He he...

Joda, det har sikkert kostet penger ja! Og poenget var heller ikke at det skulle være tilnærmet gratis - det koster å lære og gode komponenter er heller ikke gratis.
Var vel kanskje litt unyansert over forresten. Skal gjøre et forsøk på å formulere hva jeg mener - så får vi se om det gir mening...
Hvis vi ser verden i svar-hvitt (og det kan være nyttig av og til), tror jeg vi (altså hifi-miljøet definert på en eller annen måte), kan deles i to leire; de som er interessert i å gjøre noe med hva som finnes inni boksene (gruppe 1) og de som ikke er det (gruppe 2). Begge deler er like legitimt, men de er forskjellige.
For gruppe 1 dreier det seg om å lære mest mulig om _hvorfor_ resultatet av endringer blir som det blir, og å bruke denne kunnskapen til å jobbe mot nye og bedre løsninger. Og da er det ikke nok å teste om komponent X i kombinasjon med komponent Y, høyttaler Z og kabel N er vellykket eller ikke - det trengs en forankring i teorier som kan gi sunne forklaringer på hvorfor resultatet blir som det blir med denne kombinasjonen i et gitt akustisk miljø og hvilke fysiske egenskaper ved de enkelte elementene som gjør at resultatet blir slik.
For å komme dit trengs det både teoretisk og praktisk forståelse innen områder som fysikk, akustikk og elektronikk etc etc... Dette krever tid og dedikasjon, og de fleste av oss (og definitivt de fleste utenfor den harde kjerne i miljøet!) har ikke ressursene som skal til.
Så hva gjør vi? Ettersom evner og/eller tid ikke strekker til, allierer vi oss med noen som kan hjelpe oss videre på veien. Dette kan enten være gutta som pusher bokser i diverse sjapper, produsenter som selger et budskap som passer med hva vi oppfatter som riktig lydideal, eller det kan være et miljø som her. I sin rendyrkede form er dette gruppe 2 - de som prøver å oppnå best mulig resultat med ferdige komponenter i forskjellige kombinasjoner
uten å gå inn i hvorfor det funker. Det holder
at det funker. Og det er helt greit, men det er en annen greie enn hva de i gruppe 1 driver med.
Nå er selvfølgelig ikke verden svart-hvit - vi har en akse mellom to ytterpunkter her. En god del beveger seg på noen områder over i retning av gruppe 1 gjennom relativt enkle DIY-prosjekter. Andre, som Stig og en del andre her på sentralen, ligger MYE lenger over til den siden enn det de fleste av oss noen sinne kommer til å komme. (Uten at de , eller noen andre for den saks skyld, noen sinne kommer til å forstå alle elementer i et lydreproduksjons-system til bunns - til det er området rett og slett for komplekst. Men det er nå heller ikke poenget...)
Og da er jeg vel tilbake til det jeg skulle ha sagt tidligere: Med 'hifi-brillene' på beundrer jeg dem som dedikerer tid, blod, svette, tårer og penger til å bringe forståelsen for hva som gir oss god lyd i heimen videre. Og ikke minst setter jeg stor pris på dem som er villig til å dele disse erfaringene med resten av oss - og det stort sett uten å ta betalt for det. Takk!