OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.465
    Antall liker
    35.294
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tak over trassen her helt supert, vi har utesesong fra mars til oktober hos oss.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott bygd!! Fint å å utvide grillsesongen!
    En monster grill du har!! Er den styrt av FIR filtre? :)

    Jeg gjorde forsøk på helgrille 2kg Entrecote forrige helg.
    Det gikk faktisk bra :)

    1634978128617.png


    Ikke så fancy grill som du har, og er litt mer styr med kullgrill.
    Men vekker litt av huleboerinnstinktet! :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @OMF

    ** Poke i sia**

    Grill ?? Er ikke det en ovn ? :devilish:

    Eller er det mulighet for og fylle på pellets på sia ? :p
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eller er det mulighet for og fylle på pellets på sia ? :p
    Her er litt info

    Jeg er ingen stor matkunstner, men likte denne. Vi har god plass på terrassen, og liker å invitere litt gjester om sommeren - og skal man grille litt forskjellig til 10-15 personer - så er det greit med stor grillflate og flere soner!

    20210819_214543_resized.jpg


    20210819_214713_resized.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Måtte bare !! :LOL:

    Den ser tross alt skikkelig bøs ut!!
    Med helt dem rette tingene på - at det ser sexy ut, gjør da ingenting !!!!! :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Flott bygd!! Fint å å utvide grillsesongen!
    En monster grill du har!! Er den styrt av FIR filtre? :)

    Jeg gjorde forsøk på helgrille 2kg Entrecote forrige helg.
    Det gikk faktisk bra :)

    Vis vedlegget 757431

    Ikke så fancy grill som du har, og er litt mer styr med kullgrill.
    Men vekker litt av huleboerinnstinktet! :)
    Mye styr med kull og langt lettere med gass men når en først er klar for å styre med det så er kull fort det beste. Modifiserte min støpejernsgassgrill til å også bruke lavastein for å komme litt nærmere en kullgrill. Med store flater og forskjellige soner har en gassgrill også fordeler.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Tak over utestedet er et must her på Vestlandet. Anbefaler forøvrig de gassfyrte Pizzaovnene til Ooni.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tak over utestedet er et must her på Vestlandet. Anbefaler forøvrig de gassfyrte Pizzaovnene til Ooni.
    Ja, det er det som har planen. Det haster ikke så veldig, også er jeg litt gniten, så har en søk på FINN.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Liten bump her.
    @OMF : Hvilke delefrekvenser og steilheter bruker du i oppsettet her nå? Litt nysgjerrig da jeg driver og tukler med dette sjøl, og oppsettet mitt er temmelig likt ditt - DBA og Magnepan 3.7.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Liten bump her.
    @OMF : Hvilke delefrekvenser og steilheter bruker du i oppsettet her nå? Litt nysgjerrig da jeg driver og tukler med dette sjøl, og oppsettet mitt er temmelig likt ditt - DBA og Magnepan 3.7.
    Har vært litt i dvale på hififronten en stund. Mener jeg bruker 150 - 500 - 2500 - men har prøvd litt forskjellig. Audiolense deler bratt.

    Blir litt oppgradering av hjemmekinoen og litt opprydding i elektronikken til stereoanlegget nå.
    Jeg har jo Adam sin GTC serie - og det er jo greit når man leser om det at 88 er litt større enn 77, men i virkeligheten er den jo omtrent dobbelt så stor!

    20220209_182933.jpg


    20220209_182937.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flott! Eine klare Verbesserung. Er det ekte Biltema-jekkestropper?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det ekte Biltema-jekkestropper?
    Nei, tror det er Jula. De er fjernet fra "lastebruk" for de er såpass dårlig at du drar de nesten av for hånd. Men til PC tjeneste funker de greit!.

    Kjernene i systemet er PCen med Lynx AES 16.
    DAD AX24 er koblet til som mic preamp for målemic og gir Master clock.
    Så er det 4 kanals digital ut fra AES 16- kjører 96kHz.
    DBA går digital til Crown Itech6000.
    Mellombass, mellomtone og diskant går til Topping D90/Topping D70/Matrix Sabre og så til hver sin Hypex Ncore.
     
    Sist redigert:

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Nei, tror det er Jula. De er fjernet fra "lastebruk" for de er såpass dårlig at du drar de nesten av for hånd. Men til PC tjeneste funker de greit!.

    Kjernene i systemet er PCen med Lynx AES 16.
    DAD AX24 er koblet til som mic preamp for målemic og gir Master clock.
    Så er det 4 kanals digital ut fra AES 16- kjører 96kHz.
    DBA går digital til Crown Itech6000.
    Mellombass, mnellontone og disknat går til Topping D90/Topping D70/Matrix Sabre og til hver sin Hypex Ncore.
    Sier meg ikke så mye men høres temmelig heftig ut! :cool:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ganske råflott å ha en DAD AX24 som mic-preamp... :)
    Den er vel ikke verdt så mye lengre, også er jeg glad i den - og mic preampen er ekstremt bra!

    Det er vel ikke sikkert at klokken i DAD er bedre enn klokken i Lynx AES 16....Jeg vet forsåvidt at klokke ikke har all verden å si (trolig ingen ting), men jeg er vel litt på jakt etter en "nyere" master clock med bedre data. Men det haster ikke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    AX24 har jo noen år på baken. Jeg solgte min mens det fortsatt var mulig å få igjen litt.

    Jeg har faktisk to sånne Lynx AES kort - de står i en PC koblet opp mot en gammel Yamaha LS9 digital mikser i hjemmestudioet mitt. Men dette begynner å bli gammalt - tjukke AES kabler er ikke helt nymotens akkurat...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sier meg ikke så mye men høres temmelig heftig ut! :cool:
    Det er vel kanskje ikke så heftig i "tradisjonell" hifi sammenheng, men det er vanskelig å finne konfigurasjoner med bedre specs.
    Jeg spiller musikk digital fra PC - både rippet samling og via Tidal. Nå bruker jeg Roon som avspiller - har tidligere brukt JRiver

    Også bruker jeg Audiolense digital deling og "romkorreksjon" - så alt dette skjer digitalt og når musikken forlater PCen skjer det gjennom et lydkort som kun har digitale AES/EBU utganger. Jeg deler 4 veis - så da er det 4 stereokanaler ut:
    0-150 Hz - går til en stor PA forsterker som tar digitalt inn som driver DBA systemet (med innebygget korreksjon/delay)
    Så har de 3 resterende kanalene til mine aktivt delte Magnepan 20.1 hver sin DAC og balansert signalføring til hver sin Hypex Ncore 400 forsterkermodul.

    Veldig stabilt system.
    Men ikke helt for nybegynnerne - den observante leser ser noen Wago klemmer oppe til venstre - det er fordi USB-serielkonverteren har annen pin.out enn protokollen som DAD bruker til fjernstyring.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bruker du DBA'et sammen med surround-anlegget også?
    Ja, Crown har en genialt funksjon hvor du kan velge "digital med analog override" som inngangsvalg - så den bruker digital inngang, med mindre det er signal på den analoge inngangen - da velger den analog. Funker suverent.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DAD AX24 var biens knær en gang. Jeg mener å huske at jeg mente at den låt bedre enn RME ADI-2 (eller var det Fireface UC, husker ikke) for snart 15 år siden. Dagens ADI-2 er en annen sak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    DAD AX24 var biens knær en gang. Jeg mener å huske at jeg mente at den låt bedre enn RME ADI-2 (eller var det Fireface UC, husker ikke) for snart 15 år siden. Dagens ADI-2 er en annen sak.
    Jeg driver jo ikke å tester ting frem og tilbake, men opplevde vel at de 3 dacene jeg bruker i dag var mer transparent enn DACene i DAD.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er for gammal til å sitte og finlytte på sånt. Uansett går musikken hos meg via så mange samplerate konverteringer og AD/DA steg at vinninga går vel opp i spinninga, som det heter...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …og jeg AD-konverterer det riaa-korrigerte grammofonsignalet med en Yamaha WXC-50…

    Det er utforbakkene som er morsomme!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg omsider fått gjort en oppgradering som har stått på blokken siden i fjor sommer.

    Mine aktivt delte Magnepan 20.7 drives av 3 stk Hypex NC400 med hver sin strømforsyning. I fjor sommer kjøpte jeg er sett monoblokker, hvor hver inneholdt 2 NC400 moduler og 1 stk power. Jeg hadde lyst til å prøve brokobling igjen. Har prøvd det en gang før, men da med høyttalere sonm hadde 25db høyere følsomhet - da var det ingen suksess. I tillegg kunne jeg tenke meg litt mer gain i kjeden, da det er et par låter innimellom jeg kunne tenke meg å dra på enda litt mer (Jada jeg vet det finnes lettere måter enn å brokoble amper).

    Så da lot jeg de nye blokkene drive mellomtonen (brokoblet med enkelt power), så brokoblet jeg 2 av modulene i eksisterende chassis til å drive bassen (brokoblet med 2 x power), mens diskanten fortsatt kun ble drevet av en modul.

    Førsteinntrykket var faktisk ganske betydelig økt "punch" i bassen og mer ro. Men så har jeg ikke fått ny korreksjon til å virke ennå (kun justert nivå på lydkortet så langt) - så trenger mer tid, men dette virker å være en liten suksess.


    20220403_223203_resized.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Herlig kabelkaos :)

    Regner med du husket å dempe 6 dB ifm brokobling?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En ting jeg har oppdaget med Magnepan er at man aldri får nok effekt. Per nå har jeg 500W på både bass og mellomtone, med delefrekvenser 100 og 500 Hz. Diskanten får 400W å kose seg med fra 4 kHz.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En ting jeg har oppdaget med Magnepan er at man aldri får nok effekt. Per nå har jeg 500W på både bass og mellomtone, med delefrekvenser 100 og 500 Hz. Diskanten får 400W å kose seg med fra 4 kHz.
    Jeg hadde nesten det dobbelte på 3.7i uten at jeg følte kraftoverskuddet "blomstre"...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg fått ny korreksjon til å funke igjen, og fikk en liten lyttestund i går kveld.

    Jeg må si jeg synes det spiller utrolig godt nå, og bedre enn noen gang før. Siste grep har gitt bedre definisjon og punch i mellombassen. Og nå synes jeg det spiller veldig organisk og homogent. Holografien er veldig bra også synes jeg, selv om jeg har hørt oppsett med mer dybde.
    Også spiller det jo stort - det er jo jeg vant med etter noen år, men det kan kanskje være uvant for de som har stativhøyttalere.

    Også var det deilig å kunne skru opp et par knepp til på noen låter.

    Om noen har lyst til å komme innom en tur for å høre på dette, så blir vi hjemme i siste halvdel av påsken.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En tur innom står på lista mi. Men synd Bergen er på andre sida av jorda omtrent... :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er synd at Bergen ligger på rett side av fjellet
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    …. En påske aktivitet som frister.. Skal ikke se bort fra at jeg invitere meg selv en av dagene hvis vi får det til å passe😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Siste halvdel av påsken kan det hende jeg er mettet på hytteliv og tar et hotelldøgn i Bergen....så da tenker jeg...
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Som tenkt, så gjort!

    Takker for innbydelsen i den travle påsketiden og for en enkel og velsmakende servering av drikke. Vi ble vel enig i at vi begge er av den litt jordnære, enkle typen. - jeg liker i hvert fall og tro det.

    Men når det kommer til anlegg må vi vel si at det trekker litt i en annen retning:)

    Sittet og tenkt litt på hva en skal skrive om lyden, og sliter fortatt med og finne de rette ordene.

    Jeg får begynne med det som utentvil er anleggets force. Det spiller homogent, lettflytende, og med en stor sfære som fyller rommet - en laidback spillestil med god avstand til musikerne. Dette er jo OMF sitt mantra og han er helt allergisk mot hardhet i lyden, og lyd som piller'n på nesa
    Overrakende lett å få fot der selv om det er en god del annerledes en hjemme i analysekjelleren.
    Rett og slett høres det ut som ekte musikk på litt god avstand og minner lite om høyttaler-lyd

    Pirke litt må jeg jo, men da må dere huske på at jeg ikke sitter på annet en min egen fasit, og har blitt mer og mer glad i dynamikk og gode hornløsninger.

    Synes denne påpekte sfæren, som gjør lyden så stor og omsluttende, også skjuler mange nyanser, som igjen gjør at scenebildet blir mye likt på alt.
    Synes også de mangler litt nyanser i hele bassområdet. Der tror jeg det er litt mer å hente på innstillinger, men mener også det blir en litt kritisk overgang fra DBA til midd panelet. Blir litt pent og pyntelig og uten snert. Hvor mye luft flytter egentlig disse panelene?
    Det siste lille ankepunkt er at alt blir litt dynamisk avrundet. Lengre toner har fin sprut men ting som virkelig skal gnistre mister noe energi.

    Faen dette ble jo litt mye pirk da og gjenspeiler egentlig ikke helt gleden på lyttestunden i går. OMF er en sable hyggelig kar, og viktig for Hifi-miljøet

    PS. Jo flere glass rødvin jo mer dreide lyden mot venstre - en ny opplevelse.

    Takker for besøket og håper du en eller annen gang får tatt deg turen til Langesund

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for besøket ja, og takk for tilbakemelding på lyden.

    Artig å prate litt om "miljøet" også - vi har jo vært med en del år begge to.

    Ellers skal jeg ikke si så mye om din kritikk - jeg har vært lite ute og hørt andre ting, og har jo blitt tilvent et stort lydbilde her hjemme og liker det godt nå.

    Burde snart tatt meg en tur ut og høre litt andre ting igjen - om det er noe der ute som frister å strekke seg mot.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Det lille pirket, eller kritikken du kaller det, er opplyst om at er mine opplevelser i forhold til hvordan jeg ønsker det, og det har jo vist seg å være ekstremt delte meninger om mitt sluttresultat.

    Du skal være så velkommen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn