OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for tilbakemeldinger på lyden, har vært noen travel dager så har lest litt, men ikke skrevet så mye her.
    Det er alltid spennende å få lyttebesøk, og jeg blir ofte litt overrasket over tilbakemeldingene.

    Nå er resten av innlegget mer generelt enn de 4 som har hørt oppsettet etter siste oppgradering

    Jeg opplever stort sett at jeg er enig i (Skjønner hva de mener) det som kommer frem om lyden. Det som derimot overrasker meg er hvilke egenskaper som kommenteres/trekkes frem – eller egentlig – hva man ikke sier noe om.
    En annen ting jeg også biter meg merke i er at de som får mere tid med oppsettet, ofte setter større pris på de tingene jeg selv er fornøyd med (holografi, sort bakgrunn, nærhet, detaljer, tilstedeværelse, nyanser i bassen osv). Mens, hvis man er flere – så blir det alltid mer prat, mindre konsentrert lytting i sweetspot og det spilles ofte litt høyere - fordi hvis en først skrur opp lyden, så skrur man aldri ned igjen – og da handler ofte tilbakemeldingene mer om trøkk, bass, dynamikk osv.

    Så kan jeg jo prøve å gi et innblikk i mitt hode – og hvordan jeg sorterer tilbakemeldinger:

    • Flere av de som har lyttet ønsker seg mere bass – usikker, kanskje litt mer , men ikke mye, Vil ikke grumse til resten av lydbildet.
    • Dybde i lydbildet – ja, vil ha mer og jobber med det
    • Stemmegjengivelse – her tar Roald feil, stemmer er langt bedre nå enn forrige gang! Så her blir det ingen justering! ;-)
    • Mer dynamikk/råskap/punch i bassen – selvsagt vil jeg ha mer av dette også. Og dette er et område jeg skal jobbe med fremover. Her er det kanskje mest å hente (Men det er altså ikke helt krise på denne fronten – jeg vet vel ikke helt hvor jeg skal gå for å høre noe som er åpenbart bedre)
    • Rørlyd/organisk lyd/naturlig klang – jeg tror jeg forstår hva som menes med dette, og hvis jeg kan få mer liv/karakter/kropp på vokal – uten at det ødelegger noe annet – så sier jeg ja takk. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne her.

    Så – blir det jo spennende å finne ut hvor mye som kan rattes inn, og hva som ikke lar seg ratte inn. Jeg mener jeg har et godt utgangspunkt:

    • Transparent elektronikk, men rikelig headroom
    • Høyttalere med rikelig kapasitet for alle frekvenser
    • Høyttalere med lav forvrenging, lite komprimering og bra spredningskontroll
    • Et rom som har bra størrelse og etter hvert grei akustikk

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Disse tingene er for det meste snakk om hvilke preferanser man har og strengt tatt ikke så mye å henge seg opp i, men anslaget på det meste under xxhz vil jeg si var en mangel og en ting som jeg mener bør rettes opp. Her er det nok snakk om en liten justering i AL for det er ingen tvil om at anlegget kan formidle dette bedre enn det gjorde nå.

    Jeg har hørt tilsvarende mangel i andre oppsett med RC men det behøver ikke være slik da 8x12 sitt gjør dette med glans.

    Mvh Roald
    Jeg tror du har rett i at en justering i AL kan endre lydbildet mye i retning av det du hørte hos 8x12. Target responsene de to benytter er dramatisk forskjellig. Hvis du liker det du hører hos 8x12 så skal det mye til at du opplever lyden hos OMF som optimal - og vise versa. Det er sikkert hørbare forskjeller på de to anleggene uavhengig av voicingen også, men dette er to ekstreme rigger med ekstreme kvaliteter. Jeg vil tro de øvrige forskjellene er småtterier i forhold til voicingen. Men det er ikke sikkert det er slik lyd OMF ønsker seg. Min erfaring med Audiolense er at det er ulike preferanser ute og går - også blant entusiaster med mye peiling og lang fartstid.
    Jeg har helt siden jeg fikk horna i hus vært usikker på om dette var noe jeg ville bli fornøyd med på sikt siden lydbildet både var stort og midt i trynet. Nå etter 1 år med jobbing, har jeg greid å få lydbildet på avstand og normale størrelser på artistene, men mangler litt på dybden ennå.

    Nå er det vel bare Roald og tkr som har hørt både oppsettet mitt i nåværende versjon og 8x12 sitt - men jeg oppfatter vel at dette med hvordan hvor langt inn i lydbildet man skal trekkes er et felt hvor jeg og 8x12 har ulik preferanse, og at kanskje også Roald og tkr også har ulik preferanse.

    mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det 2384 med 2451SL du har?
    Hva frekvenser kjører du på det?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - med Truextent membraner.

    Nå deler jeg vel på 750Hz og hele veien opp.

    Mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha! såg litt på tidligere bilder og fant ikke diskanten :)

    Da har du nok på alle nivå litt bedre enn meg med det hornet/membran/driver.

    Kjører du hypex på alt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Bruker Hypex Ncore på horna og Crown ITech 6000 på DBA.

    Mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Choke og glødelampe kongen var kjapp nå ;)

    Passer meg vel for å anbefale noe som helst, har heller aldri hørt ncore.
    Men har du prøvd 300B eller noe fluewatt greier?
    Kanskje låne?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Bruker Hypex Ncore på horna og Crown ITech 6000 på DBA.

    Mvh
    OMF
    var det noen som kommenterte mangel på klangfarger?
    Han som betaler for morroa har ingen slike innvendinger, men han er kjent med at dette er et begrep ute blant eldre menn med dårlig hørsel...

    Mvh
    OMF
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg slutter aldri å forundres;
    man er villig til å legge ned nesten hva som helst i ht, men da signalet skal forsterkes og tilpasses mottaker, er det skikkelig kjiping, og man går rundt og trøster seg selv med at Ncore og Hypex er veien til himmelen, når det i selve verket går rett sydover med hele musikkopplevelsen
    imnsho :cool:
    det å høre klangfarger er helt uavhengig av HF responsen på hørselen til mottaker
    mvh
    Leif
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, for å ikke fleipe bort noe som er ganske essensielt så er dette med klangfarger/utklinging/rørlyd/naturlig klang osv - noe jeg synes det er litt vanskelig å få tak på.

    Det kan "oppfattes" som alle som har rør i kjeden har dette på plass - uavhengig av omtrent aller andre faktorer - noe som gjør det litt vanskelig å få tak på.

    For meg ligger denne "X-faktoren" i å komme nært opptaket, å få en "være der" følelse, at det blir intimt med musikken...og det får jeg mer enn noe annet sted hjemme - og nøklene er oppløsning, presisjon, holografi, sort bakgrunn, lite bakgrunnstøy, presis bass - og ikke alt for mye volum. Da forandrer lydbildet og stemningen seg etter kilden.


    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    jeg slutter aldri å forundres;
    man er villig til å legge ned nesten hva som helst i ht, men da signalet skal forsterkes og tilpasses mottaker, er det skikkelig kjiping, og man går rundt og trøster seg selv med at Ncore og Hypex er veien til himmelen, når det i selve verket går rett sydover med hele musikkopplevelsen
    imnsho :cool:
    det å høre klangfarger er helt uavhengig av HF responsen på hørselen til mottaker
    mvh
    Leif
    Jeg gir deg en lyd om jeg kommer meg over til Østlandet, så kan du guide meg inn på den smale sti. :D

    Ellers burde jeg kanskje satt opp noen røramper i glaninga og sagt at jeg spilte på de, så hadde jeg fått litt bedre feedback også.
    Kunne satt opp en diger trekasse der og og skrevet "passivt filter, Duelund" på siden. Også en varselskilt på veggen "no digital in this room".

    Mvh
    OMF
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Nå jeg har digitalt aktivt selv, har hørt flere digitale meget gode anlegg, men tviler faktisk på at den naturligheten, klangen som finnes i Lmc sitt oppsett er mulig å få med annet enn rør og god analog kilde - min personlig subjektive mening.

    Hvis man er litt mer lat og mindre dedikert, kan en utrolig nok kose seg med et digitalt oppsett, og aktivt tror jeg er en gevinst uansett om er tilhenger av rør/analog eller digitalt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    LMC, bare gi opp!

    Gutta vil ikke vere med i "Sigar, Cognac, Whiskey, Choke, Low Harmonic Distortion, Klangbalanse og Høreapparat" klubben.
    Holdt rør uttafor siden jeg bare har Choker og simple 35kr. brikker laget av sand :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    jeg slutter aldri å forundres;
    man er villig til å legge ned nesten hva som helst i ht, men da signalet skal forsterkes og tilpasses mottaker, er det skikkelig kjiping, og man går rundt og trøster seg selv med at Ncore og Hypex er veien til himmelen, når det i selve verket går rett sydover med hele musikkopplevelsen
    imnsho :cool:
    det å høre klangfarger er helt uavhengig av HF responsen på hørselen til mottaker
    mvh
    Leif
    Jeg gir deg en lyd om jeg kommer meg over til Østlandet, så kan du guide meg inn på den smale sti. :D

    Ellers burde jeg kanskje satt opp noen røramper i glaninga og sagt at jeg spilte på de, så hadde jeg fått litt bedre feedback også.
    Kunne satt opp en diger trekasse der og og skrevet "passivt filter, Duelund" på siden. Også en varselskilt på veggen "no digital in this room".

    Mvh
    OMF
    Det siste der har jeg faktisk tenkt litt på. Dersom jeg i fremtiden får en stor og seriøs rigg, og folk kommer på besøk. Vil jeg da våge å ha den enkle og ujålete elektronikken som jeg egentlig tror gjør nytten? Jeg får nemlig følelsen av at det ofte er vanskelig for folk å "lytte forbi" den slags.

    Forøvrig gleder jeg meg til å komme og høre på det nye oppsettet ditt etterhvert, OMF. Jeg leser tilbakemeldingene her med interesse. Subjektive tilbakemeldinger er jo det det er. Kanskje peker det mot objektive ting, og kanskje gjør det det ikke. Og det gjelder like mye meg selv som alle andre. Slik jeg kjenner/husker oppsettet ditt, er det vel noen ting som kan kobles til helt objektive ting hos deg: Mer/mindre bass er jo et spørsmål om ratting og eq (jeg er forresten helt enig med deg i at for mye bass går utover klarheten, og synes også at lyttevolumet ikke bør være for høyt for at man skal få med seg detaljene). Dybde tror jeg er noe det kan være vanskelig å løse - jeg tror det er et spørsmål om høyttalerkonstruksjon og horn, som jeg er redd det kan vise seg utfordrende å gjøre noe med.

    Ang. naturlig lyd/organisk klang/utklingning osv: Hvis dette kan kobles til noe objektivt, er det mest sannsynlig noe som har med romkorreksjon og audiolense å gjøre. Selv har jeg i det siste hatt et par opplevelser der jeg kunne A/B-sammenlikne romkorrigert lyd mot ikke-korrigert lyd på materiale jeg kjente veldig godt, og da syntes jeg faktisk den ikke-korrigerte lyden låt nettopp mer "naturlig" (det dreide seg forøvrig ikke om audiolense). Og det kommer fra en som har vært veldig fornøyd med hvordan dirac live fikk et par grøtete passive høyttalere til å oppstå fra de døde... :) Men kanskje er det også fordi den korrigerte lyden bare er uvant for meg? Vanskelig å vite. Uansett tror jeg at det er i slike ting du bør nøste i hvis du vil se på dette med "utklinging" m.m., og ikke i forsterker-topologien du benytter deg av.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det siste der har jeg faktisk tenkt litt på. Dersom jeg i fremtiden får en stor og seriøs rigg, og folk kommer på besøk. Vil jeg da våge å ha den enkle og ujålete elektronikken som jeg egentlig tror gjør nytten?
    Still deg selv dette spørsmålet min fotogene, filosoferende venn. Ville din kjære plassert sine venner i stygge pinnestoler fra IKEA og latt dem beundre klestørken på gjesterommet en hel kveld mens hun serverte dem en neve Mariekjeks? Man må pynte sitt hjem! Hifi er ikke fullendt om det ikke er en nytelse for øynene såvel som ørene.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det siste der har jeg faktisk tenkt litt på. Dersom jeg i fremtiden får en stor og seriøs rigg, og folk kommer på besøk. Vil jeg da våge å ha den enkle og ujålete elektronikken som jeg egentlig tror gjør nytten?
    Still deg selv dette spørsmålet min fotogene, filosoferende venn. Ville din kjære plassert sine venner i stygge pinnestoler fra IKEA og latt dem beundre klestørken på gjesterommet en hel kveld og servert dem en neve Mariekjeks? Man må pynte sitt hjem! Hifi er ikke fullendt om det ikke er en nytelse for øynene såvel som ørene.
    Hehehe... du har så rett så rett, ANM!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tror folk må begyne å bygge Hypex og Anaview i store klasse A kabinett :) Eller sette inn non rørsokkler i topplokket :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Eller gjør som meg. Siste møte her, var jeg meget bevist på å si i fra at det stod en pa-amp i det viktige mellomtoneområdet. Det hjelper på det skal du se;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    OMF du er hjertelig velkommen anytime
    som alle andre som har spurt
    tror det er lettere å få korrekt klangrikdom for en billigere penge med rør, men på bekostning av andre faktorer
    kun noen få trisse amper jeg har hørt som leverer varene på det området
    jeg tror hovedgrunnen til at digitale filtre og dsp har blitt så utbredt, er at terskelen er mye lavere for å få akseptable lyd raskt og tildels billig
    de fleste dsp filter løsningene som brukes her på HFS er laaangt fra SOTA på området....da må man nok se til proff verdenen

    MEN i jakten på den hellige gral i musikkformidling holder det ikke for meg
    da jaktes det på marginer på alle nivåer og systemet må designes ihht et definert konsept
    så er det bare å dra konseptet så langt som overhodet mulig
    jeg er temmelig sikker på at man kan holde på i det uendelige med dsp og digitale filtre, men man kommer aldri over terskelen til realistisk og troverdig lyd

    sry guys...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eller gjør som meg. Siste møte her, var jeg meget bevist på å si i fra at det stod en pa-amp i det viktige mellomtoneområdet. Det hjelper på det skal du se;)

    Det gjorde det... ;)
    Kunne godt tenkt meg en Dp 5.52hp der i steden. Vifteløs og greier
    Tenkte ikke over vifter jeg. Men jeg er døvhørt og vant til rør vreng, ikke det "nøytrale" korrekte som det sies at en kan få med andre topologier.. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Velvel. Bare hver enkelt finner sin greie og definerer hva en liker så er en vel langt på vei :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    OMF du er hjertelig velkommen anytime
    som alle andre som har spurt
    tror det er lettere å få korrekt klangrikdom for en billigere penge med rør, men på bekostning av andre faktorer
    kun noen få trisse amper jeg har hørt som leverer varene på det området
    jeg tror hovedgrunnen til at digitale filtre og dsp har blitt så utbredt, er at terskelen er mye lavere for å få akseptable lyd raskt og tildels billig
    de fleste dsp filter løsningene som brukes her på HFS er laaangt fra SOTA på området....da må man nok se til proff verdenen

    MEN i jakten på den hellige gral i musikkformidling holder det ikke for meg
    da jaktes det på marginer på alle nivåer og systemet må designes ihht et definert konsept
    så er det bare å dra konseptet så langt som overhodet mulig
    jeg er temmelig sikker på at man kan holde på i det uendelige med dsp og digitale filtre, men man kommer aldri over terskelen til realistisk og troverdig lyd

    sry guys...
    Jeg tror du har rett i mye her - bare ikke sleng det rett i fleisen på oss !

    At dsp er raskt - enkelt - rimelig - enig , men det har en annen fordel - en har mulighet for å gjøre korreksjoner for uheldige rom / høyttalere/ plassering, og da mener jeg etter at alle andre tiltak er gjennomført.

    Kan en stille spørsmålet ; hva kan man forlange av et anlegg ?, reproduksjon bedre enn det teknikeren i mikserommet har/det som finnes på opptaket , eller en "gjenskapelse" av realistisk lyd - slik at det låter naturlig . Mao, gjenskape klanger og harmonier som har gått tapt i opptak/mikseprosessen ?

    En annen ting - vi oppfatter musikalitet forskjellig , noen legger vekt på harmonier/klanger - andre på det det rytmiske "drivet" i musikken, her har jeg mer betenkeligheter med klasse d enn dsp biten isolert sett.

    Så lenge man benytter digitalt kildemateriale - kan ikke jeg forstå at selve dsp n er problemet, heller ting bak.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja stemmer ikke mastringen, er det ingenting som hjelper.....
    er mastringen topp kan det meste låte bra
    forklarer vel tildels hvorfor visse plater blir drømme demo plater ala RT Fairytales
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå jeg har digitalt aktivt selv, har hørt flere digitale meget gode anlegg, men tviler faktisk på at den naturligheten, klangen som finnes i Lmc sitt oppsett er mulig å få med annet enn rør og god analog kilde - min personlig subjektive mening.

    Hvis man er litt mer lat og mindre dedikert, kan en utrolig nok kose seg med et digitalt oppsett, og aktivt tror jeg er en gevinst uansett om er tilhenger av rør/analog eller digitalt.
    Når har ikke jeg hørt Leif sitt system, men jeg leser jo en del av det som skrives her på sentralen, så jeg har vel etter hvert dannet meg et bilde av hvordan det spiller.
    Nå er det jo også litt andre innsatsfaktorer i oppsettet til Leif enn rør og analog da….Det er vel gjennomgående de beste driverne som er å oppdrive, alt er målt og optimalisert, forsterkerne er vel mer forseggjort enn noe kommersielt osv. Ut i fra bildene er det også et stort rom med god takhøyde. Og ikke minst så er mitt inntrykk at det legges ned et solid antall timer hver måned i tveaking, justering og lytting. En raus besøkspolitikk gjør også at han hele tiden får nye innspill og korreksjon. Hva Lmc hadde oppnådd om han hadde investert like mye ressurser i et digitalt oppsett vet vi ikke, men jeg tipper han hadde hatt grei lyd da også! Jeg har det litt travlere, og har vel foreløpig brukt mindre enn 10 timer på måling/tweaking/justering etter at revidert oppsett ble ferdig i november.
    Sluket får vel også gode tilbakemeldinger, uten at det der er rør inne i bildet. Og han japanske gærningen med 6 veis ALE bruker vel digital deling, men har visstnok grei lyd han og.

    Kan en stille spørsmålet ; hva kan man forlange av et anlegg ?....………..


    En annen ting - vi oppfatter musikalitet forskjellig , noen legger vekt på harmonier/klanger - andre på det det rytmiske "drivet" i musikken…….
    Dette er også relevant.
    Nå er jeg rusten på lytteerfaringer, men jeg hørte ganske mye for noen år siden, og jeg foretrekker helt klart en lyd med mye direktelyd og minst mulig rom. Og er veldig opptatt av dette at anlegget greier å både være stort, med trøkk og pondus, men at det også skal være sart, intimt og tett på. Ikke helt min musikk, men går spilte jeg litt Elbjørg Raknes (From frozen feet heat came) – og jeg setter veldig pris på hvor nært man kommer musikken her.

    Ang. naturlig lyd/organisk klang/utklingning osv: Hvis dette kan kobles til noe objektivt, er det mest sannsynlig noe som har med romkorreksjon og audiolense å gjøre.
    Dette kan godt tenkes.
    Hvis man kjører litt EQ og slikt – så vil karakterer (små topper/bunner/resonanser/etc) bli med videre., og man vil kjenne igjen klangen til høyttaleren også etter å ha gjort litt justering (Analogt/Digitalt). Med romkorreksjon slik det gjøres i for eksempel Audiolense, bruker jeg nå rett i overkant av 100 000 EQ punkter. Det betyr at responsen til høyttalerne «tvinges» inn på target uten noen avvik…..personligheten blir borte. For meg som har spilt på Audiolense i mange år, og ikke spilte på dette anlegget uten – så savner jeg ingen personlighet. Men jeg tror kanskje det er et eller annet tegn på personlighet/karakter/signatur som noen savner…..

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    btw; hvilket Kari B-spor var det du spilte? Har liksom aldri før registrert/tenkt over de "ekkoeffektene" som jeg hørte i går på noen av platene jeg sitter med selv.
    legg
    også merke til vokalen 00:28 som panorerer fra høyre mot venstre - bak hodet - "haaan"
    og 03:50 fra venstre mot høyre - også bak hodet, men skrår over mot front litt over halvveis - "haaan"

    ellers litt mye ekko og rom fra den tiden.......

    Kari Bremnes - Løsrivelse - Aske
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det legges ikke ned et solid antal timer i mnd på tweaking
    kjerne-anlegget står urørt i månedsvis mellom hver gang jeg gjør en endring
    de gangene jeg gjør en er det en ad gangen og om jeg etter noen dager/uker ikke liker den, reverserer jeg
    men treffsikkerheten øker og reverseringene blir sjeldnere
    basis systemet står og eksperimentering skjer ofte parallellt på siden...
    gjorde en liten mod i 300B psu i fjor....nå skal Rod Coleman glødereg for 300B inn ila noen dager
    kabel beslutning er tatt en gang for alle: sølv i silke rund baut, uten skjerm på signal fra pu til amper
    det jeg bruker endel tid på er kompetanseoppbygging på nye områder som interesserer meg, det har vært TVC, dac´r og nå tapemaskiner
    totalt bruker jeg nok mindre enn 10 timer i uken, helgene inkludert
    gjelder bare å være målrettet
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener man ikke kan equalize seg inn på akkurat dette med klanger /harmonier, tro meg - jeg har stridd med akkurat den biten i åresvis først passivt - nå aktivt, det eneste du oppnår er et varmere lydbilde. En kan fokusere på en enkelt plate og få denne til å spille himmelsk, men bløffen blir avslørt når andre ting kommer i cd skuffen.

    Som dere har diskutert tidligere i tråden ligger mye i voicing, men akkurat dette analoge tilskuddet må finnes andre steder enn i dsp.

    WE300b har dette naturelt, og med noen slike velkonstruerte sluttrinn bak en god dsp - kan det hende vi snakker !
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Virkeligheten er nok fort litt mer i senter av ytterpunktene enn ellers; DSP er ikke en hellig gral, men det er virkelig ikke den analoge verden heller.
    For min egen del er det uaktuelt å dele noe som helst passivt, uten at jeg nødvendigvis ønsker total romkorreksjon av den grunn.
    Jeg kjører DSP delefilter, men prøver å styre vekk fra korreksjon av noe som helst romrelatert, spesielt over 200Hz. Utover det er det voicing av høyttalersystemet i rommet det faktisk spiller i.

    Videre har jeg begynt å styre vekk fra små, lunkne, kl.D-amper i kritiske områder. I bassen derimot, synes jeg det fungerer over all måte i AB-testing.
    Så skal det testes litt analoge kilder igjen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sluket nevnes lenger oppe, og det stemmer at det ikke er rør i hans hovedrigg. Men det er heller ikke PA-forsterkere eller Ncore, det er betydelig saftigere saker enn det meste som lages av transistorer og silikonkretser. Og beviser sannsynligvis til det fulle at du kan få til det samme som de beste rørbaserte hornrigger med transistorforsterkere. Men det er altså ikke hvilke som helst transistorforsterkere han bruker til det.

    Jeg hører til dem som mener at innenfor begrensede ressurser gir rør og tilpassede høyttalere det mest levende, og dermed mest realistiske, lydbildet. Det vil koste betydelig mer enn små 60-70.000 som er total nypris på mitt system for å få den biten bedre med en annen topologi. Men vi lytter til litt forskjellige disipliner, og derfor snakkes det på siden av hverandre når de to "klanene" bryner klinge. Sett bort fra kompromissløse systemer (jeg kan forestille meg at slukoteket fortjener en slik tittel) så er kompromissene så mange og så store at vi rett og slett må velge hva som er de viktigste disiplinene basert på personlige preferanser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine 300B amper var mere enn 100K i deler for 16 år siden
    Accuphase er langt fra det hvasseste i trisser.....heller midt på treet imo
    du må nok opp på Rowland, Boulder, Swiss Physics e.l før det begynner å matche ekstreme røramper, if ever!
    i tillegg er det forbruksartikler ifbm rør.....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    mine 300B amper var mere enn 100K i deler for 16 år siden
    Accuphase er langt fra det hvasseste i trisser.....heller midt på treet imo
    du må nok opp på Rowland, Boulder, Swiss Physics e.l før det begynner å matche ekstreme røramper, if ever!
    i tillegg er det forbruksartikler ifbm rør.....
    Er ikke fluewatt (F2J, F3, SIT etc) en bedre sammenligning med 300B?
    Når en ser på tall og vreng og harmonics?
    Men nå kjenner jeg aldeles ikke til dyre 300B eller dyre transistoramper..
    Lommeboka er full av fluer..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er uansett åpenbart for meg at ikke alle hører på de samme disipliner. Flere har til og med eid rørforsterker og likevel ikke klart å høre hva som utgjør forskjellen. Det er rett og slett fordi vi lytter til forskjellige variabler. Jeg syntes tidligere at det var et mysterium hvorfor endel andre ikke hørte de spesielle kvalitetene som skiller rør fra annen topologi, ja selv SET fra triode. Men det dreier seg om detaljer som går dem hus forbi fordi de er for fokusert på andre kvaliteter i lyden, antar jeg. Litt vanskelig å forstå hvorfor for meg, men har innfunnet meg med at slik er det. Og uansett så er det totalbildet som betyr noe, og det er i alle fall mulig å bygge bedre rigg enn min med andre topologier. Jeg har enda en lang vei å gå hvis jeg skulle ønske å ta den helt ut.

    Det er litt som med 24 bit vs 16 bit. Såfremt eksemplene spilles av på samme DAC så hører jeg som oftest forskjellen ganske kraftig, men den ligger ikke i tonale egenskaper. Også komprimert musikk. Foretok en kjapp switching mellom NRK Klassisk over P2 på FM og samme program på NRK nettradio i full kvalitet. I crescendoene var rett og slett lyden uhørbar på nettradio, mens det fløt musiserende ut av høyttalerne fra FM. Det samme ville det sikkert også gjort i lossless Redbook, men det faktum at man finner lyden av komplisert orkestermusikk akseptabel i 320 kbps mp3 (eller for denslags skyld Ogg Vorbis) er for meg ubegripelig etter en måned med Spotify og noen dager med FM.

    De siste dagene har fått meg til å revurdere mitt forhold til spatial kompresjon for andre gang. Første gang aksepterte jeg og nesten omfavnet. Da var systemet mitt åpenbart ikke like kritisk på kilde som i dag, for den siste uken har lossy lydformater fått et kraftig skudd for baugen i krypten. Et skritt fram og et tilbake? Ja, du kan si det slik selv om ikke holdningen til lossy er like negativ i dag som den var for ti år siden. Men for meg så er forskjellen på lossless og lossy Redbook såpass stor at jeg ikke frivillig lever med lossy lenger. Og jeg kan love at jeg er lite påvirket av placebo, valgte i sin tid å jobbe i 16 bit framfor 20 bit i studio fordi det ikke betydde noe særlig for lyden i mine ører, men mye for lagringsplassen når enkelte låter var oppi 50 spor totalt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    SIT-1 er vel den eneste som vekker min interesse, på prinsipielt grunnlag :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    av de ca 50kg mine 2 chassis monoblokker veier, går lyden gjennom ca 3kg og 5 deler...ok 7 da om man regner rca og ht terminaler....
    resten er powersupply
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Virkeligheten er nok fort litt mer i senter av ytterpunktene enn ellers; DSP er ikke en hellig gral, men det er virkelig ikke den analoge verden heller.
    For min egen del er det uaktuelt å dele noe som helst passivt, uten at jeg nødvendigvis ønsker total romkorreksjon av den grunn.
    Jeg kjører DSP delefilter, men prøver å styre vekk fra korreksjon av noe som helst romrelatert, spesielt over 200Hz. Utover det er det voicing av høyttalersystemet i rommet det faktisk spiller i.

    Videre har jeg begynt å styre vekk fra små, lunkne, kl.D-amper i kritiske områder. I bassen derimot, synes jeg det fungerer over all måte i AB-testing.
    Så skal det testes litt analoge kilder igjen.
    Bra innlegg, nesten som jeg skulle skrevet det selv, men er dine erfaringer basert på erfaring fra en middelmådig dsp ? Her kjører jeg flere Lyngdorf sammenkoblet, dsp`n kan IKKE brukes ukritisk og det gir ikke noe opplagt mulighet for eksperimentering med diverse sluttrinn, men gjennomsiktig er den - hvis den brukes slik du gjør.

    Hadde i en periode Hypex sin dsp løsning og denne virket faktisk litt mer "ukritisk" i bruk, samt ga mulighet for fleksibilitet mht sluttrinn, hva finnes av dsp løsninger derute som virkelig er bra ( og stabile..) ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn