OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    1.605
    Tråden heter OLED - tråden - spørsmål/svar og erfaringer. Jeg spør om noen enkle spørsmål, men det er neimen ikke lett å få svar.

Jeg spør kanskje litt provoserende nettopp for å få frem erfaringene med den oppsiktsvekkende uttalelsen til jakr.

Hva med å forklare litt inngående om hva du opplever som forbedringer i bilde og hvordan du har jordet TV. Kanskje du kunne tatt bilder av monteringen du har utført, og kanskje fotografert stillbildet på TV med og uten kabelmod?

GriffDeLaGriff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    70
    Ingen pålegg å ta den kabeldiskusjonen videre.
    Satser på salg av 55B6 senere i år og innkjøp av en 65CX :) (og så får lommebøka blø litt...)

Når griffdelariff bevisst(?) driver med feilinformasjon om prising på oled så kan man jo lure på om fanboys brillene fortrenger sannheter....eller er alternative fakta godkjent da?
    Oled får man fra 9990,- 55 phillips og 10990 for 55C9.
    Nå tror jeg du skal ta å roe deg ned litt. Du har hverken skjønt sammenhanget eller poengen med det jeg sa men jeg antar du mener denne kommentaren:

Fra meg:
    Q70 er prisad på en helt annen måte og har ikke full FALD, Den kostar 12k medens billigste LG Oled koster 18k så det blir ett annet regnestykke.

Da svarer du: Oled får man fra 9990,- 55 phillips og 10990 for 55C9

Vel, hvis det er fritt vildt å velge hva man vil av størrelse, merke og teknikk så kan jeg da si att Qled får man fra 5490,- (QE43Q60R via prisjakt).

Eller så kan du prøve å skjønne at dette var 65" Oled fra LG som jeg fant pris på fra prisjakt.no som bør vare en annerkjent kilde til pris som de fleste kan benytte.

Poengen som du misset er at de beste QLED klarer få godkjent svart gjenom noe som heter Full Array Local Dimming og dette er en teknik som kort forklart kan slå av lys i ulike zoner for å slippe blokkere lys slik som LCD normalt sett gjør med resultat i grå sverte. Hvor bra dette oppleves har mye å gjøre med hvor mange zoner tvn individuellt kan justere.
    Q70 har 48 soner
    Q9FN og Q90 har 480

Hvis du ser så har da flaggskipene 10ggr flere zoner og kan da justere sverten med mye bedre kontroll. Her mener jeg at det er viktig å sammenligne epler mot epler. Størrelse har også innvirkning på pris.

Til sist så har jeg 0 å få tilbake av å dele min erfarenhet. Hvis du hade lest mine inlegg så sier jeg at Oled gir fantastisk bilde men har noen ulemper som gjør at jeg personlig ikke kan ha det idag eller er intresserat, men ser fram emot å kunne bruke det i framtiden.

(linke gjerne uansett til en 55c9 for 10990,- det var billigt og flere vil sikkert vite hvor du fant denne)

Sist redigert:

Dharmabum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    4
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15k. Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på helst ikke mer enn 12K?

Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Holmestrand
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15K Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på heslt ikke mer enn 12K?
    Kjøpte ny TV for ca 18 mnd siden.
    Vurderte å kjøpe brukt "høyere ende"-modell, men de som skulle selge slike kunne ikke glemme at de hadde kostet en formue, og i mellomtiden var innhentet av billigere apparater.
    Så jeg kjøpte ny, midt på treet.

gwh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    150
    Sted
    Oslo
    Nå ble vel 873 sluttsolgt i februar om jeg ikke tar helt feil, så den til 12k hvis du finner den burde være mulig.
    Billigste ny 65" oled nå ser ut til å være Phillips 754 modell til 16k
    Vent til black friday og se om det dukker opp noen spinnville tilbud (lov å håpe :) ) innenfor budsjettet.

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    LG CX 65 er på veggen der 55 OLED854 fra Philips hang.

Større og muligens enda vassere bilde, men vanskelig å vurdere for «lekfolk». God er den.

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15k. Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på helst ikke mer enn 12K?
    Jeg hadde ikke kjøpt den. Jeg testet 903 (som er ganske lik) og den hadde ikke god nok kvalitet på panorering og bevegelse. Det er mye bedre på de nye. (854 osv... 754 har svakere prosessor)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    en LG CX er fullstendig overlegen en Phillips 873 eller 754, på absolutt alt. Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    en LG CX er fullstendig overlegen en Phillips 873 eller 754, på absolutt alt. Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl
    CX er meget god ja, men Philips 854 er ikke langt unna.

Sist redigert:

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl
    Handler dette kun om at CX ikke er verdt merprisen pga minimal kvalitetsforskjell, eller vil du si at C9 har noen direkte fordeler kontra CX?

En kuriositet er at de tilsynelatende har kuttet ned på formatstøtten til årets modeller, da DTS-formatene er fjernet fra listen (C9 er til høyre på bildet). Dette har jo kun betydning når man avspiller filer direkte fra TVen, men jeg synes det er kjekt å ha bredest mulig støtte.

Comparison.png

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    C9 støtter litt mer lydformater, men hvor avgjørende det er vet jeg ikke.
    C9 er litt mer lyssterk og viser etter min mening litt bedre hdr, som kunne vært avgjørende for meg, men ingen tver er istand til å vise realistisk hdr uansett.. C9 er samtidig ørlite kjappere, litt bedre inputlag og har bedre gradienter, litt jevnere farger over hele skjermen, særlig gråtonene..Men det er pirketing.
    CX har litt bedre BFI, Black Frame Insertion som muligens kan oppleves litt bedre i særdeles mørke scener, men jeg har enda ikke klart å se den forskjell ved normal bruk... CX er litt bedre kalibrert fra fabrikk.
    C9 er også veldig bra kalibrert, men 100% krever den litt mer "justeringer". Jeg ser ikke CX som en oppgradering overhodet. Jeg tror det blir mye større forskjeller neste år. Men nå er vel ikke C9 å få tak i mer særlig, så da blir jo CX det naturlige valget. CX er en veldig unødvendig nyhet fra LG synes jeg, ingen umiddelbare fordeler/kvantesprang, som man kunne ønske

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    1
    Tilbud på B9 55" og 65" på Komplett.no nå. 11.000 og 18.000 (Såkalt "Club-pris")

C9'en er litt bedre..

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @Virgo Ja, det virker nesten pussig at det er så liten forskjell. Sammenligningstabellene er også veldig rotete (i hvert fall på den norske siden). For eksempel står ikke eARC, VRR eller ALLM side om side for begge modellene.

Tror jeg like gjerne venter et år til før jeg oppgraderer min B6.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.739
    Torget vurderinger
    1
    CX er meget god ja, men Philips 854 er ikke langt unna.

854/804 er vel utgåtte modeller (kanskje ikke sluttsolgt)? Har sjøl 805. Den har AI. Føler ikke behov for å kalibrere....

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    @Virgo Ja, det virker nesten pussig at det er så liten forskjell. Sammenligningstabellene er også veldig rotete (i hvert fall på den norske siden). For eksempel står ikke eARC, VRR eller ALLM side om side for begge modellene.

Tror jeg like gjerne venter et år til før jeg oppgraderer min B6.
    Jeg er helt enig. Kommer ikke til å oppgradere jeg heller til det er noe som virkelig er teknosteg mht bilde

gwh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    150
    Sted
    Oslo
    Teknosteg skjer vel ikke lenger, men jeg må innrømme at jeg har fryktelig lyst på 10" mere, fra 55 til 65
    Har en b6 selv.
    Vi får se hva black friday bringer🙂

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neste TV blir 77 Oled. Vært veldig fornøyd med B6 (etter kalibreringsmannen fikset) i en del år, men den er nå altfor liten. Ikke lett å finne 77 Oled på bruktmarkedet eller på salg, så kanskje black fridag blir en mulighet.
    Eller bør jeg vente til neste år da alle store skjermer har rast i pris det siste året?

20200506_203952.jpg

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    Teknosteg skjer vel ikke lenger, men jeg må innrømme at jeg har fryktelig lyst på 10" mere, fra 55 til 65
    Har en b6 selv.
    Vi får se hva black friday bringer🙂
    Det skjer ikke så ofte, men jeg tror innen et par år kan det skje mye på tvfronten, men det vil jo koste i børjan, det gjør det alltid. Når mikroled kommer tror jeg det blir veldig annerledes og drastisk mye bedre. Det jobbes jo med andre ting også, så får følge med, spennende er det jo:) Jeg kjøpte min C9 ifjor, 65" til 13800,- på Black Friday. Hadde Panasonics toppmodeller hatt lignende tilbud, hadde jeg kjøpt en av dem, men de er sjelden eller aldri å finne på slike tilbud. Hadde ikke kjøpt mindre enn 65" uansett, de fleste har rom nok til den størrelse

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    Neste TV blir 77 Oled. Vært veldig fornøyd med B6 (etter kalibreringsmannen fikset) i en del år, men den er nå altfor liten. Ikke lett å finne 77 Oled på bruktmarkedet eller på salg, så kanskje black fridag blir en mulighet.
    Eller bør jeg vente til neste år da alle store skjermer har rast i pris det siste året?

Vis vedlegget 660693
    Det kommer jo an på avstanden. Jeg sitter på 3,4 meter og da er egentlig 65 "nok"

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke i nærheten av å være nok i mine øyne. Kanskje til tv-titting, men det blir ingen stor kino-følelse av å se film på pittesmå 65" på en slik avstand eller spesielt innlevende når jeg spiller playstation. Egentlig burde jeg hatt 85 tommer på 3,4 meters avstand eller enda større, men det er for dyrt.
    Hadde håpet at disse nye laser-prosjektorene hadde litt mer kvalitet over seg, men det er visst fortsatt svake greier til standard bruk i en stue, så da må det bli Oled i den største betalbare størrelsen de har.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.739
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke ha kinofølelse. Synes det er ubehagelig.....

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke i nærheten av å være nok i mine øyne. Kanskje til tv-titting, men det blir ingen stor kino-følelse av å se film på pittesmå 65" på en slik avstand eller spesielt innlevende når jeg spiller playstation. Egentlig burde jeg hatt 85 tommer på 3,4 meters avstand eller enda større, men det er for dyrt.
    Hadde håpet at disse nye laser-prosjektorene hadde litt mer kvalitet over seg, men det er visst fortsatt svake greier til standard bruk i en stue, så da må det bli Oled i den største betalbare størrelsen de har.
    Såpass, jeg testet 75, men da ble det mye flakking med blikket.

Jeg vil heller ha 65-tommer med kvalitet enn å strekke bildet utover enda større flate. Og 77 tommer er også alt for dyrt ut fra hva jeg gidder å bruke på TV.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Briller med zoom kan jo være en billig løsning når jeg tenker meg om... :geek:

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    5
    Såpass, jeg testet 75, men da ble det mye flakking med blikket.

Jeg vil heller ha 65-tommer med kvalitet enn å strekke bildet utover enda større flate. Og 77 tommer er også alt for dyrt ut fra hva jeg gidder å bruke på TV.
    Kan oppdatere litt videre. Jeg har sammenliknet LG65CX med mitt 55OLED854 og i min verden (jeg er kresen) så er det små forskjeller. Dog heller jeg mot å returnere 65-tommeren da jeg opplever at 55 tommer oppleves som skarpere og bedre på alt som ikke er krystallklar 4K - og det meste er jo nettopp det. Bevegelse i bildet er minst på høyden også i mitt gamle TV.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    1.605
    Har 2 problemer med mitt LG oled 65 B6V, nettverket detter ut minst en gang for dagen. Det andre problemet er at den låser nettverket i av stilling, da er det umulig å slå på nettverket igjen med å trykke på innstillingene, eneste som virker da er å ta sikringen til tv er helt strømløst for så å slå på igjen.
    Ruteren står rett under tv og jeg bruker trådløs overføring. Ingen andre produkter i huset detter ut på denne måten.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    20200916_200551.jpg

Jeg kjøpte nå nettopp denne på Alnabru. 65"
    LG OLED65B9S

For svær til å få inn i Mazdan.
    Låner varebil på jobben i mårra.
    Håper den funker greit på størrelse.
    Kjerringa klager på at hun ikke klarer lese undertekster på 49 tommern, så nå bør hun vel bli fornøyd.

Jeg tar med meg 49 tommern ned i kjellern.
    Sikkert stor nok for 1,5 meter avstand.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    Gratla☺Håper dere begge blir storfornøyd

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    1
    Hørte aldri noen klage på at dem ikke klarte å lese undertekst på den gamle kassetv`en på 28»

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn