OPPO´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Denne spilleren snakker til meg! Kanskje det blir et kjøp til sommeren.

    Men dere som vet: Kan man bare plugge en harddisk i rompa på den, eller må man streame via en PC? Noen som har prøvd seg på fjernkontrollappen? Noen tanker om dette?
    På forgjerngern, BDP-95, er det bare å plugge i disk via usb i front eller bak. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe annerledes på 105.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen som vet om 105 er like fleksibel med format som 95? Tenker spesielt på Blu-Ray fra BDMV og BDAV folder.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Denne spilleren snakker til meg! Kanskje det blir et kjøp til sommeren.

    Men dere som vet: Kan man bare plugge en harddisk i rompa på den, eller må man streame via en PC? Noen som har prøvd seg på fjernkontrollappen? Noen tanker om dette?
    På forgjerngern, BDP-95, er det bare å plugge i disk via usb i front eller bak. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe annerledes på 105.
    Jeg kan sette USB-stick i min Cambridge og manøvrere gjennom menyen til innholdet. Mener å huske at denne er basert på oppo? Men går det greit å plugge i ekstern harddisk, type et par Tb? Jeg er litt klar for å flytte CD'ene ut av stua. Og fjernkontrollapp, noen som har prøvd? Det ser ut som de har en ferdig utgave til Android, og en iPadvariant på vei?

    Beklager å mase om ting som sikkert er åpenbare for mange av dere. Jeg er 'computer illiterate'.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Litt dumt når USB sitter i front. Eller husker jeg feil er det USB bak også?
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Litt dumt når USB sitter i front. Eller husker jeg feil er det USB bak også?
    Et bilde sier mer enn....?

    Viktig å tenke på hvilke innganger en trenger på slike spillere.

    Oppo 105




    Oppo 103


    Electrocompaniet Emp 3

    Electrocompaniet Emp 2
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Ups , my bad 8)
    Jeg brukte bare den i front selv , til minnepinner med diverse film og musikk, og det fungerte veldig bra :)
    Savner faktisk denne multimediamaskinen ....den spiser jo allt , tenker da på 95'en
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    105 er like fleksibel som min 95 var. Spiser alt jeg mater den med. 2 usb bak. Selv streamer jeg mest fra nas. Ekstern usb disc fungerer minst like bra.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Man kan i tillegg streame fra pc som er koblet på hjemmenettet. Sett mapper til deling, tut og kjør.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Har gått fra Phillips BDP9600 til Oppo 103 og forskjellen i lesetid på disc er dramatisk, i Oppo's favør!
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Kan Oppoene styres fra app`er på mobiler og lesebrett ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har forstått det sånn (husker ikke hvor jeg leste det) at det finnes en app til Android, og at det er en til iPod/iPad på gang. Veldig nysjerrig på hvordan dette virker.
     

    edding

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    1
    Kan Oppoene styres fra app`er på mobiler og lesebrett ?
    Ja, bare pass på at du har Oppoen på samme (WiFi-)enhet som mobilen / ipaden kommuniserer med.
    Du finner den i Play butikken og den er gratis.
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om f.eks. Linns Kinski kan brukes ?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.501
    Antall liker
    15.325
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kan Oppoene styres fra app`er på mobiler og lesebrett ?
    Ja, bare pass på at du har Oppoen på samme (WiFi-)enhet som mobilen / ipaden kommuniserer med.
    Du finner den i Play butikken og den er gratis.
    IOS appen fungerer fint. Den er et speilbilde av fjernkontrollen, men skal muligens komme med flere funksjoner i senere versjoner. Det enseste minuset så langt er at den ikke kan "vekkes" fra stand by slik man f.eks. Kan gjøre med AppleTV.

    OU812
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Er forskjellen på 103 og 105 først og fremst i dac-en? Har en 83 som skal skiftes ut, men jeg bruker ekstern dac, så dacen i spilleren er uten betydning.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Er forskjellen på 103 og 105 først og fremst i dac-en? Har en 83 som skal skiftes ut, men jeg bruker ekstern dac, så dacen i spilleren er uten betydning.
    105 har utenom dac´en du nevner i tillegg asynkron usb inngang, stereo xlr utganger samt hodetelefonutgang.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg var inne på linkene til fjernkontrollappene. Det ser ikke så veldig imponerende ut. Jeg hadde håpet at den inneholdt en løsning som gjorde det hyggelig å bla seg gjennom en rippet CD-samling. Kan ikke si at det ser sånn ut, uten å ha finlest infoen.
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Linn Majic DS-I og NAS, som styres via nettverket med Kinsky på PC, iOS, Android og lesebrett. (Kan lasttes ned gratis fra Linns nettside)
    Kjøpte nylig en Denon surroundreciever (2313) som også spiller fra NAS`en, og den kan fint styres fra samme Kinsky. Da får jeg opp fine muligheter for å søke på NAS`en, og t.o.m cover art.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var inne på linkene til fjernkontrollappene. Det ser ikke så veldig imponerende ut. Jeg hadde håpet at den inneholdt en løsning som gjorde det hyggelig å bla seg gjennom en rippet CD-samling. Kan ikke si at det ser sånn ut, uten å ha finlest infoen.
    Jeg streamer fra Synology nas, og bruker DS Audio til å bla i mapper, sortere på artist/låt/genre/osv. Fungerer optimalt. Kan brukes fra android tlf eller pad. Kan også brukes fra vanlig bærbar pc. Windows.

    Android appen i Play-marked fungerer som en vanlig fjernkontroll... Mer morsom enn praktisk. Har istedet en Harmony One som styrer det meste.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Linn Majic DS-I og NAS, som styres via nettverket med Kinsky på PC, iOS, Android og lesebrett. (Kan lasttes ned gratis fra Linns nettside)
    Kjøpte nylig en Denon surroundreciever (2313) som også spiller fra NAS`en, og den kan fint styres fra samme Kinsky. Da får jeg opp fine muligheter for å søke på NAS`en, og t.o.m cover art.

    Tenkte jeg skulle teste den med oppo 105 idag..

    Kommer tilbake med info om hvordan det gikk..
     
    Sist redigert:

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om f.eks. Linns Kinski kan brukes ?
    Linn Kinski fungerer med Synology nas og Oppo 105. Styrer fra PC med W7.

    Vet ikke om jeg ble så imponert over grensesnittet, men den fungerer..
    Tror jeg ikke kommer til å ha den så lenge. Men tester litt..
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Dere som har Oppo 105.
    Går det greit å kople til de balanserte utgangene med variabel utgang på denne spilleren?
    At en kan kople til rca på center,sub og bak mens en kopler Xlr på et eget effektrinn og variabel utgang fortsatt fungerer på alle utgangene samtidig.
    På Emp 3 så går dette nemlig ikke,der er de balanserte utgangene i en helt egen verden med fast nivå ut.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Ikke testet..

    Nå er vel grunnstammen iElectrocompaniets Emp3 stort sett Oppo 103 med Electrocompaniets balanserte utganger hvis jeg ikke husker feil?

    De er ikke like utgangene til oppo 105. Så svaret blir vel irrelevant?
     
    Sist redigert:
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Dere som har Oppo 105.
    Går det greit å kople til de balanserte utgangene med variabel utgang på denne spilleren?
    At en kan kople til rca på center,sub og bak mens en kopler Xlr på et eget effektrinn og variabel utgang fortsatt fungerer på alle utgangene samtidig.
    På Emp 3 så går dette nemlig ikke,der er de balanserte utgangene i en helt egen verden med fast nivå ut.
    Ja, det skal gå fint.
    Her er utklipp fra side 74 i manualen (pkt 7) for Oppo 105:

    Stereo Signal: To select the audio source that will be processed and sent out through the STEREO and the XLR BALANCED STEREO audio terminals. The available options are:
    • Down-mixed Stereo – The stereo or down-mixed stereo signals are processed and sent outfrom the dedicated stereo output terminals.
    • Front Left/Right – The original Front Left (FL) and Front Right (FR) signals are sent outfrom the dedicated stereo output terminals. The purpose is to fully utilise the better DAChardware originally assigned to the dedicated stereo outputs for customers who prefer multi-channel speakers and do not need the dedicated stereo output or zone 2 output. When thisoption is selected, the dedicated stereo output ports should be used as the Front outputs ofthe 7.1ch / 5.1ch / Stereo Audio group. The original FL/FR RCA connectors should not beconnected.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Dere som har Oppo 105.
    Går det greit å kople til de balanserte utgangene med variabel utgang på denne spilleren?
    At en kan kople til rca på center,sub og bak mens en kopler Xlr på et eget effektrinn og variabel utgang fortsatt fungerer på alle utgangene samtidig.
    På Emp 3 så går dette nemlig ikke,der er de balanserte utgangene i en helt egen verden med fast nivå ut.
    Ja, det skal gå fint.
    Her er utklipp fra side 74 i manualen (pkt 7) for Oppo 105:

    Stereo Signal: To select the audio source that will be processed and sent out through the STEREO and the XLR BALANCED STEREO audio terminals. The available options are:
    • Down-mixed Stereo – The stereo or down-mixed stereo signals are processed and sent outfrom the dedicated stereo output terminals.
    • Front Left/Right – The original Front Left (FL) and Front Right (FR) signals are sent outfrom the dedicated stereo output terminals. The purpose is to fully utilise the better DAChardware originally assigned to the dedicated stereo outputs for customers who prefer multi-channel speakers and do not need the dedicated stereo output or zone 2 output. When thisoption is selected, the dedicated stereo output ports should be used as the Front outputs ofthe 7.1ch / 5.1ch / Stereo Audio group. The original FL/FR RCA connectors should not beconnected.
    Takker
    Fant ut det selv også,men du var før meg.:)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Ikke testet..

    Nå er vel grunnstammen iElectrocompaniets Emp3 stort sett Oppo 103 med Electrocompaniets balanserte utganger hvis jeg ikke husker feil?

    De er ikke like utgangene til oppo 105. Så svaret blir vel irrelevant?
    Vil vel ikke si det var irrelevant,siden dette er en Oppo tråd,tok bare med det om Emp 3 slik at personer som lurer på disse multispillere får informasjonen slik at de velger den som passer de best.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Jeg var inne på linkene til fjernkontrollappene. Det ser ikke så veldig imponerende ut. Jeg hadde håpet at den inneholdt en løsning som gjorde det hyggelig å bla seg gjennom en rippet CD-samling. Kan ikke si at det ser sånn ut, uten å ha finlest infoen.


    https://play.google.com/store/apps/...?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5vcHBvLm9yZW1vdGUiXQ..

    Er forskjellen på 103 og 105 først og fremst i dac-en? Har en 83 som skal skiftes ut, men jeg bruker ekstern dac, så dacen i spilleren er uten betydning.
    105 har
    Torodial strømforsyning
    Større chassis
    asynkron USB-inngang (DAC behandling extern lyd..feks pc)
    optisk og koaksial inngang (DAC behandling lyd...fra eksterne kilder med optisk eller coaxial utgang)
    hodetelefonkontakt /hodetelefonforsterker
    litt tykkere (10.2mm vs 8mm) plate skuff for og matche økt chassishøyde profil
    XLR stereo
    Totalt forskjellig analogdel (2.0....7.1)

    lyd er Benchmark testet av homtheaterhifi
    http://www.hometheaterhifi.com/univ...rs-reviews/oppo-bdp-105-universal-player.html
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Standard, Reference eller Signature?

    Hei!

    Er kjempefornøyd eier av en BDP95EU sonefri som jeg kjøpte hos nobleman i 2011. Flotte bilder og flott lyd og ikke noe tull! Da jeg kjøpte den så hadde jeg en hyggelig telefonsamtale med nobleman der jeg tillot meg å fremme en drøm om digitale innganger på spilleren. Den nye 105 har fått det! Den har også hdmi inn. Kjenner derfor at det rykker litt å oppgraderingsnerva nå.

    Med en 105 så slipper jeg å skifte på kabler når jeg skal skifte mellom tv og projektor. Joda, det finnes bokser som kan hjelpe til med det, men da blir det ekstra kabler og nok en duppedings. Også min trofaste DacMagic kan få et nytt liv hos noen andre.

    Så til det store spørsmålet: Er en 105 i oppgradert versjon Reference og Signature verdt å bruke pengene på? Har noen hørt? Har noen noe meninger?

    Du er fri til å mene noe du også nobleman!

    Mvh Olav E.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Olav E.
    Som du leser tidligere i tråden, så solgte jeg min hegel hd20 pga nettopp oppo'n.
    Den er noe (veldig lite men dog) slankere i lyden enn 95. Men superoppløst lyd og flere streamingmuligheter.

    Fornøyd etter et par mnd's bruk.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Pro-Jec Debut Carbon Phono USB INFOHJELP..

    Hei.
    Jeg leker litt med tanken om å oppgradere vinylsnurra. Har en billig denon som gir en kjedelig og flat lyd.
    Innehar en god Oppo 105 med Sabre Reference dac'er.

    Hvordan tror dere det fungerer med en "Pro-Jec Debut Carbon Phono USB" koblet til usb på oppo'n?

    Pro-Jec Debut Carbon Phono USB.jpg



    http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=200&category_id=31

    http://www.project-audio.com/main.php?prod=debutcarbonphonousb&cat=turntables&lang=en

    http://www.lydogbilde.no/test/pro-je...-iii-phono-usb

    Til info så har oppo 105 utnyttet den gode interne dac'en bedre enn tidligere modeller. Nå også med mulighet for eksterne avspillere direkte via usb\optisk\coax.

    Tipper de fleste av dere fnyser av tanken. Og heller anbefaler annen snurre og et riaa trinn av god kvalitet og direkte til hegel h200 som jeg har. MEN det hadde vært artig å testet ut dette før jeg evt går for det klassiske valget

    Hva tror dere?
    (velger også å legge dette spørsmålet inn i "oppo's venner" tråden.

    Geir Nordby skriver i omtalen i lyd og bilde: Først og fremst merker vi et stødigere bassfundament, og knitringen på slitte plater er ikke fullt så fremtredende. Lyden hos Pro-Ject er i det hele tatt ren og pen. Jarle Bernhofts el-piano kommer best fram så langt, og perkusjon (tromming på baksiden av gitarkassa) blir bedre kroppslig gjengitt enn med de rimeligere spillerne.

    Håper alikevel på svar fra de av dere som har testet noe i denne duren...

    Tor Erik.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Olav E.
    Som du leser tidligere i tråden, så solgte jeg min hegel hd20 pga nettopp oppo'n.
    Den er noe (veldig lite men dog) slankere i lyden enn 95. Men superoppløst lyd og flere streamingmuligheter.

    Fornøyd etter et par mnd's bruk.
    Hei og takk for svar!

    Leste innlegget du viser til. Mitt spørsmål er om det er noe å hente på å velge de oppgraderte utgavene av 105, nemlig Audiocoms Reference og Signature?

    Mvh Olav E
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Olav E.
    Som du leser tidligere i tråden, så solgte jeg min hegel hd20 pga nettopp oppo'n.
    Den er noe (veldig lite men dog) slankere i lyden enn 95. Men superoppløst lyd og flere streamingmuligheter.

    Fornøyd etter et par mnd's bruk.
    Hei og takk for svar!

    Leste innlegget du viser til. Mitt spørsmål er om det er noe å hente på å velge de oppgraderte utgavene av 105, nemlig Audiocoms Reference og Signature?

    Mvh Olav E

    Ahh, overså det desverre. Litt kjapp der :)
    Jeg har bare lest tester av disse på tidligere modeller. SPØRS om den relativt store økningen i kr forsvarer det... Kan være at andre oppgraderinger gir mer lyd for penga??
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei igjen!

    Er godt fornøyd i dag med 95, så en oppgradering til standard 105 kan være mer enn godt nok. Imidlertid kunne det vært greit å høre om noen har erfaringer eller synspunkter på Reference og Signature. Har kjøpt meg en steike god forsterker serru, en Karan KA-I 180 mkII. 95 låter nyyydelig sammen med denne og Magnepan 1.7. Nå har jeg forsterker til to ganger prisen av sum resten av anlegget så da klør det litt.....;)

    Mvh Olav E.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, den ene av de 2 til 52' da formoder jeg?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det! Nei, ingen av dem. Kjøpte min i sommer. Jeg tror det er den de testet i siste fidelity jeg hadde på hjemlån. Valgte imidlertid en sølvfarget. Den falt mer i smak hos meg enn den sorte. Synd Oppo kun har sorte utgaver.

    Mvh Olav E.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn