Oslo Hifimesse 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som synes Børresen/Aavik banker det meste?
    Det som imponerer meg er presisjonen og macro-/microdynamikken. Nå liker jeg oppløsning og hurtighet, og er mindre opptatt av "rørklang".
    Ikke glem Axxess også som er et nytt tilskudd i Danish Audiogroup familien. På OHC er det også Puls messe og det var en del folk der på fredag. Der var høydepunktene for meg Kerr Aqoustic K200S som stod nede i Macintosh rommet. Men også Raidho stativhøyttalere imponerte veldig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Er det bare meg som synes Børresen/Aavik banker det meste?
    Det som imponerer meg er presisjonen og macro-/microdynamikken. Nå liker jeg oppløsning og hurtighet, og er mindre opptatt av "rørklang".
    de låt helt jævlig!
    skikkelig harskt resonnans på kvinnestemme og jaggu dukket samme harskhet opp på sax og....
    til 6mill er det direkte useriøst
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg dro for å høre MBL’ene (og alt annet selvsagt) og hadde flaks i morges med flyet som landet 30 min før Gardermoen stengte.
    «kategori 3» landing - skru av mobilene.
    Ja, ja… MBL’ene var verdt turen. En klasse for seg. Det meste av det andre her er nokså middelmådig sammenlignet med dem. Inkludert nabo rommene.
    Så ja, smaken er i hvert fall forskjellig, og en kan jo ellers lure på hva andre hører…
    Foreløbig ellers, likte QLN og Popori.
    Kanskje finner jeg noe annet i morgen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    MBL låt greit, men ikke særlig sømløst og aningen antiseptisk i mellomtone og opp imo....bortsett fra Jarret/Køln som jeg ba om spilte de ukomplisert demomusikk, som de fleste gjør
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Appropos rørlyd, så synes jeg AudioNote-rommet var helt krise, men det var mange som digget det så det ut til. Så alle har forskjellig smak og preferanser.
    Første gangen jeg var der (spilte CD), var det veldig dårlig.
    Andre gangen mye bedre (spilte LP).
    Vet ikke om det var musikk, meg, eller utstyret, men jeg opplevde i hvertfall en stor forbedring på besøk 2.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Første gangen jeg var der (spilte CD), var det veldig dårlig.
    Andre gangen mye bedre (spilte LP).
    Vet ikke om det var musikk, meg, eller utstyret, men jeg opplevde i hvertfall en stor forbedring på besøk 2.
    Det låt fint når jeg var der. Typisk Audio Note med naturlig klang som passer vokal bra. Ikke helt min greie dog...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    En må nok opp i en 10-12MNOK før det begynner å låte noe særlig.
    Om det er et Børresen/Aavik anlegg til 6 millioner, eller noe annet til astronomiske priser, så gjelder det at ting ikke låter bedre enn det svakeste punktet i denne kjeden. Står det et middelmådig mellomtone-element til noen hundre kroner i denne svindyre høyttaleren, ja så er det definerende på hva du har mulighet til å oppnå av godlyd.

    Sitter med et inntrykk av at mange er blendet av pris, merke, eksklusivt utseende etc og ikke har særlig interesse av å se ting for hva de faktisk er. Eller sagt på en annen måte: å skrelle bort de illusjoner som man kanskje sitter så dypt plantet i.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det første budet for å bedømme lyd på en messe er at man testet flere av sitteplassene i rommet og spesielt flere i midtrekken for et balansert stereobilde. Her kan man få store forskjeller pga romnoder. En sitteplass foran eller bak kan noen ganger utgjøre svært mye.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hvordan låt aktive pmc? noen som var innom?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Imponerende mange rom i år. Og jeg må si det er bra gjort å få til såpass mye habil lyd i små hotellrom. Takk til alle utstillere! Det var ingen rom som var krise når jeg var der, bortsett fra de svære Bryston på full guffe men det skulle jo bare mangle. Og bedre musikk enn på lenge? Noen kjenninger var det og noe kjedelig musikk, men helt ok. Mer klassisk enn før og det er bra. For mye vinyl for min del.

    Vanligvis synes jeg det er lett å si hvem som hadde messas beste lyd, men ikke så lett denne gangen. Mye innrykk å fordøye også. Men kanskje ikke så mye som virkelig imponerte? Best lyd hadde de svært dyre Børresen, men i forhold til prisen ble jeg ikke veldig imponert. MBL hørte jeg kun med de musikerne og deres klassiske innspillinger. Det låt ganske så korrekt, men hvordan lyden fra instrumenter brer seg i lufta kan ikke opptak helt gjenskape. Gøy å høre de spille akustisk fra en meter hold.

    Marten låt veldig korrekt? Men vet ikke hvor engasjert jeg ble av dem til prisen. Litt tørt kanskje? Vet ikke. Piega rommene likte jeg godt. Oppløst, engasjerende og litt sødme. Franco Serblin Goldberg låt veldig vakkert, men ingen utfordrende musikk ble spilt så vanskelig å bedømme de helt. Litt varmere enn Sf Olympica? Esteron var et nytt bekjentskap. Låt veldig luftig og deilig. Ikke noe pågåenhet der. Popori låt også veldig flott. Transparent.

    Revivial imponerte ikke slik som sist, men så er jo dette også en rimeligere modell. Totem med flott fylde. De små PMC låte veldig bra til prisen. Det var deilig å høre på Sf Olympica Nova 3 etter å ha nesten hørt alle. Der ble jeg hensatt til musikken. McIntouch anlegget låt veldig dynamisk og engasjerende.

    Tar litt flere etterhvert, men må legge til en veldig flott demo av Kerr Audio på OHC med Jes Kerr. De låt naturlig og ikke pågående med McIntouch. Engasjerende og detaljert.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn Berge var helt 100.
    Claudia Scott servere også et par TrudeLutter :)
    PXL_20240316_123156072.jpg


    MBL låt fint, og den 6 millern.... nope. For hard, rene '" Bergensern " .PMC mikro, mye lyd i liten kropp.
    Troels/ Scan Speak: Meget definert og kontant, litt lyst voicet muligens.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Har lyst å slå et slag for Hamrammr. Steinkontroll og kjempelyd enda en gang 😍
    Fascinerende å se det enorme membranarealet på sub'ene i et så lite rom gi bare deilig deilig bass så kontant og presis. Kudos 👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Har lyst å slå et slag for Hamrammr. Steinkontroll og kjempelyd enda en gang 😍
    Fascinerende å se det enorme membranarealet på sub'ene i et så lite rom gi bare deilig deilig bass så kontant og presis. Kudos 👍
    Manglet litt strammhet i nedre området, men da er jeg litt overkritisk på en messe
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har lyst å slå et slag for Hamrammr. Steinkontroll og kjempelyd enda en gang 😍
    Fascinerende å se det enorme membranarealet på sub'ene i et så lite rom gi bare deilig deilig bass så kontant og presis. Kudos 👍
    Ikke alltid det mest vakre estetiske som er best🥰🥰
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis dere er på messa fortsatt og ikke har vært på rommet med Pylon Jade og Gold Note - gå for guds skyld innom!

    Slik jeg liker musikk var det en av messa’s høydepunkter uansett prisklasse 👍🏻

    Vis vedlegget 1006381
    Enig. for de som liker den karakteristikken, så lå dette bra. Gunstig pris på de ht også.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg så ikke ett skikkelig horn!

    Så det vare bare å komme seg hjem.

    Synes det spilte bra på Totem rommet og hos Miles.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    McIntosh pre, monoblokker, CD-spiller og høyttalere. Litt usikker på modellbetegnelser (blokkene var vel MC3500). HiFI Rose streamer. Var nok det rommet som låt aller best i mine ører:
    IMG_4784.jpeg


    MA12000 stod utstilt - lekker 😊
    IMG_4786.jpeg
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Syns det var mange rom som det skreik i diskanten på. Skal man vise frem sine anlegg, så ville jeg valgt musikk som ikke skjærer så mye i ørene. Litt for mange slike rom, husker ikke hvilken, untatt det siste rommet man var i omtrent, nede der McIntosh spilte, hard å pinglete lyd.
    Syns Perlisten rommet til Audiocenteret spilte bra.
    De små hvite fra, ja var det Vienna acoustics de het tru? Syns de små der imponerte.
    Pylon sin jade var behagelige å høre på.
     

    nrs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Innlegg
    128
    Antall liker
    85
    Hifi-messer beviser det jeg prøver å si til folk. Spiller ikke noe rolle hvilke kabler eller strømrensere du har, men hva slags rom du har og hva du har gjort med det og plassering. Mange bare skifter utstyr hele tiden og håper ting skal løse seg , når det egentlig er rommet og plassering som er største utfordring.

    Rart å lese alle tilbakemeldingene fra et sted der det beste av det beste av hifi millionklassen er samlet, og folk ikke er mer begeistret. Alle utstillere burde jo ha rom der lyden burde få frem smilet og godfoten til folk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hifi-messer beviser det jeg prøver å si til folk. Spiller ikke noe rolle hvilke kabler eller strømrensere du har, men hva slags rom du har og hva du har gjort med det og plassering. Mange bare skifter utstyr hele tiden og håper ting skal løse seg , når det egentlig er rommet og plassering som er største utfordring.

    Rart å lese alle tilbakemeldingene fra et sted der det beste av det beste av hifi millionklassen er samlet, og folk ikke er mer begeistret. Alle utstillere burde jo ha rom der lyden burde få frem smilet og godfoten til folk.
    Mange år siden jeg skjønte det.
    Men vi har det moro lell
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Akkurat det med spiss diskant er vel et velkjent problem både i high end klassen og med dårlige rom som feks hotellrommene i i Horten..
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Syns det var mange rom som det skreik i diskanten på. Skal man vise frem sine anlegg, så ville jeg valgt musikk som ikke skjærer så mye i ørene. Litt for mange slike rom, husker ikke hvilken, untatt det siste rommet man var i omtrent, nede der McIntosh spilte, hard å pinglete lyd.
    Syns Perlisten rommet til Audiocenteret spilte bra.
    De små hvite fra, ja var det Vienna acoustics de het tru? Syns de små der imponerte.
    Pylon sin jade var behagelige å høre på.
    Rart det der hvor forskjellig vi opplever skrikete diskant. Jeg tror ikke jeg reagerte på et eneste rom med skrikete diskant (som egentlig er mest øvre mellomtone). Det kan jo også være plata som spilles som har litt hard lyd.

    Perlisten? Jeg trodde jeg fikk med meg alle rom. Hvor sto de?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn