Om nye BMW X3, bakseteplass, biljournalister og konspirasjonsteorier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.047
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Finn M skrev:
    RoDa skrev:
    A4 er liten i forhold, trang og dårlig plass bak.
    Men sitter du foran og kjører uten behov for stor plass..... Jeg ville valgt Audi.

R
    Det er det som kalles egoisme det RoDa; det å sitte foran og kose seg og gi blaffen i hvordan resten av famlien har det: ;D

Og da er vi tilbake til start og det opprinnelige tema. For det er akkurat slik jeg oppfatter X3 også. Og de fleste andre modellene fra BMW og Audi.
    Man er opptatt av status og hvordan det føles å sitte i førersetet. For det er jo den som sitter i førersetet som har pengeboka, ikke de som sitter bak.
    Enig, Finn M.
    Jeg har blitt veldig kravstor til bakseteplass selv, eller å ha kjørt Zafira, Touran og nå S-max de siste 4 årene.
    Litt av kosen med å være på tur er å ha armslag inni bilen, også for de som sitter bak.
    Jeg mangler selv 15cm på å rekke like høyt i været som deg. Likevel er jeg skuffet over biler som XC60, A4 og tilsvarende som ikke er brukbare for tre personer i baksetet. Jøssda, det er plass der bak. Det er bare dårlig plass. :D
    Utfordringen med mine små (11, 8 og 5) er at de gjerne skal se litt ut av bilrutene også, da hjelper det heller ikke på at vinduene er trukket langt opp på sidene av bilen. (Dette gjelder Passat og Mondeo f.eks)

Hvor mange biler er det egentlig som har plass nok bak til dine tre, Finn M?
    Mondeo og Passat, Skoda Superb.... flere?

R

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Superb har god beinplass og er fin hvis man har tre barn der bak, men for voksne mannfolk er det dog en 4 seter, den blir for smal til å være en 5 seter for voksne! Selv har jeg montert et kjøleskap mellom baksetepassasjerne. Den er fin med det at den ikke her "hump" på midten av baksetet, så det er "greit nok" å sitte der, men ikke på langtur! Da er det en fire-seter!

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Finn M skrev:
    RoDa skrev:
    A4 er liten i forhold, trang og dårlig plass bak.
    Men sitter du foran og kjører uten behov for stor plass..... Jeg ville valgt Audi.

R
    Det er det som kalles egoisme det RoDa; det å sitte foran og kose seg og gi blaffen i hvordan resten av famlien har det: ;D

Og da er vi tilbake til start og det opprinnelige tema. For det er akkurat slik jeg oppfatter X3 også. Og de fleste andre modellene fra BMW og Audi.
    Man er opptatt av status og hvordan det føles å sitte i førersetet. For det er jo den som sitter i førersetet som har pengeboka, ikke de som sitter bak.
    Enig, Finn M.
    Jeg har blitt veldig kravstor til bakseteplass selv, eller å ha kjørt Zafira, Touran og nå S-max de siste 4 årene.
    Litt av kosen med å være på tur er å ha armslag inni bilen, også for de som sitter bak.
    Jeg mangler selv 15cm på å rekke like høyt i været som deg. Likevel er jeg skuffet over biler som XC60, A4 og tilsvarende som ikke er brukbare for tre personer i baksetet. Jøssda, det er plass der bak. Det er bare dårlig plass. :D
    Utfordringen med mine små (11, 8 og 5) er at de gjerne skal se litt ut av bilrutene også, da hjelper det heller ikke på at vinduene er trukket langt opp på sidene av bilen. (Dette gjelder Passat og Mondeo f.eks)

Hvor mange biler er det egentlig som har plass nok bak til dine tre, Finn M?
    Mondeo og Passat, Skoda Superb.... flere?

R

RoDa: Jeg hadde før jul følgende krav til ny bil:
    Automat, diesel, god baksete- (til tre store barn) og bagasjeromsplass og aller helst også 4-hjulstrekk. Og en prisgrense på 500 tusen nybilpris.
    Endte da opp med følgende alternativ: Superb, Mondeo, Passat, VW Tiguan og Volvo V70. Avensis var ikke aktuell for min del...
    Av disse hadde Superb best benplass bak, men hadde noe smalere baksete og mindre takhøyde enn f.eks Mondeo. Spesielt ille blir Superb med panoramasoltak: personer på 180cm og høyere må da ha hodet litt på skrå.... :p
    Tiguan og Mondeo har baksete som er høyest plassert over gulvet (40cm) og har dermed best lårstøtte for langbente.
    I framsetet satt jeg godt i alle, men følte at V70 kom noe dårligere ut enn de 4 andre. Siden jeg er 190cm ville jeg gjerne fått bikket framkanten av sitteputa litt opp for enda bedre lårstøtte. Det gikk ikke... Pussig siden volvo har ord på seg for å ha meget gode seter.

Den første som falt ut var Mondeo og Volvo V70 siden de ikke hadde 4-hjulstrekk.
    Så fallt Passat ut da det viste seg at kombinasjonen 4-hjulstrekk og automat førte til største motor og en altfor høy pris.

Valget mellom de to siste ble enklere da eldstemann i mellomtiden hadde fått seg både dame og bil.... :eek: ;D
    I tillegg satte madammen ned foten. Hun ville ikke ha Skoda! Hun hadde for mange dårlige minner med sin første bil som var nettopp en pent brukt Skoda fra 80-tallet med bare 42 tusen på km-telleren...
    Husker at hun ble berømt i nabolaget når hun, spesielt på dager med minusgreder, skulle starte bilen: hun vred på nøkkelen og starteren begynte å gå. Etter ca 15-20 sekunder begynte bilen å lage hostelyder og etter en 45 sekunder var man ikke sikker lenger om motoren var godt nok i gang til at man kunne slippe tenningsnøkkelen........ :-\ :-X :'( :eek: :( :mad: ::)
    regner med at dere skjønner resten....

Dermed ble Tiguan akkurat passe! Godt baksete med noe mindre avstand til framsetet enn Superb/Passat/Mondeo, men omtrent det samme som Volvo V70.
    Og siden man kan regulere baksetet 20cm fremover så er også bagasjerommet helt ok. Praktisk bil med effektiv plassutnyttelse!
    Og i førersetet trives jeg helt utmerket! Det viser seg også at 5 års samliv med en Suzuki Grand Vitara gjør at jeg svært motvillig setter meg NED i en bil igjen.... ;)

Bilder av testvinner:

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå har vel vw kommet med utvidet 5 års garanti også?
    Min 09 modell var det vel bare 2 år på :(

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Flott bil! Min forrige bil var Touareg, en drøm å kjøre- helt sikkert Tiguan også!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    bambadoo skrev:
    Nå har vel vw kommet med utvidet 5 års garanti også?
    Min 09 modell var det vel bare 2 år på :(
    Hvis det er VW har du vel 3 år. Men siden vi i Norge har kjøpsloven som varer i 5 år, har du litt garanti i 5 år allikevel :)

Min litt ondsinnede versjon av 5 års garanti:

Mange VAG-forhandlere har i flere år slitt med rykte om dårlig kundeservice. For å "pynte" litt på dette innførte VAG 5 års garanti fra nyttår.
    Tidligere har bare Mitsubitshi og koreanske merker hatt garanti utover 2/3 år (nåvel, Renault har vel prøvd seg). Fra de andre importørene var da omkvedet at utvidet garanti koster kunden ekstra, pluss at vi har jo kjøpsloven. Men etter at VAG plutselig innførte 5 års garanti har de andre importørene fulgt etter. Markedskreftene rår!

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Biler som er ansett som komfortable og har god plass bak har ikke nødvendigvis høy avstand til sete kant, Referansen Mercedes Benz S-klasse har 35.8cm høyde fra gulv til setekant. E klasse sedan har 34.8cm og stasjonsvogn 32.7cm!
    Cadillac De Ville sedan 1970 har 38.4 cm, Fleetwood Brougham og Seventy Five har 36.3 cm - har du sett Dirty Harry filmene har du sett dem..
    Antar at ca 36cm høyde er den optimale da luksusbiler 40 år tilbake og lenger har denne høyden.
    At kombi-biler, vare-biler(stajonsvogner), terreng-biler og sports-verktøy-kjøretøy har fått kompromisser i forhold til komfort er dermed ikke unaturlig.
    Kan ikke se at det er noe grunn til å klage på X3 sine egenskaper selv om andre produsenter kan ha løst det bedre.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.370
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    En bil som ikke er nevnt er Ford Kuga. Det er jo en ganske tøff bil i samme størrelse som Tiguan og X3, har du vurdert den FinnM?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ikke helt på sin plass å klage på plassen hvis en kjøper en av disse da ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har prøvekjørt Yeti. Rimelig morsom bil men blir litt "skallaktig".
    Og virker nervøs under langkjøring. Dvs. kjøremønster føles litt "kantete"..
    Huff det var da voldsomt til dårlige metaforer :(

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    FINNM
    Er ca 184 høy og av alle 4-hjulstrekkere vi skummet igjennom(7-8 stk) så var Tiguan min favoritt iht sittekomfort. Det ble dog en Volvo XC60 siden frua ikke syntes noe om Tiguan. Vel,vel, Volvo'n er helt grei.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    geirf2 skrev:
    FINNM
    Er ca 184 høy og av alle 4-hjulstrekkere vi skummet igjennom(7-8 stk) så var Tiguan min favoritt iht sittekomfort. Det ble dog en Volvo XC60 siden frua ikke syntes noe om Tiguan. Vel,vel, Volvo'n er helt grei.
    :)
    Joda, Volvoen er fin bil det!
    spesielt om man tar den i knall rød... ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    geirf2 skrev:
    FINNM
    Joda, Volvoen er fin bil det!
    spesielt om man tar den i knall rød... ;)
    Utseendemessig synes jeg XC60 er den fineste bilen i klassen.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Går med tanker om en X3, og lurer på om det er noen som har hatt den nye nå en stund med noen erfaringer? Baksete? Har ikke barn på fulltid, så det vil ikke bli mye brukt.

Hva med ekstrautstyr, hva bør med? Hva kan man droppe? Sportsseter, Xenon og automat er vel det som er bankers foreløpig. I tillegg til bedre lydanlegg, selvfølgelig. Stor forskjell på Business til 6,5k og Professional til 13k?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du burde kanskje prøve de forskjellige setene før kontrakt dersom du ikke har gjort det allerede. Det er ikke gitt at sportsseter nødvendigvis vil være bedre enn standard. Både i E90 og F10 synes jeg selv at standardsetene er bedre. For mitt bruk iallefall (liker ikke å sitte "faststøpt" på ferger, i kø etc.). Har ikke sammenliknet i X3, men går man mye inn/ut eller kjører mye i byen er det vel verdt å tenke over.

Adapter for mobil synes jeg er vesentlig, iallefall til mitt bruk (bruker bilens eksterne antenne). Likedan Webasto om man bruker bilen i det daglige... det er vinter halve året i dette landet og varmeren er det høyest verdsatte ekstrautstyret hos oss; vi bruker våre webastoer fra september/oktober til april/mai! Glasstak synes jeg øker trivselen i kupeen mye.

Har selv dette Dirac-systemet i min F10 (Professional) og det er helt suverent til prisen imo. Dropp iallefall feite hjul, stylingpakker, sotete vinduer, comfort access, dynamisk cruisecontrol og disse elektriske lane-midlene, ryggekamera og talestyring imo.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    JD skrev:
    Går med tanker om en X3, og lurer på om det er noen som har hatt den nye nå en stund med noen erfaringer? Baksete? Har ikke barn på fulltid, så det vil ikke bli mye brukt.

Hva med ekstrautstyr, hva bør med? Hva kan man droppe? Sportsseter, Xenon og automat er vel det som er bankers foreløpig. I tillegg til bedre lydanlegg, selvfølgelig. Stor forskjell på Business til 6,5k og Professional til 13k?
    Der har vi det! De som kjøper X3 er de som enten:
    a) ikke skal bruke baksete
    b) ikke har testet baksetet
    c) gir blaffen i hvordan resten av familien sitter så lenge man sitter bra selv (såkalt egoist)

Men man bør ikke være over 185 cm når man sitter i førersetet i X3. For det er nemlig montert for høyt, man kommer for nær taket.

Og hvordan endte det opp for meg?
    Jeg kuttet ut Volvo XC60 fordi jeg måtte ha automat. Og automatkassen i Volvo er gammeldags.
    Tiguan ble kuttet ut fordi jeg ikke likte selgeren og kombinasjonen av at bilen er mindre og ikke så mye billigere.
    Audi Q5 har derimot en fantastisk automatkasse og har i tillegg de beste setene i klasse. Prøv sportssetene om man er solgt! I tillegg er den mer praktisk fordi baksetet er skyvbart i lengderetningen. Når man ikke har med noen i baksetet kan man dermed få bedre bagasjeromsplass om man vil. Og aller viktigst: velger man bilen i hvit S-line og velger panoramasoltak i tillegg ser den bare helt fantastisk ut! 8)

Bilde av nybilen (eller egentlig er det et bilde av solnedgangen... i bakgrunne ser man Latinskolen i Ålesund):

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes nye X3 har et deilig baksete jeg. Satt på en slik som drosje her i byen forrige helg, satt finfint jeg iallefall.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Vidar P skrev:
    Synes nye X3 har et deilig baksete jeg. Satt på en slik som drosje her i byen forrige helg, satt finfint jeg iallefall.
    Jaså? Er du bare en liten tass på under 180cm du da Vidar? ;)

Spøk til side: hadde du satt deg rett over i en Tiguan eller Audi Q5 hadde du fått hakeslepp: små personer sitter høyere og har bedre utsikt, mens voksne har mye bedre lårstøtte. X3 er et misfoster bak. Det skulle ikke vært lov å lage så dyr SUV med så dårlig baksete. Grunne til at de har gjort det i følge BMW er at de har prioritert det å ha flatt bagasjeromsgulv ved nedslått baksete. Tullprat....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Finn M skrev:
    Vidar P skrev:
    Ja, 179cm. Satt fint jeg iallefall.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Vidar P skrev:
    Finn M skrev:
    Vidar P skrev:
    Ja, 179cm. Satt fint jeg iallefall.
    Vær glad du ikke var mindre sier jeg. Min yngste på 160cm klaget over at han satt så lavt at han ikke hadde utsikt i nye X3. Han ville heller ha Audi Q5 uten panoramasoltak enn BMW X3 med panorama. Selv om hvor glad han var i panoramasoltak. Vi prøvekjørte de to bilene rett etter hverandre, byttet frem og tilbake.

Men en ting skal X3 ha, den har gode motorer som går gjerrig.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    JD skrev:

Men man bør ikke være over 185 cm når man sitter i førersetet i X3. For det er nemlig montert for høyt, man kommer for nær taket.
    Jeg har iallfall hatt god plass til hodet mitt i passasjersetet i X3 med mine 188 cm på sokkelesten.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    187 cm her, og jeg satt greit i X3 bak rattet. Har ikke prøvd Q5 enda, men har en bedre magefølelse for X3. Syns den ser bra ut, og etter å ha lest noen sammenligningstester, frister den litt mer. I tillegg er den litt dyrere med sammenlignbare motorer og automat. Vil ikke ha 143 HK i Q5, har på følelsen at det blir litt snaut.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10083342

Har prøvd sportssetene, og syns de er meget behagelige.

Det er vel ingen tvil om at de fleste ikke har behov for en SUV ala X3/Q5, men jeg har lyst på. Kan sikkert klare meg med en A4 eller en ny 3-serie, men har litt mer lyst på en X3. Om man forutsetter at man har omtrentlig likt verditap på 50% over fem år, vil man med en X3 kontra en 3-serie over 5 år gitt en prisforskjell på 100k, ha en månedlig merkostnad på rundt 1000,- om man regner med renter og slikt. Er det verdt det?? Jeg trenger ikke å ha et stereoanlegg til mangfoldige tusen, men det er noe jeg prioriterer. En Honda CR-V vil jo være for 150k billigere, men gir ikke samme eiergleden for min del. Jeg innrømmer det; småsnobbete, men livet er for kort til å gi avkall på de små gledene det byr på.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Greie prioriteringer det der. Ellers enig med deg, hadde også valgt en X3 istedet for alternativer av samme type. Herunder Q5. Personlig kjører jeg landevei hovedsaklig, og vil helst ha en sedan av den grunn (ie hadde nok valgt f.eks en 320i xDrive som kommer til sommeren), men valg av bil må stå iht egne ønsker og behov.

Dersom 4WD-ytelse er av betydning (det betyr endel for meg på landevei i jobb hver dag iallefall), så kan det kanskje være morsomt å se på xDrive vs andre systemer. Etter en vinter med xDrive selv nå, så kan jeg ikke forstå annet enn at det må være markedets beste 4WD.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Anonym skrev:
    Finn M skrev:
    JD skrev:

Jeg har iallfall hatt god plass til hodet mitt i passasjersetet i X3 med mine 188 cm på sokkelesten.
    Gjør som jeg, lån deg en X3 i 24 timer, gå så over til Q5 og gjør det samme. Så kan du sette deg inn og kjøre X3 igjen. Etter en halvtimes kjøring begynte jeg å irritere meg over hvor høyt jeg satt. Etter det var løpert kjørt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vidar P skrev:
    Dersom 4WD-ytelse er av betydning (det betyr endel for meg på landevei i jobb hver dag iallefall), så kan det kanskje være morsomt å se på xDrive vs andre systemer. Etter en vinter med xDrive selv nå, så kan jeg ikke forstå annet enn at det må være markedets beste 4WD.
    Relativt kontroversiell akkurat den videoen. Rimelig mange antagelser om "ektheten" av den. Viktig å ikke ha skylapper på når slikt vises og brukes som "skrytevideoer".
    http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM&feature=player_embedded
    Endel kommentarer der...

Så finnes en annen video.

Tilsvarende kommentarer.. Stilles endel spørsmål om "ektheten" der også rimelig nok.

Begge systemer er nok "gode nok" uansett.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Anonym skrev:
    Finn M skrev:
    JD skrev:

Joda, alt er relativt. I 1976 satte jeg meg inn i en BMW 633 CSiA på bilutstillingen i Frankfurt. Jeg var i den syvende himmel, helt fantastisk bil. Om jeg hadde satt meg inn i dag hadde vel inntrykket blitt et annet. Av 1976 modellen altså.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    bambadoo skrev:
    Relativt kontroversiell akkurat den videoen. Rimelig mange antagelser om "ektheten".
    http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM&feature=player_embedded
    Endel kommentarer der...

Så finnes en annen video.
    Ang. BMW's firhjulstrekk: Noen av dere som har sett Mr. Clarkson i Topgear da han testet BMW X6? Han ville bevise at det var en fullstendig meningsløs bil. På alle måter. Det er det beste innslaget jeg har sett i Topgear noengang! ;D ;D ;D
    X6 stod med 4-hjulsspinn rett på snøføre på nesten flat vei i Østerrike. Og på et jorde (sommerføre) i England mens en Landrover gikk elegant forbi i bakgrunnen.
    Dere bare MÅ se denne videoen: ;D

Jeg for min del synes X6 er en av svært få BMW'er med godt design (meget bra faktisk) I tillegg til 6-serie og nye 3-serie da.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nye Mercedes GLK er vel kanskje også et alternativ?

Johan-Kr

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Fenalaar skrev:
    Nye Mercedes GLK er vel kanskje også et alternativ?

Johan-Kr
    Fått mye skryt den. Men for meg falt den av lasset av tre grunner:

1. For liten i forhold til X3/Q5/Xc60. Omtrent samme størrelse som VW Tiguan.
    2. For gammeldags innvendig (seter, dashbord falt ikke i smak).
    3. For firkantet, minner for mye om min gamle bil Suzuki Grand Vitara. Bortsett fra bedre kvalitet på alle punkter selvsagt!

Men mange liker den. :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    Anonym skrev:
    Finn M skrev:
    JD skrev:

Joda, alt er relativt.
    Nei, enten har en plass eller så har en ikke plass.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    <...>

Jammen, det er jo himmelvid forskjell mellom bilene i disse 2-3 videoene, er det ikke det da?
    Audi A5 spinner på ett hjulpar om gangen mens BMWen spinner på alle fire hjul samtidig. Tilsynelatende gjør xDrive alt riktig men dekkene har rett og slett ikke tilstrekkelig friksjon mot underlaget.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    høyden er neppe noe problem. hvis du nådde taket med 185 høyde så har du bare ikke stilt inn setet riktig. jeg har en kollega på 200cm og han kjører den nye x3'en og er meget godt fornøyd.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "gamle" X3 hadde tidligere sjefen min. Han var 196cm.. Han valgte den og en av grunnene var takhøyden.
    Etter en tur nedover Europa med tilhørende gode veier og motorvei kjøring så valgte han en "standard" 5 serie i etterkant. Ble slitsomt i lengden var hans ord med X3.. (Gjelder nok de fleste SUV..) You win some - you loose some..

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    bambadoo skrev:
    Strengt tatt er vel ikke dette biler hvor fremkommelighet er særlig vektlagt. Dette er bybiler med "nesten-4wd".
    Den siste orntlige "SUV'n" (og forøvrig den første), var vel VolksWagen T3 syncro.
    Den hadde ikke stort å by på av komfort og status, men ellers var/er den i en egen klasse. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Somlet meg til å prøvekjøre den ny X3, og etter noen timer så kan den oppsummeres slik for min del:

a) Skulle gjerne hatt større motor enn 163HK. Men, da begynner dette å koste...
    b) Lettkjørt. Overraskende lettkjørt. Eneste aber var servotronic på den (2K ekstra); man mister følelsen med underlaget og får litt sånn der bilspill følelse. Blir det en X3, så blir det uten "superservoen"
    c) Takhøyde? Plass i massevis
    d) Baksete? Ingenting å klage på. Q5 har jeg sett på og prøvesittet, og det setet må ha vært justert fremover for Q5 var mini i forhold
    e) Utseende: Bak = Toppers. Foran = Akseptabel. Siden = traust og kjedelig
    f) Demobilen hadde sort taktrekk - Blir for dystert i forhold til hvit

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har sittet i baksetet i en x3 i noen timer. Var veldig ubehagelig i lengden. Var skinnseter i den.
    Men plass nok var det. Jeg er 177cm høy og relativt normalt bygget vil jeg tro :)

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat tilbake fra en prøvekjøringsrunde. med en kamerat. BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60 ble alle forsøkt over Fanafjellet, og Volvoen falt fulllstendig gjennom. Hele bilen ga et kjipt inntrykk, selv om det var den dyreste utstyrspakka, R-Design. I tillegg syns vi den var stor og tung, og sjanseløs mot de to andre.

Q5 og X3 derimot, der er det mer smaken som avgjør. Vi prøvde bare et par korte turer, men begge er fantastisk gode å kjøre. Kjørte en Q5 med 170HK, og X3 med 163HK. X3 er nok hakket kvassere kjøremessig, mens kanskje Q5 er hakket kvassere interiørmessig, og kanskje bittelitt mykere og kantete ujevnheter på veien.

Forsøkte ikke baksetene lenge nok til at jeg kunne gjøre meg opp en mening, men syns at jeg på 187 vil ha god plass både foran og bak. Begge bilene var utstyrt med sportsseter, og X3s var best i vår mening.

Veldig usikker på hvilken jeg ville valgt, må nok ta en runde til før jeg kan ta en beslutning. Og så kommer nye 3-serie i touring-versjon til høsten...

Bil er gøy.. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn