Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oslopolitikken er tydligvis på rett spor.

https://www.dn.no/motor/bil/bildeling/mdg-oslo/stadig-flere-oslo-folk-eier-ikke-bil/2-1-635114
    Bl.a.
    Andelen husholdninger i Oslo som ikke har bil, har økt og er nå over en tredel.

– Når folk legger om vanene og samtidig er positive, betyr det åpenbart at politikken virker, og at byen blir bedre for folk. Færre biler som kjører i byen betyr tryggere skoleveier, mindre støy og mer plass til folk, konkluderer han.

I tillegg til Oslo, er nedgangen i bileierskap størst i Stavanger, Kristiansand og Buskerudbyen, det vil si aksen Lier-Drammen-Kongsberg.

For øvrig viser Vegvesenets rapport om bærekraftig mobilitet at andelen husstander som har tilgang til elbil har økt fra to prosent til 15 prosent de siste årene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Kanskje man skal legge begrensninger på fritidsbåtbruken også?

"Det var i en artikkel om elbåter i DN i juni at utslippstallene ble referert – med Statistisk sentralbyrå (SSB) som kilde. Disse viser at 500.000–600.000 norske fritidsbåter med diesel- eller bensinmotor slapp ut 531.000 tonn CO2 i 2017. Det er i så fall mer enn fiskeflåten og også mer enn alle norske ferger slapp ut."

Bransjen mener (selvfølgelig) at dette er riv ruskende galt.

(Jeg la den i denne tråden siden det er såpass mange fritidsbåter i Oslofjorden)

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Virkeligheten overgår frykten. Han spiller veldig bekymret i Aftenposten-oppslaget fra i 2017, men ser glad ut nå.

Skjermbilde 2019-07-30 kl. 12.59.53.jpg

67560247_3018592514832160_9178409394327519232_o.jpg

67935418_3018592528165492_3605728935955922944_o.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tja - fjorårets resultat er jo gammel "moro". Hva dette året bringer er langt mer interessant - uten at jeg tror redusert biltilgjengelighet er det som evt vil være mest utslagsgivende for FJ.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Da er en entrepenør godt i gang med å legge rød asfalt på begge sider av veien som er min korteste vei til sentrum (Ekebergveien og Kongsveien). Nå som vi har fått rød asfalt kommer det garantert til å ta fullstendig av med folk som sykler til jobben. Det var allerede et sykkelfelt der på siden av veibanen, for øvrig, men nå har altså asfalten blitt rød. Tenk på det! Ut på sykkelen!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så er valgkampen i gang for fullt. Det kan virke som om det blir et spennende valg i Oslo i år.
    Klarer AP og Høyre å snu trenden og blir det et borgerlig, eller sosialistisk flertall.
    Vil debattene gå på et bredt plan, eller vil bompenger, privatbilbegrensinger og sykkeltilrettelegging totalt overskygge de andre viktige(re) sakene?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ...bortsett fra siste område har de klart å flette inn bilen over alt.
    Noe annet ville kanskje være rart, all den tid det er en parti som i hovedsak er myntet på de som fortsatt mener at private kjøretøy fortsatt vil være en del av fremtiden - også i byer.
    Det ville jo vært akkurat like "rart" om MDG kun skulle flettet miljø inn i étt av sine hovedområder.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Idag er det ca 260 000 biler registrert i Oslo og omtrent det samme antallet passerer bomringen hvert døgn. Og det et ca 230 ladepunkter innenfor ring 3. Altså 1000-2000 biler pr offentlig tilgjengelig ladepunkt. Med dagens sneglelading er det kun fiffen utenfor sentrum med eget hus og lademulighet som kan gå over til elbil . Tror ikke MDG bryr seg døyten om potensielle elbileiere, de vil ha bilen vekk uansett Drivmiddel. Mens jeg er stuck med det gamle Bensinvraket..... miljøvennlig ? Ikke lett ...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Per i dag finnes det om lag 1450 kommunale ladeplasser. Målet for 2019 er å bygge 600 nye kommunale ladepunkter.

– Det har vært et enormt etterslep i utbygging av ladestasjoner i Oslo. Derfor tredoblet vi tempoet i utbyggingen i fjor, og nå fortsetter vi altså satsningen. Da blir det enklere for flere å bytte ut fossilbilen med elbil, sier Berg.

Byrådet skal også etablere 100 dedikerte ladeplasser til elvarebiler, og 15 hurtigladere og semi-hurtigladere for eltaxi.

Byrådet vil gi støtte til 16.500 ladepunkter i Oslo
    Samtidig skal byrådet gi støtte til utbygging av ladestasjoner i borettslag og sameier, hjemme hos næringsdrivende og taxisjåfører og for bedrifter. Samlet vil støtteordningene gjøre det mulig å få hele 16 500 nye ladepunkter i 2019.

Mer her;
    https://oslo.mdg.no/nyhet/byradet-med-stor-elbil-satsning-neste-ar/

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Samtidig skal byrådet gi støtte til utbygging av ladestasjoner i borettslag og sameier, hjemme hos næringsdrivende og taxisjåfører og for bedrifter.
    Vil de også gi støtte til de som må dimensjonere opp inntakskabler osv?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Samtidig skal byrådet gi støtte til utbygging av ladestasjoner i borettslag og sameier, hjemme hos næringsdrivende og taxisjåfører og for bedrifter.
    Vil de også gi støtte til de som må dimensjonere opp inntakskabler osv?
    Hvis du sitter i et styre i et borettslag eller sameie så foreslår jeg at dere sender en søknad.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Fint å bruke skattepengene på dette men det er et glimrende eksempel på forskjellen mellom ord og handling i klimasaken

https://www.nettavisen.no/okonomi/influenser-herman-dahl-%2817%29-flyr-verden-rundt-mens-han-haver-inn-pa-klimaskryt-for-oslo-kommune/3423820345.html

Totalt har Dahl gjennom sine tre flyreiser tur/retur Florida, Australia og Vietnam reist 31.806 kilometer med fly. Det utgjør totalt 12,6 tonn med Co2.

En gjennomsnittlig bensinbil slipper ut 98 gram Co2 per kilometer, og ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengde per år 12.140 kilometer.

Det betyr at hans flyturer tilsvarer en gjennomsnittlig nordmanns kjøring av bensinbil i 10 år.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Per i dag finnes det om lag 1450 kommunale ladeplasser. Målet for 2019 er å bygge 600 nye kommunale ladepunkter.

– Det har vært et enormt etterslep i utbygging av ladestasjoner i Oslo. Derfor tredoblet vi tempoet i utbyggingen i fjor, og nå fortsetter vi altså satsningen. Da blir det enklere for flere å bytte ut fossilbilen med elbil, sier Berg.

Byrådet skal også etablere 100 dedikerte ladeplasser til elvarebiler, og 15 hurtigladere og semi-hurtigladere for eltaxi.

Samtidig skal byrådet gi støtte til utbygging av ladestasjoner i borettslag og sameier, hjemme hos næringsdrivende og taxisjåfører og for bedrifter. Samlet vil støtteordningene gjøre det mulig å få hele 16 500 nye ladepunkter i 2019.

Mer her;
    https://oslo.mdg.no/nyhet/byradet-med-stor-elbil-satsning-neste-ar/
    Appen som skal vise offentlig tilgjengelige ladepukter i Oslo..
    file-39.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    og siste år har vi fått 2- TO- nye ladestasjoner.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det er alt for dårlig, ladestasjoner må det bygges mange av både i byene og langs riks- og europaveiene.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo et relevant spørsmål. Det offentlige tilbyr ikke bensinstasjoner (om man ikke anser statoilstasjoner som det offentlige), så om man sammenligner det med dette, så vil det jo være passende.

Allikevel, det er et politisk mål å fremprovosere elbilbruk, og som et virkemiddel i den retningen vil det jo være nødvendig med offentlige ladestasjoner. Ihvertfall en periode frem til private aktører ser at det er penger å hente ved å sette opp sine egne.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har stor tro på serveringssteder med lademuligheter er fremtiden langs med veiene våre. Veikroer, McDonalds og Burger King kan levere både strøm og mat. Mulig elbilene får skylda for en generell vektøkning i befolkningen etterhvert men det får vi tåle.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har stor tro på serveringssteder med lademuligheter er fremtiden langs med veiene våre. Veikroer, McDonalds og Burger King kan levere både strøm og mat. Mulig elbilene får skylda for en generell vektøkning i befolkningen etterhvert men det får vi tåle.
    Vi kan jo ikke tåle det. Kjøttproduksjonen må jo også reduseres drastisk. Ikke bare fossilt drivstoff. Det får bli salatbarer, om man vil, eller ikke;)

C

cruiser

Gjest
    Sist jeg var på møkkadonalds var det minimalt med kjøtt mellom brødet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.155
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det dog på tide at dere skjerper dere gutter!

Omtale denne burgersjappa så respektløst! Pføy!!

Se nå nøye på logoen og lær dere det korrekte navnet med en gang.

"Maccern" og slike uttrykk er da kun for plebeiere. Dannede menensker sier selvsagt: "DEN GYLDNE MÅKE"!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du snakker meg om å håne sine egne innbyggere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/uaktuelt-for-mdg-a-kutte-i-bompengene/71525694

Lan og MDG har fått tilbud om ekstramidler til kollektivtrafikkeni Oslo pluss penger til å senke bomsatsene. Så takker de faen i meg nei fordi de heller vil stjele enda mer penger fra sine egne innbyggere...

Jeg forstår godt hvorfor mange har lagt dette sleske glisetrynet for hat. Dette må genuint være Norges med usympatiske politiker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Lan og MDG har fått tilbud om ekstramidler til kollektivtrafikkeni Oslo pluss penger til å senke bomsatsene. Så takker de faen i meg nei fordi de heller vil stjele enda mer penger fra sine egne innbyggere...

Jeg forstår godt hvorfor mange har lagt dette sleske glisetrynet for hat. Dette må genuint være Norges med usympatiske politiker.
    Tja, de vil heller bruke mer penger på å gjøre kollektivtrafikken billigere, 29 kroner for en enkelbillett høres jo fantastisk ut, og månedskortet skal også kraftig ned i pris. Husk på at nesten halvparten av Oslos husstander har ikke bil. Og din beskrivelsen av Lan Berg forteller alle oss andre hvordan hyggelig type du er der du sitter 50 mil unna Oslo. Fortsett med det.

G

Gjestemedlem

Gjest

Tja, de vil heller bruke mer penger på å gjøre kollektivtrafikken billigere, 29 kroner for en enkelbillett høres jo fantastisk ut, og månedskortet skal også kraftig ned i pris. Husk på at nesten halvparten av Oslos husstander har ikke bil. Og din beskrivelsen av Lan Berg forteller alle oss andre hvordan hyggelig type du er der du sitter 50 mil unna Oslo. Fortsett med det.
    Feil, de takker jo nei til store overføringer fra staten til kollektivtrafikken i Oslo, som ville gitt bedre tilbud og rimelige priser for folk, rett og slett på pur faen og at de heller vil stjele mer penger fra innbyggerne i Oslo enn å få midler fra staten. De kan ikke her en gang skylde på økonomien siden de ville fått betydeligeekstra midler fra staten. Dette er kliniske kleptomane... helt ufattelig.

Når noen stjeler fra folk uten å en gang behøve det, fordi alternativet er at de får ekstramidler fra staten så har jeg ikke annet ord en jævla drittsekker. Jeg er glad jeg ikke bor i Oslo, men håper i det minste at vi slipper disse drittsekkene her i Området.

Håper osloværingene tar til vettet og avsetter dagens bystyre. Nå har de i alle fall muligheten.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Feil, de takker jo nei til store overføringer fra staten til kollektivtrafikken i Oslo, som ville gitt bedre tilbud og rimelige priser for folk, rett og slett på pur faen og at de heller vil stjele mer penger fra innbyggerne i Oslo enn å få midler fra staten. De kan ikke her en gang skylde på økonomien siden de ville fått betydeligeekstra midler fra staten. Dette er kliniske kleptomane... helt ufattelig.

Når noen stjeler fra folk uten å en gang behøve det, fordi alternativet er at de får ekstramidler fra staten så har jeg ikke annet ord en jævla drittsekker. Jeg er glad jeg ikke bor i Oslo, men håper i det minste at vi slipper disse drittsekkene her i Området.

Håper osloværingene tar til vettet og avsetter dagens bystyre. Nå har de i alle fall muligheten.
    De mener at det er er en klar sammenheng mellom pris og antall biler skjønner du. Og de ønsker ikke økt trafiikk. Nullvekstmålet er forøvrig alle partiene enige om , med unntak av Carl Ivar selvfølgelig. Lan Berg tør stå for noe, hun snur i hvertfall ikke kappa etter vinden som de fleste andre politikere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg forstår godt hvorfor mange mennesker genuint hater henne. Jeg nøyer meg med forakt og forbauselse over at man kan håne sine egne innbyggere på denne måten. Det hjelper lite å "stå for noe" når det man står for er å stjele mest mulig fra sine medmennesker og gjøre livet utrivelig for alle som våger å basere seg på personlig transport. Da hjelper det lite at man står å hånflirer så mye man vil.

Jeg har i alle fall ingen bedre kandidat til landet mest sleske og usympatiske politiker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sleske glisetryne, jævla drittsekker...... kan noen dempe vårt Rubinmedlem før han går i selvsving? Greit at jeg kan ignorere, men jeg synes ikke det er fair å slenge dritt om unge politikere som kanskje har påtatt seg en av de værste jobbene som tenkes kan. Det er nok mobbing og annen dritt på nettet om ikke vi skal ha det samme her på sentralen.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Sleske glisetryne, jævla drittsekker...... kan noen dempe vårt Rubinmedlem før han går i selvsving? Greit at jeg kan ignorere, men jeg synes ikke det er fair å slenge dritt om unge poltikere som kanskje har påtatt seg en av de værste jobbene som tenkes kan. Det er nok mobbing og annen dritt på nettet om ikke vi skal ha det samme her på sentralen.
    Hykleri, og kun fordi det er en politiker man sympatiserer med. Hadde noen sagt det samme om Listhaug f.eks. ville det vært full klappesøte og likes.... :/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor mye dritt slenger ikke folk her om Trump, May, Tybring-Gjedde, Orban, Bolsanero etc..... alle man er politisk uenig i, men når det kommer til negativ omtale av egne helter så er det helt andre regler.

bah

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor mye dritt slenger ikke folk her om Trump, May, Tybring-Gjedde, Orban, Bolsanero etc..... alle man er politisk uenig i, men når det kommer til negativ omtale av egne helter så er det helt andre regler.

bah
    Jeg ser ingen andre som bruker slike ord og uttrykk som du bruker her på sentralen når du beskriver navngitte politikere som du er uenig med. Det burde vi holde oss for gode til her synes jeg. Vil du diskutere på et slikt nivå så er det mange alternative nettsteder du kan frekventere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snakk om å være blind.

Er det politiske motstandere så er det ikke måte på hvor ille de er. Mentalt syke, kriminelle, forbrytere mot menneskeheten etc. Folk som må avsettes med makt, umyndiggjøres, sendes på asyl eller i fengsel. Stilles for fiktive eller oppdiktede domstoler.. Eller politikere som er farlige for folk fordi de bruker ord og uttrykk de ikke liker, er rasister og umennesker, har nazistiske tilbøyeligheter etc.

Absolutt fritt vilt med de groveste injurier man kan tenke seg om de fører en politikk de ikke liker. Men omtaler man en politiker man liker som som usympatisk, slesk eller kritiserer glising så er det full oppstandelse og påtatt indignasjon. Da er det plutselig ikke grenser for hvor forferdelig dette er.

Så spar meg for hykleriske pekefingre.

Om man er for blind til å finne eksempler på egenhåndkan man jo starte i trådene som omhandler Brexit, Trump eller Klimaendringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn