RoDa skrev:
Finn M skrev:
RoDa skrev:
A4 er liten i forhold, trang og dårlig plass bak.
Men sitter du foran og kjører uten behov for stor plass..... Jeg ville valgt Audi.
R
Det er det som kalles egoisme det RoDa; det å sitte foran og kose seg og gi blaffen i hvordan resten av famlien har det: ;D
Og da er vi tilbake til start og det opprinnelige tema. For det er akkurat slik jeg oppfatter X3 også. Og de fleste andre modellene fra BMW og Audi.
Man er opptatt av status og hvordan det føles å sitte i førersetet. For det er jo den som sitter i førersetet som har pengeboka, ikke de som sitter bak.
Enig, Finn M.
Jeg har blitt veldig kravstor til bakseteplass selv, eller å ha kjørt Zafira, Touran og nå S-max de siste 4 årene.
Litt av kosen med å være på tur er å ha armslag inni bilen, også for de som sitter bak.
Jeg mangler selv 15cm på å rekke like høyt i været som deg. Likevel er jeg skuffet over biler som XC60, A4 og tilsvarende som ikke er brukbare for tre personer i baksetet. Jøssda, det er plass der bak. Det er bare dårlig plass.
Utfordringen med mine små (11, 8 og 5) er at de gjerne skal se litt ut av bilrutene også, da hjelper det heller ikke på at vinduene er trukket langt opp på sidene av bilen. (Dette gjelder Passat og Mondeo f.eks)
Hvor mange biler er det egentlig som har plass nok bak til dine tre, Finn M?
Mondeo og Passat, Skoda Superb.... flere?
R
RoDa: Jeg hadde før jul følgende krav til ny bil:
Automat, diesel, god baksete- (til tre store barn) og bagasjeromsplass og aller helst også 4-hjulstrekk. Og en prisgrense på 500 tusen nybilpris.
Endte da opp med følgende alternativ: Superb, Mondeo, Passat, VW Tiguan og Volvo V70. Avensis var ikke aktuell for min del...
Av disse hadde Superb best benplass bak, men hadde noe smalere baksete og mindre takhøyde enn f.eks Mondeo. Spesielt ille blir Superb med panoramasoltak: personer på 180cm og høyere må da ha hodet litt på skrå....
Tiguan og Mondeo har baksete som er høyest plassert over gulvet (40cm) og har dermed best lårstøtte for langbente.
I framsetet satt jeg godt i alle, men følte at V70 kom noe dårligere ut enn de 4 andre. Siden jeg er 190cm ville jeg gjerne fått bikket framkanten av sitteputa litt opp for enda bedre lårstøtte. Det gikk ikke... Pussig siden volvo har ord på seg for å ha meget gode seter.
Den første som falt ut var Mondeo og Volvo V70 siden de ikke hadde 4-hjulstrekk.
Så fallt Passat ut da det viste seg at kombinasjonen 4-hjulstrekk og automat førte til største motor og en altfor høy pris.
Valget mellom de to siste ble enklere da eldstemann i mellomtiden hadde fått seg både dame og bil....
;D
I tillegg satte madammen ned foten. Hun ville ikke ha Skoda! Hun hadde for mange dårlige minner med sin første bil som var nettopp en pent brukt Skoda fra 80-tallet med bare 42 tusen på km-telleren...
Husker at hun ble berømt i nabolaget når hun, spesielt på dager med minusgreder, skulle starte bilen: hun vred på nøkkelen og starteren begynte å gå. Etter ca 15-20 sekunder begynte bilen å lage hostelyder og etter en 45 sekunder var man ikke sikker lenger om motoren var godt nok i gang til at man kunne slippe tenningsnøkkelen........ :-\ :-X :'(
:
regner med at dere skjønner resten....
Dermed ble Tiguan akkurat passe! Godt baksete med noe mindre avstand til framsetet enn Superb/Passat/Mondeo, men omtrent det samme som Volvo V70.
Og siden man kan regulere baksetet 20cm fremover så er også bagasjerommet helt ok. Praktisk bil med effektiv plassutnyttelse!
Og i førersetet trives jeg helt utmerket! Det viser seg også at 5 års samliv med en Suzuki Grand Vitara gjør at jeg svært motvillig setter meg NED i en bil igjen....
Bilder av testvinner: