Microsoft har utsikter til 501 nye ansatte. Et kupp for dem, om det ender slik. Open AI får et nytt styre.For ein fest
OpenAI-kaoset: Rundt 500 ansatte truer med å slutte om styret ikke går av
Åpner for å slutte seg til nytt datterselskap av Microsoft.e24.no
Ser slik ut. Det uklart for meg om det er Microsoft som spelar rått og brutalt, eller om dei er dei vaksne i rommet. Det er kanskje ikkje så godt å seia. God handel likevel, ser det ut som.Microsoft har utsikter til 501 nye ansatte. Et kupp for dem, om det ender slik. Open AI får et nytt styre.
Uvanlig innsiktsfullt fra den kanten der.Elon Musk skriver i en X-melding onsdag at «Open AI som delvis uavhengig sannsynligvis er bedre for verden enn å slå seg sammen med Microsoft».
– Mindre maktkonsentrasjon, skriver Musk.
Peter Sinfield!Kan ikke la være å tenke på teksten fra Karn Evil Part 3 (ELP) fra 1973, litt forut:
Vedder tusen kroner på at den spådommen ikke slår til.90% av verdens programmerere kan kikke seg om etter annet å holde på med.
Jeg har diskutert lignende problemstillinger med en del folk og hva man tror at disse AIene (på nåværende tidspunkt) kan erstatte av faktisk programmerere er uten unntak større jo mindre man selv har programmert og jo mindre forståelse man har for hvor mye arbeid som faktisk ligger bak selv ting som på overflaten ser veldig enkle ut.Vedder tusen kroner på at den spådommen ikke slår til.
De som i dag spår at AI kommer til å erstatte programmerere, ville for femti år siden spådd at kalkulatoren kom til å erstatte matematikere. Eller for tredve år siden at regnearket kom til å erstatte analytikere. Not gonna happen. At arbeidsmetodene vil endres er en annen sak, og heller ikke noe nytt, kusken lærte med tiden å kjøre bil.Jeg har diskutert lignende problemstillinger med en del folk og hva man tror at disse AIene (på nåværende tidspunkt) kan erstatte av faktisk programmerere er uten unntak større jo mindre man selv har programmert og jo mindre forståelse man har for hvor mye arbeid som faktisk ligger bak selv ting som på overflaten ser veldig enkle ut.
Hadde en demo av ChatGPT på jobben der en analytiker hadde bedt ChatGPT forberede noen spørsmål til finansdirektøren i Equinor. Et av spørsmålene var hvordan Equinor kunne forbedre sin Interest Coverage Ratio - altså driftsinntekter delt på rentekostnader. Akkurat det er kanskje det absolutt siste spøsmål jeg ville stillt Equinor (de hadde tjent et enormt fjell av penger og hadde ganske lite gjeld). Spørmålet vill dog vært svært relevant om man skulle snakke med f.eks finansdirektøren i et svensk eiendomsselskapp.De som i dag spår at AI kommer til å erstatte programmerere, ville for femti år siden spådd at kalkulatoren kom til å erstatte matematikere. Eller for tredve år siden at regnearket kom til å erstatte analytikere. Not gonna happen. At arbeidsmetodene vil endres er en annen sak, og heller ikke noe nytt, kusken lærte med tiden å kjøre bil.
Hvilken skrivefeil, at jeg skrev "apple" og ikke "apples" i spørsmålet? Det var ikke der den feilet, den svarer "3 apples" og den ville svart det samme om jeg skrev "How many apples". Poenget er uansett at den ligner mer på en avansert autocomplete enn noe som minner om menneskelig intelligens. Og noe som er så følsomt på input/syntaks kan definitivt ikke erstatte en menneskelig programmerer.Chat gpt tolker input "i din beste mening", så når du begår slike skrivefeil går den ut ifra at du ikke er klar over det.
Du skrev "qpples".Hvilken skrivefeil, at jeg skrev "apple" og ikke "apples" i spørsmålet?
Heuristikken, I hvilken grad den gjør "blind" gjenkjenning på samme som en vanlig ALU gjør "blinde" aritmetiske operasjoner. Den tenker ikke, men antar at spørsmålet mitt er (klassifiserer det som) det vanlige "I had 7 apples, I ate 4 apples, how many apples to I have?" ut i fra ren sannsynlighetsregning. Maskinlæringsalgoritmer er estimering og klassifisering, ikke svart magi. Selv om det gjerne legges frem sånn for investorer og politikere.Hva mener du selv at du tester med ditt spørsmål?
Og mer prinsipielt så vet man ikke hvorfor den svarer feil på ditt spørsmål men kanskje svarer korrekt med en litt annen formulering med samme innhold (Hardingfela bruker versjon 4(+) mens du har 3.5 og førstnevnte skal være mye kraftigere - det er kanskje den mest opplagte forklaringen akkurat her). Siden en LLM eller et nevralt nettverk er en temmelig sort boks så vet man ikke eksakt hvor ting går galt, hvordan man skal fikse det og heller ikke hvilke eventuelle andre feil en fiks medfører.Heuristikken, I hvilken grad den gjør "blind" gjenkjenning på samme som en vanlig ALU gjør "blinde" aritmetiske operasjoner. Den tenker ikke, men antar at spørsmålet mitt er (klassifiserer det som) det vanlige "I had 7 apples, I ate 4 apples, how many apples to I have?" ut i fra ren sannsynlighetsregning. Maskinlæringsalgoritmer er estimering og klassifisering, ikke svart magi. Selv om det gjerne legges frem sånn for investorer og politikere.
Jeg sier ikke at AI ikke er et nyttig verktøy og et spennende teknologisk satsingsområde, men jeg anser det helt klart som overhype'et og deler ikke din oppfatning om at det vil snu verden totalt på hodet. Men så begynner jo listen over ting du påstår vil snu verden på hodet etter hvert også å bli ganske lang.