OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dette gir mening, jeg har også satt TV så lavt som overhode mulig (med senterhøytaler så tett som det er mulig å få). Optimalt skal du se midt på skjermen fra sitteposisjon. Dette er ikke alltid så lett eller praktisk å få til, så alt med måte - men ser altfor mange har TV altfor langt opp på veggen. TV skal ikke henges på veggen som et maleri, det skal mye lavere.

    Må si at CX også er ekstremt bra på bevegelse. Selv min gamle B7 ble veldig bra på bevegelse etter firmware oppgraderinger (var ikke optimal når den ble lansert), men CX er mye bedre.
    Enig i begge deler. Jeg mister mye av innlevelsen når TVen henger høyt på veggen, i tillegg til at det er ukomfortabelt.

    Jeg tviholdt helt til i sommer på min siste generasjon Panasonic 65" VT-plasma, som jeg årlig rekalibrerte. Endelig følte jeg at OLED TVene hadde blitt såpass bra at jeg kunne få en bra TV uten å bli helt pengelens. Selvsagt var LG OLED65CX ganske krise i forhold til plasmaen på bevegelse uten interpolering. Den gode nyheten er imidlertid at "Cinema Clear" på CXen fungerer ekstremt godt. Det er den eneste interpoleringen jeg har kunnet ha på og faktisk ikke tenke noe mer på det. Bildet blir smooth men uten såpeoperaeffekten de fleste lider av. Man kan av og til se noen artifakter ved panoreringer og skarpe kontraster, men bildet er generelt utsøkt.

    Utrolig fornøyd med denne TVen. Jeg skulle ønske den ikke hadde noe smart-funksjonalitet siden det er noe jeg aldri bruker, men utover det, null å klage på.

    Her er mine innstillinger forresten (krever ikke kalibrering). Som vanlig går det ut på å slå av absolutt alt av prosessering for et mest mulig naturlig og levende bilde. Unntaket er som nevnt Cinema Clear siden OLED ikke akkurat er rå på bevegelse. Utgangspunktet er at alle modus står i sin default settings modus.

    Kode:
    # LG OLED65CX
    Endringene må settes per modus separat, det vil si Dolby Vision, HDR and SDR.
    
    ## Felles for alle modus
    * True Motion: Cinema Clear
    * Sharpness: 0
    
    ## Dolby Vision
    * Mode: Cinema
    
    ## HDR
    * Mode: Filmmaker Mode
    * Dynamic Tone Mapping: Off
    
    ## SDR
    * Mode: Filmmaker Mode
    * OLED Light: 75
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    True Motion er noe jeg aldri har aktivert.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    True Motion er noe jeg aldri har aktivert.
    Det har vært min holdning hele tiden også. Jeg orket imidlertid ikke mer enn noen timer med hakking og elendige panoreringer i forhold til plasmaen jeg hadde stirret på i 7 år. Med andre ord var det på tide å ofre noen prinsipper :)

    Kjør en uke med Cinema Clear og gå tilbake til ingenting. Cinema Clear er også påslått som standard selv i filmmaker mode hvor alt annet er avslått, så de fleste kjører nok med denne funksjonen på uten at de vet det.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Koblet opp min gamle Panasonic ST50 plasma igår, må si at den fortsatt produserer et imponerende bilde. Faktisk mer naturlig enn LG55cx..... En anelse mer digitalt fra cx, kanskje fordi det ikke er ett glasspanel? Fantastisk å se Star Wars Mandalorian på CX da....

    Man skal ikke kimse av de siste plasma modellene.... ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også gått fra kvalitetsplasma fra Panasonic, må si at jeg ikke kjenner meg igjen i denne beskrivelsen av plasma er så veldig mye bedre. Plasma er bra, men OLED banker den på alle nivåer.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    LG annonserer priskutt på årets store OLED-modeller. Mest markant endring får 77-tommeren i C-serien, som i år starter på 5.300 Euro. Altså et kutt på småpene 1.700 Euro :)

    LG OLED_priser 2021.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt helt ny generasjon paneler. Jeg ville vært litt forsiktig med å være først ute her; erfaringsmessig dukker ting og tang opp. Jeg ville ventet til neste år; alternativt gått for X-utgaven som er den absolutt siste og mest utprøvde. Dette blir fortsatt veldig dyrt for å være betalende betakunde for LG.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I første omgang er det vel kun G1-serien som får det mer lyssterke "Evo"-panelet. For de øvrige modellene regner jeg med at det blir marginale forbedringer, som det jo har vært de siste årene. Jeg bruker heller ikke å stresse med å kjøpe det nyeste, og som du sier kan det være lurt å observere en stund.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har noen grønne striper som kommer og går litt på min B6, iallefall mest synlig med gul bakgrunn.. hva tror dere? Garantisak? Vært slik en stund..

    Bare å zoome inn på rompa til Homer. 😎💪
     

    Vedlegg

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen grønne striper som kommer og går litt på min B6, iallefall mest synlig med gul bakgrunn.. hva tror dere? Garantisak? Vært slik en stund.
    Etter beskrivelsen er jeg litt usikker på om stripene er nokså sporadiske, eller om de er permanente (men kun merkbare under spesielle forhold). Først ville jeg ha prøvd å kjøre en runde eller to med "Clear panel noise", og sett om problemet vedvarer.

    Meny - All settings - Picture - OLED panel settings - Clear panel noise

    Dette med innbrenning og streker er jo ganske kjente risikoer ved OLED, og jeg er usikker på hvor produsentene legger listen for garantisaker. Skal du gå den veien begynner det vel å haste. Dersom problemer vedvarer så ville jeg ha kontaktet leverandøren og hørt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hehe. Ser at setningen ble litt motsigende ja. Tror nok det er der hele tiden.. vet Oled har innbrenning problemer... Men syns ikke dette ser ut som det. Har prøvd med "skjermvask" det hjelper nok ikke stort. Kan bare ikke skjønne hva som er "innbrent" nede der...
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Hei igjen, OLED folks,

    Jeg fikk omsider flytta fjernsynet lavere enn den opprinnelige plasseringa på veggen. Skal si det var forskjell, for både øyne og nakke. Nå er det hengt slik at tekst er ca. rett frem fra godstolen, og det gjorde underverker. Som jeg alluderte til i en tidligere post, så er bilde- og lydplanet nå i fase, og film og streaming i 4K er en nytelse.
    En annen konsekvens, er at jeg bytta hifi rack/møbel, fra et rimelig høyt, til et som kun rager ca. 35 cm over gulvet. Og det hadde relativt stor innvirkning på lydbildet. Jeg tror det ble mer sammenheng, og ja, resten av blomsterspråket kan vel også brukes her, hehe.

    Alt i alt, så ble det flere gode investeringer i denne runden.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere hadde jeg tv-en min på stereo-benken, men så kjøpte jeg senter-høyttaler og måtte kjøpe veggfeste.
    Kjøpte så et One-for-all veggfeste. De har også en app for å rettlede ved montering, og den brukte jeg da jeg monterte veggfestet mitt. En velger størrelse på tv-en, og appen gir da beskjed hvor du skal montere veggfestet.


    Neste steg for meg også blir å skifte ut stereo-benken min, siden den har stativ for CD-er på sidene.
    CD-en er digitalisert til FLAC på harddisk, så hadde vært greit med en smalere og lavere stereo-benk.
    Har på følelsen at det vil forbedre lydbildet hos meg også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere hadde jeg tv-en min på stereo-benken, men så kjøpte jeg senter-høyttaler og måtte kjøpe veggfeste.
    Kjøpte så et One-for-all veggfeste. De har også en app for å rettlede ved montering, og den brukte jeg da jeg monterte veggfestet mitt. En velger størrelse på tv-en, og appen gir da beskjed hvor du skal montere veggfestet.


    Neste steg for meg også blir å skifte ut stereo-benken min, siden den har stativ for CD-er på sidene.
    CD-en er digitalisert til FLAC på harddisk, så hadde vært greit med en smalere og lavere stereo-benk.
    Har på følelsen at det vil forbedre lydbildet hos meg også.
    Få skjerm i rett høyde er veldig viktig for å få lyd korrekt i forhold til bilde. Flertallet har skjermen altfor høyt på veggen. Jeg fikk også med bistand fra @alphamale flyttet LG CX 77" helt kant i kant med B&W HTM1D3 senter. Diamond tweeter har 2mm klaring (til bilde, ikke skjerm) når jeg har lagt ryggen på recliner sofa helt ned.

    Flytting av skjerm ble gjort ved å justere stativ-festet bak på TV; så slapp å lage nye hull i veggen. Bruker faktisk samme veggfeste som jeg hadde for LG OLD B7 65".
     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Hei!

    Jeg står i mellom LG OLED65CX6LA eller Samsung QE65Q75TATXXC eller QE65Q80TATXX.
    Prismessig er Q75 mye billigere og ikke sammenlignbar egentlig men jeg tar den med likevel da jeg er usikker på om jeg vil gå for en tv til 20k.
    Power har -20% nå i helga om du betaler med DNB kredittkort, noe som er et meget bra tilbud!
    Saken er at jeg er usikker på OLED og om jeg blir fornøyd med enkelte av dens egenskaper.

    For det første: den er ikke 100hz. Vår nåværende tv hakker ved panorereringer og dette ønsker jeg ikke på en ny. Vil dette bli et problem med denne OLED'en fra LG?
    Samsung er jo 100hz og jeg kjenner jeg har lyst på dette.

    For det andre: er det nok lysstyrke på denne OLED'en til å stå i en vanlig stue? Vi har et lite vindu høyt på veggen bak tv, og en altandør og et vindu noen meter bak på vegg til høyre for tv. Problematisk? Det kan tenkes at det skal ommøbleres en gang i framtida og da må den kunne tåle en stue med normalt mange vinduer.

    For det tredje: føler ikke at testbildene i butikken (LG's egne antar jeg) føltes like skarpe som QLED jeg så på rundt omkring i butikken. Føler liksom ikke bildet blir skarpt nok, som et lite slør som ligger over bildet. Kan sammenlignes med når linsa på tlf. er litt fettete og du ikke får den skarpheten som skal være der.
    Er dette en egenskap eller slik OLED er kontra LCD (QLED)? OLED'en i butikken var ikke kalibrert iflg. selger.

    Selgeren ville absolutt selge oss kalibrering til nærmere 2500kr, er dette verdt det?


     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så også på LG 65CX. Lander jo ned på under 16 K med DNB-kortet, men man har da allerede OLED...
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei, kjøpte meg en LG OLED CX55 for 2 måneder siden, ikke så imponert med en gang, men TVen vokser på meg og den er nå en drøm av en tv, det er så ufattelig bra bilde at du ikke skjønner det med en gang. Den har ikke noen imponatoreffekter, men ett ufattelig virkelighetstro bilde som gir en veldig innlevelse. Aldri sett ett jevnere bilde med så gode panoreringer, og synes det kan være i overkant lysstyrke på den jeg da så tror ikke det blir ett problem. Det var bare mine subjektive betraktinger. Hvis du er bildeintresert er oled tingen for deg.

    Hei!

    Jeg står i mellom LG OLED65CX6LA eller Samsung QE65Q75TATXXC eller QE65Q80TATXX.
    Prismessig er Q75 mye billigere og ikke sammenlignbar egentlig men jeg tar den med likevel da jeg er usikker på om jeg vil gå for en tv til 20k.
    Power har -20% nå i helga om du betaler med DNB kredittkort, noe som er et meget bra tilbud!
    Saken er at jeg er usikker på OLED og om jeg blir fornøyd med enkelte av dens egenskaper.

    For det første: den er ikke 100hz. Vår nåværende tv hakker ved panorereringer og dette ønsker jeg ikke på en ny. Vil dette bli et problem med denne OLED'en fra LG?
    Samsung er jo 100hz og jeg kjenner jeg har lyst på dette.

    For det andre: er det nok lysstyrke på denne OLED'en til å stå i en vanlig stue? Vi har et lite vindu høyt på veggen bak tv, og en altandør og et vindu noen meter bak på vegg til høyre for tv. Problematisk? Det kan tenkes at det skal ommøbleres en gang i framtida og da må den kunne tåle en stue med normalt mange vinduer.

    For det tredje: føler ikke at testbildene i butikken (LG's egne antar jeg) føltes like skarpe som QLED jeg så på rundt omkring i butikken. Føler liksom ikke bildet blir skarpt nok, som et lite slør som ligger over bildet. Kan sammenlignes med når linsa på tlf. er litt fettete og du ikke får den skarpheten som skal være der.
    Er dette en egenskap eller slik OLED er kontra LCD (QLED)? OLED'en i butikken var ikke kalibrert iflg. selger.

    Selgeren ville absolutt selge oss kalibrering til nærmere 2500kr, er dette verdt det?


     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    @32bit

    Takk for fine betraktninger. Så du merker ikke noen form for hakking ved panoreringer eller slikt som gjør at du ønsker du hadde kjøpt LCD heller?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Har bare skumlest gjennom tråden, men er det virkelig et problem med hakking på OLED skjermer i dag? På alle eller på noen? Og hvilke bør man holde seg unna?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    På litt eldre OLED så var hakking og artifakter ved bevegelse et problem, selv har jeg LG Oled 65B6V. Monterer du et slikt tv på veggen og beholder fabrikkinnstillingene, så er det et sørgelig bilde. Det er kjent at alle bildeforbedringsinnstillinger må slås av (settes på 0) Det bruker for mye prosessorkraft og går ut over bilde. LG har levert flere oppdateringer med årene og har stadig forbedret bilde. Bruk litt tid på innstillingene og aller helst få en proff hjem for kalibrering da får du verdens råeste bilder. Dagens OLED har ikke problemer med hakking så vidt jeg vet.

    Det er ikke så lurt å stå i butikken å sammenligne tv´er. I butikken er det flombelysning og alt av forbedringsmoduser står på fullt (butikkmodus)
    Det som kan virke imponerende i butikken kan være ubrukelig hjemme.

    Sitter du på dagtid med lys inn store vinduer så vil Samsung Qled levere bedre bilder, men hvor mangen ser mye på tv midt på lyse dagen?
    Jeg opplever ikke Oled som lyssvak selv midt på dagen så det er ikke et problem, men som sagt Qled har høyere lysstyrke og oppleves bedre i sterkt lys. Når det er sagt så opplever jeg faktisk at Qled er litt ubehagelig / slitsomt å se på i lengden, Oled er mye mer behagelig for øynene.

    Når kvelden kommer og det er tid for film, gjerne serier fra Netflix i HDR kvalitet, eller enda bedre film fra blueray, da er det bare Oled som gjelder for min del.
     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Da er en LG OLED65CX6LA kjøpt inn sammen med kalibrering med Calman hos Power! :D Kjøpte også med en ny HMDI som takler 4k @ 120Hz da de vi har fra før er gamle og neppe støtter dette. Vet det er omdiskutert om det har noe for seg å gå for kalibrering i butikk men jeg tar ikke sjansen på å "misse" det beste TV'n har å by på, og med 20% rabatt er dette mer enn spiselig for meg. Forrige TV kjøpte jeg i 2009 eller 2010 så jeg kan unne meg både en skikkelig TV + kalibrering tenker jeg ;)

    Spent på hvordan lyden er i TV'n.. Jeg er jo ikke her inne fordi jeg ikke bryr meg om lyd.. så her må det handles noe for bedre lyd, og det blir IKKE en lydplanke!
    Noen som har tips til aktive/trådløse høyttalere som kan kobles til TV'n og slår seg på og kan justere lyden med fjernkontrollen til TV'n eller Apple TV remote? Det må være enkelt å bruke slik at man slipper å slå på egen forsterker, velge rett input, skru ned tv-lyden osv. HIFI'en får et dedikert rom etter hvert (har kjøpt hus men ikke overtatt enda) så det trenger ikke være state of the art, bare god tv-lyd 😊 Prisklasse er mellom 5-10k og de bør ikke være altfor store da de mest sannsynlig må henges på vegg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Noen som vet om dette er "innbrenning" eller annen feil? TV har kun blitt brukt til film og aldri blitt utsatt for noe form for statisk bilde (vet OLED slet litt med innbrenning før... men det gjorde visstnok plasma og, opplevde aldri noe problemer der). På rumpa til Homer, og halsen til Lisa... Vet også at LG har sleti litt med noe grønne saker..

    burn.jpg

    burn2.jpg
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    @32bit

    Takk for fine betraktninger. Så du merker ikke noen form for hakking ved panoreringer eller slikt som gjør at du ønsker du hadde kjøpt LCD heller?
    Synes den er utrolig god på panoreringer, så litt hakking på 17 modell OLED, men 20 modellen har utrolig god prossesering ser det ut som. Jeg liker ikke bildet fra LCD tver da, sort nivå er det aller viktigste for meg, og det er jo ikke LCD så god på..... Jeg streamer fra Disney+ i 4k , veldig bra bilde der.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Noen som vet om dette er "innbrenning" eller annen feil? TV har kun blitt brukt til film og aldri blitt utsatt for noe form for statisk bilde (vet OLED slet litt med innbrenning før... men det gjorde visstnok plasma og, opplevde aldri noe problemer der). På rumpa til Homer, og halsen til Lisa... Vet også at LG har sleti litt med noe grønne saker..

    Vis vedlegget 704604
    Vis vedlegget 704606
    Tror ikke det er innbrenning, det oppstår oftest som tekst eller logoer.
    1 Har du fabrikkinnstillingene, eller har du justert noe som helst?
    2 Har du prøvd å justere fargemetning, og eller gamma? Jeg hadde veldig grønnstikk, der alle mennesker ble grønn i trynet, justerte grønnfarge ganske kraftig ned.
    3 Prøvd Tøm panel støy innstilling?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så også på LG 65CX. Lander jo ned på under 16 K med DNB-kortet, men man har da allerede OLED...
    77 tommer lander ut på 32 tusen med rabatt. Er jo peng, men også svæært bilde og beste kvalitet.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har bare skumlest gjennom tråden, men er det virkelig et problem med hakking på OLED skjermer i dag? På alle eller på noen? Og hvilke bør man holde seg unna?
    Hvis du mener "judder" - altså et skille mellom hver frame ved panorering - så er dette markant når bevegelsesutjevning er deaktivert. Men dette mener jeg er positivt, fordi det tyder på et raskt display med minimalt med etterslep - det motsatte av at bildet blir "smurt" utover.

    Som andre har nevnt vil funksjoner for å glatte ut bevegelser typisk gi merkbare artefakter, særlig på objekter i forgrunnen. På min LG OLED B6 er dette tydelig når TruMotion settes på høy innstilling, men bildeflyten blir også veldig glatt. Denne funksjonen deaktiverer jeg vanligvis, både for å unngå artefakter og ivareta lavest mulig forsinkelse (særlig ved spilling).

    Baset på brukeromtaler, blant annet innlegg i denne tråden, har disse funksjonene bedret seg de siste årene. På de nye modellene får man jo også HDMI 2.1, som gir 120 FPS i 4k.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvis du mener "judder" - altså et skille mellom hver frame ved panorering - så er dette markant når bevegelsesutjevning er deaktivert. Men dette mener jeg er positivt, fordi det tyder på et raskt display med minimalt med etterslep - det motsatte av at bildet blir "smurt" utover.

    Som andre har nevnt vil funksjoner for å glatte ut bevegelser typisk gi merkbare artefakter, særlig på objekter i forgrunnen. På min LG OLED B6 er dette tydelig når TruMotion settes på høy innstilling, men bildeflyten blir også veldig glatt. Denne funksjonen deaktiverer jeg vanligvis, både for å unngå artefakter og ivareta lavest mulig forsinkelse (særlig ved spilling).

    Baset på brukeromtaler, blant annet innlegg i denne tråden, har disse funksjonene bedret seg de siste årene. På de nye modellene får man jo også HDMI 2.1, som gir 120 FPS i 4k.
    Jeg har en 2020 OLED i stua og den er nær "perfekt" på alt som har med bevegelse å gjøre. Året før testet jeg 2019-modell og der ble jeg ikke fornøyd og opplevde hakking ved panorering.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en 2020 OLED i stua og den er nær "perfekt" på alt som har med bevegelse å gjøre. Året før testet jeg 2019-modell og der ble jeg ikke fornøyd og opplevde hakking ved panorering.
    Det høres lovende ut. Da jeg testet en C8 hadde jeg høye forventninger til TruMotion fordi tester hadde omtalt dette som et klart utbedret punkt. Men under testing ble jeg overrasket over at det fortsatt var tydelige artefakter, og merket ikke stor forbedring kontra min B6.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Min gamle LG 55B6 er solgt, så jeg skaffet nylig en 55CX. Når man sitter cirka to meter unna synes jeg 55 er mer enn tilstrekkelig, og angrer ikke på valget.

    Den største forskjellen fra den fire år eldre modellen vil jeg si er den kjappe responsen når man åpner menyer og apper. Funksjonene for å dimme statiske elementer gir en slags trygghet, og jeg har allerede inntrykk av at det nye panelet er mindre utsatt for "image retention".

    Angående bildekvaliteten er jo lysstyrken merkbart høyere, noe som gir mer glød og drama i opplevelsen. Fargerealismen blir dermed enda bedre. Klarheten er også merkbart bedre, og bildet virker generelt mer avslørende. Når det gjelder innstillingene for støyreduksjon har jeg eksperimentert lite, da jeg sjelden bruker slike, men regner med at det har skjedd fremskritt også her.

    Etter at jeg ble ordentlig kjent med B6 hadde den ikke antydning til Black Crush, men ved avspilling av SD-materiale har jeg enda ikke blitt helt klok på hvordan jeg skal unngå dette på CX. I en svært lang tråd på avforum.com skriver flere at panelet bedrer seg over tid, så tiden får vel vise. På CX har jeg måttet gå et hakk opp på Gamma-innstillingen (altså lysere bilde - 2.2 istedenfor 2.4).

    TruMotion har jo blitt betydelig bedre, men jeg er fortsatt ikke overveldet. Det blir fortsatt et valg mellom hakking eller godt merkbare artefakter. Det at de plutselig kuttet ut DTS-støtten er også ganske irriterende, men FLAC-støtten er heldigvis fortsatt på plass. Den nye fjernkontrollen synes jeg har et litt mer intuitivt oppsett av de få knappene jeg bruker, og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan enkelte kan være kritiske til LGs Magic Remote...

    Foreløpig inntrykk er altså at CX er klart "glattere" i bruk, og med enormt potensiale for bildekvalitet. Jeg har nok enda ikke fått ut dens fulle potensiale, så det blir spennende å eksperimentere videre!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Min gamle LG 55B6 er solgt, så jeg skaffet nylig en 55CX. Når man sitter cirka to meter unna synes jeg 55 er mer enn tilstrekkelig, og angrer ikke på valget.
    55" 2 meter unna kan fungere... 77" litt over 3.5 meter unna er ikke mer enn det må være. Kunne fint vært enda større :)
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    55" 2 meter unna kan fungere... 77" litt over 3.5 meter unna er ikke mer enn det må være. Kunne fint vært enda større :)
    :)

    Hvordan opplever du SD-materiale på 77"?

    Jeg kjører i dag 55" OLED og har testet 75" LCD+ 65 OLED, men følte det ble veldig grøtete bilder på alt som ikke var hyper-4K, spesielt på 75"? Vanlig TV fungerer egentlig bedre på et litt mindre format?

    (Kilde er Apple TV 4K - 500 mbit fiber)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    SD ser overraskende bra ut; selvsagt vil det se bedre ut på samme avstand med 65" eller 55". Det er ikke noe problem å se på SD, men jeg foretrekker 720p, 1080i, 1080p eller 2160p :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    SD ser overraskende bra ut; selvsagt vil det se bedre ut på samme avstand med 65" eller 55". Det er ikke noe problem å se på SD, men jeg foretrekker 720p, 1080i, 1080p eller 2160p :)
    Takker, kjenner "urgen" etter å oppfylle kinodrømmen med 77", men ser 65" ikke er SÅ mye mindre til "halve prisen".
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takker, kjenner "urgen" etter å oppfylle kinodrømmen med 77", men ser 65" ikke er SÅ mye mindre til "halve prisen".
    Ser prisen på nyeste LG-generasjon som kommer i april/mai er senket en del.

    77" har gått fra $4990 til $3790 i listepris. Tenker den også fort er til 29990?

    1616911059571.png
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ser prisen på nyeste LG-generasjon som kommer i april/mai er senket en del.
    Ja, jeg la ut en komplett pristabell lengre opp på siden. C1 på 77" går ned mest, faktisk med 24%.

    Egentlig overraskende at også G-serien går ned hele 1.500 Euro for 77". Den serien er tross alt alene om å få det nye, mer lyssterke Evo-panelet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg la ut en komplett pristabell lengre opp på siden. C1 på 77" går ned mest, faktisk med 24%.

    Egentlig overraskende at også G-serien går ned hele 1.500 Euro for 77". Den serien er tross alt alene om å få det nye, mer lyssterke Evo-panelet.
    Ok, C-serien som kommer får ikke "evo"?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ok, C-serien som kommer får ikke "evo"?
    Det stemmer. Jeg har sett flere kilder som hevder at dette kun vil gjelde for G-serien i første omgang.

    "OLED evo" er tredje evolution af OLED-panelet efter LG tilbage i 2013 introducerede det første OLED TV og i 2015 introducerede 4K HDR OLED. "OLED evo" er konkret et mere energieffektivt og lysstærkt OLED-panel, som i 2021 udelukkende vil være at finde i LG G1, der lanceres i 55, 65 og 77 tommer.
    Flatpanels oversikt over LG 2021
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    At nytt panel kun vil være å finne i G1 betyr i praksis at man like greit kan kjøpe CX mye billigere. Det er forøvrig aldri en god plan å prøve første modell av nytt panel; det dukker alltid opp noen problemer i produksjon osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn