Oppgradere til ny platespiller?

Hifisnurr

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
547
Sted
Oslo
Litt «misforstått» synsing deler av dette ;).
Om din Pro-ject (hvilke modell var det?) var håpløst ustabil må det ha vært noe galt med den.
Et riktig justert fjæroppheng er ikke ustabilt - og det må heller ikke justeres i "hytt-og-pine" som enkelte later til å tro, eller skal ha det til. Har- og har hatt flere Thorens med både spiral- og bladfjærer og har en LP12. Om en evt justering må til, så er de fleste i stand til å fikse det. Det finnes gode beskrivelser tilgjengelig. Men - det fordrer at du har/kjøper/lager en jigg slik at du kommer til spilleren fra undersiden.

Det første fjæropphengte drivverket kom allerede på 50-tallet (Orpheus), men for de fleste ble det nok først kjent gjennom AR XA (1961) som både Thorens og Linn etterhvert "kopierte".

Oppgradere eller, eller bytte spiller?
Ikke så dumt, egentlig. Linn, til dels Rega og til dels andre tilbyr jo også dette. Oppgraderinger kan gjøres step-by-step etter ønske og økonomi. Man bytter ikke fordi man nødvendigvis er "misfornøyd", men ønsker ennå bedre/endret ytelse. Mht en LP12 så er egentlig ikke en del av oppgraderingene så dyre, da de utskiftede deler er lett omsettbare til ok priser (det er alltid noen som ligger étt oppgraderingssteg etter).
Å bytte til en helt ny spiller har jo også et økonomisk aspekt - ofte med et betydelig tap. Samtidig - enkelte oppgraderinger til LP12 synes jeg har en alt for høy pris/kostnad, sett i forholdt til økning/endring i lydkvalitet - og jeg kommer nok neppe til å "dra" min så mye lenger enn den er nå.
Hei.
Jeg husker ikke helt. Det var akryl plinth. Den var ikke av de rimeligste. Ver hadde enkle fjærer. Ikke stabil. Den måtte stadig justeres. Gikk i søpla til slutt. Bra at du ikke har problemer. Det er selvsagt ok å kunne oppgradere. Linn ser jo veldig kule ut. Med retro design.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
489
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Stiv og tung :) Da slipper man mas og kjas med justeringer og kostbare oppgraderinger.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.450
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Oppgraderinger til Linn, Rega osv utgjør jo en hel liten industri i seg selv. En industri som ofte i høyeste grad vet å ta seg betalt.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.341
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Da slipper man mas og kjas med justeringer og kostbare oppgraderinger.
Ingen av delene er påkrevd ;)
Over hvor lang periode har du eid en avfjæret spiller?

Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
489
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Ingen av delene er påkrevd ;)
Over hvor lang periode har du eid en avfjæret spiller?
Hadde Linn på slutten av 70, starten av 80. Før det Pioneer, Phillips, Dual etc. Visst man har fulgt med i trådene her på sentralen opp gjennom årene, så er det mange som har plagdes med feedback og andre resonansproblemer. Bla så har noen også måtte gå til butikk for å få dette justert (Bare å gå gjennom trådene, vedr bla Linn) så finner man det. Gidder ikke krangle om dette, og hersketeknikker biter ikke på en gammel fjert som meg. Folk må da i herrens navn få plages med det de selv ønsker. Smaken er som baken.

Mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.341
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Det var da langtfra forsøk/indikasjon på noe som helst fra min side. Kun et enkelt spm for å verifisere om dine meninger var egenerfaringer, eller ikke.
Det er nok av de her inne som er temmelig bombastiske i sine meninger om et definert produkt, selvom det nærmeste de har vært det er på nettbrettet ;)

mrg01

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2012
Antall liker
141
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Jeg begynte selv med en Dual 1219 fra min far. Så 'oppgraderte' jeg til en Linn Basik/Akito. Jeg vet at dette ikke er en LP12, men lydkarakteristikken er der. Denne spilleren brukte jeg i flere år, og byttet etter det til en Michell Gyro SE med Techno Arm og senere med SME309. Etter mange år solgte jeg Michell igjen og tok igjen i bruk min Linn Basik/Akito. Tanke var å kjøpe på sikt en endå bedre spiller. Så fikk jeg for 7 år siden mulighet til å kjøpe en billig Technics, bare for å prøve ut, det var en stor overraskelse, og fortsatt i dag spiller jeg med min SL1210 MK2 (modifiseerd). Hvilken LP Spinner er best? Det er vanskelig å si. Jeg hadde nok mest morro med min Linn, men det kan også ha noe å gjøre med alder :). Ellers burde jeg ha behold Dual spilleren, jeg viste antagelig ikke hva jeg hadde fått som 16 åring. Jeg synes Technics har utrolig gode egenskaper og gir noe som reimdriftspillere ikke har, samt er den bygget som en tank og PU kan byttes 'on the fly'. Men jeg savner også de gode egenskaper av min Gyro SE. Hadde jeg kjøpt et 'Linn alternativ' nå så skulle dette være en brukt Systemdeck IIX eller en Audio Note TT2.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
218
Der er en grund til at Linn kalder det Cirkus....med en Linn hopper du på en evigheds "opgradering" og kører med i deres cirkus.

Køb i stedet en færdigkonstrueret pladespiller (du har måske en allerede)....

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.488
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg vurderer i dag å bytte ut min Pro Ject the Classic med EVO sub-platter og Hana SL pu.
Jeg vurdere sterkt en Linn LP 12 med Ittok IV II Tonearm og Cirkus oppgradering. Planen er å fortsette med Hana SL på Linn LP 12.
Vil det bli en stor oppgradering i forhold til hva jeg er vandt til med Pro Ject the Classic?
Er klar over at Linn ligger mange hakk over i pris. Men sammsvarer det med lyd?
Nei. Ikke så sikker på det. Jeg Har aldri likt Linn , så det kan jo være meg. Før du gjør noe som helst investering sjekk hastigheten og stabilitet med denne Wow Flutter , Philip Broder

Project har vist veldig gode hastighettsdata på flere spillere i uavhengig testing. [ Hifi-News], ikke sikkert en dyrere spiller er bedre..
Obs bruk en Clamp/puck over spindelen så du får mobil i senter.

EEBA8ADC-784B-4C4E-A653-AEFC107E9CBD.png

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.488
Torget vurderinger
2
Det blir bra, kjenner den bare fra omtale og tekniske målinger( topp score i Hifi world) ,og jeg har sans for designfilosofien deres.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.450
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nottingham Analogue Hyperspace belt drive turntable – superb speed stability.

HiFi World fant at hastigheten på Hyperspace var bedre enn på Technics SL-1200 MkII. Det er ikke hverdagskost når det gjelder beltedrevne high-mass platespillere, for å si det forsiktig. Så skal det sies at Hyperspace kommer med en Wave Mechanic PSU som standard, noe Ace Space ikke gjør, så rett ut av esken kommer stabiliteten på hastighet an på stabiliteten på det som kommer ut av stikkontakten.

Imidlertid var innkjøp av en Wave Mechanic på ingen måte noen aha-opplevelse her i stua, men forbedringen var dog merkbar, først og fremst i en litt mer definert bassgjengivelse. Så får en selv vurdere om det er verdt det en Wave Mechanic koster (rundt 5000 for min del, for noen år siden, kjøpt fra Deco Audio i England).

Sist redigert:

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Antall liker
1.186
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Da er det en Ace Spacedeck med Ace Space arm på vei fra Nottingham til min lille hule. Gleder meg! Endpoint leverer den innen neste torsdag er planen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.834
Torget vurderinger
1
Da er det en Ace Spacedeck med Ace Space arm på vei fra Nottingham til min lille hule. Gleder meg! Endpoint leverer den innen neste torsdag er planen.

Tviler på om du får noe bedre, eller engang noe i nærheten, til den prisen......

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.450
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dette blir bra! Men det vet du jo forsåvidt allerede... ;)

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
758
Nei. Ikke så sikker på det. Jeg Har aldri likt Linn , så det kan jo være meg. Før du gjør noe som helst investering sjekk hastigheten og stabilitet med denne Wow Flutter , Philip Broder

Project har vist veldig gode hastighettsdata på flere spillere i uavhengig testing. [ Hifi-News], ikke sikkert en dyrere spiller er bedre..
Obs bruk en Clamp/puck over spindelen så du får mobil i senter.

Vis vedlegget 694890
Hvilke værdier skal man forvente på en god grammofon?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.706
Sted
Hus
DD spiller er en selvfølge her. Mye flott å få kjøpt :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.488
Torget vurderinger
2
Hvilke værdier skal man forvente på en god grammofon?
0.05% er meget bra , 0.2% er dårlig . Under 0.15 er det ikke sikkert du hører på musikk , mens 0.05 er hørbart på test toner , dvs sinus 1000 eller 3150 hz

Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
489
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Kan testes med med en innspilling av klaver/ piano, med ett rolig musikkstykke. Da hører du tvert om wow/ hastighetsavvik er ett problem :)

mrg01

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2012
Antall liker
141
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Det som irriterer meg er at mange produsenter ikke framviser spesifikasjoner på sine spilere, som Wow&Flutter, Rumble m.m.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.414
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Min LP12 er fra 1979, og var helt original med en Infinity Black Widow tonearm.
Veldig spennande arm du har, den med minst effektiv masse som er produsert kommersielt. Eg ville prøvd nokre spennande pickupar som passar i denne, til dømes ein eldegammal Shure V15 (mk II) med ny stift, eller om du har god råd, ein VdH av dei litt dyrare.

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
7
77FEECF3-646F-4839-B187-26A91B8ADE92.jpeg
Veldig spennande arm du har, den med minst effektiv masse som er produsert kommersielt. Eg ville prøvd nokre spennande pickupar som passar i denne, til dømes ein eldegammal Shure V15 (mk II) med ny stift, eller om du har god råd, ein VdH av dei litt dyrare.
Ja, det er en fin, men litt sær arm. Har vært på utkikk etter en V15 en stund. Ligger en del på eBay, men ikke slått til på noe enda.

Har forsøkt med Denon DL-304, men den fikk jeg ikke helt til. Spiller nå på Soundsmith Aida mk2, og det funker veldig bra!

Hvorfor Denon ikke ble bra vet jeg ikke. Kan være at den er såpass myk at dempetrauet tok livet av dynamikken, men den var kun en ventepølse for Aida, så forsket ikke så mye på det.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
758
0.05% er meget bra , 0.2% er dårlig . Under 0.15 er det ikke sikkert du hører på musikk , mens 0.05 er hørbart på test toner , dvs sinus 1000 eller 3150 hz
Hvordan ser dette ud?

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.488
Torget vurderinger
2
Det ser OK ut ,jag har også 0.1% og er helt ok på musikk, men den går litt for raskt . Appene er ikke helt nøyaktige på absolutt hastighet. Hos meg er 0.2% for fort riktig hastighet 33 1/3Sjekk med stroboskop plate . Står strekene stille er det OK.
Det er bedre om spilleren går for fort enn for sent.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
758
Det ser OK ut ,jag har også 0.1% og er helt ok på musikk, men den går litt for raskt . Appene er ikke helt nøyaktige på absolutt hastighet. Hos meg er 0.2% for fort riktig hastighet 33 1/3Sjekk med stroboskop plate . Står strekene stille er det OK.
Det er bedre om spilleren går for fort enn for sent.
Jeg oplever heller ingen problem, når jeg tester med klaver.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.488
Torget vurderinger
2
Så bra. Obo eller fløyte er også noe av det mer krevende å gjengi stabilt.

Topp Bunn