OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.619
    Sted
    Langesund
    Artig lesning oks81, med konstruktiv tilbakemeldig jeg har følelsen av å forstå. Virker som du har forstått dette med lyd;) regner med et besøk fra deg etter hvert. Lettere å komme videre når tilbakemeldingene kommer fra folk som bruker samme språk som en selv
    Takker :)
    Når ørehåra vokser ut og krøller seg i form av noter da begynner en å forstå lyd ;)
    Takk for invitasjon! Er langt unna.. Hadde virkelig vert interresant å høre!
    Men er det ikke båtrace i Langesund om sommern?
    Kunne laget event på hele greia!
    Båtrace, øl og godlyd hos Tor! Gøy for gutta! Hadde vert noe! :)
    Ser det ligger inne søknader til havnevesnet ol.om tillatelse til å arrangere race lørdag den 19 august i år - vet ikke om det er gått i orden, men hvis, er det bare ta turen, jeg holder øl, mat og husly

Edit: Det gikk visst i orden
    http://www.visitgrenland.no/no/hva-skjer/(id)/nm-i-offshore?lang=no&id=1239012#main

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det hadde jaggu vert noe!! :D
    Er desverre på jobb da, vaktgreier :(

Du er strålende Shy!!
    Og du er i tankene for når turen går i den retningen!! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og, jeg vil si!
    I slike gode rom som OMF og Shy har, så er jeg hellig overbevist om at en kan få like god lyd med gode ordinære mellomtoner og diskanter som en gjør med horn!

Men horn er gjerne mer tilgivelig i ubehandlet stue som jeg har pga spredningskontroll.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Artig lesning oks81, med konstruktiv tilbakemeldig jeg har følelsen av å forstå. Virker som du har forstått dette med lyd;) regner med et besøk fra deg etter hvert. Lettere å komme videre når tilbakemeldingene kommer fra folk som bruker samme språk som en selv
    Takker :)
    Når ørehåra vokser ut og krøller seg i form av noter da begynner en å forstå lyd ;)
    Takk for invitasjon! Er langt unna.. Hadde virkelig vert interresant å høre!
    Men er det ikke båtrace i Langesund om sommern?
    Kunne laget event på hele greia!
    Båtrace, øl og godlyd hos Tor! Gøy for gutta! Hadde vert noe! :)
    Ser det ligger inne søknader til havnevesnet ol.om tillatelse til å arrangere race lørdag den 19 august i år - vet ikke om det er gått i orden, men hvis, er det bare ta turen, jeg holder øl, mat og husly

Edit: Det gikk visst i orden
    Grenland - Det urbane Telemark. Her er arrangementskalender for Grenland og Drangedal. Her finner du alt om festivaler, konserter, show, utstillinger, båtturer m.m. - Visit Grenland

Bare å se disse illsinte småvepsene i V60 klassen er jo en kuriositet!
    Det kreves å ratte og balansere disse båtene!

Dalla Pieta 16:

Så blir det bare råere desto høyere klasse! :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må røske liv i denne tråden!

Det har vært veldig stille på hififronten lenge nå, men nå er høsten her, jeg håper livet blir litt roligere fremover...også har jeg et par TAD 2001 som skal testes!

Jeg tror vel mye av råvarene er på plass, men nå må kokken bruke litt mer tid på kjøkkenet.....

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det bare å gønne på! :D

Hva horn tenker du benytte på Taddeladden?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

TAD 2001 skal brukes med SEOS 10.

Prioritet nå fremover er:

1) Jobbe med DBA systemet. Systemet responderer ikke helt som forventet. Responsen er forsåvidt bra, men tror det fungerer mer som aktiv absorbent - tro det er mer å hente her!). Her tror jeg at jeg flagger at jeg trenger hjelp!

2) Få tatt globale målinger av rommet. Har blant annet en utfasing på den ene mellombassen jeg skulle ha gjort noe med. Også er det fortsatt et stykke å gå mtp akustikkk.

3) Bli bedre kjent med AL 5.0.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørmål....

Jeg bruker jo en slik Earthworks mikrofon M30 - og denne er litt retnignsbestemt.

Hvordan bør jeg best plassere denne når jeg skal måle på DBA...? 90 grader på tvers - slik at front/Bakvegg har samme angrepsvinkel...?

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.619
    Sted
    Langesund
    Spiller vel ingen rolle, men prøv deg fram. Tror den vil måle helt likt samme hvordan du plasserer den bare tuppen er på samme sted

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    oslo
    nja, cross spectrum labs gir jo separate korreksjonsfiler fra forskjellige vinkler når man kjøper korrigerte mikrofoner fra dem, så skal ikke se bort i fra at det er utslagsgivende forskjeller når man skal korrigere for DBA.
    jeg ville ha prøvd å pekt den rett opp, slik at man fikk tilsvarende resultat fra begge sider.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der gikk det plutselig en måned uten noe fremdrift i det hele tatt.

Men angrepsplanene har utviklet seg litt.

1) DBA. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer ennå, så her må jeg jobbe mer.
    2) Mer trøkk og råskap i mellombassen. Har en dip på ene hornet som trolig er romrelatert 120Hz. Må finne ut av den.
    3) Akustikk - jobbe med refleksjoner, samt generell etterklangstid i området til mellombassen.
    4) Få implementert TAD 2001 og kjøre gode sammenligninger på 3 og 4 veis.

Også må jeg få på plass mange gode lyttetimer, så jeg kan begynne å ratte inn target kurven igjen....

Tar gjerne i mot besøk nå fremover - trenger innspill for å heve listen....

Venter fortsatt på SEOS 10 TAD 2001 - men kan jeg koble den opp uten horn i det hele tatt...?

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Inviterer gjerne meg selv enda en tur! :)
    Tidsklemme og lang reise men....får se hva vi får til!
    Skal se om kanskje får kompletert et par med 2405 diskanter som kunne tatt med for å prøve? Hadde det vert interressant?

TAD 2001 uten horn...nja...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor i Bergen er det du holder til OMF. Driver og jobber på CCB fra tid til annen.
    Kunne godt tenkt meg en audiens i hula di hvis det skulle passe:)
    Hei!

Bor på Bønes (omrent midt i mellom Sentrum og Flesland)

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et snev av fremdrift er det jo her - men som alt annet i livet er det jo slik at når man graver litt dypere, så blir ting mer komplisert.

Revelation 1
    Jobbet litt med DBA igjen - og brukte RTA funksjonene i REW - og responsen varierer ganske mye i rommet. Så må bruke mer tid på dette, men stilte inn delay og gain omtrent slik jeg ser for meg at det må bli, og det gav vel sånn omtrentlig best resultat også. Men fortsatt mye å lære her....

Revelation 2
    Har rotet litt rundt i andre tråden nå, og fikk et tips av Trompetnerd om en litt flatere kurve i Audiolense. Og dette er fascinerende....mindre løft i bassen gir faktisk inntrykk av mer bass. Og en flatere kruve gjør også lyden mer dynamisk - noen som har vært litt savn. Fortsatt arbeid å gjør her også - men tror jeg er på rett vei nå....

TAD 2001
    Venter fortsatt på Seos 10 horn til denne, men har koblet den opp provisorisk fra 7000Hz og opp. Synes allerede nå at den gjør mindre ut av seg og spiller 100% sømløst med resten!

Mvh
    OMF
    Tad 1 (2).jpg

Tad 2 (2).jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Låner også Bx sin kommentar fra en annen tråd....

Aktiv deling, kapable drivere, horn, stort rom og behandling av førsterefleksjoner gjør at man kan få til bra lyd på papiret ihvertfall:

Mvh
    OMF

Noen kurver som viser hva som bor i anlegget ditt, OMF.

Step response:
    Vis vedlegget 463634
    Kommentar: Hvis det er vesentlige problemer med pre-ringing, så ser man det gjerne her. Jeg har aldri sett bedre. Det gjelder ikke bare pre-ringing, men også selve utklingingsforløpet. Ekstremt symmetrisk og rent, dette her.

Logaritmisk impuls og step.
    Vis vedlegget 463635
    Logaritmisk step er å sette forstørrelsesglasset på det verste som kan skje ift pre-ringing. Her faller det umiddelbart på -65 dB. Det er 20 dB under hva jeg regner som "svært bra". Viser kun høyre høyttaler her. Venstre er enda bedre. IR visningen er ikke like ekstrem, men den er også usedvanlig bra. Dropper relativt kjapt til under -100dB. Da tenker jeg vi er så langt nede at vi ikke lengre kan stole på simuleringen.... Men grunnen til de gode resultatene er jo at korreksjonsfiltrene ikke har en altfor krevende jobb i tidsdomenet,

Frekvensresponsen: Jeg har brukt partial korreksjon med ingen ttd til 10kHz og frekvensrespons opp til 20kHz. Måtte booste no corr sonen med 11 dB for å få fullt nivå hele veien:
    Vis vedlegget 463636

Merk: Simuleringene er vist med noise removal. Dette er imo den korrekte måten å vurdere på pre-ringing på. Eventuell målestøy i forkant av pulsen vil bare forurense analysen.

Merk2: Viktig å bruke forskjellig delefrekvens venstre og høyre høyttaler til sub. Jeg har brukt 90 Hz på venstre og 90,1 Hz på høyre her...

Konklusjon: Dette er ekstremt lovende.

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Revelation 1
    Jobbet litt med DBA igjen - og brukte RTA funksjonene i REW - og responsen varierer ganske mye i rommet. Så må bruke mer tid på dette, men stilte inn delay og gain omtrent slik jeg ser for meg at det må bli, og det gav vel sånn omtrentlig best resultat også. Men fortsatt mye å lære her....
    Hvor lang c-c avstand har du mellom elementene horisontalt?
    Opplever du store forskjeller i rommet uansett frekvens om du kjører entonesignal?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Revelation 1
    Hvor lang c-c avstand har du mellom elementene horisontalt?
    Opplever du store forskjeller i rommet uansett frekvens om du kjører entonesignal?
    Testet med Pink noise.

CC horisontalt varierer litt pga dører og vinduer, men er stort sett 120 cm. +/- 10 cm.

Mvh
    OMF

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Gjør en test med entonesignalering så vil få en følelse med når DBA mister grepet om rommet.
    1,2m skulle borge for plan bølgefront opp til rundt 70 Hz. Hvis forskjellene blir betydelige noe særlig under 70Hz så mistenker jeg at du har noe krøll med dsp-konfigureringen din.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Har blitt mange korte økter den siste tiden.

Stort sett blir det omtrent som følger:
    1)Lytting på kveld, vurdering av hva som kan bli litt bedre.
    2)Neste kveld, gjøre noen små endringer i Audiolense - laste opp ny korreksjon og tilbake til punkt 1.

Jeg ser jo også at jeg nok er litt mindre opptatt av bass enn man kanskje skulle tro. I går spilte jeg mye akustisk musikk, og nå begynner det virkelig å få veldig troverdig og riktig klang på slik musikk, og rom og nyanser trer bedre frem. Og selv om bassen tar litt mindre plass i lydbildet, så høres den også riktigere ut med litt flatere kurve som jeg bruker nå.

Du har stående invitt til å ta deg en DBA tur Tytte....

Mvh
    OMF

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    «Det må være orden» fra Kari Bremnes sin siste er en låt som passer i dobbel forstand til DBA. Test den og fortell hvordan det låt :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg ikke siste Kari Bremnes da....

Uansett...noen som har lyst til å stikke innom en dag...?

Mvh
    OMF

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sikkert ikke noe savn....den dama evner ikke å fornye seg imo...

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Helt greit at Kari holder seg ved sin lest. Utrolig mye bra som har kommet fra den dama. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    «Det må være orden» fra Kari Bremnes sin siste er en låt som passer i dobbel forstand til DBA. Test den og fortell hvordan det låt :)
    Artig låt, veldig bra lyd og et vanvittig deilig midbass smekk.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat som Bergfinn sier, det er ingen problem så lenge det er kontroll på de nederste oktavene
    Her er det full kontroll og kapasitet ned til 30 hz.
    Lenger nedover faller responsen som en stein, men jeg synes ikke det høres sånn ut i praksis.

Sorry OMF, nå ble det veldig off topic her.
    Forresten synd vi bor så langt fra hverandre.
    Er fryktelig nysgjerrig på DBA.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har målt litt igjen....(Ligger ute i REW tråden).

Da har jeg jobbet litt - og jeg tror vel jeg nærmer meg å ta ut mesteparten av potensialet.

Litt av utfordringen min er at frekvens responsen fra front og bak ikke er lik. Og når jeg legger inn EQ punkter - så roter det til fase og delay.

De forrige bildene var basert på frekvenssveip opp til 250Hz - bassene skal ikke jobbe lengre enn til 100 Hz - så her har jeg stoppet målingene på 100Hz, slik at ikke målingene påvirkes av frekvenser som uansett ikke skal spilles på systemet.

Legger først ut målingener av kun frontveggen.
    Nevner for ordens skyld at dette er 16 stk SEAL LROY i døde basstårn, drevet av 2300W Crown Itech 6000 -i et stort og relativt godt dempet rom. I de fleste settinger er dette utrolig god bass.
    Front vannfall.jpg
    Front impuls.jpg
    Front respons.jpg

Så er det målinger med bakveggen også koblet til - altså DBA

DBA GD.jpg
    DBA Distortion.jpg
    DBA vannfall.jpg
    DBA impuls.jpg
    DBA respons.jpg

Alle målinger uten noen form for EQ eller annen korreksjon.

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gjør en test med entonesignalering så vil få en følelse med når DBA mister grepet om rommet.
    1,2m skulle borge for plan bølgefront opp til rundt 70 Hz. Hvis forskjellene blir betydelige noe særlig under 70Hz så mistenker jeg at du har noe krøll med dsp-konfigureringen din.
    Vil ikke c-c på 120 cm gi plan bølgefront opp til ca 140 Hz, eller har du erfaring som tilsier noe annet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rødvin og målinger igjen....

Ingen store endringer siden sist - har jobbet med noen EQ punkter på baksøylen, og justeringer på 1-3dB i responsen.

Ble endelig kvitt 18Hz.

Slik måler det nå - dette er uten noen form for glatting eller romkorreksjon. Målt i lytteposisjon.

Mvh
    OMF

Respons:
    Respons.jpg

Impuls:
    Impuls.jpg

Group Delay:
    Group Delay.jpg

Forvrengning:
    Forvrengning.jpg

Vannfall:
    Vannfall.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.619
    Sted
    Langesund
    Nå skal jeg komme med en av de dummeste uttalelse jeg vet om, og mye brukt av de som har mye døde hårceller.

Det er greit at det måler bra, men spiller det bra? Har det moro i dag;)

Nei dette ser helt fantastisk ut og du har så og si eliminert bassens verste fiende 100 % - nemlig rommet!!. Et fantastisk utgangspunkt for videre kalibrering - ikke mer å si

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det spiller bedre og bedre. Min erfaring er at jo bedre det måler jo mer naturlig låter musikken - og ikke minst så spiller det jevnt over bra på absolutt all slags musikk. Så når du kan skifte mellom nærmikket akustisk musikk, Infected Mushroms, 50 talls-jazz, klassisk og dårlige bootlegs, og alt låter bra - så er jo det et godt tegn.

Men, nå har nok ikke bedre bass vært det jeg har savnet i oppsettet - så på 95%+ av musikken jeg spiller så betyr nok ikke dette all verden. Men det er jo omtrent 1 år i disse dager siden jeg innstallerte systemet, så det er jo en lettelse å få ut potensialet. Har forøvrig funnet en metodikk som funker nå, så skal se om jeg greier litt til også - men det blir ikke denne helgen.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.619
    Sted
    Langesund
    Joda, det spiller bedre og bedre. Min erfaring er at jo bedre det måler jo mer naturlig låter musikken - og ikke minst så spiller det jevnt over bra på absolutt all slags musikk. Så når du kan skifte mellom nærmikket akustisk musikk, Infected Mushroms, 50 talls-jazz, klassisk og dårlige bootlegs, og alt låter bra - så er jo det et godt tegn.

Men, nå har nok ikke bedre bass vært det jeg har savnet i oppsettet - så på 95%+ av musikken jeg spiller så betyr nok ikke dette all verden. Men det er jo omtrent 1 år i disse dager siden jeg innstallerte systemet, så det er jo en lettelse å få ut potensialet. Har forøvrig funnet en metodikk som funker nå, så skal se om jeg greier litt til også - men det blir ikke denne helgen.

Mvh
    OMF
    Nå har kona mi og hennes søster, begge herfra, lenge snakket varmt om og besøke en tredje søster'n i Bergen. Det kan bli i overkant for meg i en hel helg, så hvis mulig hadde et avbrekk hos deg kommer meg beleilig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.653

Mvh
    OMF
    Kan du forklare metodikken?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Nå har kona mi og hennes søster, begge herfra, lenge snakket varmt om og besøke en tredje søster'n i Bergen. Det kan bli i overkant for meg i en hel helg, så hvis mulig hadde et avbrekk hos deg kommer meg beleilig.
    Hvis det er snakk om deg og ikke søstrene så er det helt supert!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn