Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fnb vil ikke bygge bybanen ut til bydelene, skinnegående transport er gammeldags. Istedenfor skal det satses på en App som skal spare bergensere for milliarder samt løse alle transport og lokale miljøutfordringer, ifølge eget valgprogram.
    Teleportering er noe som kommer;)

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre ikke realistisk, skal kollektivtrafikken opp på et nivå som gir effekt, (rullende fortau,) så koster det mye penger å få dette i gang.
    Det er jo ganske mye penger i omløp på det der statsbudsjettet fra før, politikernes jobb er å prioritere.

Som filmkritiker Arild Abrahamsen skriver i sin blogg:
    "Hvis politikerne får gjennomslag for en finansieringsform som gir dem lov til å høyttenke utopiske utbygginger fordi de bare kan hive avgifter på folk når det viser seg at de ikke kunne regne – da er vi i virkelig fare."

(Anbefaler å lese hele blogginnlegget for de som er interessert i å forstå bompengeopprøret vs MDG.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Hva er det for en inngrodd naustgubbejævel som kan si noe slikt ?
    Eneste jeg kjenner som bruker det uttrykket er de eldre generasjoner i den delen av slekta som har innavla siden 1800-tallet på en øy uti havgapet helt nord i Trøndelag. Et sted hvor jeg tydeligvis er i slekt med minst halvparten og alle har kontroll på alle sine tre- og firmenninger, folk stemmer SP/KrF og det stinker silo, møkk og fiskeslo om hverandre, og sist jeg var der måtte man bestille øl på samvirkelaget og da kun i hele kasser som kunne hentes tirsdag uken etter.
    Ja, også tror jeg det ble nevnt en gang av en moroklump i rorbua i Tromsø.....

Makan !
    Oslo-væring plasserar osloværingane på kartet, i ei passeleg audmjuk ramme, som kan hjelpe dei med å opparbeide den sårt sakna graden av smålåtskap.
    Alternative omgrep kan være:
    - Osloist
    - Ossel, eller (feminin form, ikkje politisk korrekt) osle, oslinne
    - Oslar
    - Oslensar
    - Osselmann
    - Osling
    Kva heiter forresten "naust" på osloisk? Er det båthus? I så fall kan "Naustgubbe" omsetjast med "båthusjækel"
    Jeg anser jo meg selv som Askøyværing så -væring var aldri ment som noe negativt. Kun en inkluderende håndsutrekning til de som er så uheldig å måtte bo i den leiren. De fleste er jo født sånn og kan jo ikke noe for det. Da skal man ikke holde det i mot dem men se på dem som godtfolk... under tvil.

Dessuten klinger det riktig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dessverre ikke realistisk, skal kollektivtrafikken opp på et nivå som gir effekt, (rullende fortau,) så koster det mye penger å få dette i gang.
    Det er jo ganske mye penger i omløp på det der statsbudsjettet fra før, politikernes jobb er å prioritere.

Som filmkritiker Arild Abrahamsen skriver i sin blogg:
    "Hvis politikerne får gjennomslag for en finansieringsform som gir dem lov til å høyttenke utopiske utbygginger fordi de bare kan hive avgifter på folk når det viser seg at de ikke kunne regne – da er vi i virkelig fare."

(Anbefaler å lese hele blogginnlegget for de som er interessert i å forstå bompengeopprøret vs MDG.)
    Regjeringen prioriterer heller fergefri E39 og 6, eller var det 8 felts E18 inn mot Oslo vestfra. Det er egentlig her slaget står. Gigantiske veiprosjekter eller kollektivsatsing i byene. Og hvis Regjeringen ikke bevilger nok så må de lokale politikerne klemme til.Vi skal selvfølgelig ha trygge veier med god standard, men vi greier ikke å bygge oss ut av køene. Gammeldags spør du meg, dette har vært prøvd i Los Angeles med kø som resultat.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Regjeringen prioriterer heller fergefri E39 og 6, eller var det 8 felts E18 inn mot Oslo vestfra. Det er egentlig her slaget står. Gigantiske veiprosjekter eller kollektivsatsing i byene. Og hvis Regjeringen ikke bevilger nok så må de lokale politikerne klemme til.Vi skal selvfølgelig ha trygge veier med god standard, men vi greier ikke å bygge oss ut av køene. Gammeldags spør du meg, dette har vært prøvd i Los Angeles med kø som resultat.
    Tror det er mange som stemmer FNB som er helt enig med deg!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke at jeg er en av dem men E39 og bybane til Åsane (eller tog til Nordkapp) kan være det samme om det skal finansieres med landeveisrøveri.

Men vi kan ikke ignorere behovet for å bygge veier og infrastruktur. Transporten elektrifiseres så hele miljøaspektet med å være anti-bil forvitrer for hver dag som går, og tilbake står vi kun med trangen til å motarbeide privat eierskap av bil, jobb og hjem til fordel for det "kollektive" som vi kjenner fra Østeuropa. (litt tilgriset med grønnmaling for anledningen).

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke at jeg er en av dem men E39 og bybane til Åsane (eller tog til Nordkapp) kan være det samme om det skal finansieres med landeveisrøveri.

Men vi kan ikke ignorere behovet for å bygge veier og infrastruktur. Transporten elektrifiseres så hele miljøaspektet med å være anti-bil forvitrer for hver dag som går, og tilbake står vi kun med trangen til å motarbeide privat eierskap av bil, jobb og hjem til fordel for det "kollektive" som vi kjenner fra Østeuropa. (litt tilgriset med grønnmaling for anledningen).
    Det er da ikke snakk om å være anti-bil. Vrangforestillinger er ikke bra.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    MDG inviterer Venstre til samtaler, da tenker jeg det går rundt for de som har tvangstanker om at MDG er et rødt parti.

https://www.aftenposten.no/norge/po...Venstre-til-samtale-om-byradssamarbeid-i-Oslo
    Bl.a.
    Torsdag denne uken hadde leder i Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, en telefonsamtale med Bjercke. Samtalen var såpass positiv at MDG nå inviterer Venstre til en samtale om et mulig samarbeid.
    MDG deler ikke Rødts aversjon mot private og kommersielle aktører.

Mange i MDG er også lite komfortable med Rødts retorikk om «velferdsprofitører som har sugerør ned i kommunekassen».

Flere i MDG oppfatter også Venstre som et klart grønnere parti enn Rødt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    MDG inviterer Venstre til samtaler, da tenker jeg det går rundt for de som har tvangstanker om at MDG er et rødt parti.

https://www.aftenposten.no/norge/po...Venstre-til-samtale-om-byradssamarbeid-i-Oslo
    Bl.a.
    Torsdag denne uken hadde leder i Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, en telefonsamtale med Bjercke. Samtalen var såpass positiv at MDG nå inviterer Venstre til en samtale om et mulig samarbeid.

Mange i MDG er også lite komfortable med Rødts retorikk om «velferdsprofitører som har sugerør ned i kommunekassen».

Nå har da Venstre blitt er litt fjottete dydsposerende tulleparti i det siste men de er da tross alt 1000 ganger bedre enn det råtne kommunistpakket i Rødt. Et steg i riktig retning om ikke annet.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns det er helt fint at Venstre samarbeider med AP. Poenget med å være et "sentrumsparti" er å kunne samarbeide begge veier, og trekke mot sentrum.

Jeg syns det er på høy tid at Venstre samarbeider med MDG, hvis MDG skal fortsette å hevde at de er "blokkuavhengige" med noen som helst troverdighet.

Men jeg syns ikke Venstre kan samarbeide med SV. Det blir bare tull.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.069
    Torget vurderinger
    1

Bl.a.

Så om venstre bytter fra borgerlig til sosialistisk side så skal det gjøre MDG mindre røde :confused: Det viser vel bare at politisk ryggrad kan bendes i alle retninger bare man får makt

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Eneste jeg kjenner som bruker det uttrykket er de eldre generasjoner i den delen av slekta som har innavla siden 1800-tallet på en øy uti havgapet helt nord i Trøndelag. Et sted hvor jeg tydeligvis er i slekt med minst halvparten og alle har kontroll på alle sine tre- og firmenninger, folk stemmer SP/KrF og det stinker silo, møkk og fiskeslo om hverandre, og sist jeg var der måtte man bestille øl på samvirkelaget og da kun i hele kasser som kunne hentes tirsdag uken etter.

Makan !
    Oslo-væring plasserar osloværingane på kartet, i ei passeleg audmjuk ramme, som kan hjelpe dei med å opparbeide den sårt sakna graden av smålåtskap.
    - Osloist
    - Oslar
    - Oslensar
    - Osselmann
    - Osling
    Kva heiter forresten "naust" på osloisk? Er det båthus? I så fall kan "Naustgubbe" omsetjast med "båthusjækel"
    Jeg anser jo meg selv som Askøyværing så -væring var aldri ment som noe negativt. Kun en inkluderende håndsutrekning til de som er så uheldig å måtte bo i den leiren. De fleste er jo født sånn og kan jo ikke noe for det. Da skal man ikke holde det i mot dem men se på dem som godtfolk... under tvil.

Reknar med at -væring er eit utrykk som stammar frå å vere, altså vil ein -væring vere ein som vert værande på staden. Språklege alternativ kan vere:
    -ensar (som sandensar, frå Sandane), -gassar (som monegassar, frå Monacco), -ing (som stryning, frå Stryn) eller -ianar (Haugianar), eventuelt -døl (gubrandsdøl)

Kan det ligge noko negativt i dette då?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Bl.a.

Så om venstre bytter fra borgerlig til sosialistisk side så skal det gjøre MDG mindre røde :confused: Det viser vel bare at politisk ryggrad kan bendes i alle retninger bare man får makt
    Les partiprogrammet til MDG og du vil se at de er milevis unna Rødt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Osloværinger
    Osloværing ? Vær ? WTF ?

Makan !
    - Osloist
    - Oslar
    - Oslensar
    - Osselmann
    - Osling

At bønder mobber folk som bor i Oslo er Oslofolk vant til, mobbingen må jo skyldes mindreverdighetskomplekser og misunnelse......

G

Gjestemedlem

Gjest

Bl.a.

Les partiprogrammet til MDG og du vil se at de er milevis unna Rødt.
    MDG stemmer så og si identisk med Rødt (86% er helt oppdaterte tall) så partiprogrammet er ikke mer enn en eventyrsamling. Nesten så man kan si at de følger dem slavisk og er mer som en underavdeling av rødt å regne i politikken.

stemme.jpg

https://enighet.holderdeord.no

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det spørs hva de stemmer sammen om, hvis det er slik at man av prinsipp ikke skal stemme det samme som det partiet man har flertall med f.eks. i Oslo så blir det moro. Gi og ta er det noe som heter. Og jeg gjentar: De er langt unna rødt i mange saker, både i utenrikspolitikken og i økonomisk politikk. For Nato og veldig tydelige på internasjonalt samarbeid, de er også positive til private løsninger. Skremmebildene som tegnes opp er av frykt for endringer.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg syns det er helt fint at Venstre samarbeider med AP. Poenget med å være et "sentrumsparti" er å kunne samarbeide begge veier, og trekke mot sentrum.

Jeg syns det er på høy tid at Venstre samarbeider med MDG, hvis MDG skal fortsette å hevde at de er "blokkuavhengige" med noen som helst troverdighet.

Men jeg syns ikke Venstre kan samarbeide med SV. Det blir bare tull.
    For venstre-ledelsen så er AP det samme som Apokalypsen. AP utenfor regjeringskontorene er det eneste partiet ønsker og får gjennomslag for i regjeringen. At de selv ligger med FrP betyr intet for Venstre.

Venstre som et miljøparti er en vits. Venstre som parti er en vits.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid tenkt på Venstre som en litt softere versjon av Høyre. Litt grønnere profil, litt mer progressiv, feministisk, politisk korrekt og alt det der. Men i hovedtrekkene det samme som Høyre. Spørsmålet er om vi trenger begge partiene, akkurat nå ser det ut som nei. Det partiet som får mest gjennomslag i å forvalte Venstres politikk, er Høyre.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.512
    Torget vurderinger
    2
    Venstre er politiske dilletanter, og selverklærte snillister som opp gjennom årene har de på pådratt seg meninger som:
    "Fri" innvandring, borgerlønn, flat skatt og fri hasj; en uslåelig kombinasjon for å kjøre landet i grøfta

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.537
    Sted
    Sørlandet
    Hei mister,

Du som jobber på Fornebu burde jo vite at arbeidet med banen er allerede godt i gang. Gravingen er forlengst startet og den store rivingen av Koksa området (Hangarområdet) begynner i juni.

Vi som bor på Fornebu vet at banen er et prestisjeprosjekt som aldri burde blitt gjennomført. Her går det tomme busser hvert 3 minutt og båten som gikk til sentrum ble besluttet nedlagt for å legge mer press på bussene. Grunnprøvene er katastrofale og de 16 milliardene vil raskt forsvinne ned i sluket.

-BB
    interessant info BB. Bussene til og fra jobb er i allefall så fulle at man må være tidlig ute for å få sitteplass . Med metrostasjon på Fornebusenteret blir det for langt å gå til kontoret og det samme med Flytårnet hmm får vel bytte jobb da eller bli pensjonist

Tok faktisk båten noen ganger da den gikk , veldig trivelig start og slutt på dagen med sjøluft
    Bussene er temmelig fulle i ganske nøyaktig 3 timer hver ukedag. Du går så klart av ved stasjonen som kommer rett ved Telenorbygget hvor det i dag er busstopp og gangfelt.

Banen er et krav som måtte innfris for at utbyggerne skulle få lov til å dure på videre med Obos i føringen. 11000 nye boenheter er på gang og når kvm prisen ligger å vaker rundt 100k så skjønner man at her presses avgjørelsene igjennom.

Bilene skal bort, leilighetene skal opp - koste hva det koste vil.

-BB-

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.512
    Torget vurderinger
    2
    Så pass kan jeg klare å gå...på en god dag.
    Hvor tett blir det engeltig der ute...

Boligbygging i et fattig land for nesten 100 år siden..folket trenger lys og luft for god helse, bort med trange rom og mørke smug.

1954a.jpg
    b.JPG

og i er rikt land, vi må bygge tettere og høyere. De tjener entreprenørene på ,men det sier vi ikke så høyt, vi kaller det miljøvennlig istedet.
    nu.JPG

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.147
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - Og med dette mener dere fortsatt at nedlegging av distriktene og sterkt sentralisering er løsningen for framtida?? Jezz....

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    "Fri" innvandring, borgerlønn, flat skatt og fri hasj; en uslåelig kombinasjon for å kjøre landet i grøfta
    Syns det var mange gode forslag! :)

Hadde likt dem bedre hvis de mente det der.

U

Utgatt24668

Gjest
    Så pass kan jeg klare å gå...på en god dag.
    Hvor tett blir det engeltig der ute...

Boligbygging i et fattig land for nesten 100 år siden..folket trenger lys og luft for god helse, bort med trange rom og mørke smug.

Vis vedlegget 553754
    Vis vedlegget 553755

og i er rikt land, vi må bygge tettere og høyere. De tjener entreprenørene på ,men det sier vi ikke så høyt, vi kaller det miljøvennlig istedet.
    Vis vedlegget 553756
    Ikke helt riktig. Ja, det lønner seg mer å bygge i høyden - men manglende reguleringer på areal rundt byene og en økt fortetning er ikke bra for byggebransjen i lengden og skaper usikkerheter.,press i boligmarkedet grunnet perioder med for få boliger - og tiltak fra politikere som bremser lånerammene skaper en Berg og dalbane der man i perioder bygger for mye og i andre perioder må legge prosjekter på is. Mange av de store selskapene sliter per idag (type ncc og skanska). Obos lever ennå godt delvis grunnet store oppsparte midler og ikke minst med block Watne på laget som bygger utenfor bykjernene med lokalkunnskap i kommunene de bygger i. Men - politikernes prosjekt om å ikke regulere mer jord utenfor byene og ikke bygge ut infrastruktur er ikke bra for byggebransjen. Det er derimot behagelig for politikere da utbygging av infrastruktur er dyrt.
    Ellers taper alle andre på det og det skaper press i boligmarkedet, og stygge blokker.

C

cruiser

Gjest
    Ok, så grensen på innbyggertetthet er akkurat der Oslo er idag? Alt over dette er problematisk?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.783
    Ok, så grensen på innbyggertetthet er akkurat der Oslo er idag? Alt over dette er problematisk?
    I Paris bor det, innenfor arealet som tilsvarer området innenfor Ring 3 i Oslo, ca 2 millioner personer.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.512
    Torget vurderinger
    2
    Skal alle tvinges inn i trangt tettbygde blokker for å maksimalisere utbyggers profitt, og bare for at nikkersadelen skal ha en behagelig rusletur til Nordmarka?
    Norge er et øde nesten folketomt land med skog og areal i overflod. Å fortette innenfor en kunstig markagrense er helt unødvendig når man har milevis med skog og åser å ta av. Men det er jo ikke så mange som har flydd og sett Norge fra luften så det at vi ikke har et arealproblem er det på tide å minne om

Neida lå oss heller rive Ullevål hageby og bygge 12 etasjers blokker, de sparer jo mye i infrastruktur og er miljøvennlig .At man de neste 200år må leve med dårlige bomiljø er ikke vårt problem..
    Men hva vet vel jeg jeg vokste opp i et blokkmiljø og hadde det fint til jeg var 12..

Nå vil sikkert noen innvende at det er Storo nord og Industriareal på Økern som bygges ut først og ikke Ullevål Hageby hvor eliten sørger for at de ikke berøres av slikt. Men poenget er at de boligmiljøene som bygger idag skal være der i 200 år og vi har gammel kunnskap om hva som skaper gode bomiljø som blir overkjørt av særinteresser, noen må protestere

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En by som er basert på lavhusbebyggelse blir lett som en amerikansk storby, alt blir basert på bil. Ønsker vi fortsatt det? Eller kan det bli bra bomiljø av å bygge i høyden ? En mer kompakt bebyggelse gir mange økonomiske og miljømessige fordeler.

Er dette ønskelig?
    istheusstart.jpg

Eller dette?
    Hammarby_Sjostad_746x419.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det øverste er klart å foretrekke, så får man bygge de veiene som trengs. Det er flott at folk får ha noe for seg selv og ikke bli stuet sammen i grelle fuglebur. Biler blir elektriske og da er ikke lenger bilbruk et miljøproblem. Jo flere som har egen transport jo mindre press er det på kostbar kollektivtrafikk.

Boligblokker er utrivelige, stygge og forslummende. De egner seg kun for sosialklienter, narkomane og innvandrere.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det øverste er klart å foretrekke, så får man bygge de veiene som trengs. Det er flott at folk får ha noe for seg selv og ikke bli stuet sammen i grelle fuglebur. Biler blir elektriske og da er ikke lenger bilbruk et miljøproblem. Jo flere som har egen transport jo mindre press er det på kostbar kollektivtrafikk.

Boligblokker er utrivelige, stygge og forslummende. De egner seg kun for sosialklienter, narkomane og innvandrere.
    Her setter du likhetstegn mellom sosialklienter, narkomane og innvandrere......
    Taktikken til Helgheim, Listhaug, Tybring-Gjedde fungerer aldeles glimrende, dessverre.

G

Gjestemedlem

Gjest

Taktikken til Helgheim, Listhaug, Tybring-Gjedde fungerer aldeles glimrende, dessverre.
    Likheten består i at det er eksempler på tre grupper som ofte har dårlig økonomi og må ta til takke med det får. Det er en grunn til at det historisk sett har vært dårlige miljøer i drabantbyene med tunge høyblokker. Ikke vanskelig å finne eksempler på det hverken i Oslo eller Bergen.

Det er mye bedre for barn å vokse opp i et boligfelt enn i en høyblokk. Det var nødvendig å bygge slikt i etterkrigstiden for å få rimelig husrom for de fleste, men ettersom økonomien bedret seg fikk flere og flere anledning til å bo bedre og det har blitt bygget mye felle boligblokker de senere årene.

Hva i videste verden har det med "Taktikken til Helgheim, Listhaug, Tybring-Gjedde å gjøre? Hvor får du slikt fra?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det er mye bedre for barn å vokse opp i et boligfelt enn i en høyblokk. Det var nødvendig å bygge slikt i etterkrigstiden for å få rimelig husrom for de fleste, men ettersom økonomien bedret seg fikk flere og flere anledning til å bo bedre og det har blitt bygget mye felle boligblokker de senere årene.
    felle = færre?

Er du sikker på det?

Bare de 10 siste årene:
    Boligblokk +113.664
    Enebolig +65.259
    Rekkehus +43.606
    Tomannsbolig +23.075

https://www.ssb.no/boligstat

"Mye færre" ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.783
    Siden en blokk nødvendigvis inneholder relativt mange boenheter så er nok antallet blokker betydelig lavere enn de tallene fra SSB. Mesteparten av den norske boligmassen er bygget etter krigen og de fleste boligene i Norge er eneboliger.

https://snl.no/boligmassen_i_Norge
    Den vesentlige bedringen i botettheten henger sammen med stor boligbygging i etterkrigstiden – over 1,54 millioner boliger, dvs. 78 % av boligmassen, er bygd i perioden 1946–2001.
    ....

I 2001 utgjorde eneboligene 57 % av alle boliger med oppgitt hustype, mens rekkehus utgjorde 13 %, horisontaldelte tomannsboliger og andre mindre hus utgjorde 8 % og boligblokkene utgjorde 17,5 % av alle boliger.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Siden en blokk nødvendigvis inneholder relativt mange boenheter så er nok antallet blokker betydelig lavere enn de tallene fra SSB. Mesteparten av den norske boligmassen er bygget etter krigen og de fleste boligene i Norge er eneboliger.

https://snl.no/boligmassen_i_Norge
    Den vesentlige bedringen i botettheten henger sammen med stor boligbygging i etterkrigstiden – over 1,54 millioner boliger, dvs. 78 % av boligmassen, er bygd i perioden 1946–2001.
    ....

I 2001 utgjorde eneboligene 57 % av alle boliger med oppgitt hustype, mens rekkehus utgjorde 13 %, horisontaldelte tomannsboliger og andre mindre hus utgjorde 8 % og boligblokkene utgjorde 17,5 % av alle boliger.
    Ifølge SSB ble det i Oslo kommune bygget "06266: Boliger, etter bygningstype og byggeår (K) 2006 - 2019"
    I perioden 1946-60: 36.404 (14år)
    I perioden 1961-70: 23.800
    I perioden 1971-80: 27.345
    I perioden 1981-90: 20.369
    I perioden 1991-00: 17.137
    I perioden 2001-10: 22.708
    I perioden 2011-xx: 17.399

https://www.ssb.no/statbank/table/06266/

Må være boenheter dette, ellers hadde Oslo hatt fryktelig mange Oslovitter :)

Her er en graf - "mye færre" kan se ut til å stemme - jeg spiser mine ord :)
    bolig oslo.JPG

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.512
    Torget vurderinger
    2
    Noen som husker boligpolitikken på 70 tallet?
    Kommunale takstmenn satte boligprisen , og man måtte ha arvet obosmedlemskap fra sin bestemor får å få sjansen til å kjøpe noe. Politisk styrt rente og kun utvalgte kunder med langt spareforhold fikk låne et vist antall ganger oppspart beløp . Pga takstplikt på eiendommer og bolig var det ikke uvanlig å betale 20-30% av kjøpesum svart under bordet ...kommunen la ut billigere tomter til selvbyggere... inflasjonen og fullt rentefradrag betjente / fordampet bolig lånet på få år..

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Der har vi det igjen. Deffe, du forkynner rasisme. (sjå anna innlegg, du veit kvar)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn