Oslo Hifi Show, 22-23 Mars 2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Phobos
    Du var ikke alene om å like dem. Ble kåret til messas beste lyd:
    Haha, dette var det rommet jeg likte dårligst, men nå skjønner jeg at jeg virkelig må ha gått glipp av noe her. Satt så vidt jeg husker i midten, så tenkte jeg kanskje fikk en OK opplevelse, men tydeligvis ikke! (Alternativt så er mine preferanser helt ræv, noe som selvsagt også er mulig :) )

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.922
    Sted
    Langesund
    Haha, dette var det rommet jeg likte dårligst, men nå skjønner jeg at jeg virkelig må ha gått glipp av noe her. Satt så vidt jeg husker i midten, så tenkte jeg kanskje fikk en OK opplevelse, men tydeligvis ikke! (Alternativt så er mine preferanser helt ræv, noe som selvsagt også er mulig :) )
    Da er jo alt som det skal være. Lydpreferansene spriker verre enn ei villig ho.....

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.139
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Ganske mettet av inntrykk etter en tur i dag. Mitt lille Fujifilm kamera fulgte med på turen, så jeg bare legger ut noen helt random bilder.

Lytteinntrykk blir så som så, og mine preferanser er helt klart på et helt annet sted enn det meste som ble spilt. Uansett artig å kikke på hva som rører
    seg i bransjen. Hyggelig å slå at en prat med kjente er det også . Alt i alt en trivelig dag med mange inntrykk .

1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    6.jpg
    7.jpg
    9.jpg
    8.jpg
    10.jpg
    11.jpg
    12.jpg
    13.jpg
    14.jpg
    15.jpg
    16.jpg
    17.jpg
    18.jpg
    19.jpg
    20.jpg
    21.jpg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.727
    Torget vurderinger
    0
    Moro med en stor messe. Gøy at så mange legger så mye energi og penger inn i det.

Beste musikkopplevelse var med båndspiller og QLN høyttalere hos Audioaktøren.

Ellers var jeg glad for å høre dette budsjettanlegget. Sikkert en fin inngangsbillett for mange😊

Tusen takk til alle som har stått på før, bak, under og over!

IMG_4571.jpeg

Sist redigert:

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.014
    Sted
    Stavanger
    Ganske mettet av inntrykk etter en tur i dag. Mitt lille Fujifilm kamera fulgte med på turen, så jeg bare legger ut noen helt random bilder.

Lytteinntrykk blir så som så, og mine preferanser er helt klart på et helt annet sted enn det meste som ble spilt. Uansett artig å kikke på hva som rører
    seg i bransjen. Hyggelig å slå at en prat med kjente er det også . Alt i alt en trivelig dag med mange inntrykk .

Vis vedlegget 1108105 Vis vedlegget 1108106 Vis vedlegget 1108107 Vis vedlegget 1108108 Vis vedlegget 1108109 Vis vedlegget 1108110 Vis vedlegget 1108111 Vis vedlegget 1108112 Vis vedlegget 1108113 Vis vedlegget 1108114 Vis vedlegget 1108115 Vis vedlegget 1108116 Vis vedlegget 1108117 Vis vedlegget 1108118 Vis vedlegget 1108119 Vis vedlegget 1108120 Vis vedlegget 1108121 Vis vedlegget 1108122 Vis vedlegget 1108123 Vis vedlegget 1108124 Vis vedlegget 1108125

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.072
    Sted
    Horten
    Spilte dem på rør eller den nye utgaven av Musical Fidelity sin klasse A forsterker når du lyttet?
    Var jo feil på den rør-ampen de hadde der, var en fryktelig irriterende pipelyd fra den på lørdagen i alle fall.
    Idag søndag så spilte de på den andre amp'en, er enig i at det var veldig bra lyd i det oppsettet.(y)

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.402
    Dette spilte luftig, oppløst og organisk. Entusiastisk herremann som demonstrerte DIY høyttalere som fortsatt er under utvikling. Integrert hybrid forsterker fra Circle Labs (messetilbud ca 90k) og en CD spiller.

Vis vedlegget 1108081

Vis vedlegget 1108082

Vis vedlegget 1108083

Mvh
    -BB-
    Dette er gull til gråstein pris, hvis man kan være enig om at alt er relativt. Mannen bør følges med tanke på at det vil komme en shinet versjon av transmisjon høyttaleren. Mvh

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.516
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var innom noen timer på lørdag, hovedmålet var å få hørt Audiovector Trapeze Ri og Ø Audio Icon 12. AV-representanten lot oss velge musikk fritt selv, og de høyttalerne likte jeg svært godt til tross for knøttlite rom og stor forskjell på opplevelsen fra første til andre rad. Icon 12 virket også bra, men dessverre litt kjedelig demomusikk. Likte også Focal Diva Utopia med innebygd Naim-elektronikk svært godt!
    IMG_2688.jpeg
    IMG_2689.jpeg

opd

Medlem
    Ble medlem
    10.03.2004
    Antall liker
    10
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Kan det ha vært denne? Den ble spilt da jeg var på besøk på fabrikken i august. Det er kontrabass vel og merke. Og musikeren er ikke noe å rope hurra for

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.479
    Torget vurderinger
    0
    Var jo feil på den rør-ampen de hadde der, var en fryktelig irriterende pipelyd fra den på lørdagen i alle fall.
    Idag søndag så spilte de på den andre amp'en, er enig i at det var veldig bra lyd i det oppsettet.(y)
    Joda...greit nok, men det var også de som spilte i Mono og/eller Right/Left.....såpass må man tåle og de fleste har fokuset på musikken (y)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.922
    Sted
    Langesund
    Moro med en stor messe. Gøy at så mange legger så mye energi og penger inn i det.

Beste musikkopplevelse var med båndspiller og QLN høyttalere hos Audioaktøren.

Ellers var jeg glad for å høre dette budsjettanlegget. Sikkert en fin inngangsbillett for mange😊

Tusen takk til alle som har stått på før, bak, under og over!

Vis vedlegget 1108154
    Var innom audioaktøren på lørdag og da slet de med meget høyretungt lydbildet. Ble vanskelig å få noen inntrykk fra det oppsettet.
    Hadde sikkert fått det på stell senere?

SimSVa

Medlem
    Ble medlem
    14.01.2016
    Antall liker
    171
    Førstereisende på Hifi-messe. Må si jeg er positiv overrasket. Vet ikke hva jeg hadde forventet, men hva messa var overgikk uansett det ☺ Der hvor de hadde tatt seg bryderiet med oppsettet og litt akustiske tiltak, var det stort sett bra lyd. Reagerte i startet på at alle skulle spille så høyt men det var bare å spørre pent, så skrudde de ned fra party-nivå til vippefot-nivå. Tilsvarende med musikken, der det var heistendenser fikk man som oftest lov å sette på noe annet.

Å bruke informasjon og inntrykkene man danner seg til noe fornuftig er, derimot, ikke bare bare. For min del fant jeg stor glede og nytte av å danne ideer og bilder om jeg foretrekker. F.eks liker jeg få men store eller mange og små elementer, rør eller transistorer, vinyl vs streaming? altså man får samplet så mye forskjellig at man kan begynne å samle på positive elementer i verktøykassa, og så kan man utover dagen slå seg på låret og anerkjenne at, faen jeg er en rør-mann med spolebåndtendenser.

Uansett, dagens høydepunkt var nok nettop spolebåndsmusikk hos Audioaktøren. Hjelpes det spilte! Nordic Sound Design og åpen baffel fra Pure Audio Project var også en høydare. Fallhøyden var nok størst hos messens to dyreste anlegg. Uansett, veldig ålreit, underholdende og lærerikt messe!
    IMG_2697.jpeg
    IMG_2698.jpeg
    IMG_2695.jpeg
    IMG_2691.jpeg
    IMG_2689.jpeg
    IMG_2688.jpeg
    IMG_2685.jpeg
    IMG_2684.jpeg
    IMG_2679.jpeg
    IMG_2677.jpeg
    IMG_2675.jpeg
    IMG_2674.jpeg
    IMG_2673.jpeg
    IMG_2672.jpeg
    IMG_2671.jpeg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.659
    Førstereisende på Hifi-messe.
    Grattis. En gang må være den første…sa brura :)

Deilig med spolebånd som du skriver. Bare synd at på alle messer jeg har vært innom spilles samme bånd med Muddy Waters «Folk Singer».
    En mastering engineer i USA som heter Steve Hoffman hater denne «Folk Singer» plata fordi alle sporene er druknet i reverb (romklang). Rå-tapene uten reverb finnes og Steve ønsket å gjøre en mer naken utgave av Folk Singer på CD/vinyl, men fikk blankt nei av plateselskapet. Med Folk Singer ble selve definisjonen av delta-blues en type lyd med masse addet reverb. Og når noe har satt seg i bevisstheten, er det vanskelig å gjøre om.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har først nå lest gjennom tråden.
    Det er bemerkelsesverdig hvor ulike ting som begeistrer eller skuffer hos hver enkelt messebesøkende. Det sier ganske mye om at det neppe finnes noen fasit. Heldigvis.
    Alle bør gå sin egen vei og finne ut hva som gir en musikkglede.

For min del er det generelle inntrykket at jeg har hørt flere vellydende oppsett de to tidligere åra messa har vært arrangert, men jeg angrer ikke på turen. Mye bra nå også, og veldig hyggelig å treffe folk.
    Hadde sett fram til å høre Audionec som flere av oss mente leverte beste lyd i Gøteborg forrige høst. Dessverre ble det ikke spilt på disse fordi det hadde oppstått en feil. Synd for både oss og representanten for produktet.

Jeg har faret over lørdagsbesøket med harelabb, men noen inntrykk er å lese i tråden min:
    Flott at det arrangeres et slikt arrangement, og at store deler av bransjen og hifi - interesserte støtter opp og møter opp. 👍

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.038
    Sted
    Sørlandet
    Deilig med spolebånd som du skriver. Bare synd at på alle messer jeg har vært innom spilles samme bånd med Muddy Waters «Folk Singer». En mastering engineer i USA som heter Steve Hoffman hater denne «Folk Singer» plata fordi alle sporene er druknet i reverb (romklang).
    Å bruke musikk med mye reverb (fortkortelse for reverberation) må vel være ett av de mest brukte triksene i boka. Publikum oppfatter at opptak med mye reverb har en enorm dybde og holografi. Har opptakene i tillegg god dynamikk og lite støy så blir opplevelsen enda mektigere. Spesielt Børresen er flinke med å skape en illusjon av en ENORM scene nesten uansett hvor man sitter i rommet deres. Det er ikke uten grunn at mye hifimusikk har mye reverb.

SimSVa

Medlem
    Ble medlem
    14.01.2016
    Antall liker
    171
    Grattis. En gang må være den første…sa brura :)

Deilig med spolebånd som du skriver. Bare synd at på alle messer jeg har vært innom spilles samme bånd med Muddy Waters «Folk Singer».
    En mastering engineer i USA som heter Steve Hoffman hater denne «Folk Singer» plata fordi alle sporene er druknet i reverb (romklang). Rå-tapene uten reverb finnes og Steve ønsket å gjøre en mer naken utgave av Folk Singer på CD/vinyl, men fikk blankt nei av plateselskapet. Med Folk Singer ble selve definisjonen av delta-blues en type lyd med masse addet reverb. Og når noe har satt seg i bevisstheten, er det vanskelig å gjøre om.

Takker!! Jeg hørte både Muddy Waters "Folk Singer" (tror jeg) og Jazz at the Pawnshop (helt sikker) på bånd og likte veldig godt det jeg hørte. Var vel litt heldig med timingen, så fikk høre anlegget til Audioaktøren på både vinyl, streaming og spolebånd og alle mediene var fabelaktige, dog forskjellige.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et sidespor kanskje, og det er ikke meningen å gjøre om tråden til å handle om god og dårlig demomusikk. Eller diskutere enkelte musikkeksempler.
    Kun en (1)kommentar:
    Muddy Waters, Folk Singer, er en utgivelse fra 1964, og den gang var det ikke uvanlig å gjøre det på den måten med massevis av reverb. Det kan man like eller ikke like.
    Og innspillingen er kanskje mer egnet til å imponere og forføre enn å vise hva anlegget kan. Musikken er det ikke noe feil med, og man får også høre en relativt ung Buddy Guy på gitar

Steve Hoffman er nevnt. Jeg har ikke lest hva han sjøl sier om innspillingen, men på Steve Hoffman Forum er de aller fleste begeistret. Et eksempel:

Musically it grew on me. A three stage thing: at first it struck me as a bit tepid although there was also a certain visceral effect; then I began to tire of it; then one time it just struck a right chord I guess and I've dug it muchly ever since.

Sonically? Geez one of the greatest such recordings I've ever beheld and has had the fortune to recieve many sympathetic masterings, yet there's complaints. Would that most recordings were so rich, palpable and dynamic; it makes so many other records sound like so much processed cheese.

The 'verb? With instruments and voice sounding like that, I wouldn't care if it sounded like it was recorded under the Vatican dome.
    (sitat slutt)

Låtene er spilt inn live i studio som one takes og uten pålegg så vidt jeg har forstått. Kun akustiske instrumenter, Unplugged.
    Det gjør musikken autentisk uten at jeg tenker så mye på reverb. Ingen har klippet og limt eller skrudd ihjel dynamikken, eller ødelagt spontaniteten og atmosfæren med studioarbeid.
    - Men jeg føler jeg har hørt plata NOK på demos. 🙈😉

Jeg har ellers forståelse for at utstillerne gjerne spiller musikk de synes låter godt på utstyret de har til hensikt å få solgt. 🙂
    Det jeg heller vil kritisere er rom hvor det ble spilt en loop av samme låter gjennom hele dagen. Et av rommene hvor veldig mange likte lyden. (også jeg) spilte kun de 3 samme låtene på repeat de to gangene jeg var innom. Det er morsomt og befriende når utstiller sender over paden og lar deg spille hva du vil, og i tillegg får volumkontrollen i hånda. Håper det var mulig flere steder, men hvertfall Sigberg og Norsk Audioteknikk ga meg den muligheten. 👍

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ad. Reverb og ikke: Miles Davis’ musikk til filmen Ascenseur pour l'échafaud har jeg hørt både med og og uten. Hele soundet er jo klangen som ble lagt til under mastering. Den plata så jeg forresten på et bilde i denne tråden, muligens hos Hifideli som hadde den fine flukskonsensatortrafoen.
    EBS (for å ta et eksempel) legger på ekte trappehusklang på disse helanaloge gjenutgivelsene av DG-innspillinger fra 1970-tallet.
    Jeg synger forøvrig bedre på badet enn i friluft og jeg tenker med gru tilbake på da jeg la saksofon på et popopptak i et lyddødt kott.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.659
    Bare for å runde av Muddy Waters. Innspillingen er absolutt god med mye «kropp». Tror nok ikke Hoffman ville mastret en helt «tørr» utgave. Men det er jo så overdrevent med reverb, i mine ører blir et spor som «Good morning little schoolgirl» ganske så komisk å lytte til.

Dessuten, for en studioarbeider som Hoffman blir det vanskeligere å gå «inn i illusjonen» når han veldig lett «avkler illusjonen».

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.280
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Førstereisende på Hifi-messe. Må si jeg er positiv overrasket. Vet ikke hva jeg hadde forventet, men hva messa var overgikk uansett det ☺ Der hvor de hadde tatt seg bryderiet med oppsettet og litt akustiske tiltak, var det stort sett bra lyd. Reagerte i startet på at alle skulle spille så høyt men det var bare å spørre pent, så skrudde de ned fra party-nivå til vippefot-nivå. Tilsvarende med musikken, der det var heistendenser fikk man som oftest lov å sette på noe annet.

Å bruke informasjon og inntrykkene man danner seg til noe fornuftig er, derimot, ikke bare bare. For min del fant jeg stor glede og nytte av å danne ideer og bilder om jeg foretrekker. F.eks liker jeg få men store eller mange og små elementer, rør eller transistorer, vinyl vs streaming? altså man får samplet så mye forskjellig at man kan begynne å samle på positive elementer i verktøykassa, og så kan man utover dagen slå seg på låret og anerkjenne at, faen jeg er en rør-mann med spolebåndtendenser.

Uansett, dagens høydepunkt var nok nettop spolebåndsmusikk hos Audioaktøren. Hjelpes det spilte! Nordic Sound Design og åpen baffel fra Pure Audio Project var også en høydare. Fallhøyden var nok størst hos messens to dyreste anlegg. Uansett, veldig ålreit, underholdende og lærerikt messe! Vis vedlegget 1108261 Vis vedlegget 1108262 Vis vedlegget 1108263 Vis vedlegget 1108264 Vis vedlegget 1108265 Vis vedlegget 1108266 Vis vedlegget 1108267 Vis vedlegget 1108268 Vis vedlegget 1108269 Vis vedlegget 1108270 Vis vedlegget 1108271 Vis vedlegget 1108272 Vis vedlegget 1108273 Vis vedlegget 1108274 Vis vedlegget 1108275
    Takk for fin rapport, og bilder.
    -Kanskje der er nevnt før et sted, men hvilke høyttalere er dette? Navn?
    1742808441937.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.659
    De nye Devaliet forsterkerne viste lovende takter, Imo.

Electrocompaniet har gått bort fra «EC lyden», like it or not.

Gryphon rommet var litt skuffende, Imo.

Som nevnt tidligere i tråden; de nye små aktive Technics høyttalerne (med RIAA) var imponerende store og rene i lyden, imponerende bass i et så lite kabinett.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.139
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    En høyttaler jeg burde fått hørt på var Pure Audio Project Trio 10 med Heil AMT diskanter. Husker ikke om rommet var stappa med folk eller om det var musikken som skremte meg utenom . Dette er vel en av referansene til Steve Guttenberg ( Audiophiliac). Men sånn blir det på såpass store messer - man rekker ikke over alt.

Trio10_Angle_oak-white-579x1030.png

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En høyttaler jeg burde fått hørt på var Pure Audio Project Trio 10 med Heil AMT diskanter. Husker ikke om rommet var stappa med folk eller om det var musikken som skremte meg utenom . Dette er vel en av referansene til Steve Guttenberg ( Audiophiliac). Men sånn blir det på såpass store messer - man rekker ikke over alt.

Vis vedlegget 1108327
    Jeg fikk noen minutter med den, var nysgjerrig på den.
    Bassen(e) var vel forsåvidt greit nok, men øvre mellomtone og diskant var veldig interessant. Kunne godt tenkt meg å ha prøvd noen slike, de har bare litt lav følsomhet. Skulle gjerne ha vært i 105 dB området.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ble de spilt på?
    Audionec.Nevnt i #104
    Dessverre viste det seg at det var noe feil med dem, så de ble tatt ut av planen.
    Ikke i bruk på lørdag i hvert fall.
    Meningen var visst at de skulle alternere med den nye store Ø i anlegget med elektronikk fra Engström.
    En skuffelse, for mange av oss mente at Audionec hadde beste lyd på messa i Gøteborg sist høst.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 1108327
    Det var tydelig potensiale i disse.
    Lyden slapp godt og det låt luftig og fint oppover. Dessverre stod de i et rom som var alt for lite.
    Mange modeller:
    IMG_20250322_115815.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.139
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Det var tydelig potensiale i disse.
    Lyden slapp godt og det låt luftig og fint oppover. Dessverre stod de i et rom som var alt for lite.
    Mange modeller:
    Er nok helt klart en høyttaler hvor rommet (og ikke minst plasseringen) spiller en svært viktig rolle. En strømsterk forsterker til å holde kontroll på basselementene er vel også et must. Heil AMT elementet er nærmest legendarisk.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innom Audio Aktøren rett etter jeg snakket med deg i gangen og da var han i gang med finne ut av "problemet". Mener det var en switch som stod i low gain på den ene ampen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn