Optisk Kabel

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
Ok DagT, tak oppklarende og opplysende forklaring.

Den resonams, stående bølger, inferens?

Går ut fra at dette oppstår på grund av lys pulseringen i kablet og ikke er relaterte til lavfrekvent instråling, vibrationer ved brug av foreksempel Subwofer
Det har med selve lysets bølgelengde å gjøre. Det er litt under en mikrometer, og når du har en meter kabel dette kort nok til at du får disse fenomenene under de betingelsene jeg nevnte. Litt dårligere lyskilde (LED), litt dårligere fiber (plast/multimodus) og litt mer spredning i endene og du er trygg uten at det går merkbart ut over signalet selv om komponentene ikke ville vært gode nok til å overføre noe som helt i en sjøkabel til island.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.777
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette går vel først og fremst på at det med en svært kort kabel rett og slett blir for lite demping i selve fiberen og mottageren nærmest overstyrer

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
Nok dempning får du ikke så kompenserer med spredning for å ødelegge koherenslengden til lyset slik at lyset som har gått frem og tilbake ikke har interferer.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.606
Jeg anmoder DagT om å slutte å prate fysikk. Tema er HiFi, da gjelder ikke denslags.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Er det noe å hente på lyden med en kostbar optisk kabel Toslink ,noe som har erfaring med optisk kabel?
Ja ikke så længe siden test af Glasleder optisk mod godt Spdif på moddet Oppo i klubben i København. Alle de fremmødte foretrak Lysleder i denne situation. Alt var bedre. Holografi, detaljering og renhed etc.

Mvh Erlend S
Bullshit
er det noget du kan udybe her?
Trengs ikke til dere eventyr troere

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.583
Er det noe å hente på lyden med en kostbar optisk kabel Toslink ,noe som har erfaring med optisk kabel?
Ja ikke så længe siden test af Glasleder optisk mod godt Spdif på moddet Oppo i klubben i København. Alle de fremmødte foretrak Lysleder i denne situation. Alt var bedre. Holografi, detaljering og renhed etc.

Mvh Erlend S
Bullshit
er det noget du kan udybe her?
Hvordan havde du tænkt dig at det skulle uddybes.

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
HiFi-gudene har laget sin egen fysikk.... :rolleyes:
Er det da lov å hevde at HiFi-gudene har dårlig fysikk? :cool:
I hifi er det ikke fysikk som "legges til grunn" i vesentlig grad, dvs avgjør en lytters subjektive opplevelse av lyd. Enkelt sagt er det delvis "innbilning" og placebo som står for minst 50% det resultatet lytteren opplever. Det finnes også et gammelt kjent ordtak; "man hører det man vil høre". Det har åpenhart også relevans i hifi verdenen!

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.583
Ja de sædvanlige kværulanter går ikke stille med dørene :)

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
HiFi-gudene har laget sin egen fysikk.... :rolleyes:
Er det da lov å hevde at HiFi-gudene har dårlig fysikk? :cool:
I hifi er det ikke fysikk som "legges til grunn" i vesentlig grad, dvs avgjør en lytters subjektive opplevelse av lyd. Enkelt sagt er det delvis "innbilning" og placebo som står for minst 50% det resultatet lytteren opplever. Det finnes også et gammelt kjent ordtak; "man hører det man vil høre". Det har åpenhart også relevans i hifi verdenen!
Fullstendig klar over det, og det hadde vært greit om det ikke fantes en hel industri der ute som lever av å late som de leverer noe annet enn placebo, og det til såpass høye priser at de sannsynligvis skyver fornuftige produsenter med ekte produkter av banen. Det koster nemlig penger å utvikle ordentlige produkter.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Mye dil dal og frem og tilbage.
Det korte og det lange her er at vis du skal ha et bra optisk kabel er målestokken om kablet er i stand til at overføre 24 bit 192 filer problem løst.

Hvor mange av de såkalte bedre vitende som gang, på gang dukker op i disse kabeltråde, har egentlig udstyr der kan sende og modtage disse filer, for ikke at tale om, har de egentlige avprøvet at overføre disse 24 bitt 192 filer. Optisk. Set har jeg mine Tvilv.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.074
Torget vurderinger
0
Det korte og det lange her er at vis du skal ha et bra optisk kabel er målestokken om kablet er i stand til at overføre 24 bit 192 filer problem løst.

Hvor mange av de såkalte bedre vitende som gang, på gang dukker op i disse kabeltråde, har egentlig udstyr der kan sende og modtage disse filer, for ikke at tale om, har de egentlige avprøvet at overføre disse 24 bitt 192 filer. Optisk. Set har jeg mine Tvilv.
Supra/Jenving lover overføringskapasitet på 32/384 over 8 meter.

Skjønner ikke helt den store skepsisen til Toslink.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4

Supra/Jenving lover overføringskapasitet på 32/384 over 8 meter.

Skjønner ikke helt den store skepsisen til Toslink.
Har ingen skeptisk til toslink, faktisk benytte jeg selv Toslink mellen Bluesound note 2 og Rega r+dac. Endidere er TV, en og blue ray spilleren også koblet op med toslink til Dac.

Tvert om kan det være en stor fordel at benytte toslink da dette kan sikre galvanisk skille mellom produktene, lig mindre støy spektrum.

optiske kabler som benyttes er

Van del hul, Transparent, DH-labs, Supra.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo

Vel, gode og relativt billige overføringer er fullt tilgjengelig, jeg diskuterte det nettopp med håndtverkeren som skiftet altibox og skjøtet fiber med sveiseapparat sm smeltet sammen fiberender. God optikk i fiberverdenen gir overføringskapasiteter i TB-området. Når toslink uten problemer kan bruke plast uten refleksbehandling i endene er det ekstrem low-tech. Hverken asfæriske linser (som i CD-spillere) eller avanserte materialer er nødvendige.

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
24bit/192kHz overføring via optisk/toslink er jo ikke noe som helst problem. Jeg gjør dette med billig Koltz 5m optisk kabel, koster ca 150kr hos Evenstad eller Prolyd etc...!

S

Syncrolux

Gjest
Toslink funker da som en drøm for ADAT, som er 8 kanaler, 24 bit, 48 kHz.. = ca 10 MHz. Har brukt 10m lange kabler uten noe problem,

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.988
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For den som er interessert: http://www.digikey.com/Web Export/Supplier Content/Toshiba_264/PDF/Toshiba_BCE0037_catalog.pdf

Toshibas hardware i hver ende av en audio-Toslink greier 15 Mb/s. To kanaler 24/192 er 9,2 Mb/s, så det bør gå helt fint. High-speed-variantene greier 125 Mb/s på opptil 100 m strekk.

Det er uansett ikke den optiske fiberen mellom boksene som er begrensningen. Mitsubishis plastkabler har båndbredder opptil 200 MHz på 50 m strekk. Det burde holde. Glassfiberen inn til huset mitt har vel en båndbredde på 40 Gb/s eller deromkring og det er noen kilometer bort til sentralen. Den greier fint å overføre flere kanaler video og audio samtidig som jeg surfer på nett og snakker i telefon. Det er litt vanskelig å forestille seg at en stump fiber på en meters lengde skulle være noen begrensning for tokanals audio, nærmest uansett bitdybde og samplingsrate.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
"Reality makes logical sense. Anything that doesn’t make logical sense isn’t real."
- Bruno Putzeys

• Liker
Reaksjoner: KJ

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei Asbjørn, tak for link.
Ja det ser ut til at Toshibas har produkter som er kapable, og kansje er det ikke selve fiber kablet generel som er flaske halsen her, vis anslutnings kontakterne er av god nok kvalitet, men snarere sender og modtager enhederne i de produkter som benyttes.
Clock enheten har vel en del at sige for hvordan det endelige resultat bliver.

Hei Coolio, tak for at du beriker os med dine filosofiske innlegg, er sikker på at disse lyser dagen op for mange indeher.
Men nu idag hvor solen er fremme har jeg et lidt mere akademisk ønske om at få belyst lidt om hva du egentlige referere til av produkter når du bidrager her, og det har vi jo avataren til her,, altså kun vis du skule få lyst til at yderlige berike dagen.

I bund og grund et det mig personlig likegyldig om nogen kun ønsker at invistere en hundrelapp på hobbyen deres, det må jo være helt op til dem.
Det som for mig synes trettende, er at nogen av disse gnidere gang på gang ser ut til at få ondt et vis sted over vi som velger at bruge en lidt større andel av midlerne vores, og at disse personer ser ut til at ha en isme og behov for at forsørge at latterlig gøre de av os som falder utenfor deres personlige oppfattelser.

Men indeher har vil vel plass til annerledes tenkende, eller hva Coolio?

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Det kommer jo dettendes inn noen nye her stadig og da kan det jo være greit att fakta blir gjentatt så de slipper å bli lurt på totalt unødvendige kabler og tulle tweaks. Ser ikke ut som om hifi selgerne tar 5 flate øre for å dytte på ukyndige kabel stumper til tusenvis av kroner som i beste fall ikke forringer lyden i forhold til en lavpriskabel som overholder nødvendige spesifikasjoner.
Så får de som ikke vil ta til seg fakta bruke pengene som de vil.

I bund og grund et det mig personlig likegyldig om nogen kun ønsker at invistere en hundrelapp på hobbyen deres, det må jo være helt op til dem.
Det som for mig synes trettende, er at disse gnidere gang på gang ser ut til at få ondt et vis sted over vi som velger at bruge en lidt større andel av midlerne vores, og at disse personer ser ut til at ha en isme og behov for at forsørge at latterlig gøre de av os som falder utenfor deres personlige oppfattelser.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Det kommer jo dettendes inn noen nye her stadig og da kan det jo være greit att fakta blir gjentatt så de slipper å bli lurt på totalt unødvendige kabler og tulle tweaks. Ser ikke ut som om hifi selgerne tar 5 flate øre for å dytte på ukyndige kabel stumper til tusenvis av kroner som i beste fall ikke forringer lyden i forhold til en lavpriskabel som overholder nødvendige spesifikasjoner.
Så får de som ikke vil ta til seg fakta bruke pengene som de vil.

Det som for mig synes trettende, er at disse gnidere gang på gang ser ut til at få ondt et vis sted over vi som velger at bruge en lidt større andel av midlerne vores, og at disse personer ser ut til at ha en isme og behov for at forsørge at latterlig gøre de av os som falder utenfor deres personlige oppfattelser.
Har lidt svært ved at se at nogen er blevet lurt her. De kabler som er nevnt her i denne tråd er vel ganske fornuftige i pris og optiske kabler er vel ikke unødvendige kabler , vis man har behov for at tilslutte produktene optisk.
Tylle og triks må du selv stå for, a ser ingen av disse tweak i denne tråd og Fakta har du jo styr på ser vi.

Ta en Øl solen skinner, og ha en rigtig god helg.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.606
Glassfiberen inn til huset mitt har vel en båndbredde på 40 Gb/s eller deromkring og det er noen kilometer bort til sentralen. Den greier fint å overføre flere kanaler video og audio samtidig som jeg surfer på nett og snakker i telefon. Det er litt vanskelig å forestille seg at en stump fiber på en meters lengde skulle være noen begrensning for tokanals audio, nærmest uansett bitdybde og samplingsrate.
Sist jeg hadde fibermontør innom i huset spurte jeg hva kapasiteten til selve fiberen var, han svarte at den var omtrent "ubegrenset" - det eneste som i praksis betydde noe var hva man puttet i begge endene av den.

X

X186841

Gjest
@Hi-rex,Svarte kun på dine betraktninger:
"""Det som for mig synes trettende, er at disse gnidere gang på gang ser ut til at få ondt et vis sted over vi som velger at bruge en lidt større andel av midlerne vores, og at disse personer ser ut til at ha en isme og behov for at forsørge at latterlig gøre de av os som falder utenfor deres personlige oppfattelser."""

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei Coolio, tak for at du beriker os med dine filosofiske innlegg,
Ingen årsak! :D

er sikker på at disse lyser dagen op for mange indeher.
Mange vet jeg ikke, men jeg tenker at noen er såpass skarpe av seg at de ser den syrligheten jeg ymter frempå - skjult av et passende sitat av en av bransjens aller fremste - og synes det var passende frekt, men sant og dermed morsomt.

Men jeg har ikke allverdens humor.

Men nu idag hvor solen er fremme har jeg et lidt mere akademisk ønske om at få belyst lidt om hva du egentlige referere til av produkter når du bidrager her, og det har vi jo avataren til her,, altså kun vis du skule få lyst til at yderlige berike dagen
.
Mine bidrag til kabeldebatter er enkel. Dersom man kan måle forskjeller kan det kanskje også hende at man kan høre forskjeller, da er det bare å prøve. Kan man ikke måle forskjeller så kan man heller ikke høre forskjeller.

Tror man det, så tror man feil. Enkelt og greit og veldig lett beviselig.

Det som for mig synes trettende, er at nogen av disse gnidere gang på gang ser ut til at få ondt et vis sted over vi som velger at bruge en lidt større andel av midlerne vores, og at disse personer ser ut til at ha en isme og behov for at forsørge at latterlig gøre de av os som falder utenfor deres personlige oppfattelser.
Jeg er revnende likegyldig til hvordan folk bruker pengene sine. Jeg er derimot ikke likegyldig til kvakksalveri, bevisst eller ubevisst.

Noen har det, men jeg synes ikke du utviser voldsom toleranse for annerledes tenkende når du anklager andre for å være gniere og derfor går inn for å plage andre når de motsier deg i debatt.

Sannheten er at noen folk blir sinte når de blir konfrontert med motstridende opplysninger mens andre bare modifiserer verdenssynet sitt.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ingen årsak! :D

Mange vet jeg ikke, men jeg tenker at noen er såpass skarpe av seg at de ser den syrligheten jeg ymter frempå - skjult av et passende sitat av en av bransjens aller fremste - og synes det var passende frekt, men sant og dermed morsomt.

Men jeg har ikke allverdens humor.

.
Mine bidrag til kabeldebatter er enkel. Dersom man kan måle forskjeller kan det kanskje også hende at man kan høre forskjeller, da er det bare å prøve. Kan man ikke måle forskjeller så kan man heller ikke høre forskjeller.

Tror man det, så tror man feil. Enkelt og greit og veldig lett beviselig.

Jeg er revnende likegyldig til hvordan folk bruker pengene sine. Jeg er derimot ikke likegyldig til kvakksalveri, bevisst eller ubevisst.

Noen har det, men jeg synes ikke du utviser voldsom toleranse for annerledes tenkende når du anklager andre for å være gniere og derfor går inn for å plage andre når de motsier deg i debatt.

Sannheten er at noen folk blir sinte når de blir konfrontert med motstridende opplysninger mens andre bare modifiserer verdenssynet sitt.
Hva du egentlige har målt på av udstyr, ut over den tap som benyttes til forplantnings overførsel, har jeg mine tvilv om.

Men jeg skal ta til efteretning at du har stor tro på de målinger???:D

Ha en god helg du også Coolio;)

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har bare målt om det var forskjeller i frekvensrespons ved bruk av nordost rca kabler kontra clas ohlsson rca, men det var det ikke. Ellers kan jeg lese, og i denne tråden har det blitt linket til en test av optiske kabler målt av en seriøs fyr. Den viste også at det ikke er forskjeller selv på teoretisk nivå.

Så der burde saken blitt lagt død for det lydmessig. Men når halve verden er vitenskapelig analfabetisk fortsetter jo disse diskusjonene i uendelighet.

Alt som er godt nok er godt nok. For optiske kabler er det godt nok når de når standarden sin.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Har bare målt om det var forskjeller i frekvensrespons ved bruk av nordost rca kabler kontra clas ohlsson rca, men det var det ikke. Ellers kan jeg lese, og i denne tråden har det blitt linket til en test av optiske kabler målt av en seriøs fyr. Den viste også at det ikke er forskjeller selv på teoretisk nivå.

Så der burde saken blitt lagt død for det lydmessig. Men når halve verden er vitenskapelig analfabetisk fortsetter jo disse diskusjonene i uendelighet.

Alt som er godt nok er godt nok. For optiske kabler er det godt nok når de når standarden sin.
Ok Coolio, optisk set kan jeg langt på vei være enig med dig her.

Men en ting kan man jo kansje filosofier over er at;

Kan man høre forskel før og efter at man har renset, samtlige kontakter og Kabler i anlegget. Vis ja, kan man da måle forskjeller?
Kan man høre forskjeller på forskjellige vibrations dempende tiltag på under plate spillere eller i og under forsterkere. Vis ja, kan man da måle forskeller i frekvensgang , fase, inpulsrespons, ect?
Kan man høre forskel på selv små justeringer i Bias på en forsterker. Vis ja, kan man da måle disse forskelle?

De som har experimenteret med ovennevnte, vil nok indse at det er mere komplex end så, som så.

Men dette kan vi jo ta op en anden gang, evt. I en egen tråd.

Og nu er det sku tid til den Øl, holder på med rensningen av de forbandede kontakter og kabler,.

Mvh.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Generelt sett mener jeg dette er en sunn tilnærming : Kan det faktisk høres forskjell, så finnes det også en målbar forskjell.

Det er ikke alltid man leter på riktig sted og riktig måte med måleutstyret, og det er mange opplevde forskjeller som ikke er hørt ... bare opplevd.

Godt måleutstyr har en oppløsning, presisjon og analysekapasitet som stort sett langt overgår gjengse kildematerialer (CD, LP, Hires musikk etc) og kombinasjonen av ører og hjerne. Kunsten er å bruke både måleutstyret og ører+hjerne riktig, og å tolke resultatene (dvs bruke hjernen) riktig. Det er lettere sagt en gjort.

mvh
KJ

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.988
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan man høre forskel før og efter at man har renset, samtlige kontakter og Kabler i anlegget. Vis ja, kan man da måle forskjeller?
Kan man høre forskjeller på forskjellige vibrations dempende tiltag på under plate spillere eller i og under forsterkere. Vis ja, kan man da måle forskeller i frekvensgang , fase, inpulsrespons, ect?
Kan man høre forskel på selv små justeringer i Bias på en forsterker. Vis ja, kan man da måle disse forskelle?
Ja, på alle punkter. Slik ser en måling av signaloverføringen i en optisk kabel (eller annen digital overføring) ut:
CharacterizingHighSpeedTransmitters_Agilent_Figure3.jpg

https://www.photonics.com/EDU/Handbook.aspx?AID=25148
https://www.slideshare.net/idctechnologies/testing-and-troubleshooting-fiber-35510778
Eye Diagram Basics: Reading and applying eye diagrams | EDN

Dårlige kontakter vil avsløres, nådeløst, i det diagrammet. I analoge kretser vil frekvensgang og forvrengningsspektrum si det meste. Vi greier kanskje ikke å fange alt i ett tall (f eks THD+N), men noen få grafer kan vise slike endringer med stor presisjon. Generelt kan vi måle avvik med langt høyere presisjon enn vi kan høre. Hvordan skulle vi ellers kunne utvikle og implementere sånt som gigabit lokalnettverk og 4G mobiltelefoni?

Sist redigert:
Topp Bunn