Oslo Hifi Show, 22-23 Mars 2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    411
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Mange klarte helt ok lyd. Mye for pengene for kef/wiim oppsettet. Sigberg gjorde seg ikke bort. Det polske oppsettet til big spilte veldig bra når jeg var innom. Nordic sound design med atlantis lab høyttalere låt flott, men musikken var ikke helt min greie. Moro å høre Danzig på showet, (takk til Audio Note for det), og så var det en del plingplong fra andre rom, da snudde jeg i døra

Sist redigert:

StoneFree

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.04.2023
    Antall liker
    136
    Sted
    Kølis
    Jeg var der like etter åpningstid idag lørdag, og et par høyttalere var positive overraskelser, i en overkommelig prisklasse.

Først ut var Technics SC-CX700, utrolig mye aktiv vellyd i små kasser, med en masse tilkoblings- og streamingmuligheter, samt innebygget RIAA. Skal sjekke ut disse litt nærmere ved en senere anledning.
    Så System Audio Legend Silverback 40.2.D5, gulvhøyttalere som ikke burde være for vanskelige å plassere. Jeg likte den lyden. Fylte rommet med klar margin uten å bli anstrengt. Spilte noe av den samme musikken derfra når jeg kom hjem; forskjellen kan ikke betegnes som kvantesprang, men noe var det i åpenhet og lyden av akustiske strenger.

Kan selvfølgelig være et sammentreff mellom god plassering, treff med musikk jeg liker, ikke for mye folk i rommet og slikt. Andre ting spilte også bra, men ikke alt falt i min smak. Ikke noe galt i det. Et par merker jeg egentlig hadde ventet mer av, imponerte ikke.

Artig at det kom så mye folk, stort sett i segmentet eldre herrer. Et par timer med hørselsinntrykk var egentlig nok for meg. Men gøy var det.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mange forskjellige 2-veis skoesker & slanke gulvstående trenger man egentlig (?)
    Og i år er det vaweguides som er "tha thing".
    Demomusikken var som vanlig (i min smak) ganske kjedelig. Når hørte dere sist et røslig korensemble?
    Eller Hendrix / Vaughan / Muller på fullt øs (?)
    Eller ihvertfall litt fra et symfoniorkester (?)
    Men en fikk nå hilst på & slarvet litt med kjente...

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.661
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Maranz/KEF, Marten/Esoteric, EC/Ø… Mange vellydende rom, enda flere sådær - og noen rett og slett imponerende!
    De små Krixene imponerer nok en gang hos PM Audio. Får høre bedre i morgen med mindre folk.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Phobos
    Hamrammer låter alltid tøft🔊
    I år sammen med en McIntosh MA12000:
    Vis vedlegget 1107743
    Fikk info om at sub’er var delt på 60hz, så det aller meste av frekvenser stod «satellittene» for.
    Mobilen flatlinet på 110 dBC i sweetspot, så var bra kapasitet her. For ordens skyld så ble vi spurt om det var ok at han dro på litt og det var ikke lenge. Generelt ble jeg overrasket over hvor høyt det faktisk spilles i praksis. Rommene jeg målte lå stort sett i området 90-100 dBC i demomodus.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.422
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    Rosso Fiorentino Arno 40.... noen inntrykk av denne?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Oslo
    Jeg pleier ofte å begynne HIFi messe rapporter med en ergrelse over musikken som blir spilt, men det skal jeg ikke gjøre denne gangen. Jeg synes det var en klar forbedring i år og hørte mindre safe muzak i år. Noe var det jo, spesielt hos Morten når jeg var der. Potensialet er det med gode PMC. Litt mye folk for å få sitteplasser midt på dagen, men mot slutten gikk det jo fint. Takk til alle utstillere og jeg synes dere har gjort en god jobb med de rommene dere fikk. Jeg hørte lite romproblemer. Er det fordi stadig flere bruker romkorrigering? Knapt noen anlegg som jeg opplevde for harde/spisse.

Beste lyd når jeg var innom vil jeg si var Marten/Esoteric, Kerr/Gryphon og KEF/Marantz. Marten var nok det råeste sånn på HiFi egenskaper, mens Kerr har en nydelig balanse mellom naturlighet og transparens uten at det blir tydelig varmt, mykt eller snilt. Og endelig fikk jeg høre KEF Reference! Jeg har en stund tenkt at de kan være mine neste høyttalere om jeg får tak i 1 eller 3 på brukten. Litt skuffelse fra Marantz representanten for mitt fokus, men han mente Marantz la til litt varme og sødme til KEF`ene. Jeg syntes det låt bare litt på den varme siden, så kanskje KEF er noe mer på den analytiske siden enn jeg trodde? Eller at Marantz er nærmere nøytralt enn rimelige produkter fra dem kanskje? Uansett det låt engasjerende, åpent og homogent. Slik jeg liker det. Men Kerr er også et merke jeg kan virkelig like.

Andre som låt veldig bra var Sigberg Saranna, Ø audio Frigg 02 (av en eller annen grunn låt det ikke så bra med Verdane når jeg var innom), Focal Diva Utopia med integrert Naim og Perlisten låt også bra. Hoppet over noen rom med høyttalere jeg har hørt mange ganger før. Best value for money synes jeg var Ophidian FFion med EAMlab.Kunne sagt KEF/Wiim også, men kunne jo høre at det var et rimelig anlegg. De som skuffet mest? Kanskje Audio Note? Hvor var dynamikken?

Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    925
    Torget vurderinger
    5
    Hvilerommet!

En særdeles voksen hifidude på jomfrutur på hifimesse søkte roen hos Odd Rune Hegge og hans hyggelige svenske kollega. Med utsikt mot barndommens Tonsenhage ble det noen besøk til dem. En lise for sjelen, som med passende musikk, kompenserte for mange positive og noen utfordrende inntrykk. Ørene ble kalibrert, hjernen nullstilt, og roen senket seg i kroppen. Etter ønske ble til gjenhør med en av mine referanselåter fra den gangen man ruslet rundt i Tigerstaden med noen album under armen, og forespurte med blygsel om det var mulig å høre på drømmeanlegget med medbrakt vinyl. Den gangens positive mottakelse bidro sterkt til opprettholdelse og videreutvikling av denne flotte hobbyen.

IMG_8118.jpeg

En erkjennelse suger inn: Dagens digitale muligheter kan trylle fram vellyd i utfordrende omgivelser med betong, gips og glass. I tillegg til å nyte vellyd, kan utsikten til barndommens rike nytes gjennom store glassflater. Imponerende.

IMG_8114.jpeg

Og nostalgien stoppet ikke med det. Å møte på LP12 som snart er like gammel som konsept som en selv er ikke bare imponerende, men en god trøst og en bekreftelse på at voksen alder ikke er diskvalifiserende i musikk og Hifi sammenheng.

Takk til dere alle som har stått på og som står på for å servere oss dette flotte arrangementet! 😁👏👍😁

mvh Olav E

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.990
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Grattis til Sigberg, her har du truffet noe vesentlig.
    Ellers likte mine ører Focal Utopia og Pylon i disse omgivelsene. Hvem ville jeg dratt på med for full gass med Zeppelin, Slayer og Heilung? jo det blir Hammrammr.
    ( MackIns bokser derimot låt helt tannlegeskrekk).Ellers hyggelig prat med kjenninger og fagfolk. Takk for et flott arrangement!

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.422
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fyne Classic Gold XV låt også veldig bra. Kanskje litt i overkant i diskantområdet på enkelte låter, men vet ikke om det var supertweeter «sin skyld», opptak eller rommet. Men generelt låt det veldig bra - spesielt på vokal og fylde 👍🏻

Forsterker var gullversjon av Devialet (husker ikke modellnummer)

IMG_6356.jpeg

IMG_6358.jpeg

IMG_6359.jpeg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.922
    Sted
    Langesund

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alltid vanskelig å vite hva man hører på, om det er spiller, forsterker, høyttalere eller rom. Men i år lot jeg meg imponere av TechDAS-rommet samt Esoteric audio. At det er mulig å få så lavt støygulv fra vinyl er helt ufattelig! Og jeg som egentlig var temmelig fornøyd med oppsettet mitt, har nå (dessverre) fått nye mål.. :p

Dagens hyggelige overraskelse var for meg Henry Audio. Snedig liten norskutviklet DAC med USB-C i front for enkel tilkobling av telefon. Konstruktøren har til og med gjort kretsskjema lett tilgjengelig, så her er det ingen hemmelig tåkeprat. Lett å bruke var den også, så selv mor kan få det til!

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Phobos
    Hadde også en god opplevelse! Passe med folk, nok til at det var aktivitet over alt, men ikke så mange at det ikke var mulig å komme seg til sweetspot der dette fristet i løpet av fem minutter venting. Jeg fikk høre mye variert musikk og få svisker når jeg var inne. Fikk meg også en Dynaudio-kopp så jeg var veldig fornøyd med dagen! I dag fikk jeg høre på streaming, cd, vinyl og tape og det var gøy at samtlige fikk vist seg fra sin stereotype side!

* vinyl: knitter og avspillingsmessige bilyder jeg vet ikke skal være der
    * streaming: roon serveren døde så lyttesesjonen er herved avbrutt, alternativt wifien er dårlig her så streamingen er veldig treg
    * CD: bla gjennom cd mapper, sette på ett spor, bla gjennom videre, bytte cd, sette på neste spor
    * tape: fungerer når den har lyst, play knappen hopper ut av og til

For meg som ikke føler noen form for nostalgi for noe format må jeg si at digitalt generelt låt klart best. Jeg la merke til at mange rom bare lot vinylspilleren snurre for maksimal feelgood, selv om den ikke var i bruk 😎

Ellers synes jeg mye låt greit i forhold til forutsetningene. Det er mange muligheter til å bli fornøyd om dagen! Fikk oppleve ganske mange anlegg fra sweetspot og likte generelt det jeg hørte. Var vel ikke innom ett rom hvor jeg synes lyden var slitsom eller direkte dårlig, så godt jobba til alle som stiller ut! 👌

Den eneste unntaket jeg merker at jeg ikke skjønner meg på er digre retro kassehøyttalere! Alle jeg hørte på (tror jeg var innom alle) hadde utpreget farging, og generelt mediokre hifikvaliteter med tanke på kasselyd, oppløsning og tredimensjonalitet. Jeg synes det er direkte pinlig å se en prislapp på mange hundre tusen på disse anleggene som låter så åpenbart forfinet gutterom og som lydillusjonsmessig ikke lurer noen! Dog er det fint at det finnes noe for enhver smak!

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.057
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    God start på showet med lætt intro fra Korf tonearmer som måler meget godt og byr på superb byggekvalitet til fornuftige priser.
    Imponerende lyd fra Dynaudio Confidence 20A, dog dyrt som fy...muligens messa beste med tanke på størrelsen! :D
    Sigberg Audio Saranne skuffa, diskanten låt hard, frempå og metallisk...mulig det skyldes rombidrag eller kanskje ikke var innspilt?
    For øvrig smooth godlyd fra Rega sitt oppsett med TRIO10 HeilAMT fra PAP.
    Gikk glipp av Wadax Studio Player og godbit som AudioNec Obi Max som får bli på bucket lista neste gang. Devialets vakre Astra Opéra de Paris var meget sexy!

Avslutningsvis, flott messe...supert jobba Grumpy. :love:

IMG_1942.jpg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.661
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Marten/Esoteric spilte et fantastisk fint klassisk stykke (cello?) på morgenen der. En sjelden vinyl visstnok. Liveopptak fra Japan muligens? Et eller annet italiensk navn? Noen som vet hva det var?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Oslo
    Den eneste unntaket jeg merker at jeg ikke skjønner meg på er digre retro kassehøyttalere! Alle jeg hørte på (tror jeg var innom alle) hadde utpreget farging, og generelt mediokre hifikvaliteter med tanke på kasselyd, oppløsning og tredimensjonalitet. Jeg synes det er direkte pinlig å se en prislapp på mange hundre tusen på disse anleggene som låter så åpenbart forfinet gutterom og som lydillusjonsmessig ikke lurer noen! Dog er det fint at det finnes noe for enhver smak!
    Mitt innrykk er at de passer bra til 60-70-talls rock med dårlig lyd. Dekker over skavanker og legge på bra med dynamikk (når de får til det). Det er endel som nesten bare hører på gammel musikk. Ikke min kopp te heller så hoppet over endel av dem.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Phobos
    God start på showet med lætt intro fra Korf tonearmer som måler meget godt og byr på superb byggekvalitet til fornuftige priser.
    Imponerende lyd fra Dynaudio Confidence 20A, dog dyrt som fy...muligens messa beste med tanke på størrelsen! :D
    Sigberg Audio Saranne skuffa, diskanten låt hard, frempå og metallisk...mulig det skyldes rombidrag eller kanskje ikke var innspilt?
    For øvrig smooth godlyd fra Rega sitt oppsett med TRIO10 HeilAMT fra PAP.
    Gikk glipp av Wadax Studio Player og godbit som AudioNec Obi Max som får bli på bucket lista neste gang. Devialets vakre Astra Opéra de Paris var meget sexy!

Avslutningsvis, flott messe...supert jobba Grumpy. :love:

Vis vedlegget 1107782
    Da jeg var der var det de nye contourene som spilte og det låt også veldig bra. Ikke rent imponatorfaktormessig, men det låt fritt for egenlyd, purt og frigjort. Dog vil jeg si at rommet muligens la litt bedre til rette for dette enn en del av de andre. Stativhøyttalere var vel faktisk det som leverte varene mest etter min mening. Dynaudioanlegget låt veldig bra, det samme gjorde Hegel/Epikore og i økonomiklassen Kef/Wiim. Skulle gjerne hørt Confidence 20A i det rommet og sammenlignet med mine passive her hjemme!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.133
    Sted
    Sunndalsøra
    De helt store overaskelsene lar sikkert vente på seg? Mye bra og ukjent der ute. Behøver ikke være så sinnsykt dyrt heller!

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.034
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Når er det hifi-bransjen skal henge med i tiden og virkelig tune disse oppsettene sine etter forholdene? Er vel noen få som gjør det, men det burde vært mer utbredt. Mange selgere som har sterke meninger om DSP, men kommer disse meningene fra reell innsikt eller tilfeldige streif?! Er det noe som burde ha vekket bransjen, er det Horten 2023, i enden av korridoren i den mugne delen. Det eneste rommet man ikke måtte legge godviljen til...og det var satt opp av amatører!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.038
    Sted
    Sørlandet
    Når er det hifi-bransjen skal henge med i tiden og virkelig tune disse oppsettene sine etter forholdene?
    Flere rom benytter DSP for å få bedre kontroll på omgivelsene. Og flere rom har utført målinger og kalibrert deretter. Steinway er et eksempel på et av rommene hvor to relativt røslige høyttalere var klemt helt inn i veggen. Allikevel har dem god kontroll og klarer å skape en illusjon av holografi og perspektiv. Peerlisten, Sigberg osv.

Kjekk messe og jeg gleder meg til dag 2. Havregrøt, ett egg og en kopp kaffe er det som skal til for å gi meg en kickstart:

IMG_8119.jpeg

IMG_8118.jpeg

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Oslo
    Marten/Esoteric spilte et fantastisk fint klassisk stykke (cello?) på morgenen der. En sjelden vinyl visstnok. Liveopptak fra Japan muligens? Et eller annet italiensk navn? Noen som vet hva det var?
    Mener han spilte fra denne hvor han også sa at den var vrien å få tak i, men det var senere på dagen og passer ikke helt med «liveopptak fra Japan»…

Vedlegg

RayKay

Fersking
    Ble medlem
    27.01.2024
    Antall liker
    3
    Sted
    Tromsø
    Når er det hifi-bransjen skal henge med i tiden og virkelig tune disse oppsettene sine etter forholdene? Er vel noen få som gjør det, men det burde vært mer utbredt. Mange selgere som har sterke meninger om DSP, men kommer disse meningene fra reell innsikt eller tilfeldige streif?! Er det noe som burde ha vekket bransjen, er det Horten 2023, i enden av korridoren i den mugne delen. Det eneste rommet man ikke måtte legge godviljen til...og det var satt opp av amatører!
    Når man først tar seg bryet med å stille på et slikt event og demonstrerer utstyr i millionklassen, er det forunderlig at man ikke prepper rommet etter alle kunstens regler for å vise produktene fra sin beste side… Men, det er sikkert greit å ha noe å skylde på hvis ikke folk liker lyden?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.422
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Pylon Jade 30 med Musical Fidelity A1. 2x25 watt klasse A drev disse på en veldig god måte. Dette anlegget var da i den rimeligere enden av det som var gjennomsnittet på rommene, men det var en lyd som var veldig lett å like. Fyldig og behagelig å lytte til, låter stort og har en veldig kapasitet. Blåseinstrumenter er magisk! På en del låter virker det nesten som det var i overkant av kapasitet nedover, da jeg følte rommet gikk litt i metning. Hvis jeg hadde bodd i leilighet hadde jeg vært litt redd for at bassen fort var hørbar for naboer.

Jeg syntes dog at Jade 20 som ble presentert i fjor låt enda bedre, men minnet er ett år gammelt - så vanskelig å si bestemt. Minnes at de kanskje låt tanke mer direkte og ufarget, og at man kunne dra på med volum uten at rommet gikk i metning. Men dette var naturligvis et annet rom og også elektronikken var annerledes (Gold Note).

Pylon sin Jade-serie er på generelt grunnlag utrolig mye godlyd for pengene, og ikke minst upåklagelig finish i ekte finér 👍🏻

IMG_6364.jpeg

fatalataf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.05.2021
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den er tilgjengelig hos High Definition Tape Transfers om men kan ta til takke med digitalt format: https://www.highdeftapetransfers.ca...on-proms-symphony?_pos=1&_sid=a5a729c23&_ss=r
    Kan denne være samme? Ser noe om at orkesteret ble kalt Proms på amerikanske utgivelser.
    (https://www.discogs.com/artist/271874-The-New-Symphony-Orchestra-Of-London)
    I så fall er den å finne her:
    Beklager om dette er helt på jordet, det er i så fall samme sted som jeg er på når det gjelder klassisk musikk 😅
    mvh

fatalataf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.05.2021
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som den på Tidal er en reissue med ett spor ekstra, mens de sju første sporene er de samme som opprinnelig RCA-utgivelse.
    Wikipedia seier også at London Prom og New Symphony er samme orkester.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.422
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ø Audio Icon sammen med fullt Electrocompaniet-oppsett. Tror monoblokkene var AW300. Veldig smalt rom, så fikk ikke det store inntrykket - men låt helt «fint».

IMG_6362.jpeg

IMG_6363.jpeg

Edit. Djevelen har talt under her, var AW300 og ikke AW400.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.038
    Sted
    Sørlandet
    Pylon Jade 30 med Musical Fidelity A1. 2x25 watt klasse A drev disse på en veldig god måte. Dette anlegget var da i den rimeligere enden av det som var gjennomsnittet på rommene, men det var en lyd som var veldig lett å like.
    Pylon sin Jade-serie er på generelt grunnlag utrolig mye godlyd for pengene, og ikke minst upåklagelig finish.
    Du var ikke alene om å like dem. Ble kåret til messas beste lyd:

IMG_8133.jpeg

IMG_8132.jpeg

-BB-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn