OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten i går, OMF.

Det er mye som tyder på at du har dempet og diffundert nok etter hvert nå. Jeg la merke til at når vi snakket sammen, var det nesten bare direkte lyd igjen. Veldig uvant for meg, som sitter i en stue totalt uten akustikkremedier.

Ellers var det, som jeg sa til deg, liten forskjell på lyden hos deg, The Shy og hos Sluket, og det til tross for helt forskjellige prinsipper for både rombehandling, effektforsterkning og høyttalerprinsipper. Food for thought, som det heter.

Jeg hørte på bl.a. Marianne Faithfull, Lyle Lovett, Daft Punk, Mary Chapin Carpenter og Frank Sinatra. Når det fjelder ratting, har jeg nok rattet inn litt mer i grunntoneområdet og litt mindre rundt 5-6 kHz, men det er preferansesak, IMO. Det låt da endelig godt nok slik du hadde det også.

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.094
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    egentlig merkelig at det låter like (dødt) hos Sluket iom at han såvidt meg bekjent ikke har akustikkremedier eller dsp i det hele tatt....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for besøket ja,

Alltid artig å ha besøk og få noen tilbakemeldinger.

Nå har ikke jeg hørt oppsettene til Shy og Sluket så skal ikke uttale meg så mye om det, men hvis man har fullrange anlegg, med jevn frekvensrepsons, lav forvrenging og mye direktelyd i forhold til refleksjoner så låter det nok ikke veldig ulikt.

Mvh
    OMF

• Liker
    Reaksjoner: t.h

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Likt?
    Vil tre anlegg med lik frekvensrepons, lik vrengmåling, lik impulsmåling, likt vanfall låte likt?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du snur litt rundt på det, så er vel mitt inntrykk at oppsett ofte karakteriseres av sine feil og svakheter.

Så hvis du i den sammenligningen din også tar med - omtrent lik lyttetrekant/avstand og lik miks av direkte/reflektert lyd - så tror jeg det begynner å bli lite igjen som skal kunne gi store forksjeller.

Magnepanene hos meg låter etter min hukommelse veldig likt horna som stod der før - og det er litt interessant synes jeg.

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Likt?
    Vil tre anlegg med lik frekvensrepons, lik vrengmåling, lik impulsmåling, likt vanfall låte likt?
    I likt rom, kanskje?

Og siden det var meg som startet denne galeien, så var det dette jeg skrev:

Ellers var det, som jeg sa til deg, liten forskjell på lyden hos deg, The Shy og hos Sluket, og det til tross for helt forskjellige prinsipper for både rombehandling, effektforsterkning og høyttalerprinsipper. Food for thought, som det heter.
    De som måtte hevde at jeg skrev at det hørtes helt likt ut, burde kanskje finslipe leseferdighetene sine, eller evt. ta 3. klasse om igjen.

mvh

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mitt spørsmål er litt dårlig, og kan tolkes litt forskjellig... :)

Men jeg mener at målemikken (slik vi løper rundt med og måler) har sine svakheter med ikke kunne måle enkelte ting, som likevel øret oppfatter.
    Mest tror jeg det ligger i forvrengningsmålingene.
    Jeg kjenner ikke Magnepan, men det er en ganske radikal forandring angående høyttalere å gå fra hornoppsettet til Magnepan.
    Forbauser meg litt at en ikke hører større forskjeller.

2384 hornet sine svakheter/styrker var ganske greit hørbare da jeg var der. Det burde bli annerledes med Magnepan vel?

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Likt?
    I likt rom, kanskje?

Og siden det var meg som startet denne galeien, så var det dette jeg skrev:

De som måtte hevde at jeg skrev at det hørtes helt likt ut, burde kanskje finslipe leseferdighetene sine, eller evt. ta 3. klasse om igjen.

mvh
    Helt fint :)
    Vi tolker kanskje ditt innlegg litt feil ja.
    Dem har nok en god del på stell angående lyd alle tre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.666
    Sted
    Langesund
    Likt?
    Det ville i hvert fall ikke skille, som mellom himmel og helvete. Jeg tror det ville låte ganske så likt. Ultrasære drivere, gullforgylte kabler og duppeditter vil har en forførende effekt for de troende av slikt.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig i det Shy :)
    Men med såpass forskjellig oppbygning og såpass forskjellig drivervalg på dem anlegga så bør en plukke noen forskjeller.

Dem fleste av oss innen diy er vel ganske uinterressert i kabler og juggel :)

Hva tenker du på med sære drivervalg?

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.666
    Magnepanene hos meg låter etter min hukommelse veldig likt horna som stod der før - og det er litt interessant synes jeg.

Mvh
    OMF
    Jeg er helt sikker på at det har med dynamikk og forvrengning som du var inne på tidligere.

Jeg har aldri hatt et anlegg som er i nærheten av det du har, OMF. Men selv min relativt beskjedne rigg ... etter HFS standard ... er såpass bra at flaskehalsen ofte ligger i innspillingen. Komprimering, maskering og forvrengningen som ligger i opptakene kan intet anlegg eliminere. Men når jeg sitter på første rad i konserthuset, så likner det jeg har hjemme bra nok til at jeg fokuserer på musikken og ikke anlegget.

Hvis man ikke finner magi i hifi-en så burde man starte å lete i musikken. Der er det masse magiske ting.... og hvis man har et anlegg med lav forvrengning og god dynamikk så får man høre magien.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå satt jeg faktisk i front av Bergen Filharmoniske i Grieghallen for tre-fire timer siden, og det låter betraktelig bedre hjemme. Grieghallen manglet mye i bunn, presisjon, timing og ro er bedre hjemme, dynamikken er mye mer kontant hjemme og sannelig så synes jeg faktisk det var litt lyst i toppen og til tider. ;-)

Spøk til side, så oppleverer jeg vel at tilbakemeldingene på lyden ofte er en tilbakemelding på mine preferanser (target), snarere enn egenskaper ved anlegget. De to som har hørt Magnepan i kjellerstuen har begge ønsket mer bass, og det skyldes altså ikke at anlegget ikke evner å spille bass.

Mvh
    OMF

Bergen.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    34.000 for horn riggen. Den som hadde hatt plass. Kondolerer, er det virkelig INGEN intr for de der?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.025
    Torget vurderinger
    9
    34.000 for horn riggen. Den som hadde hatt plass. Kondolerer, er det virkelig INGEN intr for de der?
    Det er ikke for hvermannsen det hornsystemet der. En må ha myyye plass, en hau med forsterkere, filter bokser og en eller annen form for DSP, og ikke minst like lydbildet en får fra horn/DSP anlegg.... Men ingen tvil om at en kan få en god basis for et potensielt heftig anlegg til pølsepris.....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.094
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Det er ikke for hvermannsen det hornsystemet der. En må ha myyye plass, en hau med forsterkere, filter bokser og en eller annen form for DSP, og ikke minst like lydbildet en får fra horn/DSP anlegg.... Men ingen tvil om at en kan få en god basis for et potensielt heftig anlegg til pølsepris.....
    det er ikke nødvendigvis korrekt;
    jeg har et par 300B som driver alt fra 75Hz og opp, passive filtre og null dsp
    det eneste aktive er lavpassfilteret 24db/oct@75 til hornsubbene som feeder to trisseamper
    men jeg noterer meg at dsp har blitt en slags redningsplanke for mange her på HFS
    mvh
    Leif

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, kommer regelmessig inn skambud en godt stykke under, men er litt overrasket over ingen plukker opp driverne i det minste.

Men, er nå greit å ha det stående i tilfelle jeg skulle angre meg.... ;-)

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.666
    Sted
    Langesund
    det er ikke nødvendigvis korrekt;
    jeg har et par 300B som driver alt fra 75Hz og opp, passive filtre og null dsp
    det eneste aktive er lavpassfilteret 24db/oct@75 til hornsubbene som feeder to trisseamper
    men jeg noterer meg at dsp har blitt en slags redningsplanke for mange her på HFS
    mvh
    Leif
    Redda meg i hvert fall. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem to rustne herrer kommer aldri til å bli enige om passivt/DSP :D

Jeg synest det er enkelt.
    Man kommer ikke uten videre drassende med spoler og kondiser til et system som nyter fordelene av DSP, samt man drar høye effekter og vil dermed ha tap i passivt filter.
    Man kommer ikke uten videre drassende med DSP til et flerveissystem der man SKAL ha digre og tunge 300B kreasjoner, for at man skal dele opp og ha enda fire slike stående.
    Tapet i det passive filteret er ikke noe spesielt på high eff. system siden effekt uttaket er lavt.

Kjøper man tutene til OMF så kan man velge å dele enten passivt eller med DSP.
    Rein aktiv deling vil være håpløst, man må da likevel inn med passive korreksjoner på 2384 for å korrigere respons.
    Det er klart at det er mye enklere å sette opp med DSP. Enklere å få hjelp om en trenger det.
    Med passivt må en enten ha hjelp, eller man må tilegne seg kunnskap om hvordan man skal få dette til. Det er ikke helt enkelt og tidkrevende.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.666
    Sted
    Langesund
    Hvis det er meg og LMC du refererer til nå du nevner "rustne herrer" så vil jeg bare påpeke at jeg og LMC har et avslappet forhold til hverandre, og måten å bygge anlegg på. Håper for all del at vi kan forbli uenig om akkurat dette med DSP vs. Analog. Dritt kjedelig om alle skulle styre med det samme.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skrev jo litt om dette i en annen tråd, kan jo klipppe det hit:

Jeg er enig at fra et rent teknisk ståsted så er det liten grunn til å argumentere mot DSP, aktiv deling, moderne forsterkerteknologi osv.

Jeg har jo holdt på med dette en stund - og når man bytter ut passive delefilter, med aktive, når man deler brattere digitalt, når man tids og fasekorrigerer digitalt, bruker Hypex forsterkere, og banker frekvensrespons rett osv osv osv. Så måler det bedre, og det låter mer og mer transparent, mer presist, mer oppløst, mindre feil over hele linjen.

Men, så kommer det interessant spørsmålet. Låter det bedre....?

På gode og moderne innspillinger, og innspiller med bra med rominformasjon - så er mitt svar at det låter utvilsom bedre. Her kan jeg nevne feks Tom Waits, Nils Petter Molvær, Roger Waters og Mari Boine

På den annen side er det fullt ut mulig å "voice/matche" et anlegg hvor flere av komponentene ikke måle perfekt - og til dels kan ha store avvik. Og dette anlegget kan også låte godt. Og med gode ører og tålmodighet - lar det seg gjøre å matche anlegg som låter veldig bra.
    En litt ujevn bassgjengivelse gir litt ekstra fylde i bunnen, en liten BBC dip gjør at det aldri låter slitsomt, litt mikrofoni fra rør skaper litt ekstra dybde, litt komprimering gjør at stemmer føles mer ekte og slake delefilter og romrefleksjoner gir lydbildet et diffust preg, hvor ulike frekvenser kan oppfattes med ulik plassering i lydbildet.

Et slikt anlegg vil selvsagt også kunne spille utrolig godt. Og denne ekstra fargingen/varme kan gjerne låte enda bedre på en del innspillinger som på det "tekniske anlegget" kanskje låter litt flatt/blodfattig - feks Miles Davis, Led Zeppelin og syngedamer.

Jeg har også lekt meg litt med å legge til "rørlyd" digitalt i mitt system, men når systemet blir veldig avslørende, så er det også avslørende for den forvrengningen man innfører, og det fungerer ikke så veldig godt.

Kokken er jo selvsagt også veldig viktig i begge systemer - det er langt lettere å ratte dårlig lyd enn å få det til å sitte midt i blinken.

Så jeg er usikker på om man kan få i pose og sekk.

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er meg og LMC du refererer til nå du nevner "rustne herrer" så vil jeg bare påpeke at jeg og LMC har et avslappet forhold til hverandre, og måten å bygge anlegg på. Håper for all del at vi kan forbli uenig om akkurat dette med DSP vs. Analog. Dritt kjedelig om alle skulle styre med det samme.
    Ja, jeg kan ikke bli mer enig at det er bare morro at en ser sin egen vei og man får mangfoldet av forskjellige oppsett! :)
    Meg selv f.eks, utradisjonell løsning som tilfeldigvis og heldigvis treffer greit på egne preferanser :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nettopp kommet hjem fra årets flotteste live opplevelse. Mer oppriktig, nært, varmt og morsomt blir det ikke for min del. En flott påminnelse om hva julen handler om.

Helge Jordal og motbakkeorkesteret.Vet ikke om de spiller flere konserter, men i så fall er det bare å hive seg på.

Mvh
    OMF

Helge Jordal.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har det gått et år til.
    Jeg bruker vel å legge ut en "punch list" med ulike ting jeg skal gjøre for å få bedre lyd neste år....

Vel - ikke i år, i 2019 skal jeg spille mer musikk.

Godt Nytt År, og en stor takk til alle kunnskapsrike, tålmodige og hjelpsomme brukere her inne for alle gode diskusjoner og tips i 2018!

Mvh
    OMF

20181231_170904.jpg

20181231_170930.jpg

20181231_170943.jpg

20181231_170956.jpg

20181231_171004.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte å gjøre det samme som deg OMF.
    Mer musikk, og mindre DIY og tweaking.
    Godt nytt år. :D

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte å gjøre det samme som deg OMF.
    Mer musikk, og mindre DIY og tweaking.
    Godt nytt år. :D
    Takk for det,

Vel, det blir sikkert litt fikling med ting, men det spiller greit nå og den store mangelvaren er antall timer foran anlegget.

Også må jeg snart få lettet på rævva og hørt noen andre anlegg - vanskelig å komme i mål hvis man bare ser seg selv i speilet.

Mvh
    OMF

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt nyttår OMF.. Har samme nyttårsforsettet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det ble litt mer lettflytende/avslappet/uanstrengt.

I tillegg til de QRD diffusorene så monterte jeg også et par store RPG BAD paneler på sideveggene helt inn mot frontveggen (bak de sorte gardinene).

Den store diffusoren på hjul er tiltenkt å stå foran døren, men vet ikke om jeg kommer til å bruke den. Blir trolig litt for mye styr å flytte den frem og tilbake.

Mvh
    OMF

M

MusicBear

Gjest
    Også må jeg snart få lettet på rævva og hørt noen andre anlegg - vanskelig å komme i mål hvis man bare ser seg selv i speilet.

Mvh
    OMF
    Har du bare så utrolig rett i og så utrolig ærlig og godt sagt! Kanskje den største feil de aller fleste gjør - å ja meg selv inkludert :)

Hehe, bakdelen med å høre på saker som du selv besitter, er vel at man får lyst til å kjøpe seg hagle og skyte sine egne basshøyttalere etterpå :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    oslo
    høres ut som omtrent det samme jeg også opplevde med diffusorer bak dipoler.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn