Oslo Børs

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Oslo Børs ned 6,2% hittil i dag når jeg skriver dette. Noen andre her inne som kjenner det svir nå? Jeg solgte meg heldigvis ut av en del aksjefond rundt den lokale toppen i mai/juni men i dag tok jeg sjansen på å kjøpe litt.

mvh,
OS

EDIT: Oslo Børs ned 8,3% nå!
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Nå er det krakk på gang! Hovedindeksen ned 9,1% nå!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Aldri har jeg fått mer for pengene med månedlig spareavtale i aksjefond.
Ikke akkurat så positivt på kort sikt men i og med at jeg nylig oppjusterte den månedlige sparingen så er det ok.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ikke se bort i fra at år 2009 blir preget av mer brukthifi på markedet.
Selv har jeg lyst på båt, så kanskje tiden for det kommer snart.

Lakmustesten kommer til å være detaljhandelen til jul.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.123
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
klatret litt opp nå,



http://bors.e24.no/e24.no/site/index/index_detail.page?magic=(cc%20(detail%20(tsid%2055175)))
 
K

KindOfBlue

Gjest
Morsom psykologi.
Oljeprisen ned, AIG nedvurdert over natten. Stuper fra start.

Så begynner ryktene å løpe om at FED skal sette ned renten, og børsstart i USA begynner svakt ned, folk kjøper inn. Så dykker USA, og da dumper folk før børsslutt.

Ingen vet noe, alle gjetter.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Er glad jeg cashet inn en solid fortjeneste da jeg solgte alle andeler før nyttår. 8)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Den siste års hendelser har gjort at mine planer for å ta ut pengene er flyttet fra 2010 til ca 2015..... Heldigvis er det penger man ikke er avhengig av for å overleve.

Jeg gikk fra å synes det begynnende falllet var "skumelt", til nå å gi totalt f.... Heldigvis dumper det snart inn en pen slump kontanter som skal investeres i noe langsiktige verdipapirer...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det gjør jo ikke akkurat saken bedre at markedsanalytikerene i DNB har ropt sammenbrudd, full panikk og kaos i to-tre dager nå.
Jeg forstår jo at det ser slik ut hos dem, de har tross alt lånt ut 450 mrd til Lehman men å piske opp stemningen så jævlig har jo ingen annen effekt enn å skape panikk.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Tja,....det ser ut at, tiden er kommet til å vise fram penger, ikke noen papirer, bla, bla. ::) Tåkeselgere kommer til å slite i mange år fremover. Men det er ikke noe å bekymre seg, nei. Det er kun en ventet markedkoreksjon. De som har spilt golf på sine kontorer vil få kontorer med litt mindre vinduer. ;D Hahahaaa....koser meg stort.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.309
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
el_mariachi skrev:
Det gjør jo ikke akkurat saken bedre at markedsanalytikerene i DNB har ropt sammenbrudd, full panikk og kaos i to-tre dager nå.
Jeg forstår jo at det ser slik ut hos dem, de har tross alt lånt ut 450 mrd til Lehman men å piske opp stemningen så jævlig har jo ingen annen effekt enn å skape panikk.
DnBNOR harlånt ut tilsv 144mill
mvh
LMC
 

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
140
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Godt en ga opp håndverk "karieren" for en god stund siden ::)
Blir nok endel ledig arbeidskraft der fremover.... :p
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Skal topsjefene få bonus for innsatts på børsen eller skal de betale den tilbake i selskap? ::)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Skal vi se. USAs regjering eier nå verdens største forsikringsselskap, som egentlig er konkurs - de har simpelthen gått hen og sosialisert AIG på et vis som ville gjort vår egen finansminister blid som en lerke.
USA eier nå 79.9% av AIG, og skattebetalerne har fått fornøyelsen av å ta regningen.
AIG må betale 11% rente på 85 milliarder dollar (snart betaler vi nok alle temmelig høy rente, pga disse idiotene. Husker sist bankene rotet vekk pengene, da var renten på 15%).

Og børsen stiger på disse "gode nyhetene!"

Underholdende.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.937
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Har du noen som helst anelse om hva konsekvensene hadde blitt dersom AIG hadde gått konkurs?? Med sine 100 000 ansatte mm.?

"...AIG er spesielt viktig fordi selskapet forsikrer verdipapirer som igjen er viktig for andre finansinstitusjoner og banker. Hadde giganten gått konkurs og forsikringspolisene opphørt, ville dette gjort en mengde verdipapirer verdiløse og påført finansmarkedet nye hugg." http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/17/547155.html

" Verdens største forsikringsselskap var rett og slett et for stort selskap til at myndighetene kunne la det dø. Bush-administrasjonen har gitt klarsignalet til krisepakken for å forhindre en gigantkonkurs som kunne gitt utbredt panikk på verdens finansmarkeder. Det kunne sendt sendt aksjekursene verden over videre ned i kjelleren - og gjort penger mindre tilgjengelig og dyrere i pris. Til syvende og sist kunne det ha økt norske bankers utlånsrenter til deg og meg. " http://e24.no/boers-og-finans/article2658424.ece#AF

-at det er subsidiering og "New Deal" er det vel ikke tvil om. Staten, han er god å ha når det virkelig går galt. Alle stater har mer eller mindre en grad av blandingsøkonomi.


Bjørn
 
K

KindOfBlue

Gjest
bjornh skrev:
Har du noen som helst anelse om hva konsekvensene hadde blitt dersom AIG hadde gått konkurs?? Med sine 100 000 ansatte mm.?
Ja, det har jeg faktisk. Men AIG er konkurs, og det var kun ved å bli sosialisert av USAs regjering at de kan fortsette en stund til, slik at McCain skal ha en liten sjanse til å vinne valget.

Jeg trodde leiligheten min ville falle med ca. 23-25% i verdi fra jeg kjøpte til bunnen (siden alt faller/stiger i eiendomsmarkedet er det problemfritt, egentlig) nå tror jeg at fallet vil være større, kanskje 50%. Nettopp pga slike "redningsoperasjoner".

Og til siste setning i ditt andre Dagbladet-sitat: AIG betaler 11% for sine 85 milliarder dollar, en rentesats som snart kommer til en bank nær deg, uansett!
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Ops,....det ser ut at de har flytett veldig mye papirer frem og tilbake, og underveis "mistet" en del penger (les mye penger),investerte i sine egne store palaser, store båter, luksuriøse hytter, og sexyprivate fly. Og no, alt dette er forklart som de sier "marked",....eller koreksjon. Hvilken verden vi lever i? Blir kvalm av den snobbisne og elitisme. Fuj! :p
 
K

KindOfBlue

Gjest
zed skrev:
Ops,....det ser ut at de har flytett veldig mye papirer frem og tilbake, og underveis "mistet" en del penger (les mye penger),investerte i sine egne store palaser, store boter, luksus hytter, og sexyprivate fly. Og no, alt dette er som de sier "marked",....eller koreksjon. Hvilken verden vi lever i? Blir kvalm av den snobbisne og elitisme.
Moderne finans er en hoppe-bukk lek.

Man kjøper og selger samme gjenstand (f.eks. en lånepakke) flere ganger.
Hver gang den omsettes skjer to ting:

1. Man oppvurderer verdien.
2. Man tar en bit i form av provisjon, før pakken sendes videre.

Avskallingen gjennom provisjoner "merkes" ikke, fordi deltagerne i spillet har personlig fordel av dette. (Terras spekulanter var største bidragsyter til gruppens overskudd, nettopp vha slike provisjoner i formidlede "lån/investeringer").

Oppvurderingen får folk til å tro at det er skjedd verdiskaping, og ser godt ut på bunnlinjen når man skal verdisette selskapene som er med.

Provisjonene tillater vill livsstil og smitter av i samfunnet grunnet kjøp som de som mottar provisjonene kan gjennomføre.
http://e24.no/eksklusiv/eiendom/article2634976.ece

I bunn er man avhengig av at objektene det lånes med utgangspunkt i stiger i verdi. Dermed får vi en syv-til-ni dobling av boligprisene siden 1993 her hjemme, for eksempel. Og man får groteske verdiansettelser på helt vanlige virksomheter, med utgangspunkt i "antatt fremtidig inntjening."

Når disse luftslottene rakner, så går det hele over styr. Lehman Brothers gikk over ende fordi sjefen nektet å akseptere at firmaet var verdt så lite (ca. 1/100 av hans egen verdiansettelse av firmaet.)

Smellen folk fikk i boligmarkedet i 1987 kommer igjen nå, men vi skal jo bo et sted. Men har man belaget seg på 5% rente og lånebeløp i forhold til boligverdi X, så kan man nå trygt doble renten man skal betale neste år, og ta utgangspunkt i X*0,6 som boligverdi. For mange vil lånebeløpet utgjøre en sum som overstiger marginen for best rente, og da må man betale markedsrente på overskytende risikoandel. Dette vil føre til at flere og flere boliger kommer på markedet, og vil presse prisene nedover.

Og alt fordi finansinstitusjoner syns det ble kjedelig å passe på penger, og heller ville leke med dem (godt hjulpet av låntagere, store som små.)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
My god, så eg hatere dette hysteriet!!

Å skrike over at børsen er ned så å så mange prosent før dagen er omme er bare bull - den går nesten alltid ganske mye opp igjen ved dagsslutt så den reelle nedgangen er nesten alltid mindre enn overskriftenen (dette bør konsekvent tas med i slik info - i stedet må man ha fulgt med over tid for å kjenne til denne skremselspropaganda om så mange prosent ned i morgentimene....)

Men:
Nå er faktisk det at et av verdens største forsikringsselpskaper holder på å gå overende alvorlig, da det forårsaker at bedrifter og enkeltpersoner går over ende/må lide.
Men det er jo helt naturlig i et misbrukt pengemarked slik som børsene fungerer i dag. Det er kun en lekeplass for de med litt godt over gjennomsnittet rikelig med gryn.
Det kapitalistiske systemet som baserer seg på vekst medfører at det alltid vil bli pøst meir gryn i systemet enn de reelle verdiene - før eller seinere smeller det...

Det smeller stadig vekk - på slutten av 80-begynnelsen av 90 var det en reell krise. Det er jo sant men deretter...?!
Etter milleniumet har det vært minst to - Skikkelige Kriiiiiser - Avisene skriker over seg- folk skjelver - samfunnet slik vi kjenner det står på kanten av stupet - Jadda - Særlig...!! - noen som husker? Joda, hva skjer - 2 år senere har alle indekser nådd nye rekorder og folk er rikere enn noen gang..

Det er kanskje litt verre nå enn vanlig, men 30-tallet om igjen? Neppe? Krise? For noen få.

Samfunnet har selv skapt dette for seg selv - nå må vi slutte å syte, skrike Krise og alt det der - Gjør det beste ut av situasjonen - Ro ned litt. Tenk seg om.
La den moderne Basisregelen om at alt må gå så fort som mulig, og helst litt fortere enn det (!), la den ligge en stund. Uansett Nye vekstrekorder blir satt om et år eller to...


En ting jeg lurer på - hva forventes av inflasjonen nå? Øker den? Om den følger etter gir det andre fordeler (tiden spiser opp lånet i stedet for avdragene)

Oi må på møte...!
 
Topp Bunn