OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et fantastisk system og rom du har OMF! :)
    De midbassene ser små ut på bildene, de er ikke akurat små i virkeligheten!

Ser SEOS er komt! Bra! :) Det er SEOS 10?
    Hadde selv kastet alle teorier i søpla og prøvd delinger mellom 3k og 10k for å finne hva som låter best, for deg vel og merke! AL er glimrende til det!
    Men godt mulig du har prøvd allerede?

Flott initiativ å invitere til lyttekveld!
    Hadde vert morro delta, men rekker nok desverre ikke denne omgang.

Mvh
    oks

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger...

Kort spørsmål denne gangen....
    Har det noe for seg å legge litt vibralon i åpningen på mellombasshorna...?

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg hadde skippa det.
    Heller kanskje legge ekstra demping på 2384. Om Seos trenger demping aner jeg ikke, men det gjør i hvertfall ingen skade å prøve.

På 2360 hadde demping ganske stor effekt.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SEOS har jeg dempet nå. De er ganske tykke i godset, men ble betydelig dødere med et lag Vibralon.

2384 er også dempet.

Så da gjenstår i grunn bare mellombasshorna.

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville ikke gjort det, først og fremst pga den flotte finishen som de har :)

Second, på 2384 og Seos demper du på utsiden, for å dempe vibrasjoner.
    Demper du inne i åpningen vil jo dette ha direkte effekt på overflaten der lyden er og kommer.
    Midbassene er og av solid tre, ikke tynn plast som JBL horna.

Når en kommer nedover i frekvens mener jeg fått info om at det har mest for seg at ting er stivt, og ikke dempes så mye.
    Eksempel bassrefleks kasse, ikke så mye demping, men stivt som juling helst.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Sykt bra. Dette var gjennomført OMF. Godt jobba.

• Liker

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.451
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig imponerende dette. Gjennomført, vel det er jo bare fornavnet. :rolleyes::rolleyes:.

• Liker

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    676
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig aften OMF og klubbmedlemmer. Meget bra lyd samt imponerende og velavstemt bass løsning. Selvom 32 bassenheter kunne gi forventning om overopphedet bass så var der passende bassnivå hele tiden og musikken var uhyre velopløst og involverende selv ved moderat lydstyrke.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.002
    Torget vurderinger
    9
    Takk for en hyggelig kveld med lauget og et anlegg som må være i superklassen. Er fortsatt satt litt ut av det enorme lydbildet som ble skapt i dette rommet som må være et av Norges flotteste lytterom, og et anlegg i storformat. For meg som liker å spille høyt fikk ordet "stort" en ny mening;)
    Var jo å lyttet på disse høyttalerne helt i starten da de kom i hus, og må si anlegget har skiftet karakter ganske dramatisk. Der jeg sist følte det mangler noe på innlevelse, musikalitet og klang, er anlegget nå i en helt annen liga.
    Du ville veldig gjerne ha tilbakemeldinger på hva vi mente om lyden, men er ikke så enkelt da jeg er satt litt ut av at det er mulig å få slik lyd, med kraft og finesse i et vanlig rom. Det låt helt knall og må være et av de beste anleggene jeg har hørt, men skal det være noe jeg som rørhue savnet ørlite, så må det være "timbre", klang, og oppløsning som jeg har hørt på svært gode rørbaserte anlegg.
    Forstod det slik at du fortsatt funderer på "oppgraderinger", så det skal bli spennende å se om det er mulig å få enda mer ut av dette fantastiske anlegget!

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.621
    Sted
    Langesund
    Skikkelig moro å lese. Kommer ganske snarlig på en visitt:).
    Har du en target for denne seansen? eller ble det prøvd ut flere?

Tor

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.117
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for i går, OMF.

Låt skikkelig bra nå. Synes at den siste resten "smekk" var kommet på plass. Artig, forresten, å høre røremulasjon hos deg. Utrolig hvaman kan gjøre med litt DSP. :D

Mvh

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

Takk for besøk i går.

Vi spilte i det store og hele samme korreksjon hele tiden med kurven som er vist under.

Mvh
    OMF

Target Tom Waits.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.309
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for en skikkelig hyggelig kveld, OMF :)

Hva skal man si etter at man har hørt et slikt oppsettt. Hakaslepp er vel det nærmeste. Dette spiller med en voldsom autoritet, tilstedeværelse og ro. Scenenen er svææææær i bredde og høyde, og dynamikken er imponerende. Samme hva som ble kastet på systemet leverte det flott, og selv om du mente vi spilte høyere enn du selv pleier, har jeg sjeldent vært lengre fra lyttetretthet enn hva jeg var i går. Jeg var til å begynne med kanskje ikke helt enig i at bassen var så knusktørr som det ble sagt. Etter hvert ble jeg mer av den oppfatning at bassen er dønn ærlig mot opptaket. Fra fyldig, varm og oppløst bass til stram, knusktørr og dynamisk. Bassen og den voldsomme kapasiteten imponerer. Der jeg hjemmefra er vant til at bassen gir et fundament til musikken, møter jeg nå bass med oppløsning og nyanser. Bassen blir i seg selv et musikkinstrument. Jeg ble rett og slett imponert og fasinert!

Du ønsket selv konstruktive tilbakemeldinger på forbedringspunkter. Dette er vanskelig og havner lett over i føleri, synsing og skudd fra hoften. Likevel, her har du litt føleri fra Drotningsvik :) Jeg opplevde lyden som mer imponerende enn følelsesmessig involverende. Jeg har vanskelig for å underbygge det, så ta det for hva det er, men det er kanskje noe med voicing og klangfarger som kan bli enda bedre. Eller ikke, og handler kun om at jeg har en mer romantisk smak ;) Ingn tvil om at smekket er til stede. Fasinerende å høre Stimela i dette oppsettet! Jeg hadde likevel forventet at skarptrommen skulle låte så realistisk at jeg skvatt litt i stolen. Det synes jeg ikke den gjorde, og det blir vel litt smak og behag hvor realistisk det er ønskelig at en skarptromme skal låte i et lytterom.

Jeg opplevde at jeg likte bedre å ta litt avstand fra oppsettet enn å sitte fremme i sofaen. Lyden er ikke slik at jeg får den rett i fleisen, men musikerne står lengre fremme i lydbildet enn hva jeg er vant til med dynamiske høyttalere. Dette gjør at jeg føler jeg sitter på første benk på konserten i sofaen og må kikke oppover med en knekk i nakken. Jeg liker å lytte i nærfelt hjemme hos meg selv, mens hos deg økte min opplevelse med å flytte meg bakover i rommet. Meg om det :)

Dette var litt raske tanker rundt et fantastisk oppsett. Jeg får kikke nærmere på hva jeg har skrevet senere, men akkurat nå blir jeg jaget ut av huset av min kone :) Jeg føler meg heldig som fikk anledning til å lytte til et oppsett i denne divisjonen. Skrudde ikke på mitt get oppsett da jeg kom hjem :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    morsomt å lese disse tilbakemeldingene.
    alltid fint å høre at folk har fått det til, etter å ha investert mye tid, ressurser og arbeid.

et kjapt hjørnespark (selv om omf bor lengre unna brann stadion enn det jeg gjorde da jeg bodde i bergen):

følelsesmessig involvert vs. imponert:
    jeg opplever ofte det på samme måten som karmana er inne på når jeg besøker folk med vaskekte fullrange-lyd med nærmest ubegrenset kapasitet.
    jeg tror imidletid dette har mest med lyttesettingen å gjøre, og særlig når man er flere tilstede under seansen.
    på et slikt anlegg VIL gjestene gjerne bli imponert, og verten er mer enn villig til å imponere.
    dette kan gå på faktorer som musikkvalg og lydnivå, og ikke minst den modusen man er i under slike lyttekvelder.

hjemme hos seg selv, eller på besøk hos en kompis under mer slacke forhold og færre lyttere (helst 2-3 pers), så hører man musikk på en annen, kanskje mer avslappet måte, og da er det lettere å bli følelesmessig involvert i selve musikkstykket.

merk: dette er ikke en fasitforklaring på hva folk faktisk opplevde under seansen hos omf, bare en digresjon fra min side.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.117
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig. Nå har jeg hørt 3 slike oppsett ila siste året, The_Shys, Slukets, og nå OMF sitt. Grovt sett er de vel bygget over samme lest. Synes alle 3 låter veldig likt, og imponatorfaktoren er sterkt tilstede i alle sammen, likeså følelsen av å sitte "inni" musikken.
    Kan tillegge at jeg har vært eneste lytter i alle oppsettene.

Mvh

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har ingenting å si/utsette på hva du opplever, tkr.

for egen del kan jeg ta slukets anlegg som eksempel:
    de gangene jeg har vært der for å bli imponert, så har både verten og hodet mitt fremkalt disse imponatorfaktorene litt ekstra.
    andre ganger har jeg bare droppet innom for en kaffe og upretensiøs lytting, og da har jeg vært grepet som faen av musikken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du kan ha rett i det. Selv har jeg erfaring fra Slukoteket. Det startet med et hyggelig måltid i første etasje sammen med Slukmeister, så gikk vi ned i kjelleren og satt igang lyttingen. Vi satt helt avslappet i noen timer og hørte musikk, og selv om dette var "teknisk" perfekt gav det meg også følelsen av innlevelse, kanskje fordi det ikke var en setting med stress og flere enn oss to tilstede. Blir man flere slik at surret tar litt av innimellom er det kanskje vanskeligere å lytte med hjertet?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Konsert, forventning, kompiser, øl eller vin i fojajeen.... det er EN måte å oppleve musikk på.
    Hjemme, for skikkelig å komme i sonen så er det gjerne konsentrasjon og "alene" som fører til de høysete opplevelsene. Til nød EN person ekstra, sammenfallende musikksmak og eller stille og rolig med lukkede øyne. Et godt anlegg imponerer uansett - hvorav en "styrt" demo highlighter de ekstreme egenskapene på en rask og effektiv måte.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Takk for en hyggelig stund i går. Kan vel bare konkludere først som sist at et bedre Tom Waitz anlegg finnes knapt. Det var et stort holografisk lydbilde, dynamikk i toppklasse selvfølgelig, uanstrengt ved ethvert lyttetrykk vi prøvde, nydelig klangbilde hvor bassen var musikalsk og ikke påtrengende. Også oppløsningen var bra, ikke noen nasale fakter eller hornlyd.
    Moro å høre et slikt anlegg som er nær sagt unikt. Tror ikke jeg har hørt horn før som har en logaritmisk form og sin gigantiske størrelse til tross ikke ble så sjenerende store (i hvert fall i et slikt stort dedikert lytterom.) Toveis løsningen var også veldig lyttevennlig da vi prøvde den. Med under èn watt på hornene og flere tusen på bassen var dette nøytralt og sannsynligvis målemessig noe av det beste en kan oppnå??????!
    Live-opptaket med Gilmour hadde noe rart i bassen som en sannsynligvis kun kan høre på OMFs anlegg eller tilsvarende. Noe rart skjedde, der bassen sveipte til siden i lydbildet som et massivt lydteppe og det var litt ubehagelig et lite sekund. Noe som en ellers bare merker lengre opp i frekvensene med gode hodetelefoner når lydfolket har rotet med liveinnspillinger og publikumslyden og nærmikk går dårlig sammen. Med den direktelyden og kvalitetet på bassen ble en slik feil veldig hørbar. Men jeg fikk aldri følelsen av at dette var et anlegg som var så bra man blir sittende å fokusere på hva som kunne ha blitt bedre. Her var lyd og lytteglede til å la seg involvere i musikken og bare kose seg. Helt topp med andre ord.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Takk for en hyggelig stund i går. Kan vel bare konkludere først som sist at et bedre Tom Waitz anlegg finnes knapt. Det var et stort holografisk lydbilde, dynamikk i toppklasse selvfølgelig, uanstrengt ved ethvert lyttetrykk vi prøvde, nydelig klangbilde hvor bassen var musikalsk og ikke påtrengende. Også oppløsningen var bra, ikke noen nasale fakter eller hornlyd.
    Moro å høre et slikt anlegg som er nær sagt unikt. Tror ikke jeg har hørt horn før som har en logaritmisk form og sin gigantiske størrelse til tross ikke ble så sjenerende store (i hvert fall i et slikt stort dedikert lytterom.) Toveis løsningen var også veldig lyttevennlig da vi prøvde den. Med under èn watt på hornene og flere tusen på bassen var dette nøytralt og sannsynligvis målemessig noe av det beste en kan oppnå:)!
    Live-opptaket med Gilmour hadde noe rart i bassen som en sannsynligvis kun kan høre på OMFs anlegg eller tilsvarende. Noe rart skjedde, der bassen sveipte til siden i lydbildet som et massivt lydteppe og det var litt ubehagelig et lite sekund. Noe som en ellers bare merker lengre opp i frekvensene med gode hodetelefoner når lydfolket har rotet med liveinnspillinger og publikumslyden og nærmikk går dårlig sammen. Med den direktelyden og kvalitetet på bassen ble en slik feil veldig hørbar. Men jeg fikk aldri følelsen av at dette var et anlegg som var så bra man blir sittende å fokusere på hva som kunne ha blitt bedre. Her var lyd og lytteglede til å la seg involvere i musikken og bare kose seg. Helt topp med andre ord.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    flott omtale av vel gjennomført system
    men, ikke for å være vrang:
    er det noen av dere som har hørt et tilsvarende vel-kalibrert system uten dsp?
    i så fall noen tanker rundt evt forskjeller...?
    eller MÅ jeg til Bergen?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.309
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    eller MÅ jeg til Bergen?
    Du må nok ta deg en gjesteopptreden på rette siden av fjellene :D

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    svigerinna mi bor på Hjellestad, så det kan la seg løse brått :cool:
    13km fra Hjellestadnipen.....

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Husk å varsle Bergens Tidende og Vestlandsrevyen om du reiser, så folk får forberedt seg! :D

Jeg har vel stort sett bare hørt to diy systemer. Mitt eget og OMFs.
    Jeg tørr påstå største forskjellene ligger ikke i at jeg har passiv deling, og OMF har audiolense.
    Det ligger heller på hvordan anleggene er plassert, bygd opp, og rom.
    Staua mi er ganske mye mer livlig enn OMF sitt lytterom som er godt dempet.

Å spikke kjepphest av enten passivt eller DSP mener jeg selv er snevert og stiller meg selv nøytral midt i mellom.
    Begge deler har fordeler og bakdeler.
    Hver enkelt får velge.
    Selv har jeg fordelen med at jeg har i det minste prøvd passivt.
    Hva fremtiden bringer vil bare tiden vise, fremmed for DSP er jeg aldeles ikke.

Låter OMF sitt anlegg bra? Ja, selvfølgelig gjør det det!!
    Virkelig hatten av for å invitere folk og lage event!! Håper du fortsetter med det OMF! :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tviler ikke på at det "låter bra"
    spørsmålet er om det låter "outstanding" og får meg til å gå ut av analysemodus og over i "intravenøs musikk nytelses modus" :cool:
    jeg er absolutt ikke anti dsp og ser de åpenbare fordelene
    MEN
    har HITTIL ikke hørt et dsp basert system, som jeg hadde "kunnet leve med"
    so far har det vært for mye "gladpack-lyd".....antiseptisk/sterilt uten glød og nok harmonics
    the proof is in the eating of the pudding...

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Misstenker du liker litt mer "utklinging" enn hva OMF gjør.
    Men det betyr så lite hva jeg tror :)

Ta en tur over fjella, det vil gi en god opplevelse tenker jeg.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det sosiale er vel så viktig
    i første omgang skal jeg til Munchen med Petter Dale og Geir Tømmervik og treffe endel kjente fra rundt omkring i verden
    det jeg har mest forventninger til der er Silbatones Western Electric rom.......

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.621
    Sted
    Langesund
    eller MÅ jeg til Bergen?
    Har vel hørt det meste, og har noen tanker rundt det ja. For min del er forskjellen at dsp styrte anlegg er nærmere virkeligheten, mens de uten,ligner mer det sødmefulle og behagelige 80 tallet.
    Fin måte å nyte musikk på det også:)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Akkurat kommet hjem herfra. Rad 14, orkesterplass midt på.

Dsp eller ei? Finnes ikke bedre preferanse. Lyd uten strøm og dingser.

Det låter rett og slett behagelig og naturlig. Stor forskjell mellom lavt og høyt uten at det blir for høyt. Rockeonserter er slitsomt, har alltid med meg øreplugger. Mange av oss spiller nok for høyt hjemme også.

De anleggene som er nærmest originalen (operaen) har dsp og kontroll på frekvens og fase IMO.

7B78E71B-BA23-4CA8-BE5F-9053A481A474.jpg
    B9044F1F-75FF-4058-8E12-E210BEEA76FA.jpeg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hornlyd, tok du sjansen på å ta frem mobilen og målte SPL?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.654
    Er det operaen, Hornlyd?

Jeg var der forrige helg og så på Lucia di Lammermoor. Det var en fantastisk kveld der det meste stemte for min del. Jeg satt i 3. etasje, midt på. Nesten så langt unna scenen som man kan komme. Forbausende bra sted å sitte. Bra trøkk og dynamikk og passe fylde og god taletydelighet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Operaen ja. En flott opplevelse, lydmessig suveren, Sibelius var litt vel tungt å komme seg gjennom. Den franske damen spilte utrolig bra på klaveret.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn