Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen steder i landet, i et geografisk avgrenset område, med ca 120000 innbyggere som er så dårlig representert på Stortinget. Det er 50% flere innbyggere i Groruddalen enn i gamle Finnmark fylke.
    Det samme gjelder også delvis på rådhuset der de fleste kommer fra "Vestgrensen".

    Likevel har de mer innflytelse enn noen andre...
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    Likevel har de mer innflytelse enn noen andre...
    Jeg tror du må bo eller ha bodd lang tid i Groruddalen for å forstå hva jeg mener.
    Det er en og annen stortingspolitiker som bor der, men de er som regel nyinnflyttet fra "krattet" og tar mest hensyn til der de kommer fra. Får de barn flytter de hjem eller til vestkanten av Oslo. De er hvertfall ikke med på å balansere fargespekteret på skolene.
    Eneste ekte Groruddølske politikere jeg vet om etter 50 år i dalen, som har hatt interesse for innbyggernes ve og vel, er Jan Bøhler og Thorbjørn Berntsen.

    En morsomt symbolsak som viser litt om forskjellen i utfordringer: For noen få år siden ble en hund tatt av en ulv ca 200m fra Linderud T-banestasjon og med 4-5 barneskoler langs skogkanten med 2-3000 elever innenfor et par km. Dette ble regnet som en bagatell i forhold til de andre utfordringene og var en ikkesak.. På samme tid som bikkja ble spist ville helst ikke politifolk være i nærheten av Linderud T-banestasjon etter mørkets frembrudd.

    Det er ingen partier på stortinget eller i rådhuset som har Groruddalens viktigste utfordringer som hovedsak. Et eksempel, sett fra Groruddalens barn som statistisk gjennomsnittlig har de dårligste levekårene i landet, er bomringen som effektivt lager et "aparthaid" ved å stenge barna ute fra fritidsaktiviteter i hele byen. Støre/AP, Venstre, MDG, etc har effektivt satt stopper for at barn kan drive med sport og idrett. Vintersport i det mest snørike området i Oslo ved Tryvann (også kalt Hemingland) er det bare å glemme. I en kontinuerlig presset økonomisk situasjon er det "ingen" som kjører ungene sine rundt med en gammel dieselbil. Det koster altfor mye. Barneidretten i Groruddalen er da også i ferd med å kollapse. For samfunnet er dette ei bombe som blir større og større fordi ungene får idealer i kriminelle miljøer de helst ikke burde få. Eneste skikkelige ris bak speilet nå for Ola Dunk fra krattet er hvis vedkommende får en fengselsdom for en fillesak. Da må man sone sammen med gjengen fra Groruddalen og det er som regel ikke trivielt.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.241
    Sted
    Bergen
    Helt åpenbart at Stortinget må ta over styringen av Groruddalen. Er det flere slike områder som må tas ut av Oslo politikernes, og dermed Oslo folkets, kontroll?

    Jeg tror at Tana kunne tenke seg litt mer kontroll av Frogner, Grunnfarnes kunne tenke seg litt mer kontroll av Bærum..
    Lista er lang over de kommuner utenom Oslo som kunne tenkt seg litt mer av det økonomiske grunnlaget som Oslo rår over
    Tror vel at Norges kommuner inkl Oslo får styre seg sjæl gjennom lokaldemokratiet på godt og vondt.
    Oslo området har en helt åpenbar fordel ift ALLE andre kommuner;
    - stor økonomi
    - masse folk med masse penger
    - direkte tilgang til storting og regjering; hver dag året rundt
    - Oslo får jo snart tom fordelt skatt fra fiskebaronene langs kysten.. (kanskje andre kommuner i Norge skal kreve skatt fra Oslo ift inntekt fra øl, mat og vin servering)
    Så alt skulle ligge godt til rette for en god utvikling..
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    Det er det jeg mener. 9 mndr botid tilsvarer vel gjennomsnittlig botid som stortingspolitikere fra krattet i Groruddalen..
    En må bo der over tid for å se utfordringene. Jeg har bodd der og på Oslo øst i mer enn 50 år.
    Det er rett og slett forferdelig å se at oppvekstvilkårene tjl barna i Groruddalen, og sikkert på Oslo sør øst, blir verre for hver år som går uansett hvilke partier som sitter ved makten.
    MDG er verst. Trumfer igjennom 500mill til nye sykkelveier, 5 mill i piggdekkstøtte til sykelister og 500000 til Fattighuset som deler ut mat og klær til trengende.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.646
    Antall liker
    9.550
    Sted
    Oslo
    @torf
    Skjønner overhodet ikke at du nevner det med ulv, Groruddalen har mange utfordringer men ulv kommer lengre ned på lista enn hestehov i mars!
    Utenom Rødhette er det vel ingen barn eller voksne som er skadet av ulv i Norge.
    Hunder derimot står for 11000 tusen skader som måtte behandles ifjor, og 11 drepte de siste 20åra.
    ( TV2 30. nov)
    Ville ikke følt meg helt trygg om jeg møtte en ulv (aldri skjedd)
    men omtrent daglig føler jeg meg utrygg på løs hunder som eieren tydelig ikke har kontroll på!
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    Nevnte bare ulv som eksempel på at det som er en kjempesak i krattet ikke engang vies oppmerksomhet i Groruddalen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Men ikke et ord om norges største gjennomfartsåre som går rett igjennom ring 2.
    Kan bli festlig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    ??
    Motorveien går rett igjennom, eller gjelder denne regelen kun ved 0mtr over havet?
    E6/E18 går enten utenfor Ring 2 eller så går de i tunnell under byen/fjorden. Det er uansett Staten v/ Statens Vegvesen som bestemmer over de veiene så Oslo kommune har ikke særlig de skulle sagt om de.

    Eneste unntaket, om man legger godviljen til, er den biten av E18 som går langs Frognerstranda men det går heller ikke gjennom indre by. Det kommer ikke til å bli noe forbud om å kjøre med bensin/diesel på disse veiene så lenge det er lov å kjøre i Norge på det drivstoffet og følgelig er det ikke omtalt i det aktuelle dokumentet fordi det ikke er et tema for hva byrådet i Oslo foreslår og det er heller ikke noe byrådet kan bestemme om de så ville aldri så mye.

    Ring 1 er en riksvei så det er evt en nøtt de må knekke om det ikke allerede foreligger noe rundt den. Hvem som faktisk bestemmer hva som skal skje og ikke skje på den aner jeg ikke. Ring 2 og 3 er også riksveier, men forslaget dekker kun området innenfor Ring 2.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dårlig formulert hos nrk da
    Du kan ikke ha en nullutslippssone innenfor ring 2 når det går en motorvei rett igjennom (dog i en tunnel)
    Med mindre du lukker tunellen hermetisk og har utslipp for ventilasjon utenfor ring 2 da.
    Blir vel forbudt både å grille, fyre i peisen og røyke også da, ellers kan man ikke kalle det en nullutslippssone.
    Ser jo ut som det er endel unntak også så det blir allikevel endel utslipp

    Blir vel mer riktig å kalle det en lavutslippssone heller enn en nullutslippssone
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.235
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Trondheim
    Eller de har bodd i og opplevd Oslo og fått nok. :unsure: 😁 😲
    Jeg synes ikke det er fælt i Oslo, men jeg liker meg ikke der, uvisst av hvilken grunn. Jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med Oslo. Så nå selger jeg leiligheten min på Grünerløkka. Gi bud!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Jeg synes ikke det er fælt i Oslo, men jeg liker meg ikke der, uvisst av hvilken grunn. Jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med Oslo. Så nå selger jeg leiligheten min på Grünerløkka. Gi bud!
    Siden jeg trives i Oslo: Sammenlignet med andre europeiske hovedsteder er det nok nærheten til naturen som er mest spesielt, og de fine turområdene langs Akerselva, Alnaelva, i Nordmarka, Østmarka og på Bygdøy. Nå er jo dette noe som kjennetegner de fleste byer i Norge, men internasjonalt er det spesielt. Og øyene; at man for en enkeltbillett på kollektiven kan hoppe på båten til Hovedøya, Langøyene eller Gressholmen og "være i syden" på varme sommerdager er herlig. Og med bil er det veldig mange flotte områder og småbyer langs Oslofjorden som også er lett tilgjengelig.

    Ellers er jo ikke Oslo noen verdensmetropol, men den har likefullt et kosmopolitisk preg siden den har distinkte bydeler med ulikt særpreg. Fra grønnsaksmarkedene på Grønland, småbutikkene på Løkka til den mer klassisk byfølelsen på Majorstua eller St.Hanshaugen, det er mange steder hvor det er fint å oppholde seg. Og mange flotte parker. Og du vil garantert høre masse ulike både språk og dialekter på en liten rundtur i byen. I Trondheim har du stort sett sentrum og Bakklandet og that's it, resten er kjøpesenterområder (Lade og Tiller) eller boligområder. Men for all del, det er fint i Trondheim sentrum de tjue dagene i året været egner seg for utendørsopphold.

    Og så er man mye nærmere verden når man er i Oslo enn i Trondheim, eller jeg hadde i hvert fall en følelse av å være langt unna alt da jeg bodde i Trondheim. Og så er klimaet som nevnt tidligere formidabelt mye bedre. Her har jeg faktisk sommerklær og vinterklær, mens jeg i Trondheim stort sett brukte samme allværsjakka hele året.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    295
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg trives i Oslo: Sammenlignet med andre europeiske hovedsteder er det nok nærheten til naturen som er mest spesielt, og de fine turområdene langs Akerselva, Alnaelva, i Nordmarka, Østmarka og på Bygdøy. Nå er jo dette noe som kjennetegner de fleste byer i Norge, men internasjonalt er det spesielt. Og øyene; at man for en enkeltbillett på kollektiven kan hoppe på båten til Hovedøya, Langøyene eller Gressholmen og "være i syden" på varme sommerdager er herlig. Og med bil er det veldig mange flotte områder og småbyer langs Oslofjorden som også er lett tilgjengelig.

    Ellers er jo ikke Oslo noen verdensmetropol, men den har likefullt et kosmopolitisk preg siden den har distinkte bydeler med ulikt særpreg. Fra grønnsaksmarkedene på Grønland, småbutikkene på Løkka til den mer klassisk byfølelsen på Majorstua eller St.Hanshaugen, det er mange steder hvor det er fint å oppholde seg. Og mange flotte parker. Og du vil garantert høre masse ulike både språk og dialekter på en liten rundtur i byen. I Trondheim har du stort sett sentrum og Bakklandet og that's it, resten er kjøpesenterområder (Lade og Tiller) eller boligområder. Men for all del, det er fint i Trondheim sentrum de tjue dagene i året været egner seg for utendørsopphold.

    Og så er man mye nærmere verden når man er i Oslo enn i Trondheim, eller jeg hadde i hvert fall en følelse av å være langt unna alt da jeg bodde i Trondheim. Og så er klimaet som nevnt tidligere formidabelt mye bedre. Her har jeg faktisk sommerklær og vinterklær, mens jeg i Trondheim stort sett brukte samme allværsjakka hele året.
    Godt forklart, det var ikke bare jobb som fikk meg til å forlate Trondheim til fordel for Oslo.
    Men når det er sagt er det enkelte ting ved Oslo-politikken som er spesielt. I de aller fleste kommuner er politikere og administrasjon opptatt med å gjøre hverdagen så god som mulig for alle innbyggerne. I Oslo er alt så mye mer politisert slik at fornuft og logikk må vike for politiske særinteresser som ikke kommer alle innbyggerne til gode.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Enig i at det kommer en del rart fra byrådet som lukter veldig av å ri politiske kjepphester. Jeg er positiv til å få mindre biltrafikk innenfor Ring 2; sentrumsområder blir både bedre og mer levende av å være tilrettelagt for fotgjengere i stedet for biler. Og ingen ønsker seg tilbake til da Torggata og Karl Johan var fullt av biler, selv om protestene var høye den gangen også. Men at de for eksempel blokkerer for utbygging av Manglerudtunnellen gir veldig lite mening. Her er det snakk om titusener av mennesker som plages av trafikkstøy og store, store byområder som nå er brukt på motorvei og i stedet kan utvikles til noe langt bedre dersom trafikken legges i tunnel. Eller at de vil ha 30-sone i hele Oslo innenfor Ring 3, da vil jo også bussene bruke dobbelt så lang tid. Sånne ting er meningsløst.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.822
    Antall liker
    18.203
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå bruker MDG hundrevis av millioner i Oslo på å "oppgradere" flere sykkelveier med løsninger som syklister ikke ønsker - og karakteriserer som både klønete og farlige.
    Flere strekninger med nyere røde sykkelfelt brekkes opp - og det lages nye opphøyde felt.
    Motivet må vel være at bilister ikke enkelt kan kjøre inn i sykkelfeltet, men det har også en motsatt effekt - og flere andre negative konsekvenser.
    Ordentlig gjennomtenkt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.661
    Antall liker
    10.143
    Er det MDG som står for byggingen, eller er det de som har bestemt at det skal bygges?
    Tror ikke MDG kan bestemme noe som helst alene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.822
    Antall liker
    18.203
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel sittende byråd for Miljø og Samferdsel som har hånden på rattet i forhold til dette. Mao MDG´s Sirin Stav.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvem det er så tilhører de nok gjengen som ikke er brukenes til annet enn å sitte å sippe kaffelate og fantasere om hvordan de skal løse verdensproblemer, tror knapp de vil klare å henge opp ett bilde på en trevegg og er det gips så er det nok helt umulig.

    At disse klovnene skal ha så stor påvirkning er en katastrofe, er bare å se på prisene til firmaer som enda gidder å ta jobber i Oslo sentrum, uansett er de snart historie uten at det gir så store håp om forbedringer.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Og nå fra skolepolitikken i Oslo, ledet an av SV:
    (For meg handler dette om skylapper og whataboutism fra SV)
    Fra aftenposten:
    Oslo
    Inkludering
    Skolebyråden: – Å bruke skjellsord mot skeive handler ikke bare om religion
    Skolebyråd Sunniva Eidsvoll (SV) advarer mot å koble problemer i Oslo-skolen til kultur og religion. – Det handler om levekår, sier hun.
    Sammendraget:

    Gi meg sammendraget

    • Engasjement er stort rundt en familie som valgte å flytte datteren til en privatskole, grunnet for store kulturforskjeller i en klasse med få barn som har norsk som morsmål.
    • Oslos skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) erkjenner at problemene familien har opplevd, er uakseptable. Men hun mener det er for enkelt å gjøre det til et spørsmål om religion eller kultur alene.
    • Eidsvoll understreker at Oslo er en segregert by med ulike sosiale forskjeller, noe skolen ikke kan løse alene.

    De ville gjerne ha barna på nærskolen i Groruddalen. Men i en klasse nesten uten barn med norsk som morsmål, ble kulturforskjellene for store. Historien om familien som gir opp og flytter datteren til en privatskole, har skapt stort engasjement.

    Også skolebyråd Sunniva Eidsvoll (SV) mener mye av det familien har opplevd, er uakseptabelt. Men hun vil ikke gjøre det til et spørsmål om religion eller kultur alene.


    – Oslo er en veldig segregert by. Det handler om sosiale forskjeller, makt og rikdom. Det kan ikke skolen løse alene, sier hun.

    Men mange som bytter skole, opplever nettopp kulturforskjellene som problemet?

    – Det er en del av problemstillingen. Men en høy andel foreldre med et annet morsmål enn norsk hjemme er ikke et problem i seg selv, sier byråden.

    Hun mener derimot det blir et problem, kombinert med store levekårsutfordringer. Og at skolemiljø blir en stor utfordring hvis samarbeidet mellom hjem og skole er dårlig.


    Nina Øystad-Larsen velger å ta datteren Lucia ut av nærskolen Trosterud. Det satt langt inne for familien å gi opp nærskolen. Foto: Tomm W. Christiansen
    – For enkelt
    Men familien på Haugerud opplever altså kulturelle forskjeller og religion som hovedproblemet?

    – Jeg synes det blir for enkelt. Det viktigste er at vi må ha god forståelse for hverandre og ha et godt miljø med gode vennskap.


    – Hva når religiøse og kulturelle normer kommer i veien for det?

    – Å ikke invitere til barnebursdag og bruke skjellsord mot skeive handler ikke bare om religion. Fremmøte på foreldremøte handler ikke om religion. Det handler ofte om levekår og foreldre som har mye å stri med, sier hun.

    Mange oppfatter at det er tabu å snakke åpent om problemer knyttet til kultur og religion. Ser du det samme?

    – Det blir for enkelt og å skjære for mange over en kam. Mange religiøse stiller veldig opp, andre ikke. Vi må nyansere og ta på alvor at foreldregruppen er veldig sammensatt.

    Lucia på Haugerud forteller om elever som blir truet med bank for å ha nynnet under ramadan, og om at skjellsord mot skeive florerer. Hva tenker du om at det skjer på skoler i Oslo?

    – At elever blir truet med bank, er helt uakseptabelt. Det er ingen tvil om at vi har utfordringer med skolemiljø noen steder. Da er flere trygge voksne og å jobbe med skole-hjem samarbeid nøkkelen.


    Skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) fotografert på Hellerud videregående skole tidligere i år. Her med rektor Arnfinn Stautland og elevene Najma Ibrahim og Noah Figenschou. Foto: Jan T. Espedal
    Vis mer
    – Vi er ikke i mål
    – På 50 skoler i Oslo er elever med norsk/samisk morsmål i mindretall. Er det et problem?

    – Ikke i seg selv. Men skolene ligger ofte i deler av byen med lave inntekter, ustabile boforhold og lav sysselsetting. Det ser vi igjen på skolene. Vi har gjort mye for at skolene i disse områdene skal få mer, sier hun og tilføyer:


    – Mange sliter på boligmarkedet og flytter ofte. Når halve klassen har flyttet før syvende klasse, blir ikke miljøet stabilt. Vi må ta tak i boligpolitikken.

    Fra Utdanningsetaten har Aftenposten fått opplyst at de sluttet å føre statistikk over skolebytter. Men byråden understreker at de har god oversikt over skoler der foreldre velger en annen skole enn nærskolen – og hvor det trengs ekstra innsats.

    – Det er kjente problemstillinger. Og på Tøyen-, Mortensrud- og Linderud skoler har vi hatt en ekstra innsats for å styrke laget rundt elevene. Vi tar tak i utfordringene foreldrene har pekt på.

    På Tøyen var det jo nettopp en del ressurssterke foreldre som valgte å bli værende?

    – Ja. Og foreldre trenger å kjenne på at de ikke er alene. Jeg har nylig møtt FAU på Vahl – en skole vi må gjøre mer for fremover. Og nå får vi bekymring fra Haugerud. Vi er ikke i mål.


    Line Oma og Jøran Grønstad lar som en av tre etnisk norske familier barna bli værende på Vahl skole . Foto: Siri Øverland Eriksen
    – Så for deg handler dette om levekår?

    – Det blir i hvert fall for enkelt å skylde på islam og kultur. Vi må ta utfordringene familien opplever, på alvor. Men vi kan ikke peke på foreldre med én spesiell religion som hovedutfordringen i Oslo-skolen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.827
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    96
    På direkte eksempler er svaret på repeat "det blir for enkelt". Forbanna brødhue. Jeg kjenner at dette provoserer meg veldig.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.241
    Sted
    Bergen
    ^^^svadaprat generasjonen er kommet til makta
    litt som å høre putinelskerne… bare vi prater sammen..
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Personangrep avstår vi fra.
    ^^^svadaprat generasjonen er kommet til makta
    litt som å høre putinelskerne… bare vi prater sammen..
    Putin elskere har ingenting med sosiale eller kulturelle problemer i Oslo å gjøre! Tulling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Religion eller kultur, to sider av samme sak? Jeg ser ikke helt bort fra at brødhuet fra SV kan ha et poeng i at sysselsetting og sosioøkonomisk status også spiller betydelig inn her. Hvor mange barn av de med ikke-etnisk norsk bakgrunn i gode jobber og med bra inntekt ser vi som utøver samme type holdninger og atferd?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Jeg er nok enig i at sosioøkonomiske faktorer spiller betydelig inn.
    Slik jeg leser teksten så avskriver derimot SV enhver tilknytning til religion/kultur kan ha en negativ betydning ovenfor kvinner og toleranse for de som er annerledes enn de som utøver negativiteten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg leser det kanskje ikke helt på samme måte, bare som at hun som uttaler seg her ikke vil være kategorisk og sier at en slik forklaringsmodell blir for enkel? At problemstillingen er sammensatt? Det er vel ingen som ikke ser at det er en del utfordringer med bl.a. islamisters forhold til kvinner og skeive, og at dette også ser ut til å bre om seg i yngre generasjoner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Religiøse mennesker har ofte behov og/eller ønske om å regulere hva andre mennesker skal og kan gjøre. Det er noe møkk uansett religion. Tenk for et fin verden det ville vært hvis humanismen hadde vært mer utbredt.
    F.eks.
    De fleste humanister har noen oppfatninger, verdier og holdninger til felles.
    I grove trekk kan humanisme sies å bygge på tre grunnsteiner:

    Tiltro til vitenskap og menneskelig erfaring.
    Troen på at mennesket har et potensial for frihet og må ta ansvar for eget liv.
    Troen på at mennesker i fellesskap kan utvikle evnen til etisk refleksjon og moralsk handling.

    Hvordan kan vi vite hva som er sant eller virkelig?
    Humanister legger vitenskap og menneskelig erfaring til grunn når de søker å forstå og forklare livet.
    Humanister mener universet og verden er et resultat av en naturlig utvikling.
    I humanismen finnes det ingen absolutt sannhet. Humanister ser det som menneskets oppgave å søke kunnskap og erfaring ved være åpen for ny viten og tenke kritisk.

    Hva er rett og galt?
    Humanister mener at vi er født med muligheten for etisk refleksjon og moralsk handling.
    Empati, medmenneskelighet og etisk bevissthet kan utvikles i gode menneskelige fellesskap.
    Det finnes ikke alltid en fasit for hva som er rett og galt. Humanister mener likevel at vi kan øve opp evnen til å ta gode, etiske valg ved å gjøre oss erfaringer, lytte til hverandre og bruke vår fornuft.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.241
    Sted
    Bergen
    Kultur/religion står sterkt hos enkelte (folkeslag/kulturer).
    Jeg tror man er i overkant naiv dersom man tror at, av andre, antatt kristne og/eller liberale skal klare å omvende feks muslimer i løpet av et par (ti)år.
    Men vesten og Norge går på med full overbevisning selv om de stadig får rekylert resultat = 0, eller enda værre: minus
    Pytt pytt det er jo bare skattepenger, omfordelt til folk som bruker det til antatt andre ting, og/eller mine venner, privatfly for yppersteprestene +++
    Læring? Det er for andre,,,
    Men prate rundt (grøten), det kan vi
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.822
    Antall liker
    18.203
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Og det betyr at MDG kan gjøre akkurat hva de vil?
    Innenfor akkurat dette feltet så er det mye som tilsier det. Dvs - dette fikk de jo forhandlet frem og forankret i byrådserklæringen, der de i praksis har vesentlig mer makt innenfor definerte områder enn velgeroppslutningen tilsier at de burde ha.

    Men løsningen er like «idiotisk» uansett hvem som måtte ha stått bak. Sykler såpass selv at jeg godt skjønner hvorfor.
    Og - det skulle ikke forundre meg mye at de, etter en tid med noen stygge ulykker og brøyteutfordringer vinterstid, reverserer, brekker opp alt sammen og asfalterer flatt med kjørebanen igjen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.822
    Antall liker
    18.203
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bevisst valg av tidspunkt for å sette opp Parkering Forbudt skilt?
    Midt i fellesferien syntes Bymiljøetaten i Oslo det var et godt tidspunkt å sette opp skilting.
    Bøtene har haglet, da en god del bileiere er på ferie.
    BYM dekker seg bak at det er bileiers ansvar å sjekke daglig.
    Men, de tar begrenset kritikk for at de fleste bøtene ble utstedt langt tidligere enn 24 timer etter at skiltene var på plass.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    10.170
    Torget vurderinger
    2
    Innenfor akkurat dette feltet så er det mye som tilsier det. Dvs - dette fikk de jo forhandlet frem og forankret i byrådserklæringen, der de i praksis har vesentlig mer makt innenfor definerte områder enn velgeroppslutningen tilsier at de burde ha.

    Men løsningen er like «idiotisk» uansett hvem som måtte ha stått bak. Sykler såpass selv at jeg godt skjønner hvorfor.
    Og - det skulle ikke forundre meg mye at de, etter en tid med noen stygge ulykker og brøyteutfordringer vinterstid, reverserer, brekker opp alt sammen og asfalterer flatt med kjørebanen igjen.
    Penger er ingen begrensning fir MDG når det går til syklister, selv syklistene protester mot vanviddet i Ullevålsveien hvor der er funksjonelle felt både for syklister og biler. Nå blir det innsnevrer til kun ett bil felt, - ingen svingefelt- og det blir forhøyet sykkelbane. Farligere og skumlere for alle…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn