Takk for det!
Det er jo du som var inspirasjonen til modding og aktiv deling her!
Og jeg tror vel at dette spiller mer likt det du hadde i kjelleren enn det du har nå - og jeg er jo litt nysgjerrig på om du ikke savner litt organisk klang, holografi, rom og atmosfære med det oppsettet du har nå VS kjelleren med Magnepan.
Det er jo Audiolense som gjør deling her -> og det blir mono for den delen av bassen som spilles av DBA (Som ikke på noen måte er push-pull). Nå deler jeg vel på 150 Hz _ og nei, jeg merker ikke dette på stereoperspektivet!
Hyggelig det. Inspirasjonen går alle veier i vårt lille miljøet av hi-fi gærninger.
Lyden i det gamle rekkehuset ble bra til slutt. 28m2 kjellerstue med i utgangspunktet ræva akustikk. Kjøpte boka til Alton Everest + måleutstyr. Det resulterte ett år senere i en stappfull tilhenger med akustikkprodukter fra Svanå Miljö Teknik, inkludert spesialtunede Helmholz-resonatorer. (De som bruker Audiolense i dag slipper billig unna, he-he). Det rektangulære rommet hadde LEDE tuning. Dempet front og diffuserende bakvegg. Med Magnepan 3.6 ble det veldig bra 3D lydbilde. Med Pink Floyd/Welcome To The Machine (WYWH) på vanlig CD låt det nesten som 5.1 med bakkanaler. Aktiv drift gav bra punch i bassen. Men i motsetning til dine (push-pull), hadde modell 3.6 bare magneter på ene siden av membranen. Jo høyere man spilte, jo mindre kontroll. Så de kunne ikke spille så høyt. Svidde av et diskantbånd og, på blåserrekka til Harry Belafonte (at Carnegie Hall). Til min nåværende stue (45m2) måtte jeg nok hatt en større Magnepan modell.
Er enig med deg i at dipoler gir best holografi, altså det dypeste lydbilde. Men livet går videre, og interessant å prøve ut flere prinsipper. Linjekildene jeg hadde deretter, hadde mye mer trøkk og autoritet. -Den gangen du stakk hodet innom, og skulle høre på The Final Cut, stod de i hvert sitt hjørne inni nisjen. Det gav brukbar frekvensgang, men puslete lydbilde. Senere trakk jeg de ut på gulvet, da ble lydbildet vanvittig stort. Hornsystemet jeg har nå, låter (enda) mer dynamisk og fenomenalt oppløst. -Henter ut mer akustikkinfo fra opptaket. Samt mer punktformig. Jeg ble litt lei av den "store" lyden. Som sagt, forskjellige prinsipper har hver sine dyder/lyter, og artig å prøve noe nytt.
Hadde vært interessant å hørt DBA en gang. Det ser smart ut på papiret. Ser du hadde en hornrigg før Magnepan. Får du med DBA det samme "sparket" i mellombassen, som du hadde med dine doble FLH-horn?
ACTION FOTO SENT 90-TALLET: Matts Odemalm, gründer i Svanå Miljö Teknik, tok en pust i bakken, mens vi losset inn et "tonn" akustikkprodukter.