Oppgradering av Electrocompaniet

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For det andre:
"Skittkasting" hadde vært et dekkende begrep dersom det var EC selv som la ut disse påstandene på forumet. Men det var Pad, i et tilfelle av tvilsom nettikette, som la ut noe som jo er å betrakte som et privat brev."

Tvilsom nettetikette? Som nevnt tidligere,så sendte jeg ett ærlig spørsmål på mail hos EC i Stavanger om hvorfor det var så stor prisdifferanse mellom to aktører som utfører den samme jobben.Det denne tråden startet med var jo om oppgradering av Electrocompaniet sine produkter.Da jeg fikk ett noe uinterressant svar i så måte,så mener jeg at dette er i almenn interresse å legge ut tilsvaret jeg mottok.
Hvorfor? Jo,jeg syns faktisk ikke noenting om at ulike aktører kan svartmale sine konkurrenter.I dette tilfellet så gjelder det EC i Stavanger.Er det ikke oss som kunder de skal leve av da? Man får liten tiltro til slike firma med slike uttalelser.

Mvh
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg har noe erfaring med begge, og har stort sett bare gode
erfaringer med begge.
Jeg har fått ombygd en EC1, ombygd en EC3 og justert min EMC1
hos EC Holding (gml. El.comp.).
Jeg har fått ombygd min EMC1 til "up utg." hos nye El.Comp. -nå
måtte jeg riktignok fram med loddebolten da spilleren endelig kom
tilbake, men til enestående oppfølging fra Volker.
Den eneste litt negative opplevelsen var da jeg sendte en 250DMB til rep. og oppgradering hos EC Holding.
Det viste seg at den til tross for forsikringer om det, ikke lot seg
oppgradere
Den var heller ikke rep. da den kom tilbake 3mnd. senere.
Den hadde spilt uproblematisk hos dem ble det sagt.
Forsterkeren ble senere rep. hos nye El.Comp.
 
R

Roysen

Gjest
Er enig at saken var lite elegant håndtert av EC-fyren, men det betyr ikke at magefølelsen din er å stole på.
Folk må selvfølgelig gjøre seg opp sin egen mening om dette, men det er ikke vanskelig å lukte lunta på lang veg her.

Uttrykket var vel "spesielt egnet" og ikke "spesialbygget".
Poenget mitt er at det de skriver impliserer at de har spesielt testutstyr som konkurrenten ikke har/kan ha. Det får du ikke meg til å tro på.

Det skrev jeg da heller ikke.
Du skrev at det ikke ble drevet skittkasting her siden det som ble sitert ikke ble lagt ut på et offentlig forum, men ble sendt til Pad i en privat e-mail. Jeg forsøker å poengtere at dette likevel er skittkasting selv om de ikke la det ut på et offentlig forum i og med at de sendte dette til Pad.

Tja, det er vel opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om. Det er mitt generelle inntrykk at "nye" EC har en kvalitetskontroll som Abrahamsen knapt kunne drømme om.
Det er mulig du har rett i det, men det er mer enn bare byggkvalitet som skal til for at jeg skal overveie å bli kunde.

Mvh
Roysen
 
B

brand-x

Gjest
coolbiz !

Du har en merkelig måte å forsvare det hele på, men det får være din sak. men en ting kan du jo prøve å forklare troverdig og det var att nevnte "skitt"mail ble sendt av en servicemann i UTLANDET... Det er i og for seg meget merkelig da EC tau angivelig benytter hjemme laben til service og doktorering på gamle og nye Ec produkter noe de bestemt påstår selv og det er jo også mulig att den tydligvis veldig norske mailen blir besvart av en nordmann hvis de da ikke driver oversetting av det utenlandske serviceapparatet... det hadde også vært på sin plass att Pana kunne klargjøre hva som egentlig er korespondanse politikken når det kommer til service og oppgradering forespørsler.. att virkelig mailen havner i utlandet og servicen håndteres i norge.

Begynner nesten å lure på om administrasjonen er blitt større enn hva produktene er og att det er der problemet ligger..

mvh.
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Det var veldig til støy om en bitte liten sak.......

Men på direkte spørsmål skal jeg gi fakta svar:

Ja, service@electrocompaniet.no går til et internasjonalt service senter. Her er det også norske personar ansatt.
EC selger til over 30 aktive land og markede i Norge er et av disse. Dette senteret håndterer informasjon og siler vekk det som ikke behøver å bli sent til vårt verksted. Svært mye av problemene kundene har lar seg løse ved hjelp av telefon support.

Det som ikke kan løses på telefon blir oversent til ett av våre service senter. Vi har et servicesenter på fabrikken på Tau, et i stavanger og et i Oslo. Uavhengig av problem stilling blir kunder overført til Oslo, Tau,Stavanger, til utviklingsavdeling eller andre som måtte passe best til å løse oppgaven.

Beste hilsen Pana
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.430
Antall liker
5.217
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
coolbiz !

Du har en merkelig måte å forsvare det hele på, men det får være din sak.
Brand-X!

Hehe. Ja, djevelens advokat er en merkelig rolle. :)

Mitt utgangspunkt var forsåvidt ikke å forsvare noe som helst, men bare å minne de som var i gang å slipe knivene sine, om at de bygget sine sterke meninger på antakelser og veldig lite fakta. (En vanlig dag på HFS, mao.)

Jeg tror vi alle er skjønt enige om at det er uakseptabel praksis å forsøke å sverte sine konkurrenter, men jeg synes at mange var i overkant kjappe til å stemple emailen fra EC-teknikeren som (a) en blank løgn, og (b) del av en planlagt skittkastingskampanje fra EC mot ECS Holding. Dette er det da fint lite bevis for å hevde med en slik styrke som det har blitt gjort. Tvert imot, jeg finner det plausibelt at en tekniker, uten særlige markedsmessige baktanker, svarte med det han så som den mest sannsynlige årsaken til nevnte prisforskjell.

...men en ting kan du jo prøve å forklare troverdig og det var att nevnte "skitt"mail ble sendt av en servicemann i UTLANDET...
Jeg har da slett ingen anelse om hvordan EC organiserer disse tingene. Ser forsåvidt heller ikke helt relevansen av hvor servicemannen fysisk befinner seg.

For ordens skyld: Jeg er verken ansatt i, eller deleier av, EC. Jeg eier ikke engang et eneste EC produkt.

Folk må selvfølgelig gjøre seg opp sin egen mening om dette, men det er ikke vanskelig å lukte lunta på lang veg her.
Da har du tydeligvis bedre luktesans enn jeg. Kanskje jeg er for naiv og tror for godt om folk inntil det motsatte er bevist. :-/


Poenget mitt er at det de skriver impliserer at de har spesielt testutstyr som konkurrenten ikke har/kan ha. Det får du ikke meg til å tro på.
Tenk deg elektrolytter i en strømforsyning. Disse har typisk oppgitt en kapasitans +/- 10%. Tenk deg videre at du en gang i mellom slumper til å få f.eks 4 på rad som allle er -10% fra oppgitt verdi. Dette vil kunne innvirke på lydkvaliteten, biasstrømmer osv. I tillegg kommer komponenter som rett og slett er feilprodusert eller utenfor spec. Disse feilene kan ofte bare oppdages etter en viss tids innbrenning. Husk at EC's moderfirma, WestControl, har lang erfaring med leveranser av industriell elektronikk til f.eks. oljeindustrien. Kostnadene for et oljeselskap forbundet med å gjøre borehullsoperasjoner om igjen fordi et stykke måleelektronikk nederst i oljebrønnen feilet, er formidable. Det er derfor rimelig å anta at WestControl har solid kompetanse på helautomatisert innbrenning of uttesting av elektronikk, og at denne ekspertisen kommer nye EC til gode. Men det koster nok litt ekstra, på kort sikt.

Jeg vet ikke hvordan ECS Holding gjør disse tingene, men forstod jeg det rett, var nettopp manglende kvalitetskontroll en av grunnene til av distributørenen av gamle EC's produkter fikk mange grå hår pga. stadige reklamasjoner. Man går ikke konk av ingenting.


Tvilsom nettetikette?
Offentlig publisering av privat korrespondanse er dårlig folkeskikk, Pad.

Som nevnt tidligere,så sendte jeg ett ærlig spørsmål på mail hos EC i Stavanger om hvorfor det var så stor prisdifferanse mellom to aktører som utfører den samme jobben.Det denne tråden startet med var jo om oppgradering av Electrocompaniet sine produkter.Da jeg fikk ett noe uinterressant svar i så måte,så mener jeg at dette er i almenn interresse å legge ut tilsvaret jeg mottok.
Ok, du brøt med god nettikette fordi du ønsket at sannheten skulle fram. EC-teknikeren brøt også med god folkeskikk, men har du i det hele tatt vurdert muligheten for at han dermed faktisk får fram sannheten han også? I så fall er det jo en plausibel forklaring på ihvertfall deler av prisforskjellen mellom oppgraderingene. Og det jo interessant og relevant informasjon, ikke sant? Jeg sier slett ikke at dette rettferdiggjør hans negative omtale av en konkurrent. Jeg sier bare at, med mindre man sitter med fasiten, bør man ikke være så rask til å påstå at noen aktører regelrett lyver.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Forøvrig synes jeg det er en smule overraskende at ingen later til å ha motforestillinger mot hele konseptet bak ECS Holding med tanke på "intellectual property" og forretningsmoral forøvrig. Tenk hvis Ford, etter å ha solgt Aston-Martin til Louis-Vuitton, plutselig dukket opp igjen på markedet med bilmodeller til forveksling like Aston-Martin's og bygget på AM-utviklet teknologi, med tilnærmet identiske motorer og tekniske løsninger forøvrig.
Dette er et godt poeng.
Men, man skal være en temmelig firkantet paragrafrytter for å ikke se at det er flere sider av denne saken.
EC produktene er jo tross alt Abrahamsens livsverk. De nye produktene til Abrahamsen er ikke blåkopier selv om de kan minne om de gamle.
Hvem som helst kan selge deler og utføre service på et produkt, det er opp til eieren av produktet.

Nye EC har overtatt et svært godt merkenavn og en solid modellrekke. Synes det virker smålig å skulle snakke dritt, og evnt gå til rettslige skritt, fordi den opprinnelige konstruktøren fortsetter å lage lignende produkter.
 

HS

Medlem
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
14
Antall liker
1
Min EC 4.6 ble oppgradert med Kit 1 hos ECS Holding sommeren 2006. Pga. problemer med "skraping" i volumpot samt for høy gain ble volumpot skiftet fra 10k til 5k, noe som pga. kretsløsningen gjør at gain senkes betydelig.

Etter dette har forsterkeren fungert dårlig - både teknisk og lydmessig. I lydmessig sammenligning greier den seg f.eks ikke engang mot en gammel NAD 116 forforsterker som jeg har. Oppgraderingen med Kit 1 er i og for seg grei, men har medført at sikringene i forsterkeren ryker med jevne mellomrom (hvilket visstnok ikke er et uvanlig problem). Et større problem er at volumpot ble skiftet uten at ECS foretok en rekke andre påkrevde endringer i kretsen som er nødvendige for at forsterkeren skal fungere optimalt når impedansen på pot'et er endret. ECS Holding valgte altså en altfor enkel løsning, som gikk utover lydkvaliteten. Vedkommende som utfører servicen hos ECS Holding hadde dessverre ikke dokumentasjonen eller kunnskapen som skulle til for å gjøre de påkrevde endringer i resten av kretsen. Resultatet er at jeg må levere den inn til EC for å få "omgjort" modifikasjonen, ved at ny original 10k volumpot settes inn igjen og at det istedenfor loddes inn faste motstander på utgangene - som er den løsning EC selv anbefaler.

Dette var en dyr erfaring og jeg kan bare konkludere med at dersom man ønsker foretatt andre modifikasjoner/reparasjoner enn innmontering av Kit 1 (som er en relativt enkel operasjon), ville jeg ikke valgt ECS Holding igjen.
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
Jeg oppgraderte både 250r og 4,7 hos ecsholding. Fiksa pottmeter på 4,7 pluss noe småtteri til jeg har ikke noe og klage på de gjorde en god jobb med mitt utstyr. Det største minuset var Nord Cargo som leverte forsterkerne tilbake til meg, Bare satte utstyret på trappa hjemme hos meg uten at jeg var hjemme hvem som helst kunne ha stjålet det. Det er ikke ecsholding sin skyld da. Angret litt på at jeg ikke meldte utstyret stjålet Da jeg ikke har skrevet under på noe fraktpapir på at jeg har tatt i mot dem heller, Bare og finne på og sette fra seg sånt utstyr utendørs uten at folk er hjemme. det kostet 1450 kr i frakt på toppen av det hele.
 

oysteibe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2004
Innlegg
118
Antall liker
0
Hvor får man tak i nye treminaler til aw-60. Har hørt at det kan lønne seg å bytte ut "plastskruene"?
 

tor-g

Medlem
Ble medlem
18.03.2007
Innlegg
46
Antall liker
1
Hva gjør DC-koblingen ? Burde jeg få "tilført" det når jeg skal oppgradere min AW250R
 
Ble medlem
02.11.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
pks skrev:
Synes det hørtes dyrt ut med tanke på at du kan selge den du har, legga i 3000 og kjøpe AW 100, eller 120...

PK

Hvis du vet om AW-120 til 6-7 frogner tiere send meg en PM
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.746
Antall liker
8.234
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
tgg416 skrev:
Hva gjør DC-koblingen ? Burde jeg få "tilført" det når jeg skal oppgradere min AW250R



Kommer litt an på hvor gammel din 250R er......... hvis du ser rett ned i forsterkerens hjørner bak innenfor kjøleribbene...... hvis du ser en stor kondis på hver side så er den ikke DC koblet, da burde du få den DC koblet da forsterkeren låter vesentlig bedre etter det.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.555
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
tgg416 skrev:
Hva gjør DC-koblingen ? Burde jeg få "tilført" det når jeg skal oppgradere min AW250R
DC-kobling betyr at det ikke er kondensatorer i signalveien som stopper DC (likestrøm), altså at eventuell DC vil slippe tvers gjennom til forsterkerkretsene og høyttaleren. Dette kan skje enten i form av et "klikk" ved påslag, eller når ett eller annet i signalveien overstyres og klipper signalet asymmetrisk. Konsekvensen av DC på utgangen kan være avbrente høyttalerspoler og mye annen moro. "Normalt" har en effektforsterker et høypassfilter i form av en eller flere kondensatorer på inngangen og evt også på utgangen for å sikre at dette ikke skjer. Dette kalles AC-kobling, dvs at bare vekselspenning (f eks fra 2-3 Hz og oppover) kan passere. Imidlertid kan en ekstra elektrolyttkondensator i signalveien gi hørbare konsekvenser i form av "sløring" eller lignende. There Ain't No Such Thing As A Free Lunch.

Hvis man er helt sikker på at forforsterkeren aldri vil slippe gjennom DC, eller bare føler seg modig, så kan man kortslutte disse kondensatorene eller erstatte dem med en ledningsstump. Da vil man ikke lenger ha lavpassfilteret, hverken på godt eller vondt. Mange mener at dette er en av de mest hørbare og kost-effektive tweaks man kan gjøre i en effektforsterker.

Hvis man har et aktivt oppsett, altså at det ikke står noe delefilter mellom effektforsterkere og høyttalerelementene, bør man tenke gjennom dette ekstra grundig, spesielt på diskantene. Jeg har DC-koblet effektforsterkerne for bass og mellomtone, men har fortsatt AC-koblede effektforsterkere for diskant. Og jeg passer på å slå ting av og på i riktig rekkefølge, i tilfelle ett eller annet skulle finne på å slippe gjennom noe ugreier i av/på-transienten.

Lydkvalitet vs risiko, altså.

http://www.tubecad.com/2004/blog0014.htm
http://sound.westhost.com/clipping.htm
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.746
Antall liker
8.234
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Virkelig farlig blir det strengt tatt ikke om man ikke også fjerner kondisene på utgangen på preampen........ da begynner det nok og bli et noe større sjansespill, men på en 250R så sitter det et sikringskretsløp på utgangene, men jeg vet ikke helt hvor godt dette er til og stoppe DC på gjennomreise........ men "knock on wood" har gått bra for meg og mine EC forsterkere i mange år......... selv også med flere Doxa forsterkere.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.555
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det bør vel også sies at mange nyere EC-komponenter er DC-koblet fra fabrikk, f eks EC4.7, ECI 3, ECI 5, Nemo og sikkert mange fler. Den eventuelle risikoen er til å leve med. Men det er lurt å slå ting på og av i riktig rekkefølge.
 
Topp Bunn