Oppskriften min på hvordan man får god lyd er å skaffe seg en "god hørselssans".
Hifi handler om musikk. Musikk er lyd. Lyd komuniserer med hørselsapparatet. Dette handler ikke så mye om kvaliteten på selve hørselssansen, men mer om bevisstheten på musikken man hører.
Reproduksjon av lyd og hifi er en jungel av meninger. I den jungelen hjelper det med et sterkt kompass som viser retningen uavhengig av velmente råd. I denne verdenen er kompasset musikkpreferanser.
Min vei mot godlyden har bestått av to hovedepoker. Den første epoken lette jeg etter godlyden ved kun å lytte uten å forstå hvorfor ting lød som det lød. Den andre epoken forstod jeg sammenhengene, men hørte det samme siden musikkpreferansene var de samme.
Jeg har fortsatt ikke møtt en eneste som vektlegger bestandelene i musikken helt likt som meg selv og det gjelder nok for de fleste andre også.
Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den.
Tenkte jeg kunne følge opp denne!
Når det gjelder matching av komponenter vil jeg anbefale å sette seg inn i impedansematching og gainstruktur mellom de ulike komponentene som et generelt utgangspunkt.
Når det gjelder høyttalere og akustikk så vil jeg anbefale å sette seg inn i hvordan de to elementene "diffraksjon" og "refleksjon" fungerer i praksis. Dette gir gode svar på hvordan lydfelt ulike høyttalere produserer i ulike rom og hvordan man kan påvirke lydfelt.
Hvis man vil lese har min tilnærming vært å sette meg inn i grunnleggende lydfysikk fremfor å lese tradisjonell høyttaler og akustikkteori. Gjør man det i den rekkefølgen kan man lettere være kritisk til det man leser.
Nøytrale tekster som denne
https://ac4music.files.wordpress.com/2013/08/elektroakustikk-4-utgave-dammerud.pdf er også gull verdt for å lage en god grunnmur før man reiser rundt og lytter på andres anlegg.