TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Takk!Fordi om man kjører EQ for å få opp respons ved utsugninger vil dette stjele betydelig med headroom i tillegg til evt. andre negative påvirkninger via romkorrigering.Hvis du kan begrunne det hadde det vært veldig fint!Kommer helt an på hvordan man kommer frem til den flate responsen. Dessuten er jeg skeptisk til at frekvensrespons har så mye å si på dynamikk kontra andre perimeter som headroom og fysiske lover ved gitt llydnivå.
I utgangspunktet tenker jeg flat respons ved høyttaler og rom uten noen manipulering.
Jeg opplever at dette til en viss grad er en myte. Hvis høyttaleren spiller nogenlunde flatt i et ekkofritt rom vil frekvensresponsen være jevnt fordelt mellom dipper og peaker. Når man summerer hva man trekker opp og ned blir stjeler det i mindre grad headroom enn man skulle tro. Når disse dippene er suckouter på grunn av utfasinger hjelper romkorreksjonen med det også.
Hvilke andre negative påvirkninger tenker du på?
Øret er mest følsomt ved 800-1200hz så det anlegget som har mest nivå der vil kanskje oppleves mest slitsomt. Eller?Om man tenker at to rom er identiske sett bort fra at frekvensgangen er noe anderledes i dem, tror jeg fortsatt det blir for generaliserende å si noe om hvilket rom som oppleves mest dynamisk; det rommet med mest nivå ved de frekvensene lytterens øre er mest følsom for vil nok oppleves mest dynamisk. Om det er det "flate" eller "rufsete" er ikke gitt.
Tipper at den responsen som har mest nivå på 40-60 hz vil oppleves mest dynamisk.
Der er vi helt enige! En god frekvensrespons kan etter min mening ikke hjelpe på headroom i anlegget ellers, men jeg tenker på frekvensresponsen som en optimalisering av lyden til anlegget mens større headroom krever oppgraderinger av utstyret.Jeg benekter ikke at flat frekvensrespons er en god start for å jevn\god dynamikk, og en god opplevelse av denne, jeg tror\mener bare at headroom og fysiske lover er langt vitkigere parameter.
Rommets størrelse tror jeg har veldig mye å si for hvor mye headroom forresten.