BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Tør jeg foreslå at du leser deg opp på emnet?Det holder ikke i straffesakerDet er bevist utover rimelig tvil.
Tør jeg foreslå at du leser deg opp på emnet?Det holder ikke i straffesakerDet er bevist utover rimelig tvil.
I mitt hode finnes det ikke tvil i det hele tatt!Det holder ikke i straffesaker. "Rimelig tvil" gjelder sivile saker, for straffesaker skal det være "enhver rimelig tvil".
Enhver link jeg finner om emnet tilsier "enhver rimelig tvil". Har du kilder på noe annet? I sivile saker er det sannsynlighetsovervekt, det prinsippet gjelder meg bekjent ikke i straffesaker.Tør jeg foreslå at du leser deg opp på emnet?
Ja, som sagt er dommen i all hovedsak avsagt på høy vs. ingen troverdighet. Noe annet er vanskelig i saker som denne, og her foreligger det også mer "omkringliggende info" (skype, SMS-er osv) enn hva det gjerne gjør i slike saker. Det er jo et lite tankekors at uten ivrig chatting og teksting så hadde han muligens - kanskje endatil sannsynligvis - ikke blitt dømt, evt at tiltalen ville hatt en annen form fordi aktoratet hadde regnet det som vanskelig å få dømt på den nåværende tiltalen.Og nettopp dette har retten tatt hensyn til:
Og mens Øygards troverdighet smuldres opp, styrkes jentas forklaring til et punkt hvor retten mener det ikke lenger finnes rimelig tvil om hva som har skjedd. Hun har forklart seg «konsistent og sammenhengende» om alle overgrepene.
Uten ivrig chatting og teksting så er det vel tvilsomt at det hadde blitt noen sak ut av dette i det hele tatt!Det er jo et lite tankekors at uten ivrig chatting og teksting så hadde han muligens - kanskje endatil sannsynligvis - ikke blitt dømt, evt at tiltalen ville hatt en annen form fordi aktoratet hadde regnet det som vanskelig å få dømt på den nåværende tiltalen.
Ikke vanskelig å være enig i det - men for å kunne avsi en fellende dom så må man forholde seg til eksisterende lovverk og rettspraksis. Hva den er vet jeg ikke, men jeg har registrert at det har vært litt debatt rundt det i lys av denne saken. Å endre lovverket eller rettstilstanden er opp til lovgiver eller Høyesterett. Da denne saken sprakk sa jeg vel at det var langtfra sikkert at det ville bli fellende dom her pga sakens natur - magefølelsen min tilsier klart at jeg er glad for at det ble det, men magefølelse er ikke så veldig relevant i straffesaker.Jeg lurer litt på hvor sterke bevis det skal være for å kunne felle dom i overgrepssaker, hvis det som har kommet fram i denne saken ikke skulle holde. Det er nok svært få overgrepssaker som er dokumentert av skjult kamera ala saken i Mannen som hatet kvinner. Hvis ikke den typen saksføring som vi har sett her holder mål eksisterer det ikke noe rettsvern for overgrepsofre i Norge.
Gitt de mange tusen sms-beskjedene, e-postene, nærmest daglige Skype-kontaktene i en periode (bl.a. mens han var på ordførerkontoret), lange telefonsamtalene -- og personlige omgang med jenta, inkludert felles reiser -- kan man undre hva det er en ordfører egentlig gjør, i en kommune, og hva det er Ap lokalt mener de har av utbytte av at akkurat denne fortsetter i gjerningen.Uansett var det uforståelig for meg at det lokale AP laget ville ha ham tilbake om han ble frifunnet. Det er uomtvistelig at fyren har oppført seg som en gris og vist så dårlig dømmekraft at det er uforenlig med offentlige tillitsverv. Om dommen er riktig overlater jeg til rettssystemet å vurdere, som andre har vært inne på sitter ed med mer informasjon enn oss.
Jeg forstår hvor du vil hen med det du skriver, men er redd for at vi ikke kan være hundre prosent konsekvente i rettsprinsippene i slike saker. Men det bør ligge til grunn en omfattende mengde gode indisier, og kravene bør vel ikke være fullt så strenge som de har vært her i alle saker. For her er mengden med indisier overveldende. Jeg tror ikke vi er uenige på det punktet.Ikke vanskelig å være enig i det - men for å kunne avsi en fellende dom så må man forholde seg til eksisterende lovverk og rettspraksis. Hva den er vet jeg ikke, men jeg har registrert at det har vært litt debatt rundt det i lys av denne saken. Å endre lovverket eller rettstilstanden er opp til lovgiver eller Høyesterett. Da denne saken sprakk sa jeg vel at det var langtfra sikkert at det ville bli fellende dom her pga sakens natur - magefølelsen min tilsier klart at jeg er glad for at det ble det, men magefølelse er ikke så veldig relevant i straffesaker.Jeg lurer litt på hvor sterke bevis det skal være for å kunne felle dom i overgrepssaker, hvis det som har kommet fram i denne saken ikke skulle holde. Det er nok svært få overgrepssaker som er dokumentert av skjult kamera ala saken i Mannen som hatet kvinner. Hvis ikke den typen saksføring som vi har sett her holder mål eksisterer det ikke noe rettsvern for overgrepsofre i Norge.
I dag så jeg lyset i form av 80" på Elkjøp. Og en ting er sikkert, jeg nekter å sone uten en slik på cella.4 år med 50" plasma.
Han gjør vel det en ordfører skal.... fører ordet! Problemet var vel type ord og ikke minst KUNDEN...Gitt de mange tusen sms-beskjedene, e-postene, nærmest daglige Skype-kontaktene i en periode (bl.a. mens han var på ordførerkontoret), lange telefonsamtalene -- og personlige omgang med jenta, inkludert felles reiser -- kan man undre hva det er en ordfører egentlig gjør, i en kommune, og hva det er Ap lokalt mener de har av utbytte av at akkurat denne fortsetter i gjerningen.Uansett var det uforståelig for meg at det lokale AP laget ville ha ham tilbake om han ble frifunnet. Det er uomtvistelig at fyren har oppført seg som en gris og vist så dårlig dømmekraft at det er uforenlig med offentlige tillitsverv. Om dommen er riktig overlater jeg til rettssystemet å vurdere, som andre har vært inne på sitter ed med mer informasjon enn oss.
På ingen måte - som sagt flere ganger tror jeg også vedkommende er skyldig etter tiltale og at dommen således er riktig. Men kravene i straffesaker skal være og må være strenge. Det kan ikke være slik at det fires på kravene "kun" fordi noen er en gammel slesk gris med ekstremt dårlig dømmekraft og generelt usympatisk fremtreden fordi det gjelder en sedlighetssak. Det er nok dessverre et område med store mørketall, og muligens i begge retninger, selv om jeg intuitivt skulle tro at flere skyldige går fri enn uskyldige blir dømt gitt sakenes natur, mangel på tekniske beviser mm.For her er mengden med indisier overveldende. Jeg tror ikke vi er uenige på det punktet.
Da pratet visst jeg med min juristsamboer før du pratet med din...Da har jeg snakket litt med min juristsamboer og domfellelse ala dette er temmelig vanlig i Norges land og således mindre oppsiktsvekkende enn jeg trodde.
Men har du noen referanser på din påstand om at "utover enhver rimelig tvil" ikke er prinsippet som gjelder i straffesaker og ikke bare "rimelig tvil" ?Da pratet visst jeg med min juristsamboer før du pratet med din...
Jeg trengte ingen juristsamboer for å komme fram til samme konklusjon...Da pratet visst jeg med min juristsamboer før du pratet med din...Da har jeg snakket litt med min juristsamboer og domfellelse ala dette er temmelig vanlig i Norges land og således mindre oppsiktsvekkende enn jeg trodde.
Mye erfaring ?Jeg trengte ingen juristsamboer for å komme fram til samme konklusjon...
Jeg synest det er underlig at de har prosedert på full frifinnelse i forsvaret. Man kan jo bare spekulere i om det er mot forsvarerenes råd eller om de hadde valgt en annen taktikk dersom de visste at Skype-loggene mm fantest. Om jeg har forstått det riktig så var de ikke kjent da saken startet.
Kanskje det tar litt tid før det siger inn hos dem, at den personen de har støttet og sett på som Store Leder alle disse årene viser seg å være en pedofil sedelighetsforbryter med psykopatiske personlighetstrekk?På den annen side ville jeg ikke følt meg helt bekvem i Vågå nå om jeg hadde vært jenta. Det virker jo som han forsatt har en stor stjerne i bygda, selv om Stoltenberg er blitt usikker
Det foreldrene sa var at de tok det for gitt at de hadde vært sitt rom. Hadde de visst at de delte rom hadde hun aldri fått bli med.Når så er sagt vil jeg også rette en forarget pekefinger mot jentas foreldre som sendte henne med ham på tur!!! Jeg ville ALDRI ha sendt min mindreårige datter på tur og latt min beste venn få dele seng med henne!! ALDRI!! Da hadde enten jeg eller fruen blitt med. Like mye av hensyn til min venn som av hensyn til henne!! Visse ting gjør man bare ikke!! Man har et ansvar som foreldre!! Ikke at det gjør Øygards ansvar mindre, men vi bør ikke glemme "snekkern som laga stega av røttne bord", som Prøysen sang om.
Jenta er ikke fra Vågå. Selv om bygdedyret har glefset virker det som det roet seg etter hvert som bevisene kom på bordet.Kanskje det tar litt tid før det siger inn hos dem, at den personen de har støttet og sett på som Store Leder alle disse årene viser seg å være en pedofil sedelighetsforbryter med psykopatiske personlighetstrekk?På den annen side ville jeg ikke følt meg helt bekvem i Vågå nå om jeg hadde vært jenta. Det virker jo som han forsatt har en stor stjerne i bygda, selv om Stoltenberg er blitt usikker
Nei huff da!!Forøvrig tyder innleget ditt på at du hadde vært tjent med å ha en juristsamboer du også.
Birkeland ble dømt på mye mindre bevis enn i denne saken, det er uten tvil at mannen er skylding.Det tror jeg også, bare så det er klart. Det forhindrer imidlertid ikke at dommen er juridisk interessant nettopp på grunn av grunnlaget det er avgitt dom på. Men at fyren fremstår som generelt uspiselig og med usedvanlig dårlig dømmekraft osv osv så er det faktisk ikke det samme som at han nødvendigvis må ha gjort det han er dømt for - der er det påstand mot påstand, og det har vært litt debatter blant jurister i hvilken grad man kan legge troverdighet til grunn.Så jeg tror nok at rettsstaten henger i hop fortsatt.
Hva om han ikke hadde vært så dum å ha etterlatt seg et lass av sporbare ting som Skype-logger, SMS-er osv osv?
Ellers anbefales det - som alltid - å lese den faktiske dommen dersom man er spesielt interessert i saken. Det er ofte ganske stort sprik mellom det som faktisk står der og hva som fremlegges i media. Dette ment som en generell kommentar - jeg har ikke lest dommen og har ikke noen planer om å gjøre det.
Ja, det er jo lange tradisjoner innen kirkene at det er pedofile overgripere som møtes med forståelse og omsorg, og at de som blir utsatt for slikt først og fremst er bråkmakere og urostiftere.Sognepresten i Vågå sender tankene først og fremst til Rune Øygard. Det var vel ingen som trodde at han skulle ofre jenta som har blitt utsatt for overgrep en tanke?
Sender tankene til Rune Øygard - Hedmark og Oppland - NRK Nyheter
Hvilket muligens sier ganske mye om hvordan slike saker fungerer. I ettertid ser jo strategien helt håpløs ut, men den hadde muligens fungert som tiltenkt om det ikke hadde fantest et stort lass med elektroniske beviser som sa noe annet.Forsvarets strategi var å forsøke å diskreditere jenta som et upålitelig vitne, å nekte for hennes påstander, samt å føre vitner som skulle understreke hvilken stor mann og helt Øygard var.
Der er nok mange fortidde historier der ja.Ellers er vel denne saken ikke annet enn en påminnelse om hvordan det gikk med tjenestejentene i gamle dager ... bare at i dag er det patriarken som tar støyten.
Hmmmm, vi får roe litt ned her nå.Ja, det er jo lange tradisjoner innen kirkene at det er pedofile overgripere som møtes med forståelse og omsorg, og at de som blir utsatt for slikt først og fremst er bråkmakere og urostiftere.