Hei.Litt «misforstått» synsing deler av dette .
Om din Pro-ject (hvilke modell var det?) var håpløst ustabil må det ha vært noe galt med den.
Et riktig justert fjæroppheng er ikke ustabilt - og det må heller ikke justeres i "hytt-og-pine" som enkelte later til å tro, eller skal ha det til. Har- og har hatt flere Thorens med både spiral- og bladfjærer og har en LP12. Om en evt justering må til, så er de fleste i stand til å fikse det. Det finnes gode beskrivelser tilgjengelig. Men - det fordrer at du har/kjøper/lager en jigg slik at du kommer til spilleren fra undersiden.
Det første fjæropphengte drivverket kom allerede på 50-tallet (Orpheus), men for de fleste ble det nok først kjent gjennom AR XA (1961) som både Thorens og Linn etterhvert "kopierte".
Oppgradere eller, eller bytte spiller?
Ikke så dumt, egentlig. Linn, til dels Rega og til dels andre tilbyr jo også dette. Oppgraderinger kan gjøres step-by-step etter ønske og økonomi. Man bytter ikke fordi man nødvendigvis er "misfornøyd", men ønsker ennå bedre/endret ytelse. Mht en LP12 så er egentlig ikke en del av oppgraderingene så dyre, da de utskiftede deler er lett omsettbare til ok priser (det er alltid noen som ligger étt oppgraderingssteg etter).
Å bytte til en helt ny spiller har jo også et økonomisk aspekt - ofte med et betydelig tap. Samtidig - enkelte oppgraderinger til LP12 synes jeg har en alt for høy pris/kostnad, sett i forholdt til økning/endring i lydkvalitet - og jeg kommer nok neppe til å "dra" min så mye lenger enn den er nå.
Jeg husker ikke helt. Det var akryl plinth. Den var ikke av de rimeligste. Ver hadde enkle fjærer. Ikke stabil. Den måtte stadig justeres. Gikk i søpla til slutt. Bra at du ikke har problemer. Det er selvsagt ok å kunne oppgradere. Linn ser jo veldig kule ut. Med retro design.