Forsterkere Opplest og vedtatt at forforsterker er viktigst?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dette blir mer og mer en tråd for eller mot forforsterker. Den har vi hatt mange ganger før. Enhver får lytte og prøve seg frem.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.148
Antall liker
3.910
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg tror alt ligger i forventingene.
Man forventer normalt sett ikke at en volumkontroll skal ha spesielt mye å si for lyden. Når man oppdager at den har det, så er overraskelsen så stor at man tillegger endringen mye mer vekt enn andre, mer forutsigbare påvirkninger.

For eksempel: Ingen blir overrasket over at to typer høyttalere spiller helt forskjellig, men om man bytter USB-kabel og merker en tidel så stor forskjell får det jo hundre ganger så mye oppmerksomhet.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Er det opplest og vedtatt at forforsterkeren utgjør større forskjell i lydkvalitet kontra effektforsterker, eller er det uenigheter på det området også?
Lest flere steder hvor folk hekter på solide effekttrinn men den opplevde forskjellen er minimal dersom effektforsterkeren man hadde i utgangspunktet ikke er altfor underdimensjonert. Man forklarer det da ofte med at man har fått mer kontroll på høyttalerne selv om den opplevde forskjellen ikke er lett å spore.

Ofte sies det at forforsterkeren utgjør en mye større forskjell lydmessig, og at det da ikke gir vesentlig forbedring av lyden før man tester med en bedre forforsterker. Dette gir mening i mine ører da jeg selv tenker slik at den lydkvaliteten som ikke forforsterkeren får sendt videre til effektforsterkeren, den er da tapt og kan ikke rettes opp av en komponent lenger ned i kjeden..

Er dette en sannhet eller er det her også store stridigheter som med mye annet innen HIFI?

Jeg tenker da at hvis man må prioritere i et oppsett, så burde man kanskje legge mest penger i forforsterkeren kontra effektforsterker for å maksimere lydkvaliteten kontra pris?
Nå i helgen kjørte jeg en liten spørreundersøkelse på hvilke elementer som var viktigst i en anlegg, og forforsterkeren kom ikke godt ut der. Det var omtrent 12 til 13 personer som svarte. Lydkilde som DAC og CD-spiller kom langt bedre ut som et ledd som man ønsker å prioritere, med høyttalere på en god førsteplass. Dette gir logisk sett mye mening. Forforsterker er nok aller mest viktig for de som ennå bruker analoge lydkilder. Man ser en økende trend av integrerte forsterkere der forforsterkerleddet blir forenklet. Eks. på dette er Gryphon Diablo som av mange går for å være på samme nivå som pre+effekt som Accuphase, Mcintosh og andre toppspillere.
Takk for innspill, dette underbygger jo litt av det jeg tenker også - at man ikke skal glemme de første leddene i kjeden heller. Virker som veldig mange har mest fokus på høyttalere og gå skikkelig overkill på effektforsterker.. En veldig god DAC m/volumkontroll, en litt rimeligere effekt og et par gode høyttalere tror jeg ikke er dumt


Dette med høyttalere er det jo som alt annet blest om. Noen sier kjøp de dyreste høyttalerne du har råd til, også tar du "restene" til kilde og forsterker, mens andre sier at de har fått mye mer ut av å ha litt overkill kilde og forsterker på rimeligere høyttalere.

Man må kanskje bare være enig om at ingen mener det samme og at det kun bunner i forskjellige menneskelige preferanser :)
Altså, dersom effektforsterkeren ikke er i stand til å drive høytalerne er man virkelig ute å kjøre rent lydmessig også. Da hjelper det lite å ha en god forforsterker eller DAC.

Når det er sagt, så bidrar alle komponenter i kjeden til totalresultatet. Det innebærer at alle kompromisser man gjør uansett hvor de er vil medføre tapt lydkvalitet. Jeg mener det er et feilspor å analysere hvor man kommer seg unna lettest ved å gjøre kompromisser. Generelt sett burde den overordnede regelen vært at kompromisser kan man ikke gjøre. I min verden er det den viktigste kjøreregelen.

Mvh Roysen
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.232
Antall liker
9.464
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er det opplest og vedtatt at forforsterkeren utgjør større forskjell i lydkvalitet kontra effektforsterker, eller er det uenigheter på det området også?
Lest flere steder hvor folk hekter på solide effekttrinn men den opplevde forskjellen er minimal dersom effektforsterkeren man hadde i utgangspunktet ikke er altfor underdimensjonert. Man forklarer det da ofte med at man har fått mer kontroll på høyttalerne selv om den opplevde forskjellen ikke er lett å spore.

Ofte sies det at forforsterkeren utgjør en mye større forskjell lydmessig, og at det da ikke gir vesentlig forbedring av lyden før man tester med en bedre forforsterker. Dette gir mening i mine ører da jeg selv tenker slik at den lydkvaliteten som ikke forforsterkeren får sendt videre til effektforsterkeren, den er da tapt og kan ikke rettes opp av en komponent lenger ned i kjeden..

Er dette en sannhet eller er det her også store stridigheter som med mye annet innen HIFI?

Jeg tenker da at hvis man må prioritere i et oppsett, så burde man kanskje legge mest penger i forforsterkeren kontra effektforsterker for å maksimere lydkvaliteten kontra pris?
Nå i helgen kjørte jeg en liten spørreundersøkelse på hvilke elementer som var viktigst i en anlegg, og forforsterkeren kom ikke godt ut der. Det var omtrent 12 til 13 personer som svarte. Lydkilde som DAC og CD-spiller kom langt bedre ut som et ledd som man ønsker å prioritere, med høyttalere på en god førsteplass. Dette gir logisk sett mye mening. Forforsterker er nok aller mest viktig for de som ennå bruker analoge lydkilder. Man ser en økende trend av integrerte forsterkere der forforsterkerleddet blir forenklet. Eks. på dette er Gryphon Diablo som av mange går for å være på samme nivå som pre+effekt som Accuphase, Mcintosh og andre toppspillere.
Takk for innspill, dette underbygger jo litt av det jeg tenker også - at man ikke skal glemme de første leddene i kjeden heller. Virker som veldig mange har mest fokus på høyttalere og gå skikkelig overkill på effektforsterker.. En veldig god DAC m/volumkontroll, en litt rimeligere effekt og et par gode høyttalere tror jeg ikke er dumt


Dette med høyttalere er det jo som alt annet blest om. Noen sier kjøp de dyreste høyttalerne du har råd til, også tar du "restene" til kilde og forsterker, mens andre sier at de har fått mye mer ut av å ha litt overkill kilde og forsterker på rimeligere høyttalere.

Man må kanskje bare være enig om at ingen mener det samme og at det kun bunner i forskjellige menneskelige preferanser :)
Altså, dersom effektforsterkeren ikke er i stand til å drive høytalerne er man virkelig ute å kjøre rent lydmessig også. Da hjelper det lite å ha en god forforsterker eller DAC.

Mvh Roysen
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for innspill, dette underbygger jo litt av det jeg tenker også - at man ikke skal glemme de første leddene i kjeden heller. Virker som veldig mange har mest fokus på høyttalere og gå skikkelig overkill på effektforsterker.. En veldig god DAC m/volumkontroll, en litt rimeligere effekt og et par gode høyttalere tror jeg ikke er dumt


Dette med høyttalere er det jo som alt annet blest om. Noen sier kjøp de dyreste høyttalerne du har råd til, også tar du "restene" til kilde og forsterker, mens andre sier at de har fått mye mer ut av å ha litt overkill kilde og forsterker på rimeligere høyttalere.

Man må kanskje bare være enig om at ingen mener det samme og at det kun bunner i forskjellige menneskelige preferanser :)
Altså, dersom effektforsterkeren ikke er i stand til å drive høytalerne er man virkelig ute å kjøre rent lydmessig også. Da hjelper det lite å ha en god forforsterker eller DAC.

Mvh Roysen
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.232
Antall liker
9.464
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for innspill, dette underbygger jo litt av det jeg tenker også - at man ikke skal glemme de første leddene i kjeden heller. Virker som veldig mange har mest fokus på høyttalere og gå skikkelig overkill på effektforsterker.. En veldig god DAC m/volumkontroll, en litt rimeligere effekt og et par gode høyttalere tror jeg ikke er dumt


Dette med høyttalere er det jo som alt annet blest om. Noen sier kjøp de dyreste høyttalerne du har råd til, også tar du "restene" til kilde og forsterker, mens andre sier at de har fått mye mer ut av å ha litt overkill kilde og forsterker på rimeligere høyttalere.

Man må kanskje bare være enig om at ingen mener det samme og at det kun bunner i forskjellige menneskelige preferanser :)
Altså, dersom effektforsterkeren ikke er i stand til å drive høytalerne er man virkelig ute å kjøre rent lydmessig også. Da hjelper det lite å ha en god forforsterker eller DAC.

Mvh Roysen
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.232
Antall liker
9.464
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
Du vil aldri få high end stereolyd fra en surroundreceiver uansett hvor mange store Bryston eller McIntosh effektforsterkere, så man kan ikke si at forforsterker-biten ikke er av betydning..
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
Du vil aldri få high end stereolyd fra en surroundreceiver uansett hvor mange store Bryston eller McIntosh effektforsterkere, så man kan ikke si at forforsterker-biten ikke er av betydning..
Nå hører jeg til dem som mener at kilden og forforsterkeren er svært viktig. I mitt tidligere nr. 1 anlegg var fordelingen omtrent slik (regnet i nypriser): DAC 25%, Forforsterker 30%, Effekttrinn 20%, Høyttalere 20%, Squeezebox + kabler 5%. Sånn cirka. Altså ganske motsatt av "høyttaler-først"-prinsippet. Men det er mange veier som fører til Rom - og man kan i det store og hele se bort i fra det meste av det som er "opplest og vedtatt".
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Takk for innspill, dette underbygger jo litt av det jeg tenker også - at man ikke skal glemme de første leddene i kjeden heller. Virker som veldig mange har mest fokus på høyttalere og gå skikkelig overkill på effektforsterker.. En veldig god DAC m/volumkontroll, en litt rimeligere effekt og et par gode høyttalere tror jeg ikke er dumt


Dette med høyttalere er det jo som alt annet blest om. Noen sier kjøp de dyreste høyttalerne du har råd til, også tar du "restene" til kilde og forsterker, mens andre sier at de har fått mye mer ut av å ha litt overkill kilde og forsterker på rimeligere høyttalere.

Man må kanskje bare være enig om at ingen mener det samme og at det kun bunner i forskjellige menneskelige preferanser :)
Altså, dersom effektforsterkeren ikke er i stand til å drive høytalerne er man virkelig ute å kjøre rent lydmessig også. Da hjelper det lite å ha en god forforsterker eller DAC.

Mvh Roysen
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
For mye effekt? Tullprat. Noe slikt finnes ikke.

Mvh
Roysen
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
....og om man allerede har en god forforsterker har man mer igjen for å oppgradere til en bedre forsterker. Alle disse argumentene dine biter deg i halen og kan også brukes for å argumentere for forsterkere.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
Du vil aldri få high end stereolyd fra en surroundreceiver uansett hvor mange store Bryston eller McIntosh effektforsterkere, så man kan ikke si at forforsterker-biten ikke er av betydning..
Man får aldri high end lyd av en surround forsterker heller samme hvor god preamp du har.

Mvh
Roysen
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.232
Antall liker
9.464
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
....og om man allerede har en god forforsterker har man mer igjen for å oppgradere til en bedre forsterker. Alle disse argumentene dine biter deg i halen og kan også brukes for å argumentere for forsterkere.

Mvh
Roysen
Selvfølgelig! Har jo bare ment at dersom man har en god komponent hvor det ikke ligger noen såkalt flaskehals, så får man mer igjen for å prioritere å oppgradere en annen komponent i kjeden. Startet tråden av den hensikt å lære mer jeg, ikke for å gå foran i et fakkeltog for å kjempe for at forforsterker er det som betyr alt.

Må bare beklage hvis det oppfattes slik..
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
718
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Den beste (mest transparente) forforsterkeren jeg har hatt:

Vis vedlegget 287464

Men neste gang blir det nok DAC med volumkontroll. Det er løsningen for fremtiden.
Hei
I beste mening ,,,dette kan du ikke mene,,,,Har hatt denne selv når den kom.
Låt som en ullsokk , har andre Passive saker TVC som er bedre.
Mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Alle som kan justere volum på en eller annen måte har jo i praksis en forforsterker.
Jeg har hatt lyd på anlegget mitt en gang helt uten pre. Koblet da xlrkabler fra cdspillern (ikke justerbare utgang) direkte i effektforsterker. Det fungerte det også men det ble naturligvis høyt volum.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Den beste (mest transparente) forforsterkeren jeg har hatt:

Vis vedlegget 287464

Men neste gang blir det nok DAC med volumkontroll. Det er løsningen for fremtiden.
Hei
I beste mening ,,,dette kan du ikke mene,,,,Har hatt denne selv når den kom.
Låt som en ullsokk , har andre Passive saker TVC som er bedre.
Mvh
Hva slags forsterker brukte du den på? Utfra signaturen din kan man kanskje tippe Doxa? Mulig jeg husker feil, men hadde ikke Doxa boksene iallfall tidligere en inngangsimpedanse på 10K Ohm eller noe sånt? Prøv den på en forsterker med 100K Ohm isteden, så kanskje du skifter mening. :)

Og TVC, er ikke det trafobaserte løsninger uten gain, men som allikevel evner å drive forsterkere med lavohmige (relativt sett) laster?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
100% enig!!!

Joda, men mitt inntrykk er at folk som henger på HFS heller har "for mye" enn for lite effekt ;)
"For lite" er en mye alvorligere mangel enn "for mye". Det gjelder det meste av greiene vi bruker til daglig - også for forsterkere.
Ja det er jo greit, bare mente at hvis man allerede har mer enn nok kraft, så ville man fått mer lydkvalitet igjen for pengene om man oppgraderte andre ting enn en enda større effektforsterker.
Du vil aldri få high end stereolyd fra en surroundreceiver uansett hvor mange store Bryston eller McIntosh effektforsterkere, så man kan ikke si at forforsterker-biten ikke er av betydning..
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
718
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Den beste (mest transparente) forforsterkeren jeg har hatt:

Vis vedlegget 287464

Men neste gang blir det nok DAC med volumkontroll. Det er løsningen for fremtiden.
Hei
I beste mening ,,,dette kan du ikke mene,,,,Har hatt denne selv når den kom.
Låt som en ullsokk , har andre Passive saker TVC som er bedre.
Mvh
Hva slags forsterker brukte du den på? Utfra signaturen din kan man kanskje tippe Doxa? Mulig jeg husker feil, men hadde ikke Doxa boksene iallfall tidligere en inngangsimpedanse på 10K Ohm eller noe sånt? Prøv den på en forsterker med 100K Ohm isteden, så kanskje du skifter mening. :)

Og TVC, er ikke det trafobaserte løsninger uten gain, men som allikevel evner å drive forsterkere med lavohmige (relativt sett) laster?
Hei
Spilt på flere amper ,,Bla parasound hca 1200mk2,hca 2200mk2,Kenwood 1000M,å også 4 stk forskjellige Doxa 70B mk2,70Sig 1,70Sig mk2 som eg husker i farten ,,,ble ikke den store lyden her hos meg ,,,,,noen liker moren ,,,osv.
Tvc er i en annen divisjon, her hos meg :) og ja den er trafobasert og med velger for 6Db gain.(som ikke brukes av meg ,slører lyd med Gain knapp inne) gjør ingen ting galt i mine ører samme ka ein mater den med, passer liksom alt som eg har av amper SSt /Tube amper, meget åpen i lyd bilde og helt tyst, sort bakgrunn å ro i lyden.Rca eller Xlr inn og ut på den.
Mvh
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
I beste mening ,,,dette kan du ikke mene,,,,Har hatt denne selv når den kom.
Låt som en ullsokk , har andre Passive saker TVC som er bedre.
Min erfaring er at, så lenge impedansen i anlegget henger på greip, så er denne sånn ca 98% transparent. Jeg har prøvd den på alt fra billig Rotel til Adyton Cordis 3B og syns egentlig den alltid funket bra. Men det fins jo bedre potmetere/attenuatorer, og det kan sikkert bli enda litt bedre med TVC, kanskje 98,2%.

Men jeg satt og tenkte at jeg burde prøve en sånn LDR-sak fra Tortuga Audio | Handcrafted audio gear for music lovers, det ser lovende ut. Designet av en gubbe fra Skien.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.461
Antall liker
11.394
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har testet mye ldr volumkontroller. Vanskelig å få helt til men når det funker så låter det veldig transparent. Veldig impedanseavhengig og kan lett gi veldig redusert bass.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Det er spennende! Jeg er litt interessert i hvor "off" det må være, impedansmessig, før det går til helvete. Har du noen eksempler på dårlige og gode matcher?
 
Topp Bunn