4, 6 med terminaler....av de ca 50kg mine 2 chassis monoblokker veier, går lyden gjennom ca 3kg og 5 deler...ok 7 da om man regner rca og ht terminaler....
resten er powersupply
Bly har jeg ikke lagt inn som ballast...
Men jeg skjønner greia!
4, 6 med terminaler....av de ca 50kg mine 2 chassis monoblokker veier, går lyden gjennom ca 3kg og 5 deler...ok 7 da om man regner rca og ht terminaler....
resten er powersupply
Som jeg skulle skrevet det selvDet er uansett åpenbart for meg at ikke alle hører på de samme disipliner. Flere har til og med eid rørforsterker og likevel ikke klart å høre hva som utgjør forskjellen. Det er rett og slett fordi vi lytter til forskjellige variabler. Jeg syntes tidligere at det var et mysterium hvorfor endel andre ikke hørte de spesielle kvalitetene som skiller rør fra annen topologi, ja selv SET fra triode. Men det dreier seg om detaljer som går dem hus forbi fordi de er for fokusert på andre kvaliteter i lyden, antar jeg. Litt vanskelig å forstå hvorfor for meg, men har innfunnet meg med at slik er det. Og uansett så er det totalbildet som betyr noe, og det er i alle fall mulig å bygge bedre rigg enn min med andre topologier. Jeg har enda en lang vei å gå hvis jeg skulle ønske å ta den helt ut.
Det er litt som med 24 bit vs 16 bit. Såfremt eksemplene spilles av på samme DAC så hører jeg som oftest forskjellen ganske kraftig, men den ligger ikke i tonale egenskaper. Også komprimert musikk. Foretok en kjapp switching mellom NRK Klassisk over P2 på FM og samme program på NRK nettradio i full kvalitet. I crescendoene var rett og slett lyden uhørbar på nettradio, mens det fløt musiserende ut av høyttalerne fra FM. Det samme ville det sikkert også gjort i lossless Redbook, men det faktum at man finner lyden av komplisert orkestermusikk akseptabel i 320 kbps mp3 (eller for denslags skyld Ogg Vorbis) er for meg ubegripelig etter en måned med Spotify og noen dager med FM.
De siste dagene har fått meg til å revurdere mitt forhold til spatial kompresjon for andre gang. Første gang aksepterte jeg og nesten omfavnet. Da var systemet mitt åpenbart ikke like kritisk på kilde som i dag, for den siste uken har lossy lydformater fått et kraftig skudd for baugen i krypten. Et skritt fram og et tilbake? Ja, du kan si det slik selv om ikke holdningen til lossy er like negativ i dag som den var for ti år siden. Men for meg så er forskjellen på lossless og lossy Redbook såpass stor at jeg ikke frivillig lever med lossy lenger. Og jeg kan love at jeg er lite påvirket av placebo, valgte i sin tid å jobbe i 16 bit framfor 20 bit i studio fordi det ikke betydde noe særlig for lyden i mine ører, men mye for lagringsplassen når enkelte låter var oppi 50 spor totalt.
Det hadde vert hyggelig med en lytt. Var mektig imponert sist jeg var innom, og nå har det jo skjedd ganske store forandringer. Har tid stort sett hver kveld så vi finner nok et tidspunkt som passer..Takk for sist Jack!
Hadde satt pris på om du du ville ta turen innom igjen en dag. vil gjerne ha dine synepuntker om jeg beveger meg i riktig retning!
Mvh
OMF
Kun konklusjonene rundt ampene, digital dsp og mangel på overtoner som resultat av det.Trompet: hvilke konklusjoner refererer du til?
jeg tror ikke en Ncore med switchmode er i nærheten av en god rørampKun konklusjonene rundt ampene, digital dsp og mangel på overtoner som resultat av det.Trompet: hvilke konklusjoner refererer du til?
Er det søndag alleredeAmen til det.![]()
Takk for tilbakemeldinger på lyden, har vært noen travel dager så har lest litt, men ikke skrevet så mye her.
Det er alltid spennende å få lyttebesøk, og jeg blir ofte litt overrasket over tilbakemeldingene.
Nå er resten av innlegget mer generelt enn de 4 som har hørt oppsettet etter siste oppgradering
Jeg opplever stort sett at jeg er enig i (Skjønner hva de mener) det som kommer frem om lyden. Det som derimot overrasker meg er hvilke egenskaper som kommenteres/trekkes frem – eller egentlig – hva man ikke sier noe om.
En annen ting jeg også biter meg merke i er at de som får mere tid med oppsettet, ofte setter større pris på de tingene jeg selv er fornøyd med (holografi, sort bakgrunn, nærhet, detaljer, tilstedeværelse, nyanser i bassen osv). Mens, hvis man er flere – så blir det alltid mer prat, mindre konsentrert lytting i sweetspot og det spilles ofte litt høyere - fordi hvis en først skrur opp lyden, så skrur man aldri ned igjen – og da handler ofte tilbakemeldingene mer om trøkk, bass, dynamikk osv.
Så kan jeg jo prøve å gi et innblikk i mitt hode – og hvordan jeg sorterer tilbakemeldinger:
- Flere av de som har lyttet ønsker seg mere bass – usikker, kanskje litt mer , men ikke mye, Vil ikke grumse til resten av lydbildet.
- Dybde i lydbildet – ja, vil ha mer og jobber med det
- Stemmegjengivelse – her tar Roald feil, stemmer er langt bedre nå enn forrige gang! Så her blir det ingen justering! ;-)
- Mer dynamikk/råskap/punch i bassen – selvsagt vil jeg ha mer av dette også. Og dette er et område jeg skal jobbe med fremover. Her er det kanskje mest å hente (Men det er altså ikke helt krise på denne fronten – jeg vet vel ikke helt hvor jeg skal gå for å høre noe som er åpenbart bedre)
- Rørlyd/organisk lyd/naturlig klang – jeg tror jeg forstår hva som menes med dette, og hvis jeg kan få mer liv/karakter/kropp på vokal – uten at det ødelegger noe annet – så sier jeg ja takk. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne her.
Så – blir det jo spennende å finne ut hvor mye som kan rattes inn, og hva som ikke lar seg ratte inn. Jeg mener jeg har et godt utgangspunkt:
- Transparent elektronikk, men rikelig headroom
- Høyttalere med rikelig kapasitet for alle frekvenser
- Høyttalere med lav forvrenging, lite komprimering og bra spredningskontroll
- Et rom som har bra størrelse og etter hvert grei akustikk
Mvh
OMF
Det er her jeg er uenig. Riktig implementert DSP vil gjøre ethvert anlegg bedre. Å tro noe annet er å lure seg selv.jeg tror ikke en Ncore med switchmode er i nærheten av en god rørampKun konklusjonene rundt ampene, digital dsp og mangel på overtoner som resultat av det.Trompet: hvilke konklusjoner refererer du til?
det er bare å lure seg selv...trøsteprat for proletærer imo
dsp er værre desto mere aggressivt det implementeres...det er det flere som har vært inne på
Men er det ikke her også skoen klemmer? Riktig implementering forutsetter kunnskap og kunnskap er det ikke en overflod av. Mange som lurer seg selv ved å tro at dsp er en snarvei, enkelt tilgjengelig for alle.Det er her jeg er uenig. Riktig implementert DSP vil gjøre ethvert anlegg bedre. Å tro noe annet er å lure seg selv.
ANM,Men er det ikke her også skoen klemmer? Riktig implementering forutsetter kunnskap og kunnskap er det ikke en overflod av. Mange som lurer seg selv ved å tro at dsp er en snarvei, enkelt tilgjengelig for alle.Det er her jeg er uenig. Riktig implementert DSP vil gjøre ethvert anlegg bedre. Å tro noe annet er å lure seg selv.
Tror også at hadde et annet hifirelatert høyt spesialisert produkt fått like mye positiv omtale som audiolense hadde det nok murret i korridorene her inne.
Ja, jeg husker at det i internettvideoen med installasjonseksperten ble vist til tallet 5 prosent for å beskrive DSP-bidraget. Og jeg har tenkt litt på det tallet i ettertid, for det ligger nok mer bak tallet enn ved første øyekast.Er ikke negativ bare nysgjerrig på dette fantastiske nye tilskuddet til vår hobby som omtales så mye. Jeg har for lengst forstått fordelen ved å kunne tilpasse transferfunksjonene til rommet, men bare sår litt tvil om alle lykkes så godt som de gir uttrykk for her inne? Det kreves kompetanse imo, en kompetanse veldig få innehar. Og selge denne løsningen som udelt positiv blir da litt hmmm hva skal jeg si. Klart de som virkelig er interessert lærer det seg nok til slutt, men for virkelig å forstå dette kreves faktisk en realkompetanse. Og etter hva jeg har klart å få med meg dette året er heller ikke eskerptisen udelt i sitt syn på hva slags løsning som fungerer best eller hvilke problemer som faktisk kan løses. Noen eksperter vurderer jo til og med DSP som 5% av løsningen på et godt oppsett.
Jeg vil vel anbefale PC basert på proffinterface. Så kan man velge Software etter smak og behag – kjøre alt i JRiver, kjøre Bidule eller lignende, kjøre Audiolense, osv osv.hva finnes av dsp løsninger derute som virkelig er bra ( og stabile..) ?
Langt på vei enig med alt her, men fokuset fremover blir 4) – jeg tror det er der det er mest å hente på kort sikt!Må kommentere litt på dette……..
- Når flere kommer med sammenfallende tilbakemelding er det gjerne ett visst hold i det, og med det store fine rommet og den bassløsningen er jeg ganske sikker på at noen dB til ikke vil grumse til noe som helst, men dette er uansett en smak sak.
- Dybden var vel helt ok, men jeg tror dette henger litt sammen med neste punkt.
- Her er jeg ganske uenig og jeg tror grunnen til at du liker det bedre nå, er at du kanskje ikke er så glad i tørre nærmic opptak av vokal. Av de låtene jeg fikk i ss så skulle vokalen gått fra å oppleves som i rommet, gjerne et stykke foran høyttalerne til en mer distansert med mye rominformasjon. Men all vokal var skjøvet bakover og opplevdes relativt likt, og nærmic manglet de karakteristiske trekk som leppelyder, pust og den litt "overdrevne størrelsen". Jeg tror at det også koster dybde å flytte vokalen bakover på denne måten.
- Det er mye bra med bassen men anslaget blir på en måte sugd vekk, 8x12, LMC, emokid og snart hos meg muligens BX kan gi noen kommentarer på akkurat dette?
- Det er lett å lage forskjellige kurver så da er det prøve og feile til mann lykkes
![]()
Mvh Roald
Ja, det er ikke lett å hvite hva som er epler og hva som er pærer.Ncore er helt sikkert et irriterende råskinn, men det her blir som og sammenligne epler og pærer.
Litt oppsiktsvekkende at så mye kompetanse enda ikke har forstått det her.
Hadde vært klarleggende å avklart om diskusjonen går på smak.
Kommer vel an på øyet som ser, men for min del er Groundsound ikke middelmådig, selv om det er en del ting jeg kunne ønsket meg av både objektive og subjektive ting (du vet, audionevrose og nattesøvn og det der).Bra innlegg, nesten som jeg skulle skrevet det selv, men er dine erfaringer basert på erfaring fra en middelmådig dsp ? Her kjører jeg flere Lyngdorf sammenkoblet, dsp`n kan IKKE brukes ukritisk og det gir ikke noe opplagt mulighet for eksperimentering med diverse sluttrinn, men gjennomsiktig er den - hvis den brukes slik du gjør.Virkeligheten er nok fort litt mer i senter av ytterpunktene enn ellers; DSP er ikke en hellig gral, men det er virkelig ikke den analoge verden heller.
For min egen del er det uaktuelt å dele noe som helst passivt, uten at jeg nødvendigvis ønsker total romkorreksjon av den grunn.
Jeg kjører DSP delefilter, men prøver å styre vekk fra korreksjon av noe som helst romrelatert, spesielt over 200Hz. Utover det er det voicing av høyttalersystemet i rommet det faktisk spiller i.
Videre har jeg begynt å styre vekk fra små, lunkne, kl.D-amper i kritiske områder. I bassen derimot, synes jeg det fungerer over all måte i AB-testing.
Så skal det testes litt analoge kilder igjen.
Hadde i en periode Hypex sin dsp løsning og denne virket faktisk litt mer "ukritisk" i bruk, samt ga mulighet for fleksibilitet mht sluttrinn, hva finnes av dsp løsninger derute som virkelig er bra ( og stabile..) ?
Regner med at du vet hvem som vant mellom David og Goliat.NCore er sikkert bra!
Satt selv og måpte da Hornlyd sendte SIT2 på brukten til fordel for en Anaview modul (er vel ikke helt ulikt Hypex)
Tror ikke det var bare for å spare plass, slippe varmen, spare penger.
Og flere har gått samme veien.
Å utkonkurrere LMC sine 300B med en liten ICE modul blir jo veldig David mot Goliat.
Håper da virkelig LMC sine amper spiller ringer rundt ICE, ellers er ICE den første nesten gratis lunsjen jeg har hørt om!
Og prisen er der etter. Et rør koster vel mer enn hele modulen.
Selv velger jeg veien med klasse A trisser og DSP inntil videre.
Nok om det.
Du har basstårn både på frontvegg og bakvegg.
Spiller da bassene bak i motfase?
hvorfor sier du at jeg bedriver pissekonkurranse?......hva slags kommentar er det?Mat kan jeg litt om, søplebacon fullt av vann freser, tørrsaltet og røkt på gamlemåten er et helt annet ballgame for og bruke LMC sin oneliner...
Dessuten så er du for gammel til og bedrive pissekonkuranse Leif..... til det har du vel langt fremskreden prostata![]()
??