OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Før man klager på ustabil internett-tilgang, så sørg for at han faktisk har en brukbar ruter. Bruker man internettleverandøren sin ruter, så kan man i 99,99% av tilfellene skylde på dette. Nei, det burde ikke være slik, men det er nå slik det er, uansett hva supporten til telenor/ngt/altibox svarer deg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Før man klager på ustabil internett-tilgang, så sørg for at han faktisk har en brukbar ruter. Bruker man internettleverandøren sin ruter, så kan man i 99,99% av tilfellene skylde på dette. Nei, det burde ikke være slik, men det er nå slik det er, uansett hva supporten til telenor/ngt/altibox svarer deg.
    Du aner ikke hvilke eventyr de forteller meg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På TV bruker jeg selv wifi, men det kan hjelpe på stabilitet å bruke kablet nettverk om det er mulig. Jeg har et dedikert Cisco wifi-aksesspunkt som var i overkant dyrt.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Har ikke opplevd en eneste drop-out eller nettverksproblem hverken på tv eller streaming av musikk etter installasjon Google wifi (over 3 år siden nå) - kjører alt kablet via en rimelig tp-link switch. Anbefales - har inntrykk at mye av irritasjon mot produkter mht. oppdateringer, ustabilitet etc. egentlig er forårsaker av nettverket.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    LG CX har et elendig nettverkskort, jeg får raskere hastighet via trådløst nettverk enn via 2 meter kabel fra ruter...
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Jeg kjører en nvidia shield inn i min cx.
    Da får jeg 346mbps på Netflix nettverk test, og det er greit nok med tanke på at jeg har en 350 linje🙂.
    På Netflix på TV så var det med 94 på Ethernet.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Heisann!
    noen som kan gi meg noen råd videre? Jeg har en 2017 modell uhd lg 75`` som jeg forsåvidt er fornøyd med..

    oled frister da, og har kikket på dette. https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/l...VsSB7Ch1L0w7tEAYYASABEgJW1_D_BwE&gclsrc=aw.ds

    jeg ser film via bluray og zappiti og fra atv4k..

    er det andre alternativer i samme prisklasse og str? Og kan qled i det hele tatt konkurrere med oled i denne prisklassen?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Løp og kjøp😄
    Hmm , har lurt på denne jeg også..
    Men ser den har kun hdmi 2.0 og 60 hz ... Er den litt "utdatert" allerede , eller er det ikke noe å bry eg med..?
    Jeg bruker den også kun som TV/ film skjerm - apper brukes vi Apple-TV.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hmm , har lurt på denne jeg også..
    Men ser den har kun hdmi 2.0 og 60 hz ... Er den litt "utdatert" allerede , eller er det ikke noe å bry eg med..?
    Jeg bruker den også kun som TV/ film skjerm - apper brukes vi Apple-TV.
    lurte også spes på det med 60 hz, men er dette kanskje mest aktuelt med spilling?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    60 hz? Da vil man vel få mye hakking i bildet ved panoreringer slik som man får med 50 hz skjermer?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    60 hz? Da vil man vel få mye hakking i bildet ved panoreringer slik som man får med 50 hz skjermer?
    Jeg er desverre ganske grønn når det kommer til tv og betydninger av dette.. det er meget mulig du har rett!
    og det vil isåfall være kjedelig om man kjøper en ny oled med bra farger og sort, men artefakter som du sier her…!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Snakka med power nå, de mente det ikke ville være no problem til den bruken.. er meget sugen på å prøve denne, bildet ser nydelig ut..
    Altså brukt som en ren TV/film skjerm..?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nettverksproblemer her hos meg har ALLTID hatt med kabelboksen å gjøre. I det siste er det Teliaboksen og dens oppstartstreghet som er verst. Så nå til helga skal plasmaen pensjoneres som hovedskjerm i stua- til fordel for OLED fra samme merke. Kan trygt avsløre at det aldri har vært på tale å ta inn en Sony eller koreansk skjerm her i huset. Egentlig synd, ettersom koreanerne er ekte mestere innen filmkunsten. Nei, her blir det ny Panasonic..godt forsett med HDMI, USB og annet.Som arven fra Pioneer😎

    8K? Nei, det holder da lenge med fire..😎 Det er fargene og bildeprosesseringen innen de grensene som er såpass god. En lek å kalibrere riktig. Blir spennende å få hjem. Hovedsaken er at øya får minst mulig stress- det har disse skjermene løst forbilledlig hos meg i over tjue år, helt siden jeg hadde den siste, virkelig gode CRTen derfra. Jeg har også alltid hatt en aversjon mot de helt store flatskjermene, da eventuelle problemer der bare blir blåst opp, og ender med å bli enda mer irriterende. Altså blir det nå en 55-tommer her. Litt opp fra 42. Tipper det blir det perfekte forholdet mellom pris og kvalitet.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også alltid hatt en aversjon mot de helt store flatskjermene, da eventuelle problemer der bare blir blåst opp, og ender med å bli enda mer irriterende. Altså blir det nå en 55-tommer her. Litt opp fra 42
    Faktisk fra ca 3 meter avstand funger 77" LG OLED CX overraskende bra på SD (480p/576i). Skjermen kunne godt vært enda større 😇
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TGB: Det kan så være. Men øyne-som ører- er forskjellige. Jeg har kalibrert en god del skjermer også. Felles for de koreanske er:

    - Rødstikk. Rød farge blør over i andre.

    - Ikke tilfredsstillende svartnivå. Den parameteren er det KUN Panasonic som har klart her hittil. Selv Philips, Metz, Loewe sleit med det..

    -For dårlig lyskontroll, konnektivitet og prosessering. Bildet stopper , henger etter. For få HDMIer.

    - Kødden meny, umulig kalibrering..jeg liker ikke nyere Windows/Android heller. Android TV er direkte skyld i uholdbare innbrenningsskader på dagens ti år gamle plasmapanel. Som ellers hadde blitt beholdt dersom dette ikke hadde skjedd siden ny Teliaboks kom i hus.☹ Det verste nå er faktisk at jeg samtidig mister den analoge konnektiviteten. Vurderer derfor å beholde den gamle som dataskjerm til kommende Mac. Og til VHS😎
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ikke igjen noen av de tingene du beskriver. Støtte for analoge kilder er vel eneste du peker på som er rett; men her finnes det andre løsninger om man faktisk er så sær at man synes VHS er stas (VHS er ikke verdt å se på engang, samme gjelder laserdisc).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TGB: Du har andre øyne enn meg. Og andre preferanser om hva som passer deg. Øya mine viser meg at de to største feilene fra Korea pleier å være enten fargeblødning, unaturlig fargetemperatur eller en svartfarge JEG oppfatter som grå. Og de fleste her veit nok at match er alfa og omega, uansett aspekt i livet. Får man til skjermens viktigste farge, vil alle de andre smelle dobbelt så hardt til en..det er også et faktum. For mye lys i bilde og i rom ødelegger like mye. Fordi det er direkte årsak til denne grå svartfargen. For the record: Jeg er IKKE fargeblind😎 Storfamilien her i nærheten bruker Samsung..og min søster har flere ganger opplevd at jeg blir fysisk uvel av å se på TV der. På helt vanlig hverdag, altså..Pga det ovennevnte. Jeg har også fotokromatiske brilleglass. Alltid vært følsom for lys.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen da, Tam, er at Panasonic gjør mer MED det panelet..som også Bang & Olufsen klarer. Huskalibreringa og styringa er forskjellig. Det har den alltid vært. Så bildet blir Panasonic uansett. OLEDen er et samarbeid mellom Matsushita og LG. Et samarbeid de to merkene innledet som svar på at LED kom inn for plasma. Plasmaens styrker og svakheter burde være velkjent, og disse merkene utvikla den på det siste til det den ble, med god hjelp fra Pioneer gjennom Matsushitas divisjonsoppkjøp der. Et fremragende prinsipp. Som inntil for ytterst få år siden fortsatt var LED, QLED fullstendig overlegen på resultatene. Den tredje gjenlevende produsenten som vokta denne flammen var B&O. Men de har et prisnivå utafor rekkevidde for de fleste. Da er Panasonic det naturlige valg. De kombinerer det beste fra begge verdener. Alle flatskjermer har innbrenning, men det er ikke like synlig på alle prinsipper. Det som derimot er, er at innbrenningsfare øker, jo mer lys skjermen har i bildet sitt. Det, kombinert med stillestående bilde over tid.

    De standardiserte råpanelene blir produsert i Korea av EN grunn: Pris og kostnadseffektivitet for produsentene som bruker dem. Avtalene der går begge veier, tro du meg. Men HVORDAN de så blir brukt er det som utgjør hele forskjellen. Husk, for ti år siden var Korea et land som fortsatt lærte. De lærte av Europa, Japan og USA. Og de koreanske Chaebols har brukt tida godt, de..ispedd en og annen nødvendig rettssak for å få dem til å huske sin plass. Men de har fortsatt masse igjen å lære..Det har Kina og. Det betyr ikke at Europa, Japan og USA lar dem ta over, regardless..Vi lærer nemlig av dem også. For å ta det i mer forståelige termer:
    En britisk høyttaler er britisk selv om den bruker norske råelementer. Den blir aldri tysk selv om den måtte ha Mundorfer i filteret sitt😎

    Android TV er ei videreutvikling av mobilens Android. Et system Google fikk nevene i etter å ha kjøpt ut LG fra mobilmarkedet. Det er hovedgrunnen til at vi idag har to rådende plattformer: Android eller IOS, Men det må være en viss kompatibilitet derimellom. Og det er det også..Ellers hadde ikke verdensomspennende digital satsing funka.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.876
    Fordelen da, Tam, er at Panasonic gjør mer MED det panelet..som også Bang & Olufsen klarer. Huskalibreringa og styringa er forskjellig. Det har den alltid vært. Så bildet blir Panasonic uansett. OLEDen er et samarbeid mellom Matsushita og LG. Et samarbeid de to merkene innledet som svar på at LED kom inn for plasma. Plasmaens styrker og svakheter burde være velkjent, og disse merkene utvikla den på det siste til det den ble, med god hjelp fra Pioneer gjennom Matsushitas divisjonsoppkjøp der. Et fremragende prinsipp. Som inntil for ytterst få år siden fortsatt var LED, QLED fullstendig overlegen på resultatene. Den tredje gjenlevende produsenten som vokta denne flammen var B&O. Men de har et prisnivå utafor rekkevidde for de fleste. Da er Panasonic det naturlige valg. De kombinerer det beste fra begge verdener. Alle flatskjermer har innbrenning, men det er ikke like synlig på alle prinsipper. Det som derimot er, er at innbrenningsfare øker, jo mer lys skjermen har i bildet sitt. Det, kombinert med stillestående bilde over tid.

    De standardiserte råpanelene blir produsert i Korea av EN grunn: Pris og kostnadseffektivitet for produsentene som bruker dem. Avtalene der går begge veier, tro du meg. Men HVORDAN de så blir brukt er det som utgjør hele forskjellen. Husk, for ti år siden var Korea et land som fortsatt lærte. De lærte av Europa, Japan og USA. Og de koreanske Chaebols har brukt tida godt, de..ispedd en og annen nødvendig rettssak for å få dem til å huske sin plass. Men de har fortsatt masse igjen å lære..Det har Kina og. Det betyr ikke at Europa, Japan og USA lar dem ta over, regardless..Vi lærer nemlig av dem også.

    Android TV er ei videreutvikling av mobilens Android. Et system Google fikk nevene i etter å ha kjøpt ut LG fra mobilmarkedet. Det er hovedgrunnen til at vi idag har to rådende plattformer: Android eller IOS, Men det må være en viss kompatibilitet derimellom. Og det er det også..Ellers hadde ikke verdensomspennende digital satsing funka.
    I dette tilfellet er det jo LG som har overtaket og noe å lære bort til konkurrentene. LG har patent på måten å produsere oledpaneler, og alle andre merker er dermed tvunget til å kjøpe panelene fra dem. Har ingen ting med standardisering av råpanelene å gjøre som du sier.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Alle paneler er standardiserte til en grad. Ellers hadde alle hatt forskjellig oppløsning, Tam. Les nøyere gjennom forrige innlegg. Poenget er som på kjøkkenet. Det er hva du gjør med de råvarer du har som avgjør resultatet. Kan du bruke serranoskinke ordentlig, er det forskjellen på ei gjennomsnittlig og ei helt fantastisk pizza😎 Vit hvor du skal bruke spesialvarer og hvor du kan spare penger på basisvarer. Finn en balanse der, så spiser du som kongen selv, men på hattemakers budsjett. Samme sak gjelder i elektronikk også.

    Min erfaring er: Teknologi for teknologiens skyld finnes i Kina og Korea. Vil du derimot ha resultater som holder i årevis, se til Japan, Europa og USA. De sistnevnte bruker nemlig ikke så kort tid mellom nylanseringer som de andre to gjør. Derfor er det gjerne på kinesisk og koreansk elektronikk vi finner flest feil. Produkter derfra har en tendens til å lanseres mens de fortsatt er uferdige. Selvfølgelig er dette for å drive markedet , og posisjonere merkene med den tilnærmingen bedre kontra mer etablert konkurranse. Men det er da også mer enn unødvendig. Konsumenten overtar da mye av utprøvinga i felten. Og får mer problemer. Ikke bare med å velge, men også å velge riktig produkt, for langtidseierskap. Sånn apropos miljøvern…langtidseierskap på elektronikk er en av nøklene til at det skal fungere😈👍
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    TGB: Du har andre øyne enn meg. Og andre preferanser om hva som passer deg. Øya mine viser meg at de to største feilene fra Korea pleier å være enten fargeblødning, unaturlig fargetemperatur eller en svartfarge JEG oppfatter som grå. Og de fleste her veit nok at match er alfa og omega, uansett aspekt i livet. Får man til skjermens viktigste farge, vil alle de andre smelle dobbelt så hardt til en..det er også et faktum. For mye lys i bilde og i rom ødelegger like mye. Fordi det er direkte årsak til denne grå svartfargen. For the record: Jeg er IKKE fargeblind😎 Storfamilien her i nærheten bruker Samsung..og min søster har flere ganger opplevd at jeg blir fysisk uvel av å se på TV der. På helt vanlig hverdag, altså..Pga det ovennevnte. Jeg har også fotokromatiske brilleglass. Alltid vært følsom for lys.
    Det du sier her stemmer jo ikke. Det er ingen fargeblødning (det er faktisk helt umulig på OLED) og svart er kølsvart (pixel = av). Naturligvis kan preset fra fabrikk være litt kreative, men ved uten kalibrering så har vel de fleste produsenter (inkludert LG) et oppsett fra fabrikken som er VELDIG nært det optimale. Alle TV'er bør kalibreres selvsagt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror jeg tar negative omtaler fra noen som ikke har eid OLED selv med temmelig mange klyper salt, altså. Min LG har iallfall hatt helt ok bra bilder siden den var ny, og heller ikke merket noe til innbrenning.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Oled er bra saker ja 😀
    Har hatt en 65 oled i 3 år nå , men har blitt veldig sugen på 77 nå.
    Spørsmålet er om den billigste A1 til 25 er noe å satse på…?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville nok satset på C1 heller. Black Friday snart.
    Ja jeg venter litt på BF , men nå kom det jo plutselig 20% kampanje på Elkjøp.
    Å jeg tenker vel at jeg klarer med lenge med B1 i såfall...

    Eller hva er hovedargumentet for å ta steget opp til C1..?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TGB; Der glemte du lyset…igjen! Pixels kan være så av det bare vil, men lyset og kontrasten betyr fortsatt alt for resten av bildet. Avgrensninger mellom fargene viskes ut med lys. Og det oppfatter øyet som fargeblødning. Erfaringene mine stemmer, de.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør de ikke, du vaser mannskit som aldri før. 🥳
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Ja jeg venter litt på BF , men nå kom det jo plutselig 20% kampanje på Elkjøp.
    Å jeg tenker vel at jeg klarer med lenge med B1 i såfall...

    Eller hva er hovedargumentet for å ta steget opp til C1..?
    Så også dette… er fælt billig da!!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eller hva er hovedargumentet for å ta steget opp til C1..?
    One of the big differences between the two is the LG processor on offer. The LG C1 has what LG is calling its Advanced A9 Gen 4 AI processor, while the B1 has a slight downgrade on this, the A7 Gen 4 AI processor. As we say in our LG C1 review, the A9 processor really makes a big difference with the C1 delivering “lots of ‘wow, that’s better than last year’ moments” with “Motion handling particularly noteworthy, courtesy of some clever new image interpolation techniques”.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn