Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er kritisk til tekno-optimismen i MDG, men den er på vikende front nå (Hypeloop is gone). Det partiet gjør i sentrum bifalles, noe man tydelig så i valget nå. At H har viet seg til asfaltkameratene går sikkert over, etterhvert.
    Hyperloop er en fantasi så den biten er grei nok, litt vel Sci-Fi og forut sin tid, men å avvise fremskritt og teknologi som veien videre og heller gå tilbake til steinalderen og Hobbiton og Hakkebakkeskogen er sendrektig og seigt.

Det illustrerer MDG fint dog, mange flagrende vyer og lite bakkekontakt. Ofte fine mennesker men de fortjener en vennligsinnet klask og en virkelighetsorientering.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prøve seg? Dama har nå sitti i fire år..
    Osloværinger er tydeligvis litt treg i oppfattelsen.

Det er forståelig at byens rask og hipstere, samt forskremte skolebarn hopper på trenden, men det vil nok gå over når noe annet blir moderne.
    Byens rask stemmer på FrP, og hipsterne stemmer ikke, skolebarna har ikke stemmerett i år men om 2 år kommer de for fullt, da vil du se en grønn bølge som feier rundt i landet....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.147
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig... DEt man gjør i Oslo, passer kanskje for Oslo, men hvis man kommer til nasjonal makt, og ikke i tide skjønner at mye av Oslopolitikken stort sett ikke passer ute i distriktene, ligger man uten tvil an til enda et distriktsopprør....som neppe blir av den snille sorten...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.470
    Torget vurderinger
    4
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Hva er det for en inngrodd naustgubbejævel som kan si noe slikt ?
    Eneste jeg kjenner som bruker det uttrykket er de eldre generasjoner i den delen av slekta som har innavla siden 1800-tallet på en øy uti havgapet helt nord i Trøndelag. Et sted hvor jeg tydeligvis er i slekt med minst halvparten og alle har kontroll på alle sine tre- og firmenninger, folk stemmer SP/KrF og det stinker silo, møkk og fiskeslo om hverandre, og sist jeg var der måtte man bestille øl på samvirkelaget og da kun i hele kasser som kunne hentes tirsdag uken etter.
    Ja, også tror jeg det ble nevnt en gang av en moroklump i rorbua i Tromsø.....

Makan !

G

Gjestemedlem

Gjest
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Eneste jeg kjenner som bruker det uttrykket er de eldre generasjoner i den delen av slekta som har innavla siden 1800-tallet på en øy uti havgapet helt nord i Trøndelag. Et sted hvor jeg tydeligvis er i slekt med minst halvparten og alle har kontroll på alle sine tre- og firmenninger, folk stemmer SP/KrF og det stinker silo, møkk og fiskeslo om hverandre, og sist jeg var der måtte man bestille øl på samvirkelaget og da kun i hele kasser som kunne hentes tirsdag uken etter.

Makan !
    Fin skal de være på det.. men bak fasaden av sparkesyklende craftbeersippende mdgrusede hipstere er de tross alt bare bønder i by'n de fleste av dem. Det bor vel flere nordlendinger og samer i Oslo enn i Nord Norge. Oslo er et venteværelse og sotteseng for folk som ikke har anledning eller livsvilje nok til å bosette seg i en autentisk by... som Bergen, Ålesund, Stavanger, Trondheim, Tromsø etc.

Sist redigert av en moderator:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.470
    Torget vurderinger
    4
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    Fin skal de være på det.. men bak fasaden av sparkesyklende craftbeersippende mdgrusede hipstere er de tross alt bare bønder i by'n de fleste av dem. Det bor vel flere nordlendinger og samer i Oslo enn i Nord Norge. Oslo er et venteværelse og sotteseng for folk som ikke har anledning eller livsvilje nok til å bosette seg i en autentisk by... som Bergen, Ålesund, Stavanger, Trondheim, Tromsø etc.
    Ja, der kan du se hva man er belemret med.Opptil flere av disse innvortes innvandrede påberoper seg tilmed retten til å blande seg inn i byens styr&stell.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    Osloenser evt. Oslovitt

"Mange steder har ikke noe tydelig innbyggernavn, og som nevnt bruker man da gjerne sammensetninger med for eksempel -kvinne, -mann, -borger eller -folk. Et eksempel på et slikt sted er Oslo, der innbyggernavnet osloenser finnes, men er lite brukt. Innad i byen vil mange identifisere seg med strøknavn, f.eks. prinsdøl (Prinsdal). Osloværing brukes noen ganger, vel oftest med et smil i munnviken, men det er ikke helt urimelig ettersom en person fra Oslofjordområdet også kan kalles en vikværing. Ellers er det ofte man hører oslogutt eller oslojente, også om voksne personer. Dette er noe som finnes også andre steder, og som da gjerne viser til at personen er innfødt og hadde sin barndom på stedet - slike former kan bli brukt som en slags hedersbetegnelser."

KILDE: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Innbyggernavn

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.470
    Torget vurderinger
    4
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    Osloenser evt. Oslovitt

"Mange steder har ikke noe tydelig innbyggernavn, og som nevnt bruker man da gjerne sammensetninger med for eksempel -kvinne, -mann, -borger eller -folk. Et eksempel på et slikt sted er Oslo, der innbyggernavnet osloenser finnes, men er lite brukt. Innad i byen vil mange identifisere seg med strøknavn, f.eks. prinsdøl (Prinsdal). Osloværing brukes noen ganger, vel oftest med et smil i munnviken, men det er ikke helt urimelig ettersom en person fra Oslofjordområdet også kan kalles en vikværing. Ellers er det ofte man hører oslogutt eller oslojente, også om voksne personer. Dette er noe som finnes også andre steder, og som da gjerne viser til at personen er innfødt og hadde sin barndom på stedet - slike former kan bli brukt som en slags hedersbetegnelser."

Joda, klar over det utsagnet der, men har du noen sinne hørt noen fra det området bli kalt, eller har kalt seg, for vikværing ? For alt hva jeg vet er det der noen fikk ideen til "Viken fylke". Et navn som ikke en dott i det nye fylket har noe forhold til. Og uansett hvilket dustenavn de måtte komme opp med på det nye dustefylket er det ingen annen enn kanskje noen innvandrere nordtrøndere eller ennå lenger nordafor fra som vil kunne finne på å kalle seg for "væring". For sikkerhets skyld er det jo av alle Valgerd Svarstad Haugland som skal være fylkesmann for elendigheten hvor Oslo kommune ligger som en enklave av idylliske gågater med sykler og hipster-rullatorer midt i smultringen og nedlegger prinsippfaste veto mot samferdselspolitiske tiltak som funker for folk utenfor ring 3.

Vikværing lissom ?!
    Noen hadde vel ikke baller til å si at innbyggere i nye Viken fylke skal kalles vikinger ?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Helt enig med deg, Trane.
    Viken (Vika) er jo et gammelt begrep:
    https://no.wikipedia.org/wiki/Viken

Men meg bekjent er det i dag bare benyttet i dagligtale om strøket rundt Konserthuset i Oslo.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Vika_(Oslo)

Jeg utelater noe med vilje her :)
    "Området til det som i dag kalles Vika lå frem til ut på 1800-tallet under eiendommen Grünings løkke, et slumstrøk mest kjent for den offentlige prostitusjonen som foregikk der...."

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.470
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig med deg, Trane.
    Viken (Vika) er jo et gammelt begrep:
    https://no.wikipedia.org/wiki/Viken

Men meg bekjent er det i dag bare benyttet i dagligtale om strøket rundt Konserthuset i Oslo.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Vika_(Oslo)

Jeg utelater noe med vilje her :)
    "Området til det som i dag kalles Vika lå frem til ut på 1800-tallet under eiendommen Grünings løkke, et slumstrøk mest kjent for den offentlige prostitusjonen som foregikk der...."
    Det er en grunn til at den nye kulturscenen under Konserthuset heter Røverstaden.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396

Det er forståelig at byens rask og hipstere, samt forskremte skolebarn hopper på trenden, men det vil nok gå over når noe annet blir moderne.
    Byens rask stemmer på FrP, og hipsterne stemmer ikke, skolebarna har ikke stemmerett i år men om 2 år kommer de for fullt, da vil du se en grønn bølge som feier rundt i landet...
    Ja, men den blir kortvarig. Når disse bortskjemte tenåringene finner ut hva MDG vil innføre av begrensinger for dem tar det nok slutt veldig fort.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Byens rask stemmer på FrP, og hipsterne stemmer ikke, skolebarna har ikke stemmerett i år men om 2 år kommer de for fullt, da vil du se en grønn bølge som feier rundt i landet...
    Ja, men den blir kortvarig. Når disse bortskjemte tenåringene finner ut hva MDG vil innføre av begrensinger for dem tar det nok slutt veldig fort.
    For meg er det en ubegripelig tanke, klimakrisen brer om seg, vi bombarderes daglig med ekstreme værhendelser jorda rundt, plast i havet, hval som dør av plast i magen. Luftforurensing i storbyene som dreper tusenvis, Madrid, Bangkok, og drøssevis av andre byer, det kommer stadig mer fakta om hvor farlig miljøet er rundt oss, og så skal dette gå over ? Det har jeg så til de grader ingen tro på. De bortskjemte tenåringene er i ferd med å bli grønne aksjonister.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror heller ikke dette er noe som kommer til å gå over. Den spådommen må basere seg på en antagelse om at de avgjørende manglene i kunnskap og forståelse er hos de unge i MDG, og ikke hos de gamle i FNB.

Om noe tror jeg fremtiden vil gi oss stadig mer direkte og ugjendrivelige bevis, på at vi er i ferd med å ødelegge verden rundt oss.

Og med det samme tror jeg vi i fremtiden kommer til å se at det ikke bare er forsakelse i å redusere konsum nå, men også i konsekvensene av å fortsette som før.

Det er tross alt lettere å fornekte værmeldingen enn været.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Hei mister,

Du som jobber på Fornebu burde jo vite at arbeidet med banen er allerede godt i gang. Gravingen er forlengst startet og den store rivingen av Koksa området (Hangarområdet) begynner i juni.

Vi som bor på Fornebu vet at banen er et prestisjeprosjekt som aldri burde blitt gjennomført. Her går det tomme busser hvert 3 minutt og båten som gikk til sentrum ble besluttet nedlagt for å legge mer press på bussene. Grunnprøvene er katastrofale og de 16 milliardene vil raskt forsvinne ned i sluket.

-BB
    interessant info BB. Bussene til og fra jobb er i allefall så fulle at man må være tidlig ute for å få sitteplass . Med metrostasjon på Fornebusenteret blir det for langt å gå til kontoret og det samme med Flytårnet hmm får vel bytte jobb da eller bli pensjonist

Tok faktisk båten noen ganger da den gikk , veldig trivelig start og slutt på dagen med sjøluft

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel dette som er problemet i dagens miljø debatt. Der er så mange som har en agenda at du ikke kan stole på noe !
    Gammelt nytt og tilbakevist, tyskerne er redde for å miste minst 100.000 arbeidsplasser i forbindelse med overgangen til elektriske kjøretøy.

kakofoni

Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    De siste 4 årene med AP/SV/MDG-byråd i Oslo fremstår for oss i resten av landet som et skremmebilde. Hvor galt det kan gå når en gir makten til den verst tenkelige konstellasjon av PK-aktivist-identitetspolitikk-godfjotter.

Når nå, valgresultatet, AP blir historisk svake i byrådet, mens MDG får doblet sin oppslutning, så må det jo bety at det hele blir dobbelt så jævlig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De siste 4 årene med AP/SV/MDG-byråd i Oslo fremstår for oss i resten av landet som et skremmebilde. Hvor galt det kan gå når en gir makten til den verst tenkelige konstellasjon av PK-aktivist-identitetspolitikk-godfjotter.

Når nå, valgresultatet, AP blir historisk svake i byrådet, mens MDG får doblet sin oppslutning, så må det jo bety at det hele blir dobbelt så jævlig.
    Men tenk på at de ble gjenvalgt likevel, Oslo er i ferd med å bli en fin by. Lett å kjøre bil, behagelig å gå rundt i sentrum og det er enkelt å ta en buss eller trikk. Og fin luft er det også. Rett og slett en trivelig by. Og før man kommenterer så burde man prøve. Ta bilen til Oslo, parker i et p-hus og gå en tur til Stereofil eller Hifi asylet. Du kan til og med stoppe underveis å ta en øl eller kaffe på en fortausrestaurant.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^^ Som en som befinner seg i resten av landet må jeg si at oslo-byrådet ikke fremstår som et skremmebilde i det hele tatt. Faktisk så er det et byråd som leter etter løsninger som er bra for folk flest og ikke bare "folk flest".

du for snakke om _deg selv_.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    Oslo-væring plasserar osloværingane på kartet, i ei passeleg audmjuk ramme, som kan hjelpe dei med å opparbeide den sårt sakna graden av smålåtskap.
    Alternative omgrep kan være:
    - Osloist
    - Ossel, eller (feminin form, ikkje politisk korrekt) osle, oslinne
    - Oslar
    - Oslensar
    - Osselmann
    - Osling
    Kva heiter forresten "naust" på osloisk? Er det båthus? I så fall kan "Naustgubbe" omsetjast med "båthusjækel"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    Osloenser evt. Oslovitt

Vikværing lissom ?!
    Noen hadde vel ikke baller til å si at innbyggere i nye Viken fylke skal kalles vikinger ?
    Då vil eg mykje heller kalle dei for vikarar.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

vi håper at denne homogene menneskemassen forblir hvor de er og ikke kommer veltende inn over kommunegrensen. de fleste av oss på innsiden er ganske så fornøyde…

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    No vert den gode Lan hugsa for eit like lite hyggjeleg utspel som "Morna Jens".

Eit betre døme på sivilisert framferd:

Då kong Haakon 7. i 1928 skulle peike ut kven som skulle danne ny regjering, vart han råda av avtroppande, borgarlege valtapande statsminister om å peike ut ein borgarleg representant svarte kongen: "Jeg er også kommunistenes konge", og peikte ut Hornsrud frå Arbeiderpartiet, og vi fekk den fyrste AP-regjeringa. Den heldt vel berre godt 14 dagar, men starta mange svært interessante prosessar.
    Lan bør vere eit bystyremedlem som også representerer dei Oslo-væringane som ikkje likar bomringen.

kakofoni

Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1

vi håper at denne homogene menneskemassen forblir hvor de er og ikke kommer veltende inn over kommunegrensen. de fleste av oss på innsiden er ganske så fornøyde…
    Ja avstanden mellom Oslo-eliten og resten av landet virker stadig større.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Oslo-eliten? Det må i så fall være på Bestum og Vinderen. Oslo er fyllt opp med studenter, pensjonister og de som tjener langt mindre enn de som jobber f.eks. i oljenæringen.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    OSLO: Lan Marie Berg (MDG) har fått 17.044 personstemmer og 2309 slengere, flest i begge kategorier. Hun er dermed hovedstadens mest populære politiker.

BERGEN: Bompenge-Trym mest populær. Ingen politiker i Bergen er mer populær enn Trym Aafløy. Han har fått til sammen 5393 personstemmer og slengere.

Hva kan man lese ut av dette? Hva sier det om Bergen vs Oslo?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    OSLO: Lan Marie Berg (MDG) har fått 17.044 personstemmer og 2309 slengere, flest i begge kategorier. Hun er dermed hovedstadens mest populære politiker.

BERGEN: Bompenge-Trym mest populær. Ingen politiker i Bergen er mer populær enn Trym Aafløy. Han har fått til sammen 5393 personstemmer og slengere.

Hva kan man lese ut av dette? Hva sier det om Bergen vs Oslo?
    Det skulle vel tyde på at miljøproblema er mykje større i Oslo.....?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg nekter å tro at bergenserne synes bommer er viktigere enn miljø. Derfor må det gå på at innbyggerne i Oslo føler at de får mye igjen for det de betaler i bomstasjonene. Men at bergenserne føler at bomstasjonene er mer som tyveri å regne. I Oslo er kollektivtrafikken omfattende og ganske rimelig. Nå lover Lan Berg at prisene skal ned 20% og at det skal bli vesentlig hyppigere avganger. Det er klart det hjelper. Å kunne gå bort til bussholdeplassen å vite at det går en buss hvert 10. minutt gjør at man slipper å tenke på klokka.

6

65finger

Gjest

Oslo-eliten? Det må i så fall være på Bestum og Vinderen. Oslo er fyllt opp med studenter, pensjonister og de som tjener langt mindre enn de som jobber f.eks. i oljenæringen.
    javel? Så med unntak av bestum og vinderen er oslo fattigleer. Stund siden du flyttet.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    I Bergen Sentrum (valgkrets) er MDG like populære som i Oslo. Forskjellen er kanskje at Bergen Kommune består av mer rurale områder, i de ytre bydelene, der kollektivtilbudet er dårlig og man er de facto avhengig av bil for å få noe ut av livet. Mens Oslo Kommune i større grad er en mer ren bykommune. Jeg bare spekulerer.

C

cruiser

Gjest
    I Bergen er man jo ikke interesert i å bygge ut kollektivtilbudet, man kan ikke stemme fnb og samtidig klage på manglende kollektivtransport.

H

Hardingfele

Gjest
    No vert den gode Lan hugsa for eit like lite hyggjeleg utspel som "Morna Jens".
    Tøys. Det ble sendt ut 200 tusen brosjyrer i Oslo med "Vi elsker bomringen", under valgkampen. Og hun var modig som sa det, da Frp løp omkring og skulle lage regjeringskrise omkring bomringene.

Siv Jensen meldte "Morna Jens" til en politisk motstander. Lan meldte hva MDG har sagt i flere år: bomringen er et nyttig redskap for å regulere trafikkmengden inn i byen.

Hjelseths forsøk på å koke suppe på forskjellen mellom "Vi elsker bomringen" og "Jeg elsker bomringen", i sin kronikk, er latterlig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    javel? Så med unntak av bestum og vinderen er oslo fattigleer. Stund siden du flyttet.
    Fattiglappene finner du overalt, men at Oslos innbyggere fortjener å få merkelappen "elite" er jeg usikker på. Mulig de er mer åpne for nye ideer og har færre fordommer? Oslos innbyggere er jo for det meste innflyttere som vil noe, i motsetning til rednecken i Brumunddal som er fornøyd med Volvo og hjemmebrent;) Jeg er en av få som er født i Oslo, men tilfeldighetene førte meg ned i Østfold, men gudskjelov er Moss i ferd med å bli en forstad til Oslo. Det prates ikke lenger Østfold her, språket har blitt Oslosk. Grensa går et par mil sønnafor. Der går det i pælar, ille bra og prekas:D

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fordi de er imot å bruke penger på det.
    Eller vil de bare at kollektivtransport skal finansieres på en annen måte enn "bilistene betaler"?
    Dessverre ikke realistisk, skal kollektivtrafikken opp på et nivå som gir effekt, (rullende fortau,) så koster det mye penger å få dette i gang.

C

cruiser

Gjest
    Fnb vil ikke bygge bybanen ut til bydelene, skinnegående transport er gammeldags. Istedenfor skal det satses på en App som skal spare bergensere for milliarder samt løse alle transport og lokale miljøutfordringer, ifølge eget valgprogram.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn