Diverse Oppskriften på god lyd!

hegermann

Medlem
Ble medlem
19.09.2012
Innlegg
16
Antall liker
11
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
1. Fall in love as often as you can
2. Marry when you can afford it
3.Cut your losses Cheaply

Ellers tror jeg det aldri blir feil å prøve å traktere et instrument, eller høre livemusikk :)
 
Sist redigert:

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Mine råd er som følger.

Ikke bruk mer penger en hva du faktisk har råd til.
Tenk på hvilken type musikk du pleier å spille.
Veldig mye bra og få tak i brukt.
Tenk deg godt om før du kjøper
Justering er alfa omega!
Lyd isolering kan gjøre mirakler.

Med og følge disse så fikk jeg tak i det som passer meg best. Er fornøyd med lyden og jeg har til og med gått mot alle råd når det gjelder forsterker til mine høyttallere. Husk at det viktigste er at du er fornøyd med lyden.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Oppskriften min på hvordan man får god lyd er å skaffe seg en "god hørselssans".

Hifi handler om musikk. Musikk er lyd. Lyd komuniserer med hørselsapparatet. Dette handler ikke så mye om kvaliteten på selve hørselssansen, men mer om bevisstheten på musikken man hører.

Reproduksjon av lyd og hifi er en jungel av meninger. I den jungelen hjelper det med et sterkt kompass som viser retningen uavhengig av velmente råd. I denne verdenen er kompasset musikkpreferanser.

Min vei mot godlyden har bestått av to hovedepoker. Den første epoken lette jeg etter godlyden ved kun å lytte uten å forstå hvorfor ting lød som det lød. Den andre epoken forstod jeg sammenhengene, men hørte det samme siden musikkpreferansene var de samme.

Jeg har fortsatt ikke møtt en eneste som vektlegger bestandelene i musikken helt likt som meg selv og det gjelder nok for de fleste andre også.

Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den.
Tenkte jeg kunne følge opp denne!

Når det gjelder matching av komponenter vil jeg anbefale å sette seg inn i impedansematching og gainstruktur mellom de ulike komponentene som et generelt utgangspunkt.


Når det gjelder høyttalere og akustikk så vil jeg anbefale å sette seg inn i hvordan de to elementene "diffraksjon" og "refleksjon" fungerer i praksis. Dette gir gode svar på hvordan lydfelt ulike høyttalere produserer i ulike rom og hvordan man kan påvirke lydfelt.

Hvis man vil lese har min tilnærming vært å sette meg inn i grunnleggende lydfysikk fremfor å lese tradisjonell høyttaler og akustikkteori. Gjør man det i den rekkefølgen kan man lettere være kritisk til det man leser.

Nøytrale tekster som denne https://ac4music.files.wordpress.com/2013/08/elektroakustikk-4-utgave-dammerud.pdf er også gull verdt for å lage en god grunnmur før man reiser rundt og lytter på andres anlegg.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Billigeste trikset for å oppnå bedre lyd er å bruke tid på plassering av høyttalerene!
Der er det MYE å hente for de fleste.

Er ellers enig i det Atle T sier; "Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den."
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Oppskriften min på hvordan man får god lyd er å skaffe seg en "god hørselssans".

Hifi handler om musikk. Musikk er lyd. Lyd komuniserer med hørselsapparatet. Dette handler ikke så mye om kvaliteten på selve hørselssansen, men mer om bevisstheten på musikken man hører.

Reproduksjon av lyd og hifi er en jungel av meninger. I den jungelen hjelper det med et sterkt kompass som viser retningen uavhengig av velmente råd. I denne verdenen er kompasset musikkpreferanser.

Min vei mot godlyden har bestått av to hovedepoker. Den første epoken lette jeg etter godlyden ved kun å lytte uten å forstå hvorfor ting lød som det lød. Den andre epoken forstod jeg sammenhengene, men hørte det samme siden musikkpreferansene var de samme.

Jeg har fortsatt ikke møtt en eneste som vektlegger bestandelene i musikken helt likt som meg selv og det gjelder nok for de fleste andre også.

Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den.
Tenkte jeg kunne følge opp denne!

Når det gjelder matching av komponenter vil jeg anbefale å sette seg inn i impedansematching og gainstruktur mellom de ulike komponentene som et generelt utgangspunkt.


Når det gjelder høyttalere og akustikk så vil jeg anbefale å sette seg inn i hvordan de to elementene "diffraksjon" og "refleksjon" fungerer i praksis. Dette gir gode svar på hvordan lydfelt ulike høyttalere produserer i ulike rom og hvordan man kan påvirke lydfelt.

Hvis man vil lese har min tilnærming vært å sette meg inn i grunnleggende lydfysikk fremfor å lese tradisjonell høyttaler og akustikkteori. Gjør man det i den rekkefølgen kan man lettere være kritisk til det man leser.

Nøytrale tekster som denne https://ac4music.files.wordpress.com/2013/08/elektroakustikk-4-utgave-dammerud.pdf er også gull verdt for å lage en god grunnmur før man reiser rundt og lytter på andres anlegg.
Da er helge lektyren klar. ..
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Ville sjekket litt alternative sider. Mange fine forum hvis man er stødig i engelsk.
Ikke nødvendig med store tall
Tenk grundig på hvordan du kommer til å bruke utstyret ditt, altså hvordan lyttevanene dine kommer til å være.
Mulighet for en amp med en god hodetelefon utgang
Kan få gjort mye med et rom som ikke handler om å kjøpe spesialprodukter, bokhyller, tepper osv
Skepsis til kulørt hifipresse
 
Topp Bunn