OMF
Æresmedlem
Takk for tilbakemeldinger på lyden, har vært noen travel dager så har lest litt, men ikke skrevet så mye her.
Det er alltid spennende å få lyttebesøk, og jeg blir ofte litt overrasket over tilbakemeldingene.
Nå er resten av innlegget mer generelt enn de 4 som har hørt oppsettet etter siste oppgradering
Jeg opplever stort sett at jeg er enig i (Skjønner hva de mener) det som kommer frem om lyden. Det som derimot overrasker meg er hvilke egenskaper som kommenteres/trekkes frem – eller egentlig – hva man ikke sier noe om.
En annen ting jeg også biter meg merke i er at de som får mere tid med oppsettet, ofte setter større pris på de tingene jeg selv er fornøyd med (holografi, sort bakgrunn, nærhet, detaljer, tilstedeværelse, nyanser i bassen osv). Mens, hvis man er flere – så blir det alltid mer prat, mindre konsentrert lytting i sweetspot og det spilles ofte litt høyere - fordi hvis en først skrur opp lyden, så skrur man aldri ned igjen – og da handler ofte tilbakemeldingene mer om trøkk, bass, dynamikk osv.
Så kan jeg jo prøve å gi et innblikk i mitt hode – og hvordan jeg sorterer tilbakemeldinger:
Så – blir det jo spennende å finne ut hvor mye som kan rattes inn, og hva som ikke lar seg ratte inn. Jeg mener jeg har et godt utgangspunkt:
Mvh
OMF
Det er alltid spennende å få lyttebesøk, og jeg blir ofte litt overrasket over tilbakemeldingene.
Nå er resten av innlegget mer generelt enn de 4 som har hørt oppsettet etter siste oppgradering
Jeg opplever stort sett at jeg er enig i (Skjønner hva de mener) det som kommer frem om lyden. Det som derimot overrasker meg er hvilke egenskaper som kommenteres/trekkes frem – eller egentlig – hva man ikke sier noe om.
En annen ting jeg også biter meg merke i er at de som får mere tid med oppsettet, ofte setter større pris på de tingene jeg selv er fornøyd med (holografi, sort bakgrunn, nærhet, detaljer, tilstedeværelse, nyanser i bassen osv). Mens, hvis man er flere – så blir det alltid mer prat, mindre konsentrert lytting i sweetspot og det spilles ofte litt høyere - fordi hvis en først skrur opp lyden, så skrur man aldri ned igjen – og da handler ofte tilbakemeldingene mer om trøkk, bass, dynamikk osv.
Så kan jeg jo prøve å gi et innblikk i mitt hode – og hvordan jeg sorterer tilbakemeldinger:
- Flere av de som har lyttet ønsker seg mere bass – usikker, kanskje litt mer , men ikke mye, Vil ikke grumse til resten av lydbildet.
- Dybde i lydbildet – ja, vil ha mer og jobber med det
- Stemmegjengivelse – her tar Roald feil, stemmer er langt bedre nå enn forrige gang! Så her blir det ingen justering! ;-)
- Mer dynamikk/råskap/punch i bassen – selvsagt vil jeg ha mer av dette også. Og dette er et område jeg skal jobbe med fremover. Her er det kanskje mest å hente (Men det er altså ikke helt krise på denne fronten – jeg vet vel ikke helt hvor jeg skal gå for å høre noe som er åpenbart bedre)
- Rørlyd/organisk lyd/naturlig klang – jeg tror jeg forstår hva som menes med dette, og hvis jeg kan få mer liv/karakter/kropp på vokal – uten at det ødelegger noe annet – så sier jeg ja takk. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne her.
Så – blir det jo spennende å finne ut hvor mye som kan rattes inn, og hva som ikke lar seg ratte inn. Jeg mener jeg har et godt utgangspunkt:
- Transparent elektronikk, men rikelig headroom
- Høyttalere med rikelig kapasitet for alle frekvenser
- Høyttalere med lav forvrenging, lite komprimering og bra spredningskontroll
- Et rom som har bra størrelse og etter hvert grei akustikk
Mvh
OMF