Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lekt litt med å få Stable Diffusion til å generere litt mer kreative bilder. En måte å gjøre det på er å bruke en "resept" bestående av flere kunstnernavn i bestemte proporsjoner, f eks "(Gustav Klimt:1.5) (Egon Schiele:1.0) (Friedensreich Hundertwasser:1.0) (Edvard Munch:0.5) (Vincent Van Gogh:0.2)", og spesifisere et motiv. Det blir ikke stor kunst, men det kan bli litt morsomt noen ganger.

    1704404580869.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor bruke AI til dette? Med en ordentlig bil og en ekte modell hadde både anatomi og karosseri kommet helskinnet fra det.
    1706398615466.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Med en ordentlig bil og en ekte modell hadde både anatomi og karosseri kommet helskinnet fra det.
    Er litt fascinert av alle desse “glitch”-ane som oppstår med enklare AI. Viss vi ser bort frå at dei to synlege merkenamna er stava feil og at nokon meinte det var rett å bruka vinkelslipar på modellen, så har det slått meg at slike AI-genererte bilar ofte ser ut til å mangla ratt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er litt fascinert av alle desse “glitch”-ane som oppstår med enklare AI. Viss vi ser bort frå at dei to synlege merkenamna er stava feil og at nokon meinte det var rett å bruka vinkelslipar på modellen, så har det slått meg at slike AI-genererte bilar ofte ser ut til å mangla ratt?
    Det er da bevisst feilstaving, for å unngå merkevarekluss, og indikerer nok også intensjonen med bildet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Steike. Det ble jeg også litt imponert. Det er litt for lett å lage overbevisende «historical footage» og naturfilmer med det der, og da er det bare fantasien som begrenser skumlere anvendelser. «Avslørende» videoklipp som plutselig dukker opp i en valgkampinnspurt må nok sjekkes ganske grundig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Fulgte lanseringen. Ting skjer. Adgang er gitt til utvalgte filmskapere og utviklere, som får lodde hele omfanget av muligheter.
    Har forlengst gjort det klart for slekt og venner at det grafiske/videografiske er i gigantisk endring, inklusive lydlegging og komponering forfilm/video.

    Alt vi vet om rettigheter og eksklusiv adgang er i spill.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Noen som prøvde den nå famøse bildegeneratoren til Google før den ble tatt ned?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    PK/WOKE AI er vel ikke hva verden trenger. Da er veien kort til noe Lysenko-aktig innen denne vitenskapen.
    Basert på hva jeg har sett/lest så virker det Google har gjort lett absurd. Hvor ille det faktisk er, eller om noen har gått veldig inn for å lage noen outerte eksempler, skal jeg ikke mene noe om, men forklaringene jeg har sett er alt fra bevisst sabotasje, at en sentral del av treningsdatane har vært søkeresultatene fra Googles søkemotor som også påstås å ha blitt temmelig "biased" over tid til at systemet i stor grad reflekterer den politiske overbevisningen til de som har utviklet greia. Det er i alle fall vanskelig å tro at det er et arbeidsuhell og det må jo ha vært testet i hue og rævva før release og det har blitt gitt ok før det ble sluppet må man anta.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    PK/WOKE AI er vel ikke hva verden trenger. Da er veien kort til noe Lysenko-aktig innen denne vitenskapen.
    Dei døma eg har sett verkar besynderlege.

    (ut over det tykkjer eg ofte slik "anakronistisk diversitet" fungerer bra i fiksjon, altså, men det vert noko litt rart ved å anta at det brukarane ønskjer seg når dei ber om eit historisk bilete er ein slags "Bridgerton"-variant).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Seneste episode av Vergecast er et kunstverk. Først et rekviem til Apples innsats for selvkjørende Apple-biler. Bakhistorien må lyttes til for å tros. 2000 ansatte, ti millarder USD. Prosjektet er nå avsluttet.
    Deretter en lang og god diskusjon om amerikansk høyesteretts tanker omkring internettet og rettigheter. Must listen.

    Til slutt fabuleringer omkring ulikt som foregår. Panelet er på speed, innsikten er gyldig og underholdningspotensialet er stort.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Seneste episode av Vergecast er et kunstverk. Først et rekviem til Apples innsats for selvkjørende Apple-biler. Bakhistorien må lyttes til for å tros. 2000 ansatte, ti millarder USD. Prosjektet er nå avsluttet.
    Jeff Bezos sa , mellom annet etter at Amazon la ned mobiltelefonprosjektet sitt Fire Phone (jeg antar at knapt noen vet at Amazon har drevet med mobiler, det ble en kjempeflopp)

    If the size of your failures isn't growing, you're not going to be inventing at a size that can actually move the needle.”

    Selskaper av denne størrelsen skal ta stor risk og innimellom også begå store feil - ellers tar de ikke nok risiko. For Apples del tilsvarer 10 milliarder dollar rundt en måneds netto inntekt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeff Bezos sa , mellom annet etter at Amazon la ned mobiltelefonprosjektet sitt Fire Phone (jeg antar at knapt noen vet at Amazon har drevet med mobiler, det ble en kjempeflopp)

    If the size of your failures isn't growing, you're not going to be inventing at a size that can actually move the needle.”

    Selskaper av denne størrelsen skal ta stor risk og innimellom også begå store feil - ellers tar de ikke nok risiko. For Apples del tilsvarer 10 milliarder dollar rundt en måneds netto inntekt.
    Det er et enormt prestisjetap for Apple. Som først skulle lage elbil, så skulle den være selvkjørende, deretter droppet de egen elbil og skulle levere software til andre bilprodusenter, hvorpå de skrinla det hele.

    Og Vergecast kjører analyserekviem som er verdt å lytte til.

    Verst: at Apples opprinnelige lansering, ni år tilbake, førte til at mange planer om utbygging av lokal kollektivtrafikk også ble skrinlagt, fordi «selvkjørende biler kommer snart».
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre blir aldri resultatet bedre en det de avvikerne som laget algoritmene bestemte. Det er ikke lenge siden AI viste vikingene som en avart av eskimoer/asiater, samt fortalte at ønsket om hvite var rasistisk.

    Verden er ille nok, AI er det absolutt siste vi behøver.

    R
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Er det noen som faktisk leser donaldmagasinet the verge altså?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Det er et enormt prestisjetap for Apple. Som først skulle lage elbil, så skulle den være selvkjørende, deretter droppet de egen elbil og skulle levere software til andre bilprodusenter, hvorpå de skrinla det hele.
    Eg er framleis usikker på i kva grad Apple eigentleg er genial på nyskapande software. Det er veldig mykje anna dei er flinke på, men nyskaping og innovasjon i software: mjæh.

    (NeXT var eit varp av dimensjonar).
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Syns generelt apple har ganske ræva software, hardware derimot.. der er de nyskapende
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Steike. Det ble jeg også litt imponert. Det er litt for lett å lage overbevisende «historical footage» og naturfilmer med det der, og da er det bare fantasien som begrenser skumlere anvendelser. «Avslørende» videoklipp som plutselig dukker opp i en valgkampinnspurt må nok sjekkes ganske grundig.
    Ville det vært mulig med en slags digital, usynlig signatur for å skille ut AI video fra "ekte" video? Et digitalt vannmerke. Skremmende og facinerende på en gang, AI.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Sora f.eks har vannmerke, så det er fullt mulig
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Sora f.eks har vannmerke, så det er fullt mulig
    Akkurat som det juridisk er krav om å merka retusjert reklame, merkevareplassering osb bør KI merkast på same måte i tekst, bilete og video. Dette er eit genialt krav som vil løysa 3% av problemet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt, men ikke så veldig overraskende. Alt den gjør er å fortsette sin egen setning med de ordene som virker mest sannsynlig, gitt forutgående tekst i spørsmål og svar så langt. Den underliggende sannsynlighetsmatrisen (strengt tatt en tensor) er beregnet ut fra en enorm tekstkorpus med både høyverdig litteratur og mer jordnær internettprosa. Den har ingen modell av virkeligheten eller egen indre logikk utover det. Den er en avansert bullshitgenerator, i den presise forstand at den produserer plausible sekvenser av ord uten å bry seg det minste om sannhetsgehalten i den produserte teksten. Og da er nok ikke matematisk logikk og språklig presisjon det den er best på. Dum som et brød, egentlig.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Nå går ting fort om dagen, men jeg sliter litt med å skjønne hva denne intelligensen til ChatGPT faktisk består i. Som Asbjørn sier så genererer den neste ord i en setning basert på noe (faktisk ikke det mest sannsynelige, det gir en veldig flat tekst så det er et element av tilfeldighet der) men å tenke kan den definitivt ikke. Sånn sett fremstår en selkjørende bil som smartere siden den i sanntid må forholde seg til eksterne stimuli og ta ordentlige beslutninger for hva den skal gjøre eller ikke gjøre.

    Det er ikke veldig vanskelig å få den ut på bærtur basert på mine eksperimenter i alle fall (jeg har betalversjonen).

    Som Stephan Wolfram sa, å generere naturlig språk har vist seg mye enklere enn man trodde for kort tid siden.
     
    Ble medlem
    03.03.2024
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Moss
    Det er eigentleg hysterisk morosamt at det er enkel logikk og matematikk som set fast moderne KI, ikkje mellommenneskeleg/emosjonell intelligens. Kven skulle trudd det for førti år sidan?
    Hehe, eg gadd ikkje henta opp kalkulatoren då eg skulle rekna ut kor stort rommet eg skal fylla med høgttalarar er. ChatGPT kunne fortelja meg at 2,9m x 3,8m er 1102 kvadratmeter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, eg gadd ikkje henta opp kalkulatoren då eg skulle rekna ut kor stort rommet eg skal fylla med høgttalarar er. ChatGPT kunne fortelja meg at 2,9m x 3,8m er 1102 kvadratmeter.
    I USA bruker man punktum og ikke komma som skilletegn til desimaler. Resultatet du fikk er 29x38.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    I USA bruker man punktum og ikke komma som skilletegn til desimaler. Resultatet du fikk er 29x38.
    Det er uansett ikke det rimeligste svaret på spørsmålet som stilles. Komma brukes i så fall for å gruppere tusener så å tolke 2,9 som 29 er uansett rart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, en bullshitgenerator. Den «vet» hvordan et svar på et spørsmål pleier å se ut, så den genererer en serie ord og symboler som ligner, uten noe forhold til om det som genereres er sant eller usant.

    Det sier et eller annet om menneskeheten og tiden at dette har blitt en så stor greie, men jeg er ikke sikker på om det sier noe positivt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn