Et sidespor kanskje, og det er ikke meningen å gjøre om tråden til å handle om god og dårlig demomusikk. Eller diskutere enkelte musikkeksempler.
Kun en (1)kommentar:
Muddy Waters, Folk Singer, er en utgivelse fra 1964, og den gang var det ikke uvanlig å gjøre det på den måten med massevis av reverb. Det kan man like eller ikke like.
Og innspillingen er kanskje mer egnet til å imponere og forføre enn å vise hva anlegget kan. Musikken er det ikke noe feil med, og man får også høre en relativt ung Buddy Guy på gitar
Steve Hoffman er nevnt. Jeg har ikke lest hva han sjøl sier om innspillingen, men på Steve Hoffman Forum er de aller fleste begeistret. Et eksempel:
Musically it grew on me. A three stage thing: at first it struck me as a bit tepid although there was also a certain visceral effect; then I began to tire of it; then one time it just struck a right chord I guess and I've dug it muchly ever since.
Sonically? Geez one of the greatest such recordings I've ever beheld and has had the fortune to recieve many sympathetic masterings, yet there's complaints. Would that most recordings were so rich, palpable and dynamic; it makes so many other records sound like so much processed cheese.
The 'verb? With instruments and voice sounding like that, I wouldn't care if it sounded like it was recorded under the Vatican dome.
(sitat slutt)
Låtene er spilt inn live i studio som one takes og uten pålegg så vidt jeg har forstått. Kun akustiske instrumenter, Unplugged.
Det gjør musikken autentisk uten at jeg tenker så mye på reverb. Ingen har klippet og limt eller skrudd ihjel dynamikken, eller ødelagt spontaniteten og atmosfæren med studioarbeid.
- Men jeg føler jeg har hørt plata NOK på demos.

Jeg har ellers forståelse for at utstillerne gjerne spiller musikk de synes låter godt på utstyret de har til hensikt å få solgt.

Det jeg heller vil kritisere er rom hvor det ble spilt en loop av samme låter gjennom hele dagen. Et av rommene hvor veldig mange likte lyden. (også jeg) spilte kun de 3 samme låtene på repeat de to gangene jeg var innom. Det er morsomt og befriende når utstiller sender over paden og lar deg spille hva du vil, og i tillegg får volumkontrollen i hånda. Håper det var mulig flere steder, men hvertfall Sigberg og Norsk Audioteknikk ga meg den muligheten.