Diverse Oppgradering til bedre høyttalere, trenger råd

M

MarkusH

Gjest
Unnskyld, jeg skjønner ikke helt logikken her.
Hvorfor holder du på med sånne billige XTZ suber til så fine høyttalere som Helicon 400?
Jeg har hatt og testet mange suber, og XTZ er blant dem. Jeg er overbevist om at en slik sub vil degradere lyden.
Her må det sterkere og strammere lut til.
Lukkede SVS ser jeg på som minimumskrav til så fine høyttalere. Helst JL Audio eller noe i lignende kvalitet.

Mvh. B
Vel, nå skal det sies at jeg jobber ut i fra et budsjett som er LANGT mindre enn det jeg burde ha for H400 og/eller Krell KAV-300iL. Dobble XTZ 99 W12.16 er vel mitt kompromiss til jeg kan kjøpe de subbene jeg egentlig vil ha. Så klart disse høyttalerne skulle vært paret med subber til minst 10 000,- pr. stk. men pr. i dag er ikke det aktuelt (hverken for livssituasjon eller lommeboken). Har hørt H400 og SVS PB12, nå får jeg ha mine egne meninger om det så får dere ha deres, mulig den er mye mer musikalsk enn XTZ (noe den burde være også, tatt prisen i betraktning). Jeg hører dog ikke de 10 000 kronene mer sub som SVS-subbene i den klassen koster over disse XTZ-subbene. Det jeg har hørt av SVS så er det at de kan dyp bass, de kan trykk (til de grader), men jeg får vente med slike innvesteringer til lommeboken er enig. Jeg er sikker på at SVS SB13 Ultra blir tatt under vurdering ved neste sub-bytte. ;)

Unnskyld, jeg skjønner ikke helt logikken her.
Hvorfor holder du på med sånne billige XTZ suber til så fine høyttalere som Helicon 400?
Jeg har hatt og testet mange suber, og XTZ er blant dem. Jeg er overbevist om at en slik sub vil degradere lyden.
Her må det sterkere og strammere lut til.
Lukkede SVS ser jeg på som minimumskrav til så fine høyttalere. Helst JL Audio eller noe i lignende kvalitet.

Mvh. B

Hehe, jeg tenker litt på det samme Bergfinn; 2 stk. SVS 13,5" lukkede subber. Eller må man ha utgaven bassrefleks for å få det siste "slammet" eller live-følelsen helt i bunnen? Jeg er litt i tvil, faktisk. Lukket, med litt EQ i bunnen, kan være det er den mest fornuftige løsning?

Alternativt bygge selv. Men det koster jaggu litt det også, da, samtidig som jeg har tro på forsterkerne til SVS.

Klart det, at JL Audio Fathom f13 frister, men dobbel pris i forhold til SVS da!

Du nevner også XTZ, hvor jeg tror de store nye subbene deres er av en helt anen kaliber enn de som her omtales.
Mye annet bra på markedet jeg heller skulle hatt, men som beskrevet over så må det bli en annen gang. Jeg hører heller lite på musikk med vannvittig mye detaljer i frekvens-området under der hvor H400 ikke får frem mer med Krellen. Nå kan dere se litt på budsjettet mitt da .... 2x SVS SB13 Ultra er 28 laken, mens jeg har betalt 28 laken for H400, Krell KAV-300iL, Rotel RDD-1580, høyttalerkabler og xlr-kabler til sammen, da ville det være ren galskap å kjøpe subber til 28 laken ... :p

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.089
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vet du, da ville jeg heller ha ventet litt og lagd en liten spareplan for bedre sub'er.
Tør jeg spørre, vet du hva du går glipp av? Har du hørt skikkelig dynamisk og uanstrengt kvalitetsbass?
Det gjør noe med hele lydbildet som er vanskelig og forklare, det må høres.
B

M

MusicBear

Gjest
Driver selv og jakter på riktige sub'er til eget oppsett om dagen.
Har sett meg ut tre kandidater så langt.
Paradigm Seismic 110, SVS PB 13 ultra eller JL Audio E110/E112.

Tro meg MarkusH, jeg har nylig testet en sub som er 3 ganger så kostbar som dine XTZ, likevel matcher den ikke mine stativ høyttalere til 20K (som er halve prisen av dine Dali).

Den Paradigm saken, så lang slaglengde... Tja... Nei, jeg har nå ikke hørt den da.

Tror mye av resepten med god sub er endeløst med kraft. Har to fete Xindak PA-1 monoblokker (2 x 34 kg), som jeg også vurderer brukt på hjemmelagde subber.

M

MarkusH

Gjest
Vet du, da ville jeg heller ha ventet litt og lagd en liten spareplan for bedre sub'er.
Tør jeg spørre, vet du hva du går glipp av? Har du hørt skikkelig dynamisk og uanstrengt kvalitetsbass?
Det gjør noe med hele lydbildet som er vanskelig og forklare, det må høres.
B
Skjønner for all del hva du snakker om med å spare, men har planer om å kjøpe leilighet om ikke alt for lenge, regner med at det meste som kommer inn går rett inn til banken igjen da. Dette anlegget vil være nogenlunde i denne 'tilstanden' til jeg er ferdigutdannet. Om det er 3 år eller 5 år vet jeg ikke enda, jeg kjøpte H400 og Krell KAV-300iL for livet etter studietiden. Pr. i dag gjør jeg det beste ut av ting.
Vet jeg hva jeg går glipp av? Nei, det gjør jeg ikke. Har jeg hørt skikkelig dynamisk og uanstrengt kvalitetsbass? Mest antakelig så har jeg ikke det. Da vil jeg gjerne høre hva denne kvalitetsbassen er før jeg bruker mye penger på det.
Det beste jeg har hørt er SVS-PB12 med Helicon 400, Helicon 300 og Helicon C200 i et dedikert lytterom/filmrom. SVS-PB12 er morsom i den forstand at den klarer å få hele huset til å vibrere, dunke og slamre som bare det, men synes ikke jeg legger merke til at den er noe mer punchy eller dynamisk (hører ikke mer detaljer heller) enn hos XTZ 99 W12.16, selv om den koster 3 ganger så mye som XTZ'en ny.

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Hei, har skummet igjennom tråden din, og ser du har fått fatt i en Abrahamsen effekt. Har du vurdert å bi ampe? Kjøre krellen i topp og Abrahamsen i bunn? Evt motsatt? Tror du har litt å hente på det... Synd å bare bruke pre delen av krellen.. Min erfaring med den, er positiv. BI-amp for å teste. en mulig positiv overraskelse, tror jeg... ????????????

i beste mening
Y

M

MarkusH

Gjest
Hei, har skummet igjennom tråden din, og ser du har fått fatt i en Abrahamsen effekt. Har du vurdert å bi ampe? Kjøre krellen i topp og Abrahamsen i bunn? Evt motsatt? Tror du har litt å hente på det... Synd å bare bruke pre delen av krellen.. Min erfaring med den, er positiv. BI-amp for å teste. en mulig positiv overraskelse, tror jeg... ������������

i beste mening
Y
Hei, har egentlig ikke tenkt på noe annet enn å kjøre de som effekt, nei. Hvordan bi-amper jeg da? Har nå bare én Abrahamsen v4.0 nå uansett ... dobbelt opp med høyttalerkabler? Et sett fra effekt og ett sett fra Krell? Og RCA mellom Krell og Abrahamsen da eller?

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Yes, som nå, bare med et sett ht kabler fra krøll, og et sett fra Abrahamsen. Husk!!! FJERNE BØYLENE på terminalene bak på høytalerene!! Hvem du velger å bruke til bass, og topp, ja, det vil tiden vise.. Koble og, teste... Jeg er spent. Og, håper på en positiv overaskels for deg. Lykke til! :)

Y

Edit: rca mellom Krell--> Abrahamsen. Hvis det ikke er en option med xlr da.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Jeg vet ikke om det er en dedikert subwoofer-tråd her inne, så jeg legger frem mitt spørsmål her like godt.

Har nå en XTZ 99 W12.16 sub (kjøpte denne ny for 4 og 1/2 år siden), denne får ikke den ønskede effekten og virker litt "mager" i forhold til slik jeg vil ha lydbilde, må sette på både eq1, eq2 og slå av high pass filter for å få både trykk, dybde og nok bass. Justerer frekvensen til ca. der H400 ikke legger like stort press på bassen og har volumet på 3/4 maks. Dette låter rimelig greit på rock/blues, på alt annet blir trykket feil. Den rumler generelt litt for mye på disse innstillingene, men det er det beste jeg har jobbet meg frem til så langt. Tenker derfor to subber med mindre trykk fra hver sub, vil gjerne ha trykket, dybden og "riktig" mengde med bass. Dvs. at eq1 eller eq2 må være skrudd av for å få ønsket lyd.

Vil det være mest lønnsomt for meg å beholde XTZ 99 W12.16 og lete etter en brukt en på bruktmarkedet? Eller bare bytte ut den jeg har med to stykk SVS SB-2000? Trodde lenge at SB-2000 ville slått XTZ'en ut av banen, men etter litt lesing på diverse forum ser det ut til at XTZ'en er noen hakk bedre enn først ventet.
Så hvilke løsning er best? To stk. XTZ 99 W12.16 eller to stk. SVS SB-2000?
Har du testet med å plugge portene? Hjalp mye her på rumlete bass.

M

MarkusH

Gjest
Yes, som nå, bare med et sett ht kabler fra krøll, og et sett fra Abrahamsen. Husk!!! FJERNE BØYLENE på terminalene bak på høytalerene!! Hvem du velger å bruke til bass, og topp, ja, det vil tiden vise.. Koble og, teste... Jeg er spent. Og, håper på en positiv overaskels for deg. Lykke til! :)

Y

Edit: rca mellom Krell--> Abrahamsen. Hvis det ikke er en option med xlr da.
Skjønner, god idé. Bruker XLR-kabler fra Krell til Rotel RDD-1580, har bare igjen ubalanserte utganger da. Blir å prøve Krell i topp, mellomtone og Abrahamsen i bunn. :) Takk for tips!

Jeg vet ikke om det er en dedikert subwoofer-tråd her inne, så jeg legger frem mitt spørsmål her like godt.

Har nå en XTZ 99 W12.16 sub (kjøpte denne ny for 4 og 1/2 år siden), denne får ikke den ønskede effekten og virker litt "mager" i forhold til slik jeg vil ha lydbilde, må sette på både eq1, eq2 og slå av high pass filter for å få både trykk, dybde og nok bass. Justerer frekvensen til ca. der H400 ikke legger like stort press på bassen og har volumet på 3/4 maks. Dette låter rimelig greit på rock/blues, på alt annet blir trykket feil. Den rumler generelt litt for mye på disse innstillingene, men det er det beste jeg har jobbet meg frem til så langt. Tenker derfor to subber med mindre trykk fra hver sub, vil gjerne ha trykket, dybden og "riktig" mengde med bass. Dvs. at eq1 eller eq2 må være skrudd av for å få ønsket lyd.

Vil det være mest lønnsomt for meg å beholde XTZ 99 W12.16 og lete etter en brukt en på bruktmarkedet? Eller bare bytte ut den jeg har med to stykk SVS SB-2000? Trodde lenge at SB-2000 ville slått XTZ'en ut av banen, men etter litt lesing på diverse forum ser det ut til at XTZ'en er noen hakk bedre enn først ventet.
Så hvilke løsning er best? To stk. XTZ 99 W12.16 eller to stk. SVS SB-2000?
Har du testet med å plugge portene? Hjalp mye her på rumlete bass.
Du mener å putte i de 'dottene' i bassportene? Nei, det har jeg ikke prøvd. Blir bare rumlete om jeg skrur på både eq1 og eq2 samt mye volum, ellers er det ikke noe problem. Dette vil ikke bli samme problem med to subber da jeg ikke trenger å bruke så høyt volum på hver sub. Men jeg kan da prøve for å se om det hjelper. :)

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Og, når du først har koblet opp, så er det særdeles enkelt å bytte plass, for å prøve omvendt Bare å flytte om på ht kablene bak på ht... Jeg lurer litt på om kanskje Abrahamsen har en litt lunere klang, en Krellen.. Krellen bør ha kraft nok i bassen, spesielt når den slipper unna å drive mellomtone og diskant... Prøv, jeg er spent! :)

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Så du hadde vært innom tanken på Usher pre... Den kjenner jeg ikke, men, har hatt Usher effekt. Usher 3.0 to stk, som monoblokker! På Usher be20.. Jeg kan trykt anbefale Usher effekt. Også den modellen som er vanligst, 1,5.

Evt, så står det et par luringer av noen monoblokker på torget, fra vincent... Ikke lov å linke. Men duhar jeg også hatt selv, og der er det kraft nok..

I beste mening.
Y

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Ja, skumgummipluggene. Selv endte jeg opp med bare i den ene porten når jeg brukte denne subben, portene er av forskjellig dybde om jeg ikke husker helt feil. Er i allefall veldig lett å teste ut.:cool:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Endel bastante påstander her som minner litt for mye om "er du dum eller?" for min smak. Skulle kanskje kastet mine subber på bålet i noens øyne selv om ikke resten i stua her er det dyreste som finnes det heller, men jeg har de subbene og det spiller bra i mine ører.
Er det det som har noe å si? Jepp..

Edit:
Har eksprimentert lite med plugger i subbene, har god respons fra frontene mine i det rommet her ned til ca 30hz, så foreløpig syns jeg at jeg får mest fra subbene med begge portene åpne.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Skummet gjennom tråden her og først av alt gratulerer med fint anlegg. Jeg ser det kommer mye forslag til bytte av forsterkere og sub osv her. Var jeg deg hadde jeg ikke brukt ei krone til på hifi før jeg hadde fått målt anlegget/rommet. Du kan selv kjøpe en enkel målemic til under tusenlappen og tar du et par kvelder med REW så er du godt på vei, enda bedre er å benytte deg av tilbudet om måling fra andre forumedlemmer som er mer bevandret med denslags.

Bytte av effektrinn gir svært lite lydmessig på normale volum pluss at det er kostbart. Bytte av sub trenger nødvendigvis ikke gjøre lyden bedre uten at du vet hva som foregår i rommet ditt.

Mitt råd er:
1. Mål rommet ditt
2. Få plassert HT optimalt i forhold til rom og lytteposisjon
3. Gjør basic akustikktiltak i rommet basert på måling og plassering av utstyr

M

MarkusH

Gjest
Og, når du først har koblet opp, så er det særdeles enkelt å bytte plass, for å prøve omvendt Bare å flytte om på ht kablene bak på ht... Jeg lurer litt på om kanskje Abrahamsen har en litt lunere klang, en Krellen.. Krellen bør ha kraft nok i bassen, spesielt når den slipper unna å drive mellomtone og diskant... Prøv, jeg er spent! :)
Prøver selvsagt begge deler slik at jeg har en formening om hva som foregår, vil gjerne høre forskjellen også.

Ja, skumgummipluggene. Selv endte jeg opp med bare i den ene porten når jeg brukte denne subben, portene er av forskjellig dybde om jeg ikke husker helt feil. Er i allefall veldig lett å teste ut.:cool:
Skal kikke litt på det, hadde de i en stund, men endte opp med at jeg tok de ut. Mulig det blir eq1 og eq2, samt volum omtrent på 0. Da har man både trykk og dybde, men skal finne ut av dette.

Endel bastante påstander her som minner litt for mye om "er du dum eller?" for min smak. Skulle kanskje kastet mine subber på bålet i noens øyne selv om ikke resten i stua her er det dyreste som finnes det heller, men jeg har de subbene og det spiller bra i mine ører.
Er det det som har noe å si? Jepp..

Edit:
Har eksprimentert lite med plugger i subbene, har god respons fra frontene mine i det rommet her ned til ca 30hz, så foreløpig syns jeg at jeg får mest fra subbene med begge portene åpne.
Jeg har aldri målt noe mengde lyd i noen av de rommene der hvor høyttalerne har stått, har også litt forskjellige lytteposisjoner som ville gjøre det vanskelig å få 'den perfekte lyden' mtp. mengde diskant, mellomtone og bass. Har drevet alt for lite med målinger, burde vel sikkert ha gjort litt mer av det før også, men det er en tid for alt tenker jeg. :)

Skummet gjennom tråden her og først av alt gratulerer med fint anlegg. Jeg ser det kommer mye forslag til bytte av forsterkere og sub osv her. Var jeg deg hadde jeg ikke brukt ei krone til på hifi før jeg hadde fått målt anlegget/rommet. Du kan selv kjøpe en enkel målemic til under tusenlappen og tar du et par kvelder med REW så er du godt på vei, enda bedre er å benytte deg av tilbudet om måling fra andre forumedlemmer som er mer bevandret med denslags.

Bytte av effektrinn gir svært lite lydmessig på normale volum pluss at det er kostbart. Bytte av sub trenger nødvendigvis ikke gjøre lyden bedre uten at du vet hva som foregår i rommet ditt.

Mitt råd er:
1. Mål rommet ditt
2. Få plassert HT optimalt i forhold til rom og lytteposisjon
3. Gjør basic akustikktiltak i rommet basert på måling og plassering av utstyr
Først av alt, takk for det.
Det blir nok måling av rom og akustikk når disse ender opp et sted de vil bli værende i mer enn 1-2 måneder, da anlegget ikke akkurat har vært veldig 'stasjonært' siden jeg kjøpte det. Å måle i det rommet de står nå er bortkastet da de ikke kommer til å bli brukt der, kunne målt i kjelleren, men der er akustikken rimelig dårlig. Får se hva som skjer nærmere jul, da jeg får litt tid til å høre på det igjen. :)

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Ser det er en som nevner at et bytte av effekt amp, tildels har lite å si, spesielt på lavere volum.. Jeg er overhodet ikke enig, spesielt, om ht er litt hungrige på strøm. Jeg har selv hatt mye rart, deriblant emotiva på Usher 8871. Spiller forsåvidt fint, men... Basselementer fullstendig ute på vift... Veldig vandring. Aner ikke om dette har med dempefaktor å gjøre. Spiller nå på disse med en spectron sak..MYE mer av alt, spesielt dynamikk, og det uten å kaste elementene ut av kassa.. Så der var begrunnelsen for at jeg er uenig. Må legge til, at jeg fortsatt har en emotiva 5 kanaler, til noen bak høytalere, og senter. Ikke noe galt med emotiva. Ville bare illustrere at det KAN være tildels store forskjeller på effektrtrinn.. Ellers bifaller jeg stort sett resten av innlegget i post 174. Plassering ER viktig. Akustikk tiltak også, om mulig... Her har regjeringa satt foten ned... Måling, jo fint det og, så kan man kanskje gjøre noen grep, uten å bygge et studio.. ????????????

utover det, er jeg spent på resultat av bi-amp testen.. Lykke til,!

I beste menig
Y

M

MarkusH

Gjest
Ser det er en som nevner at et bytte av effekt amp, tildels har lite å si, spesielt på lavere volum.. Jeg er overhodet ikke enig, spesielt, om ht er litt hungrige på strøm. Jeg har selv hatt mye rart, deriblant emotiva på Usher 8871. Spiller forsåvidt fint, men... Basselementer fullstendig ute på vift... Veldig vandring. Aner ikke om dette har med dempefaktor å gjøre. Spiller nå på disse med en spectron sak..MYE mer av alt, spesielt dynamikk, og det uten å kaste elementene ut av kassa.. Så der var begrunnelsen for at jeg er uenig. Må legge til, at jeg fortsatt har en emotiva 5 kanaler, til noen bak høytalere, og senter. Ikke noe galt med emotiva. Ville bare illustrere at det KAN være tildels store forskjeller på effektrtrinn.. Ellers bifaller jeg stort sett resten av innlegget i post 174. Plassering ER viktig. Akustikk tiltak også, om mulig... Her har regjeringa satt foten ned... Måling, jo fint det og, så kan man kanskje gjøre noen grep, uten å bygge et studio.. ������������

utover det, er jeg spent på resultat av bi-amp testen.. Lykke til,!

I beste menig
Y
Vel, da er bi-amping testet ... vet ikke helt hva konklusjonen blir da jeg ikke får prøvd det alt for mye nå i helga.

Alt nr.1) Abrahamsen v4.0 i topp og Krell KAV-300iL i bunn låter bedre enn alt nr.2) Krell KAV-300iL i topp og Abrahamsen i bunn.
Alt nr.1) Tilbaketrukket diskant og mellomtone, bedre bass, men etter mine ører døver det ned diskant og mellomtone for mye (hører ikke gitar, vokal osv. like godt). Tror dette vil fungere best i kjellerstue, da Krell blir skarp i diskant/mellomtone.
Alt nr.2) Spiller omtrent som Krellen gjør alene. Abrahamsen blir slank i bunn.
Synes lydbilde av Abrahamsen "virker billig", helt klart mindre detaljer i diskant og mellomtone, rundere og mer tilbaketrukket, men ikke slik jeg liker å høre musikk. Blir nok Krell, H400 og 2x XTZ 99 W12.16 som blir det beste alternativet for hva jeg ønsker å oppnå. Håper å få prøvd Krell, H400 og 2x XTZ i løpet av kvelden/morgendagen.
Hører med en gang at bare Krell fungerer MYE bedre på rock, mye mer direkte i lyden, markant bedre diskant/mellomtone og mer tilbaketrukket bass (men veldig direkte), David Gilmour, Dire Straits, Eric Clapton, J.J. Cale osv. er perfekt for Krell + H400, Abrahamsen+Krell+ H400 ikke like bra til det jeg hører på, kan bli spennende med to subber til Krell og H400 dog. ;)
Hvis man skal sette det litt på spissen så blir all 'kosen' i klangen borte med Abrahamsen slik jeg ser det, 10-15% mer bass med Abrahamsen er ikke verdt 25-30% mindre markant diskant/mellomtone. I kjellerstua er dog lyden mye dårligere, så det er mulig mer tilbaketrukket lyd er bedre der. Skal prøve ut annen type bro mellom diskant,mellomtone/bass enn de originale også for å se om jeg oppnår annen lyd. :)

Krell, H400, 2x XTZ 99 W12.16 testet i kjellerstue, hver H400 230 cm fra øret, hver sub plassert 30 cm unna hver H400 (inn mot tv-benk). Lengde fra element i H400 til bakvegg 88,5 cm. Mener det er 260 cm mellom hver H400.
XTZ 99 W12.16 oppsett: EQ1, EQ2: ON, High Pass: OFF, Phase: 180 grader, Frekvens: Low, Volum: 1/4 av maks.
Dette fungerer best for mine behov, antakeligvis litt mye bass i forhold til det som er sett på som 'normalt'.

Sist redigert av en moderator:
M

MarkusH

Gjest
Hvordan fungerer denne Antimode 8033 på subbene egentlig? Fikser den bare på resonans or romkorreksjon, eller 'gjør den' noe annet? Til akkurat den type musikk jeg nyter på dette anlegget ser jeg meg ikke absolutt nødt til å ha det, mulig det er fint å ha til film og popmusikk. Nå finner jeg stort sett bare glede i rock/blues, så at subbene ikke fungerer like godt til popmusikk osv. bryr meg tålig lite, men hadde jo vært morsomt og prøvd en Antimode da, for å se om det virkelig er så stor forskjell som det blir hintet om i denne tråden.
Noen som kan si noe om hvordan Antimode fungerer generelt?

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke noe om AM 8033, men har selv en AM Dualcore 2.0 som er en litt bedre og dyrere variant.

Hovedpoenget med en slik boks er å rette ut dipper og peaker i frekvensområdet som forårsakes hovedsaklig av rommet. Dette kan enten gjøres manuelt(kun DC 2.0) eller automatisk(med medfølgende mikrofon).

Mathias

M

MarkusH

Gjest
20150920_142742.jpg

Et bilde av hvordan anlegget står pr. dags dato. Det spiller uten tvil best med denne plasseringen i dette rommet, antimode kommer antakeligvis når Abrahamsen V4.0 blir solgt.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Dualcore angriper kun toppene i frekvensgangen din. Den boksen et jo et kunderegister da den kan lagre 4 preset. En til film, rock, pop og visesang feks. Man kan gå inn å justere EQ selv. Hishelf og lowshelf. Housekurve. Og den dac delen er faktisk bra.

M

MarkusH

Gjest
Dualcore angriper kun toppene i frekvensgangen din. Den boksen et jo et kunderegister da den kan lagre 4 preset. En til film, rock, pop og visesang feks. Man kan gå inn å justere EQ selv. Hishelf og lowshelf. Housekurve. Og den dac delen er faktisk bra.
Jeg tenkte først og fremst på 8033, muligens spare penger til Dual Core, da det ikke er aktuelt for øyeblikket. Sitter også og lengter etter å høre Classé CA-2300/M300 på Helicon 400 sammen med en dugenes Classé forforsterker (SSP eller CP-800). Har veldig lyst til å høre et slikt oppsett. :) Eventuelt om jeg kunne fått lånt med meg en Classé CA-2300 på hjemlån for å se hvordan Krell og Classé går sammen, ser muligheten for oppgradering til Classé i fremtiden. Uansett alltid morsomt å høre litt forskjellige oppsett på samme type høyttalere, andre høyttalere også for så vidt. :)

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Vis vedlegget 340467
Et bilde av hvordan anlegget står pr. dags dato. Det spiller uten tvil best med denne plasseringen i dette rommet, antimode kommer antakeligvis når Abrahamsen V4.0 blir solgt.
Flott oppsett.
Har egentlig lyst til å la være å si noe siden det kan tolkes som kritikk. Men det er ikke formålet.
Hvis man kan kan anta at det er en fotskammel til lyttestolen din i sweetspot så kan det se ut som at du sitter litt for nærme, eller?
Sitter du f.eks 3.5 meter i fra bør det også være 3.5 meter mellom høyttalerene dine. Dette kan gi en stor forbedring på lydbildet. Hvis du ikke har prøvd det, så anbefales det å prøve dette.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg tenkte først og fremst på 8033, muligens spare penger til Dual Core, da det ikke er aktuelt for øyeblikket. Sitter også og lengter etter å høre Classé CA-2300/M300 på Helicon 400 sammen med en dugenes Classé forforsterker (SSP eller CP-800). Har veldig lyst til å høre et slikt oppsett. :) Eventuelt om jeg kunne fått lånt med meg en Classé CA-2300 på hjemlån for å se hvordan Krell og Classé går sammen, ser muligheten for oppgradering til Classé i fremtiden. Uansett alltid morsomt å høre litt forskjellige oppsett på samme type høyttalere, andre høyttalere også for så vidt. :)
Mange autokorrektur feil i innlegget mitt. :))

Om du er på mine trakter så må du bare si ifra, så kan du få høre hva noen apekister og endel bass/subwoofere kan stelle istand. Er nok ikke lyd som alle liker, men passer meg og min musikk i vertfall. Er vel også det som er viktig.

M

MarkusH

Gjest
Vis vedlegget 340467
Flott oppsett.
Har egentlig lyst til å la være å si noe siden det kan tolkes som kritikk. Men det er ikke formålet.
Hvis man kan kan anta at det er en fotskammel til lyttestolen din i sweetspot så kan det se ut som at du sitter litt for nærme, eller?
Sitter du f.eks 3.5 meter i fra bør det også være 3.5 meter mellom høyttalerene dine. Dette kan gi en stor forbedring på lydbildet. Hvis du ikke har prøvd det, så anbefales det å prøve dette.
Takk for det! :) Lytteposisjon og høyttalere er ikke helt riktig, da jeg har erfart at H400 spiller bra i mye større rom enn i det rommet de står i nå. Litt informasjon fra tidligere i tråden hva angår avstander.

"Krell, H400, 2x XTZ 99 W12.16 testet i kjellerstue, hver H400 230 cm fra øret, hver sub plassert 30 cm unna hver H400 (inn mot tv-benk). Lengde fra element i H400 til bakvegg 88,5 cm. Mener det er 260 cm mellom hver H400.
XTZ 99 W12.16 oppsett: EQ1, EQ2: ON, High Pass: OFF, Phase: 180 grader, Frekvens: Low, Volum: 1/4 av maks."

Så 260 cm mellom hver høyttaler, kan nok godt få til nærmere 350 cm mellom hver høyttaler, men har noen andre gjenstander stående langs den veggen der hvor lenestolene står (som gjør at jeg ikke får sittet i sweetspot med høyttalerne 350 cm fra hverandre). Endte derfor opp med 260 cm, med subber hører jeg ikke stort av bassen i H400 uansett (som forventet), men lytteposisjon og plassering er neppe 'riktig', men i min situasjon kurrant nok. Anlegg blir mest antakelig flyttet om 3-4 måneders tid. :)

Mange autokorrektur feil i innlegget mitt. :))

Om du er på mine trakter så må du bare si ifra, så kan du få høre hva noen apekister og endel bass/subwoofere kan stelle istand. Er nok ikke lyd som alle liker, men passer meg og min musikk i vertfall. Er vel også det som er viktig.
Er mye i Ålesund-område frem til Desember grunnet studier, men har lang juleferie (fra tidlig Desember) så en liten tur til deg hadde vært mulig, liker å høre så mye som mulig så jeg får en ledetråd på hvordan mitt oppsett egentlig låter også. :)

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Kult opplegg :)
Men: rommet en stor lydformer.

Hva med å ta med anlegget ditt til et rom som er omtrentlig så stort som du tror det en gang vil havne i, koble det opp og gjøre evalueringen der? Ellers kan du måtte gjøre jobben om igjen seinere...
Anlegget bør for øvrig spille i rommets lengderetning.
Lykke til!

M

MarkusH

Gjest
Kult opplegg :)
Men: rommet en stor lydformer.

Hva med å ta med anlegget ditt til et rom som er omtrentlig så stort som du tror det en gang vil havne i, koble det opp og gjøre evalueringen der? Ellers kan du måtte gjøre jobben om igjen seinere...
Anlegget bør for øvrig spille i rommets lengderetning.
Lykke til!
Takk, takk. Det rommet her er absolutt ikke beregnet for lyd, anlegget står også langs den ene langveggen og har ikke mulighet for å stå langs en kortvegg (er to forholdsvis store klesskap på dette rommet), en peis og annet som gjør plassering i lengderetning omtrent umulig. Tipper disse høyttalerne vil havne i stuen/et lite soverom/kontor alt etter hva jeg flytter inn i (leilighet/rekkehus).

Skal hjem nå på torsdag, skal få brukt van den hul Clear som bro i stedet for originalen da jeg synes det er noe "rart" med lyden. Skulle tro at Krellen ville tråkket like mye til i bassen selv om den må dra diskant/mellomtone også som når den bare var koblet på bass-elementet, så kabling er kanskje en faktor her (rakk ikke å få testet dette forrige gang jeg var hjemme). Nå har jeg ikke prøvd bedre kabler på mine H400 og Krell, men hvordan vil Nordost Blue Heaven oppføre seg i forhold til Viablue SC-2 kablene? Tenker også bi-wire med en gang slik at jeg slipper broer, kommer vel Nordost XLR-kabler etter hvert også. Finnes jo faktisk en del kabler på brukten også, til langt under nypris. :) Fikk høre Krell + Sonos Faber og Nordost Heimdal her på Soundgarden og synes at de låt en anelse lysere/skarpere i diskant/mellomtone og bass enn det mine gjør, der ble det også brukt Nordost XLR-kabler, samt strømkabel.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Nordost Blue Heaven var blant de jeg testet på Helicon som fungerte dårligst.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Syntes Van Den Hul magnum var ok, Kimber monocle xl var bra, men litt dyr. Mulig 8tc kan gjøre jobben godt også, Hadde flere eldre Audio Quest kabler Indigo, Midnight og type 6 som fungerte bra, samt Transparent Audio musicwave, super, pluss, ultra som jeg synes var meget bra.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.885
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Syntes Van Den Hul magnum var ok, Kimber monocle xl var bra, men litt dyr. Mulig 8tc kan gjøre jobben godt også, Hadde flere eldre Audio Quest kabler Indigo, Midnight og type 6 som fungerte bra, samt Transparent Audio musicwave, super, pluss, ultra som jeg synes var meget bra.
Blir aldri feil med 8-12-16 tc fra Kimber :cool:

mvh

M

MarkusH

Gjest
Skjønner, skal se hva jeg finner. :)

Hva tror folket her inne er beste match med Krell når Abrahamsen blir solgt? Tenker i baner av 5-kanals 200 watt++ effektforsterker, sikler på Classé CA-5300, men for dyr for dagens økonomi. Kom dog over en Emotiva XPA-5 som visstnok skulle være 5x 200 watt i 8 ohm (om jeg ikke tar helt feil?), med tanke på krefter burde det holde for Helicon 400, vil gjerne eksperimentere med senter (mulig jeg får låne C200 av svigers hvis jeg spør pent), ellers hadde han nok ikke hatt noe i mot å få inn Krell + effektforsterker i hus. Kan jeg bruke to subber på (f.eks Emotiva XPA-5) også?
Hvis alt går etter planen blir Abrahamsen lagt for salg etter helga, så da vil jeg gjerne ha forslag til andre effektforsterkere av den rimeligere typen som kan fungere bra med mitt oppsett, har lest litt om Emotiva og det virker som et ganske trygt kjøp uansett om jeg ender opp med å selge den igjen. Hva tror folket?

M

MarkusH

Gjest
Jeg vet ikke helt hvordan reglene er for video-opplasting eller linking til andre sider, men har i alle fall fått gjort et lite opptak av oppsettet slik det er pr. dags dato. Mulig jeg gjør noen forsøk til, men det får frem lyden ganske godt av hvordan dette faktisk spiller (H400, Krell KAV-300iL, Rotel RDD-1580, 2x XTZ W12.16).

M

MarkusH

Gjest
Har kikket litt mer etter effektforsterker til dette oppsettet, har lyst på 5-kanals effektforsterker med mer enn 200 watt (mellom 250 og 300 watt per kanal i 8 ohm). Har nå i utgangspunktet sett på litt forskjellig, i det billigste hjørnet ligger Emotiva XPA-5 (5x200W@8ohm), deretter Rotel RB-1572 (2x250W@8ohm) og 'til slutt' Rotel RMB-1575 (5x250W@8ohm), de to sistenevnte kan bli vanskelig å oppdrive nytt (forhørte meg på Soundgarden Ålesund i dag angående RB-1572), hadde dog hatt mer lyst til å prøve RMB-1575 i sølv utførelse sammen med Krell og H400.

Noen som har erfaring med Rotel RB-1572/RMB-1575? Blir RCA mellom Krell og effektforsterker grunnet at Krell til DAC er XLR, ville da brukt van den hul The Thames Hybrid RCA-kabler.

Sist redigert av en moderator:
M

MarkusH

Gjest
Var innom Soundgarden en tur i dag og lånte med et sett med Nordost Purple XLR for å se om jeg kan høre en forskjell på Klotz-kablene og Nordost (500kr vs 2500kr), så blir det enten bytte til bi-wire eller andre/bedre jumpere.

M

MarkusH

Gjest
Da var andre jumpere inne i hus, andre XLR-kabler og andre strømledninger.

Først og fremst, Klotz XLR vs. Nordost Purple Flare, kort fortalt så hørte jeg ingen forskjell. Van Demme XLR-kabler høres omtrent likt ut med de to andre uten at det er noen konklusjon på noe som helst. Fikk i tillegg to strømkabler, så DAC og forsterker fikk litt bedre strømkabler, skal prøve å få tak i samme type til hver sub også.

M

MarkusH

Gjest
For et par uker siden ble NAD S200 anskaffet, mulig jeg prøver å få tak i en til slik at to kan brukes i mono.
Nå i kveld fikk jeg til en avtale om en Classé Audio 4 forforsterker med RIAA-trinn innebygget. NAD S200 og Classé Audio 4 forforsterker vil bli prøvd ut hvis jeg får forforsterkeren til helga. :)

M

MarkusH

Gjest
Da kan jeg vel si at denne tråden er sluttført, fått inn Classé Audio 4 preamp i hus, kjøres sammen med NAD S200 og DAC fullbalansert. ;) Beste matchen jeg har hørt så langt, lydmessig ligger den mellom Krell og Abrahamsen (der Krell er en smule for kald og Abrahamsen for varm). Yamaha AS-2100 hørtes veldig likt ut som denne komboen her, bortsett fra at jeg mistenker at denne har bedre diskant. Får vel takke gutta på Hifiklubben i Ålesund for anbefalingen om Classé forsterkeri og helgod selger av Classé forforsterkeren. ;) Nå skal musikken nytes!

M

MarkusH

Gjest
Hvilke effektforsterker burde jeg være på jakt etter til dette oppsettet? NAD S200 fungerer for så vidt fint den, men ser for meg at jeg kommer over en bedre effektforsterker etter hvert, tenker i baner av Classe CT2300, CA2300, Parasound Halo A21, Primare A32, 2x Parasound Halo A23 osv.
Regner med at hovedpopulasjonen her inne fraråder Rotel RB-1090 og andre NAD-effektblokker enn den jeg har. Rotel RB-1090 er vel noe av det bedre mtp. effekt og pris, men vet ikke om dette er noen kvalitetsforsterker eller ikke.

Topp Bunn