og det hjalp mot kneppingen i lyden.

    FASIT:

    Joda, på 4K-materiale er det unektelig detaljert og flott. Men på 1080P og SD materiale falt den gjennom sammenliknet Kuroen. Bildet på Pioneeren oppleves mer naturlig med bedre flyt og øyeblikkene der jeg oppfatter bildet som "kunstig" finnes ikke. SD-materiale fra Altibox og via Apple TV 4K er klart bedre på Pioneer - etter min smak - og spesielt når TVen koster såpass mye.

    Moro å ha prøvd, men OLED-en går nok tilbake. (Hvis jeg bare får 65" inn i bilen)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    At man skal slite med bildeflyt etc på en Oled tv i 2019 er helt utrolig! Men slik er det når miljø og tykkelse er det viktigste på dagens skjermer. Selv en gammel Pioneer Kuro plasma knuser dagens skjermer på dette! Skal man ha bilde idag uten for mye irriterende artifakter så er PJ eneste mulighet
    Kuroen fikk mye kjeft for hakking da den var i salg. Jeg hadde flere Pioneer plasmaer og Sony AF9 er uten tvil bedre på det meste.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bytta ut min Kuro hovedsaklig pga. for mye varmeutvikling, og fordi jeg antok at oled var på et nivå der det kunne konkurrere. Jeg angrer ikke på valget, og jeg ser ingen områder der Sony-en yter dårligere, selv om det er merkelig hvor lite bedre den er, gitt at det er en 11 år nyere skjerm.

    Men, det virker da merkelig at Philipsen over skal være så veldig annerledes? Panelene kommer vel fra samme fabrikk uansett? Cyber, du har utforsket det som er av innstillinger?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    At man skal slite med bildeflyt etc på en Oled tv i 2019 er helt utrolig! Men slik er det når miljø og tykkelse er det viktigste på dagens skjermer. Selv en gammel Pioneer Kuro plasma knuser dagens skjermer på dette! Skal man ha bilde idag uten for mye irriterende artifakter så er PJ eneste mulighet
    Kuroen fikk mye kjeft for hakking da den var i salg. Jeg hadde flere Pioneer plasmaer og Sony AF9 er uten tvil bedre på det meste.
    Hakker gjør den ikke, den flyter meget bra og blir ikke uskarp ved raske panoreringer som OLED og LCD/LED. Jeg har prøvd flere innstillinger og alt av bevegelsesjusteringer er utprøvd - også å slå alt av.

    OLED har flott, skarpt bilde, men Kuroen foretrekker jeg, fruen var heller ikke fornøyd med OLED. Spesielt når man sparer såpass mye kronasjer på det. Vi får vente på microled.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Bare slå av/juster ned bevegelsesoptimalisering, som particle nevner, så blir det nok mye bedre. Jeg har en Sony AF8, og bevegelse på denne er bedre enn på plasmaskjermen (KRP-500) den erstattet. Ikke vesentlig bedre, men likevel.
    Det er gjort, men skal få tak i bedre kabel i morgen. Satser på at det løser mer.
    Da er flere timer med kalibrering ut fra diverse lister som den over gjort. Ny kabel til $$$ er testet og det hjalp mot kneppingen i lyden.

    FASIT:

    Joda, på 4K-materiale er det unektelig detaljert og flott. Men på 1080P og SD materiale falt den gjennom sammenliknet Kuroen. Bildet på Pioneeren oppleves mer naturlig med bedre flyt og øyeblikkene der jeg oppfatter bildet som "kunstig" finnes ikke. SD-materiale fra Altibox og via Apple TV 4K er klart bedre på Pioneer - etter min smak - og spesielt når TVen koster såpass mye.

    Moro å ha prøvd, men OLED-en går nok tilbake. (Hvis jeg bare får 65" inn i bilen)
    Jeg blir en smule oppgitt over det du skriver i tråden. For jeg har prøvd veldig mye av det som finnes av Oled-skjermer til nå, og jeg er temmelig sikker på at du hadde blitt mer fornøyd med en Panasonic Oled til din bruk (i alle fall slik du har beskrevet ønskene dine tidligere i tråden).

    Philips er i mine øyne en «versting» på SD-kilder. Ambilight kan være fascinerende nok, men bildeprosesseringen er «over the top», med alt for mye prosessering. Den ser riktignok «fancy» ut på gode kilder, men gir for mye støy og korning på dårlige kilder. Dessverre kan du ikke skru av alt i menyene på Philips, så spørsmålet er om du har valgt feil skjerm til din bruk?

    For meg som ser på en del gamle opptak – inkludert sort hvitt- så er det kun en kalibrert Panasonic Oled som duger (sony går også ann). Jeg bruker en eldre versjon av Klein-10 colorimeter, og jeg tipper at det er den samme kolben i ny versjon som er nevnt her i tråden (koster vel mellom 60 og 70 veil nå).

    Nå det skrives at Philips-skjermen er blitt «kalibrert» mot tilfeldig valgte verdier på nett, så er dette ikke «kalibrering», men i beste fall en «justering», og ja- i verste fall en forverring! Å bruke noen tilfeldige menyverdier funnet på nett, fungerer ikke. Årsaken er rett og slett at hver skjerm er unik. Det betyr at to skjermer – tross samme merke og modell – er sjelden eller aldri helt like. Så når du setter inn tilfeldig valgte verdier fra internett, så er det helt «lotto» om bildet blir bra eller dårlig.

    Kalibrering betyr i praksis at du stiller skjermen inn mot en bestemt standard (finnes forskjellige standarder), og da trengs det dessverre nøyaktig målekolbe, software, og bildegenerator for å gjøre dette nøyaktig. Jeg skriver «dessverre», for godt måleutstyr koster noen kroner. Ellers er det bedre å droppe forsøkene på "kalibrering". Å f.eks. ta primær- og sekundærfarger, gammakurver og gråskala «på øyet», kan du bare glemme. Jeg har forsøkt i mange år, og selv om en kan klare få fargesammensetningen til en skjerm litt bedre på øyet (bl.a. ved å se på hudtoner i ansiktet), så er det ikke lett.

    Panasonic OLED FZ-800/950 er de som kan komme nærmest dagens standard - etter kalibrering. De er ikke perfekt, og den nye Panasonic GZ2000 med innebygd «testpattern»-generator ser veldig lovende ut på papiret.

    Er Panasonic OLED dermed perfekt? Nei, så langt derifra. Den beste skjermen jeg har sett, er en Sony BVM-X300 i studio (30 tommer og koster 300 000).

    Som de fleste (alle?) OLED-skjermer, mangler også Panasonic litt bevegelsesskarphet, og derfor har jeg også Panasonic TX-P60ZT60 og Panasonic TH-65VX300, begge gamle plasmaskjermer til sin bruk. De mangler litt på sortnivået til den gamle Pioneer Krp-500M, men slår den på alt annet. Jeg skjønner ikke alt dette "fusset" om de gamle Kuro-skjermene nå i 2019.

    Til slutt: Kan du ikke bare prøve en Panasonic TX-65FZ800? Power.no har disse inne, og det er bare å levere den tilbake om du ikke er fornøyd.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bytta ut min Kuro hovedsaklig pga. for mye varmeutvikling, og fordi jeg antok at oled var på et nivå der det kunne konkurrere. Jeg angrer ikke på valget, og jeg ser ingen områder der Sony-en yter dårligere, selv om det er merkelig hvor lite bedre den er, gitt at det er en 11 år nyere skjerm.

    Men, det virker da merkelig at Philipsen over skal være så veldig annerledes? Panelene kommer vel fra samme fabrikk uansett? Cyber, du har utforsket det som er av innstillinger?
    Sony er kjent for å være blant de beste når det gjelder bevegelser. Selv om alle paneler kommer fra LG så kan det være store forskjeller på prosessor som styrer bevegelser, oppskalering osv.. 2018 panelene er en del bedre enn 2017 panelene som var mye plaget med rosa tint.

    At man skal slite med bildeflyt etc på en Oled tv i 2019 er helt utrolig! Men slik er det når miljø og tykkelse er det viktigste på dagens skjermer. Selv en gammel Pioneer Kuro plasma knuser dagens skjermer på dette! Skal man ha bilde idag uten for mye irriterende artifakter så er PJ eneste mulighet
    Kuroen fikk mye kjeft for hakking da den var i salg. Jeg hadde flere Pioneer plasmaer og Sony AF9 er uten tvil bedre på det meste.
    Hakker gjør den ikke, den flyter meget bra og blir ikke uskarp ved raske panoreringer som OLED og LCD/LED. Jeg har prøvd flere innstillinger og alt av bevegelsesjusteringer er utprøvd - også å slå alt av.

    OLED har flott, skarpt bilde, men Kuroen foretrekker jeg, fruen var heller ikke fornøyd med OLED. Spesielt når man sparer såpass mye kronasjer på det. Vi får vente på microled.
    Jeg er veldig kresen sjøl og har hatt en god del TVer opp gjennom åra. Hadde vel en fire-fem Pioneer plasma. Siste årgangen av Kuro var uten tvil en fantastisk TV men langt fra perfekt. Panoreringer (spesielt opp og ned) hadde den uten tvil problemer med pluss "dirty screen" var en ting som irriterte meg av og til. Av de TVene jeg har hatt så er det to som skiller seg helt klart ut, Pioneer KRP-600M og Sony AF9. Sonyen er den eneste flatskjermen hvor jeg har hatt null og niks som irriterer meg. SD får du ikke til å se spesielt bra ut på en 65" uansett så der blir jo en 50" bedre. Har nesten bare HD kanaler og kun noen få DVD-filmer så SD er dødt for min del.
    Det meste (214 sider!) om siste generasjon Kuro finner du her: https://avforum.no/forum/index.php?threads/pioneer-kuro-9-generasjon.209236/ :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare slå av/juster ned bevegelsesoptimalisering, som particle nevner, så blir det nok mye bedre. Jeg har en Sony AF8, og bevegelse på denne er bedre enn på plasmaskjermen (KRP-500) den erstattet. Ikke vesentlig bedre, men likevel.
    Det er gjort, men skal få tak i bedre kabel i morgen. Satser på at det løser mer.
    Da er flere timer med kalibrering ut fra diverse lister som den over gjort. Ny kabel til $$$ er testet og det hjalp mot kneppingen i lyden.

    FASIT:

    Joda, på 4K-materiale er det unektelig detaljert og flott. Men på 1080P og SD materiale falt den gjennom sammenliknet Kuroen. Bildet på Pioneeren oppleves mer naturlig med bedre flyt og øyeblikkene der jeg oppfatter bildet som "kunstig" finnes ikke. SD-materiale fra Altibox og via Apple TV 4K er klart bedre på Pioneer - etter min smak - og spesielt når TVen koster såpass mye.

    Moro å ha prøvd, men OLED-en går nok tilbake. (Hvis jeg bare får 65" inn i bilen)
    Jeg blir en smule oppgitt over det du skriver i tråden. For jeg har prøvd veldig mye av det som finnes av Oled-skjermer til nå, og jeg er temmelig sikker på at du hadde blitt mer fornøyd med en Panasonic Oled til din bruk (i alle fall slik du har beskrevet ønskene dine tidligere i tråden).

    Philips er i mine øyne en «versting» på SD-kilder. Ambilight kan være fascinerende nok, men bildeprosesseringen er «over the top», med alt for mye prosessering. Den ser riktignok «fancy» ut på gode kilder, men gir for mye støy og korning på dårlige kilder. Dessverre kan du ikke skru av alt i menyene på Philips, så spørsmålet er om du har valgt feil skjerm til din bruk?

    For meg som ser på en del gamle opptak – inkludert sort hvitt- så er det kun en kalibrert Panasonic Oled som duger (sony går også ann). Jeg bruker en eldre versjon av Klein-10 colorimeter, og jeg tipper at det er den samme kolben i ny versjon som er nevnt her i tråden (koster vel mellom 60 og 70 veil nå).

    Nå det skrives at Philips-skjermen er blitt «kalibrert» mot tilfeldig valgte verdier på nett, så er dette ikke «kalibrering», men i beste fall en «justering», og ja- i verste fall en forverring! Å bruke noen tilfeldige menyverdier funnet på nett, fungerer ikke. Årsaken er rett og slett at hver skjerm er unik. Det betyr at to skjermer – tross samme merke og modell – er sjelden eller aldri helt like. Så når du setter inn tilfeldig valgte verdier fra internett, så er det helt «lotto» om bildet blir bra eller dårlig.

    Kalibrering betyr i praksis at du stiller skjermen inn mot en bestemt standard (finnes forskjellige standarder), og da trengs det dessverre nøyaktig målekolbe, software, og bildegenerator for å gjøre dette nøyaktig. Jeg skriver «dessverre», for godt måleutstyr koster noen kroner. Ellers er det bedre å droppe forsøkene på "kalibrering". Å f.eks. ta primær- og sekundærfarger, gammakurver og gråskala «på øyet», kan du bare glemme. Jeg har forsøkt i mange år, og selv om en kan klare få fargesammensetningen til en skjerm litt bedre på øyet (bl.a. ved å se på hudtoner i ansiktet), så er det ikke lett.

    Panasonic OLED FZ-800/950 er de som kan komme nærmest dagens standard - etter kalibrering. De er ikke perfekt, og den nye Panasonic GZ2000 med innebygd «testpattern»-generator ser veldig lovende ut på papiret.

    Er Panasonic OLED dermed perfekt? Nei, så langt derifra. Den beste skjermen jeg har sett, er en Sony BVM-X300 i studio (30 tommer og koster 300 000).

    Som de fleste (alle?) OLED-skjermer, mangler også Panasonic litt bevegelsesskarphet, og derfor har jeg også Panasonic TX-P60ZT60 og Panasonic TH-65VX300, begge gamle plasmaskjermer til sin bruk. De mangler litt på sortnivået til den gamle Pioneer Krp-500M, men slår den på alt annet. Jeg skjønner ikke alt dette "fusset" om de gamle Kuro-skjermene nå i 2019.

    Til slutt: Kan du ikke bare prøve en Panasonic TX-65FZ800? Power.no har disse inne, og det er bare å levere den tilbake om du ikke er fornøyd.
    Beklager hvis jeg gjør deg oppgitt. :)

    Jeg noterer meg Panasonic som et godt alternativ. Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av Philips. "Vanlig" TV opplevde jeg som tendenser til uskarp, hudtoner var slørete og farger fremstod som litt "blasse" i forhold til Kuroen. Jeg tror ikke Kuroen er "bedre" enn OLED-ene, men til SD og for pengene synes jeg Philipsen er dårlig butikk. Jeg har de eksterne høyttalerne som LX5090H og de låter klart, spiller ganske høyt og med bunn så lydplanken på Philipsen var ikke et stort steg heller.

    For meg er logikken slik:
    - Jeg ser ikke mye på TV, og mye av det jeg ser av video er faktisk på iPad mens jeg venter på at unger sovner, eller i sofakroken. (iPad synes jeg er god valuta for pengene!)
    - Kuroen fungerer 98% som den skal enda. OLED er unektelig kult, men hvis den ikke er like god som Pioneer på vanlig TV så synes jeg 20 tusenlapper er litt mye å fleske ut for den.
    - Jeg skal følge med på Panasonic og se om de faller til "normale priser", all den tid jeg tenker 30 lapper er for mye for en TV.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Flatpanels.dk oppgir danske priser på årets LG OLED-modeller.

    Første TV med HDMI 2.1

    Udover HDMI 2.1 porte, der kan modtage signaler i op til 4K-opløsning ved 120 billeder per sekund (High Frame Rate), har skærmene HDMI 2.1 funktioner såsom eARC (enhanced ARC), VRR (Variable Refresh Rate) og ALLM (Auto Low Latency Mode). eARC gør det muligt at gennemsende lyd i fuld tabsfri kvalitet, mens VRR og ALLM er rettet mod gamere. Skærmene drives aff selskabets 2. generations 'Alpha 9' processor.

    C9 starter på 19.000 kroner for 55-tommer og 26.000 kroner for 65-tommer. 77-tommer OLED er stadig uforholdsmæssig meget dyrere, men dog en smule lavere prissat end sidste år. En 77-tommer C9 får en vejledende pris på 60.000 kroner. Som sædvanlig forventes priserne at falde kraftigt henover året.
    HDMI 2.1 er vel og bra, men foreløpig ser jeg ingen grunn til hast. Noen av årets modeller fra andre produsenter vil jo støtte eARC selv om de ikke får fullverdig 2.1-støtte.

    Introduksjonsprisen for C9 55" blir vel nærmere 25 lapper i Norge.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det blir vel sagt (av enkelte) at 2.1 støtte nok ikke er helt på plass enda med unntak av noen grunnleggende funksjoner, men det viktigste er vel at hardware (chip) er på plass slik at man kan støtte utvidelser gjennom firmware oppgraderinger
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg beveger meg nå - som vanlig - inn på ting jeg ikke har peiling på.

    Jeg kjøper TV skjerm omtrent hvert femte skuddår. Dvs. at holdbarhet er viktig.

    1.Er holdbarhet noe problem for OLED i dag - det var visstnok det da teknologien ble lansert.


    Også kvalitet er viktig. Forrige gang ga jeg opp LG på grunn av at jeg ikke var fornøyd med kvaliteten/fargene/oppløsningen/seerkomforten. Resultatet ble Løwe som jeg fortsatt er fornøyd med. Men jeg skal altså ha en TV til - i peisestuen og den skal være rundt 50-55 tommer. Så spørsmålet:

    2. Er det fortsatt merkbar forskjell på LG og Løwe - som begge tilbyr OLED? Jeg tipper det. men vil gjerne få det bekreftet....
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg beveger meg nå - som vanlig - inn på ting jeg ikke har peiling på.

    Jeg kjøper TV skjerm omtrent hvert femte skuddår. Dvs. at holdbarhet er viktig.

    1.Er holdbarhet noe problem for OLED i dag - det var visstnok det da teknologien ble lansert.


    Også kvalitet er viktig. Forrige gang ga jeg opp LG på grunn av at jeg ikke var fornøyd med kvaliteten/fargene/oppløsningen/seerkomforten. Resultatet ble Løwe som jeg fortsatt er fornøyd med. Men jeg skal altså ha en TV til - i peisestuen og den skal være rundt 50-55 tommer. Så spørsmålet:

    2. Er det fortsatt merkbar forskjell på LG og Løwe - som begge tilbyr OLED? Jeg tipper det. men vil gjerne få det bekreftet....
    LG produserer vel fortsatt alle panelene om jeg ikke tar feil. Så holdbarhet på panel er nok ganske likt. Forskjellen vil ligge i prosessering og bildebehandling. Jeg har hatt null problem med min, men den er bare 2 år.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Jeg beveger meg nå - som vanlig - inn på ting jeg ikke har peiling på.

    Jeg kjøper TV skjerm omtrent hvert femte skuddår. Dvs. at holdbarhet er viktig.

    1.Er holdbarhet noe problem for OLED i dag - det var visstnok det da teknologien ble lansert.


    Også kvalitet er viktig. Forrige gang ga jeg opp LG på grunn av at jeg ikke var fornøyd med kvaliteten/fargene/oppløsningen/seerkomforten. Resultatet ble Løwe som jeg fortsatt er fornøyd med. Men jeg skal altså ha en TV til - i peisestuen og den skal være rundt 50-55 tommer. Så spørsmålet:

    2. Er det fortsatt merkbar forskjell på LG og Løwe - som begge tilbyr OLED? Jeg tipper det. men vil gjerne få det bekreftet....
    LG produserer vel fortsatt alle panelene om jeg ikke tar feil. Så holdbarhet på panel er nok ganske likt. Forskjellen vil ligge i prosessering og bildebehandling. Jeg har hatt null problem med min, men den er bare 2 år.
    LG oppgir at de første panelene hadde ei livstid på 36 000 timer mens de som produseres nå har ei livstid på 100 000 timer som tilsvarer 30 år med ti timer TV-titting pr.dag.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det som vel var problemet i starten (hvis jeg ikke husker feil), var blå-fargen som hadde kortere levetid enn de andre fargene. Men 100 000 t kan jeg nok leve med, selv om kona har TV'n stående på hele dagen. 8)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fortsatt vanvittig fornøyd med Sony AF9 kjøpet mitt fra Black Friday, nå er den ramlet ytterligere 5000,- i pris siden jeg kjøpe :) Veldig godt TV, selv om designet kanskje kan være litt avstøtende for noen.

     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Custom made :cool:

    Neida, er nok philips hue ;)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Fortsatt vanvittig fornøyd med Sony AF9 kjøpet mitt fra Black Friday, nå er den ramlet ytterligere 5000,- i pris siden jeg kjøpe :) Veldig godt TV, selv om designet kanskje kan være litt avstøtende for noen.
    Må si meg helt enig. Fantastisk flott TV. Synes designet er helt konge. Særlig når du har høyttalere (PMC Twenty) som også lener seg litt bakover. :)
    Får den for kr. 24 990 nå, noe som nesten må kalles et kupp.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    HDR10+ krever vel HDMI 2.0b, som skal vel kunne bli oppgradert via firmware. (Har ikke lest meg opp, så ta det med en klype salt) Men det avhenger jo av om TV-produsenten fortsetter å komme med firmware-oppdateringer. Kommer sikkert med tiden støtte for det på 2017-modellene til noen produsenter, mens det er vel litt mer usikkert ang, 2016-modellene.

    2016 og 2017-modellene støtter vel HLG allerede. Men det er vel knapt noen stasjon som sender i HLG ennå. Spesielt vintersport på TV vil ha potensiale til å gå et par dimensjoner opp i opplevelse via HLG (så bør jo selfølgelig NRK først få ut fingeren og sende i 1080p istedetfor begredelige 720p da...)

    nma
    Mitt E6V har HDMI 2.0a, så da er nok HDR+ utelukket.
    Min Oppo 9000 BD spiller kan ta HDR+ disker, men hva skjer når denne spiller av en HDR+ film på TV? Vil spilleren bare defaulte til HDR basert på EDID utveksling?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    HDR10+ krever vel HDMI 2.0b, som skal vel kunne bli oppgradert via firmware. (Har ikke lest meg opp, så ta det med en klype salt) Men det avhenger jo av om TV-produsenten fortsetter å komme med firmware-oppdateringer. Kommer sikkert med tiden støtte for det på 2017-modellene til noen produsenter, mens det er vel litt mer usikkert ang, 2016-modellene.

    2016 og 2017-modellene støtter vel HLG allerede. Men det er vel knapt noen stasjon som sender i HLG ennå. Spesielt vintersport på TV vil ha potensiale til å gå et par dimensjoner opp i opplevelse via HLG (så bør jo selfølgelig NRK først få ut fingeren og sende i 1080p istedetfor begredelige 720p da...)
    nma
    Mitt E6V har HDMI 2.0a, så da er nok HDR+ utelukket.
    Min Oppo 9000 BD spiller kan ta HDR+ disker, men hva skjer når denne spiller av en HDR+ film på TV? Vil spilleren bare defaulte til HDR basert på EDID utveksling?
    Jepp. Normal HDR10 er «baseline» på både plater med HDR10+, samt DV.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fortsatt vanvittig fornøyd med Sony AF9 kjøpet mitt fra Black Friday, nå er den ramlet ytterligere 5000,- i pris siden jeg kjøpe :) Veldig godt TV, selv om designet kanskje kan være litt avstøtende for noen.
    Må si meg helt enig. Fantastisk flott TV. Synes designet er helt konge. Særlig når du har høyttalere (PMC Twenty) som også lener seg litt bakover. :)
    Får den for kr. 24 990 nå, noe som nesten må kalles et kupp.
    Ingen tvil. Mitt innrykk er at folket flest er veldig fornøyd etter å ha fulgt med i forumtråden på større forumer rundt om. Så er man på utkikk etter nytt TV om dagen, og mener OLED har noe for seg så burde AF9 vært første (og siste? stopp :) I hvert fall en god plass å begynne.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    mens de igjen konkluderer med at utviklingen av panelene har flatet kraftig ut de siste årene.
    At ‘Flatpanels’ konkluderer med at ‘utviklingen av panelene har flatet kraftig ut’ er vel bare på sin plass? ;)
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tja, de har vel ikke blitt så mye flatere? :cool:

    Flatpanels leverer grundige tester, men jeg er ikke alltid enig i hva de vektlegger. Både på betjening og formatstøtte vil jeg si at LG er svært gode. En tilsvarende Panasonic jeg testet støttet hverken DTS, FLAC eller PNG, og fjernkontrollen synes jeg også var klart dårligere.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Veldig godt fornøyd med min LG 55C8, men jeg burde ha gått for 65" selv om jeg sitter nærme.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv en LG 65B7 som jeg i utgangspunktet bare hadde tenkt å ha som en "mellom-TV" til 77C8 modellen kom ut. Men 2018 modellene hadde ikke noe revolusjonerende; så fant ut at jeg skulle vente et år til. Ikke umulig jeg venter enda et år inntil HDMI 2.1 er på plass (har fokusert desto mer på lyd-fronten i mellomtiden; så pengene får bein å gå på uansett).

    Svært fornøyd med OLED. Var skeptisk i starten (kommer fra Plasma-verden for mange år siden; har hatt 2 LCD skjermer (samsung) i mellomtiden).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    er ikke hdmi 2.1 på plass i år da..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er en paradoksal utvikling. TVer og bildekvalitet har blitt bedre og bedre og holder fantastisk høyt nivå nå. Signaler og det vi får servert av spesielt filmer har derimot enten stått på stedet hvil eller gått tilbake.

    Kvaliteten på streaming er direkte elendig (gjelder oss lydkvalitet i stor grad) sammenlignet med godt fysisk format, men hvem ønsker å kjøpe alle filmene/seriene som de ser? Resultatet for mange av oss er at filmer og serier vi ser i dag får egentlig lavere kvalitet enn hva vi hadde for flere år siden. Og sportssendinger som f.eks kunne blitt mye bedre med høyere oppdateringsfrekvens har ikke fått denne oppdateringen.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    Er vel på tide at produsentene finner på noe nytt? Hva med å implementere 3d?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er en paradoksal utvikling. TVer og bildekvalitet har blitt bedre og bedre og holder fantastisk høyt nivå nå. Signaler og det vi får servert av spesielt filmer har derimot enten stått på stedet hvil eller gått tilbake.

    Kvaliteten på streaming er direkte elendig (gjelder oss lydkvalitet i stor grad) sammenlignet med godt fysisk format, men hvem ønsker å kjøpe alle filmene/seriene som de ser? Resultatet for mange av oss er at filmer og serier vi ser i dag får egentlig lavere kvalitet enn hva vi hadde for flere år siden. Og sportssendinger som f.eks kunne blitt mye bedre med høyere oppdateringsfrekvens har ikke fått denne oppdateringen.
    Det er et paradoks, ja. Faktisk synes jeg det er vanskelig å ikke trekke en liten parallell til The Loudness War, som har gjort mye ugang for lydkvaliteten, samtidig med at utviklingen av komponentene fortsatte i riktig retning...

    Når det gjelder streaming er det høyst variabel kvalitet, og Netflix er en soleklar vinner av de plattformene jeg har testet. Bildekvaliteten på i hvert fall noe av DV-materialet vil jeg si er meget god. I motsatt ende av skalaen har vi HBO Nordic, som bare er latterlig dårlig. Det ihjelkomprimerte bildet er også en svært uheldig kombinasjon med mørke scener, som det jo er svært mye av i for eksempel Game of Thrones.

    Strømming har gjort mye for folkets tilgang til filmer og serier, men de mer kvalitetsbevisste blir nærmest oppmuntret til å velge ulovlige løsninger. Fysiske formater er jo både dyre og upraktiske etter dagens målestokk.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er vel på tide at produsentene finner på noe nytt? Hva med å implementere 3d?
    Det lanseres jo fortsatt noen filmer i 3D, men kun på vanlig Blu-ray. UHD-formatet støtter altså ikke 3D, og nå har 4k-oppløsning (og etterhvert 8k) blitt en så viktig del av "hypen" i TV-bransjen at det vil overraske meg om de nå skulle gjeninnføre 3D-støtte.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ca. 3 år siden Netflix kom med 4K filmer og serier...etter det har vi (jeg) fått Viaplay, Amazon (noe 4 som er tilgjengelig i Norge), NRK , Google Play og SF Anytime, samt nylig Blockbuster. De 3 siste har mye bra innhold, men bare stereolyd, og ikke noe særlig bra bildekvalitet. Fikk HBO for ca 2 mnd siden, på min LG TV, samt Rakuten TV. HBO er like bra som Viaplay, og med 5.1 lyd,
    Rakuten TV har en del filmer og trailere i 4K og 5.1 lyd.
    Så for flere år siden, son betyr hva ?så hadde vi ikke disse strømmetjenestene. Da måtte vi kjøpe filmer og serier( ikke verdens utvalg for mange år siden av serier), men selvsagt med bedre lyd.
    Ikke mange serier på vanlige TV kanaler for noen år siden med 5.1 lyd, nå derimot er det en god del.
    Så tilgang til mange serier og filmer med god kvalitet på både bilde og lyd, er bedre enn sånn det var for noen år siden.
    Vil man ha topp kvalitet på filmer man vet man kommer til å like, så kjøper man Blu-ray eller 4K, eller venter til det er tilbud hos Europris og OBS...på Bli-ray.
    I min verden er innhold det viktigste, så lenge bilde og lyd er bra.
    Nå som Netflix guffer opp bitrate på noen filmer og serier, så får vi høre etterhvert om det er til det bedre....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Litt off topic - men muttern har kjøpt LG Oled tv. Tidligere tilkoblet hun forsterkeren med de analogene utgangene - den nye TVen har bare hodetelefonutgang (og optisk - men det har ikke forsterkeren) Er det mulig å koble hodetelefonutgangene mot de analoge inngangene på forsterkeren, eller er ikke dette anbefalt?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Litt off topic - men muttern har kjøpt LG Oled tv. Tidligere tilkoblet hun forsterkeren med de analogene utgangene - den nye TVen har bare hodetelefonutgang (og optisk - men det har ikke forsterkeren) Er det mulig å koble hodetelefonutgangene mot de analoge inngangene på forsterkeren, eller er ikke dette anbefalt?
    Ser ut som det kan variere litt fra modell til modell hvis man ser litt midt nedpå siden her :https://www.lg.com/ca_en/support/product-help/CT20098005-1437136302910-others
    Men det er vel bare å prøve å se hvordan det funker - virker det som det skal , så er saken biff :)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    Litt off topic - men muttern har kjøpt LG Oled tv. Tidligere tilkoblet hun forsterkeren med de analogene utgangene - den nye TVen har bare hodetelefonutgang (og optisk - men det har ikke forsterkeren) Er det mulig å koble hodetelefonutgangene mot de analoge inngangene på forsterkeren, eller er ikke dette anbefalt?
    Å kobble utstyr til hodetelefonutgangen er et big nono! Fra gamle dager er jord her ikke det samme som jord på forsterkeren din og KAN potensielt gi deg 110 volt på jord...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    C

    Cyber

    Gjest
    Da sank prisen på Panasonic 65 GZ960 til 20 lapper? Godt kjøp? Hvordan står den seg mot LC C9 og Philips f.eks.?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Litt off topic - men muttern har kjøpt LG Oled tv. Tidligere tilkoblet hun forsterkeren med de analogene utgangene - den nye TVen har bare hodetelefonutgang (og optisk - men det har ikke forsterkeren) Er det mulig å koble hodetelefonutgangene mot de analoge inngangene på forsterkeren, eller er ikke dette anbefalt?
    Det er ofte ikke hodetelefon utganger. Men minijack port med video og audio. Det følger ofte med en kabel som går fra minijacken til rca hunnkabler. Slik er det på min lg oled ihvertfall.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    C9 er vel den som er "mest for pengene" og mest fremtidsrettet om en kan si det sånn med oppdateringer hdmi inngang.



    Meeeen den panasonic 960 oled`n er en fristerinne og mye for pengene om en får kalibrert den godt.
    Selv om det er HDMI 2.1 portaler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn