Det kom opp på han jeg var der med sin tlf, å da kom det opp cash, mulig det var feil. Men lurer på om det var på Fyne sine høyttalere vi hørte det, men jaggu ikke sikker.
Det var Børresen/Aavik-representanten Frits, som fortalte oss at det ikke var Cash, men Ghost of Cash, under demoen av Børresen X6 / Aavik I-880.
Jeg ble sittende en stund i det rommet da førsteinntrykket var ganske imponerende. Lynhurtige høyttalere, gedigent lydbilde, behagelig men svært detaljert og oppløst. Det eneste jeg heftet meg ved var en litt voldsom øvre bass, som først var veldig imponerende, men som etterhvert tok litt oppmerksomhet fra dypbassen. Jeg oppfattet det etterhvert som en real festkul som ble vel dominerende på noe av demo-materialet.Tenkte vel at det hadde med rommet å gjøre, men fikk faktisk litt det samme inntrykket da jeg gikk opp en etasje og hørte på lillebror X3. Tilfeldighetene gjorde at jeg fikk høre en av demolåtene på begge anleggene, relativt kort tid etter hverandre. Men jeg synes X-serien virker veldig lovende.
Børresen X6 ble demonstrert med Aavik I880, samt streamer og dac fra 580-serien. Det er elektronikk for ca 1,2 mill. I tillegg ble det brukt de øverste seriene med kabler, strømprodukter og ethernet-switcher fra Anzus til ca samme pris som elektronikken. Høyttalerne kostet «bare» 20000€ som i denne sammenhengen var direkte billig. I det hele tatt var det utrolig mye svært kostbart utstyr på messen, noe jeg ikke har noe i mot. Det er fint å se hva som finnes, og det var en god del mer moderat priset utstyr der også. Og, så er det jo lov å drømme litt også.
Noe jeg også satt stor pris på, var at flere hadde tatt med seg utstyr til utstilling som ikke ble spilt på. Selvfølgelig hadde det vært topp å få høre alt sammen, men for oss som bor et stykke unna er det ikke bare å ta seg en lørdagstur til byen å se på hifi. Her jeg bor er det en stk Power-butikk og så finnes det en Hifiklubben og en Soundgarden en halvtime unna. Og PM-audio da, han burde jo vært på messen med Coda, Gradient, Krix osv.
Big Dipper spilte på Klipsch Forte da jeg var innom, men hadde Wharfedale Linton utstilt som jeg var glad for å få se live. I tillegg stilte de ut elektronikk fra Leek og Audio Research som jeg ikke har sett før. På naborommet spilte Audiocenteret på noen bittesmå JBL-monitorer, men med noen kolossale Perlisten-subwoofere. Jeg synes det lått skikkelig fett! Men så hadde de også med seg JBL L100 og L82, samt en større monitor som, selv om det ikke ble spilt på, bidro til å gjøre rommet deres mer interessant for min del.
De nye Naim Classic produktene hadde jeg gledet meg til å se og høre. De ser fantastiske ut og ble demonstrert med Focal Sopra 2, der den eneste nyheten var en ny finish som ikke falt i smak for min del. Sopra er jo veldig dynamisk og sammen med Naim er det jo litt fyrverkeri over dette. «Dessverre» blir dette en hårsbredd fra slitsomt, altså det låter helt utrolig detaljert og dynamisk forutsatt en god innspilling og riktig musikk. Men for oss som av og til må høre en gammel rockeskive er muligens ikke denne høyttaleren allround nok. Har hørt den noen ganger før med noenlunde samme inntrykk.
Marten stilte jo med sin aller heftigste høyttaler med Contellation-elektronikk. Jeg var der rundt kl 11 i går, men ble sittende litt ut på siden og fikk ikke det store inntrykket. Det var veldig mye folk i rommet, det ble spilt litt for lavt etter min smak og plata var vel ikke helt i min gate sånn helt subjektivt. Skulle likt å få hørt disse under andre forutsetninger. Heldigvis hadde Marten med seg Parker Trio, med Engstrøm på et mindre rom. Det låt meget flott, jeg hørte to låter, en av dem var klassisk musikk. Diamant-diskanten var helt nydelig implementert og det låt fyldig og flott med enorm oppløsning uten skarpe kanter. Etterhvert ble demoen sabotert av gutta fra Hiend-studio som ville demonstrere bassen i de nest største Canton-høyttalerne, 2 rom bortenfor. Det låt heftig, men Engstrøm-representanten ble mektig irritert, med rette, og fortalte Bryston/Canton-gjengen hva han syntes, og jeg var enig med han…
Jeg fikk også for første gang se elektronikk fra tyske AVM, og det var virkelig flotte saker. Synes ikke bilder av disse er særlig interessante, men i virkeligheten så dette virkelig flott og fristende ut. Disse kunne jeg tenkt meg demonstrert en gang.
Det var synd jeg bare fikk med meg 5 timer før jeg måtte hive meg i bilen igjen. Neste gang, håper det blir en neste gang…, da skal jeg sette av hele helgen for denne messen synes jeg var et skikkelig høydepunkt.
Av norske produkter så var det vel Hamramr, EC og Hegel som utgjorde dette. Adyton, Arendal, Aura og Sigberg var der ikke. Holder ikke Aura til i Asker forresten…nesten rart de ikke stiller i så fall. Av de norske fremstår, for meg, EC som det desidert mest interessante. De nye monoblokkene ser jo helt fantastiske ut i mine øyne, og de fikk som nevnt blåst tidenes liv i høyttalerne fra SF. EC hadde dessuten fine presentasjoner av firmaet og produktene da jeg var innom. Jeg er nok ikke helt i målgruppen for Hamramr, men oppfattet at de som var der likte det de hørte. Hegel fremstår for meg dessverre litt kjedelig, sånn rent visuelt. EC er en annen klasse selv om prisen er ca lik. Hifiklubben demonstrerte H30A-settet med B&W 805, men det var så mye trafikk der at jeg ikke fikk noe demo der for egen del. Det mest interessante med Hegel denne gangen var utstillingen deres, der alle produktene de har laget var presentert. Sånne ting er artige, synes jeg.
Det som jeg hadde håpet litt på, men som manglet var OHFC som har sin egen greie denne helga. Jeg hadde ikke tid til å dra inn til sentrum, men skulle likt å høre nyheter fra Audio Physic, Adyton og T+A feks. Hadde også håpet å få høre Kudos, men Moet var ikke tilstede. Eksakt er jeg usikker på om jeg så, de spilte uansett ikke på Kudos.