Jeg trives godt i store byer jeg. Har bodd i utkanten av London og tilbringer store deler av året i Praha. Har vært flere ganger i Tokyo, New York og San Francisco uten å få den samme følelsen som jeg har når jeg er i Oslo. Det blir noe helt annet. Oslo har klima og Oslofjorden (og Nord- og Østmarka for de som liker å gå tur i skogen) (og operaen selvfølgelig, men Praha har 3 faste operascener + en mengde mindre scener som spiller musicals o.l.), men ut over det synes jeg ikke Oslo er noe spesielt. Jeg trives mye bedre i Trondheim, selv om klimaet kan være en utfordring. Kanskje jeg trives best i store byer og små byer og ikke i mellomstore?
Og jeg ser selvfølgelig problematikken med E6, men man bygger jo tuneller andre steder også. Den ville jo i så fall være omtrent som Ryfylketunellen (14 km), Gudvangentunellen (11,5 km) og Folgefonntunellen (11,2 km).
Og så har man jo Blixtunellen på Follobanen (20 km), men Follobanen har jo sine utfordringer (som ikke har med tunellen å gjøre).
Men så var det dette med OT da - jeg skal ike skrive mer om dette akkurat nå.
On topic: jeg synes 15-min regelen er bra, og det er jo et spørsmål om man egentlig trenger egen bil hvis man bor i en by der man har alt innenfor en 15-minutters gang/kollektivavstand. Da jeg brukte "hytta" på Grünerløkka brukte jeg aldri bilen - handlet lokalt og tok kollektivtransport. Er det da ikke mye bedre økonomi i å være med i en bildelingtjeneste, ta taxi for kortere turer og evt ha leiebil når man skal på lengre turer? Dette med å ha egen bil i en slik situasjon er vel mer et spørsmål om hva man er vant til og at det å endre bruksmønster er en prosess som tar litt tid?