Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et lite sidespor da vi ikke har noen bilferjer i Oslo, men...
    Pr. dato er det 11 ferjestrekninger m/Autopass brikke ser jeg, og flere kommer.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Norges travleste fergestrekning tar Autopass, og ingenting annet. Passasjerer er gratis.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Norges travleste fergestrekning tar Autopass, og ingenting annet. Passasjerer er gratis.
    Håper du tar feil der, altså at man ikke har mulighet til å kjøpe seg ombord med bil uten AP. Da er det isåfall ulovlig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Beklager, har bare ikke lagt merke til noen manuell billettluke etter at Autopass ble innført. Mulig det kommer faktura i posten, samme som med bomstasjoner?

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.962
    Dette blir akkurat som med bomstasjoner ja.
    Det blir tatt bilde av skiltet hvis en ikke har brikke. (Hilsen en som jobber i næringen. )

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Høyesterett har avgjort, men det er langt fra sikkert at alle får tilbakebetalt det ulovlige skattetrekket:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/XgadMr/Hoyesterett-Oslo-kommune-ma-betale-tilbake-eiendomsskatt-for-2016
    Lovligheten av selve utskrivelsen, dvs om den ble gjort tidsnok ble avgjort med 3 mot og 2 stemmer mot så ikke helt åpenbart at det var galt i følge Høyesterett.
    Bunnfradraget - som strengt tatt er det som har fått mest oppmerksomhet - ble erklært ok med 5 mot 0 stemmer så er den saken død & begravet i alle fall.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bunnfradraget - som strengt tatt er det som har fått mest oppmerksomhet - ble erklært ok med 5 mot 0 stemmer så er den saken død & begravet i alle fall.
    Og det er bra - fin reguleringsmulighet, bare de legger innslaget høyt nok.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Høyesterett har avgjort, men det er langt fra sikkert at alle får tilbakebetalt det ulovlige skattetrekket:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/XgadMr/Hoyesterett-Oslo-kommune-ma-betale-tilbake-eiendomsskatt-for-2016
    Lovligheten av selve utskrivelsen, dvs om den ble gjort tidsnok ble avgjort med 3 mot og 2 stemmer mot så ikke helt åpenbart at det var galt i følge Høyesterett.
    Det "ulovlige" her er tidspunktet for når kravet ble utsendt, om man hadde gjort det på riktig tidspunkt ville også Høyesterett stemt for. Å innkreve eiendomsskatt i Oslo er derimot ikke ulovlig eller uriktig.

Kommunen overholdt ikke den lovbestemte fristen for utskriving av eiendomsskatt da skatten ble innført våren 2016.

www.aftenposten.no/osloby/i/XgadMr/Hoyesterett-Oslo-kommune-ma-betale-tilbake-eiendomsskatt-for-2016

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Blir litt spennende å se om Oslo Kommune tilbakebetaler til alle - ikke bare de som var med i gruppesøksmålet. Jeg synest de burde gjøre det, men det er visstnok snakk om rundt 350 millioner å det blir jo litt pæng utav det for kommunen. For min egen del utgjør det foråsvidt ikke så mye kronasje, men det bør i prinsippet ikke være nødvendig å være part i et søksmål for å få tilbakebetalt ulovlig utskrevet skatt - dvs den for 2016 da Høyesterett har kommet til at den ikke var utskrevet innenfor tidsfristen og således ikke er gyldig.

Saken om bunnfradraget fant jeg smått underlig da det ble fremmet. Om de hadde fått medhold ville resultatet blitt at alle måtte betale mer skatt, men på en annen side kan det på sikt bremse behovet for å øke skattefoten da provenyet blir betydelig høyere om skattegrunnlaget utvides til å gjelde alle boligeiendommer. Eller så kan Oslo Kommune ta en "up yours". Betale tilbake til alle men så øke skattefoten for å kompensere for det. Eller senke bunnfradraget og dermed også gi økt skatt til de som gikk til sak. I det hele er det ikke spesielt lett å se hvordan de som delvis vant dette søksmålet går seirende ut til slutt.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Godt å se at de kleptomane røde rottene får litt lovlig motstand. En god dag for Osloværinger.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For min egen del utgjør det foråsvidt ikke så mye kronasje, men det bør i prinsippet ikke være nødvendig å være part i et søksmål for å få tilbakebetalt ulovlig utskrevet skatt - dvs den for 2016 da Høyesterett har kommet til at den ikke var utskrevet innenfor tidsfristen og således ikke er gyldig.
    Samme for min del. Utgjør ikke mye penger, men rent prinsipielt bør alle få dette tilbakebetalt. Vi kan ikke ha det slik at man må reise sak mot kommunen for at de skal gi etter for en rettskraftig domsavsigelse.

Samtidig er jeg i mot eiendomsskatt med et lavt bunnfradrag. Det er en meget usosial måte å skattlegge på som ikke tar hensyn til verken inntekt eller betalingsevne. Det bør enten være 0 i bunnfradrag, eller så høyt at de med "normale" boliger/leiligheter går under.

U

Utgatt24668

Gjest
    Eiendomsskatten i Oslo var unødvendig å innføre da byen over lang tid klarte seg uten. Dessuten har den ikke gitt bedre tjenester i Oslo. Videre, den er rigget slik at den ikke treffer sosialistenes velgergrupper med boliger fra 50-100 m2 leiligheter i sentrum, men treffer mye mer boliger til samme pris utenfor ring2.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    …den er rigget slik at den ikke treffer sosialistenes velgergrupper med boliger fra 50-100 m2 leiligheter i sentrum, men treffer mye mer boliger til samme pris utenfor ring2.
    ?
    Har du litt tall å komme med når det gjelder politisk orientering og leilighetsstørrelse innenfor ring 2 sett i relasjon til bunnfradrag?
    Gjelder det andre regler utenfor ring 2?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Har du litt tall å komme med når det gjelder politisk orientering og leilighetsstørrelse innenfor ring 2 sett i relasjon til bunnfradrag?
    Gjelder det andre regler utenfor ring 2?
    Fra dommen (ikke tall, men tar for seg det prinsipielle)

For det andre er skattyterne – de som ikke fritas – spredd over alle bydeler i kommunen.
    Bunnfradraget i Oslo er ikke satt slik at bare visse geografiske områder rammes. Det er
    likevel riktig som gruppemedlemmene har pekt på, at det er geografiske forskjeller.
    Relativt sett flere boliger fritas i visse bydeler og boområder enn i andre. Men dette er
    blant annet en konsekvens av objektive forhold, slik som boligenes størrelse, deres
    attraktivitet og lignende. Jevn geografisk fordeling vil derfor regelmessig være urealistisk.
    I dette lyset er derfor, slik jeg ser det, preget av geografisk spredning i Oslo vel så
    fremtredende som preget av geografiske forskjeller
    ...
    Gruppemedlemmene har også påberopt seg såkalt myndighetsmisbruk som grunnlag for
    ugyldighet. Det de i denne forbindelse har fremholdt særskilt, er at bunnfradraget – slik
    dette ble fastsatt i Oslo – favoriserer velgerne til bystyrets flertall. Det anføres at flertallets
    velgere i stor grad fritas for eiendomsskatten, mens andre velgere pålegges å betale den.

I lys at det jeg allerede har sagt, finner jeg det klart at denne anførselen ikke kan føre frem.
    Oslo kommune har etter min mening ikke utøvd det skjønnet loven legger til kommunene,
    på en usaklig eller urimelig måte. Jeg nøyer meg her med å peke på at de fordelingshensyn
    kommunen tok ved fastsettelsen av bunnfradraget, er lovlige, slik de også fremgår av de
    lovforarbeidene jeg viste til. Resultatet kan riktignok bli at visse velgergrupper – typisk de
    med begrensete økonomiske ressurser – tilgodeses. Og disse kan være tilbøyelig til å støtte
    visse politiske partier. Men fordelingshensynene blir ikke usaklige av den grunn. Jeg
    minner her også om at den gruppen som ble pålagt eiendomsskatt i Oslo, er bred, slik at
    skattens allmenne preg er i behold.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I så måte kunne man jo unngått "forskjellsbehandlingen" ved å benytte boa som grunnlag isteden?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men hva består forskjellsbehandlingen i? Er det ikke bare spørsmål om et bunnfradrag i forhold til boligens verdi? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    I så måte kunne man jo unngått "forskjellsbehandlingen" ved å benytte boa som grunnlag isteden?
    Nei. Eiendomsskatt er i praksis en form for formueskatt og i Oslo er ikke sammenhengen mellom BOA og boligverdi spesielt god.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Men hva består forskjellsbehandlingen i? Er det ikke bare spørsmål om et bunnfradrag i forhold til boligens verdi? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
    Nei. Det er et rent bunnfradrag som kommer alle potensielle skattesubjekter til gode. Det har noen spesielle utslag, men de består også i stor grad at skattegrunnlaget blir for lavt (mindre enebolig på stor tomt, svært dyre leiligheter på beste vestkant osv).

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nei. Eiendomsskatt er i praksis en form for formueskatt og i Oslo er ikke sammenhengen mellom BOA og boligverdi spesielt god.
    Nettopp det som var mitt poeng - sett i lys av klagernes poeng, og domsavsigelsens kommentar. På langt nær rettferdig, men klokkeklar regulering. I dag er jo heller ikke beregningsgrunnlaget spesielt godt. Store variasjoner, selv innenfor begrensede geografiske områder.

S

Slubbert

Gjest
    Nei. Det er et rent bunnfradrag som kommer alle potensielle skattesubjekter til gode. Det har noen spesielle utslag, men de består også i stor grad at skattegrunnlaget blir for lavt (mindre enebolig på stor tomt, svært dyre leiligheter på beste vestkant osv).
    Skjønner ikke at noen vil bo på "beste" vestkant. Vestkanten er møkk kjedelig, alt det spennende i Oslo skjer i øst. Nå må de bare få lov til å gjøre Botsen til kulturarena, da blir det saker.

6

65finger

Gjest
    Skjønner ikke at noen vil bo på "beste" vestkant. Vestkanten er møkk kjedelig, alt det spennende i Oslo skjer i øst. Nå må de bare få lov til å gjøre Botsen til kulturarena, da blir det saker.
    Begrepet Vestkant som i borgerskapet og Østkant som i arbeiderklassen gir liten mening i 2019. Grunerløkka er minst like dyrt per kvadratmeter so majorstua. Grunerløkka eller møkkaløkka har gjennomgående dårligere standard per kvm. Nordstrand og Bekkelaget er på alle måter "Vestkanten" tilsvarende Holmenkollen m.m. det går an enkelt å oppsøke det "spennende" og bo rolig eller kjedelig som du kaller det

S

Slubbert

Gjest
    Løkka er for lengst gentrifisert og hipsterifisert. Grønland og Tøyen FTW, Grønland for å gå ut og Tøyen for å bo.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mange av de <40 kjenner til de bakenforliggende årsakene til at det ble en øst- og vestkant i Oslo?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Da betaler Oslo kommune tilbake til alle 55000 som betalte eiendomsskatt i 2016

https://www.dagbladet.no/nyheter/55-000-far-tilbake-eiendomsskatt-i-oslo/71277653

Vi legger fram en sak for bystyret der vi foreslår å betale tilbake alle som fikk eiendomsskatt utskrevet i 2016, sier byrådsleder Raymond Johansen til TV 2.

De må muligens også betale tilbake 1/3 av skatten fra 2017 - da var satsen 3 promille, men første år skal satsen være 2 promille.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Fra Nei til bompenger - gruppa på Fjesboka:

Trodde det og begrense hvor folk kjørte er imot folkerett. Og det med at ett par APEKATTER som sitter i stortinget skal kunne bestemme om jeg skal eie bil eller ikke og om hva jeg må gjøre. Trodde faktisk vi bodde i ett fritt og forståelig land men der tok man feil en gjeng med apekatter skal bestemme over flere milioner mennesker. Vi som ikke har bedre veier en det de har i faen meg Afrika

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje Bauge (han taxisjøføren som var med i Lønning på TV for en del år tilbake) som er frempå igjen:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    For ikke så mange år siden sto bystyret frem og forklarte at eiendomsskatt i Oslo ikke var nødvendig. For det første så var stordriftsfordelene så store at de kommunale avgiftene på eiendommer dekket med god margin, dessuten var Oslo et pressområde på priser og de så ikke hensukten med å innføre en unødvendig ekstra belastning på toppen av de høye prisene!

Øst/vest skillet er her i samme grad som tidligere.. enkelte hippe enklaver er det jo men de er i endring de også. Pengefolk fra s.k. vestkanten er i ferd med å kjøpe seg opp på Kampen, og forsurer det tradisjonelt trivelige arbeider- og kunstnermiljøet der så til de grader.

6

65finger

Gjest

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…