Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Man drikker stort sett alltid for lite øl. Trenger ikke være mye, men et glass nytappet fra fatet er jo alltid godt.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Smakte dette ølet for ei stund tilbake, fra Italia (av alle ølplasser)

Baladin Mielika het det. Syns det var jævli digg. De har det på polet nå visstnok.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Slår et slag for Humlesus som årets beste sommerøl allment tilgjengelig i butikk.

Anbefales, - nytes aller helst tappet fra fat en varm sommerdag i bakgården til Gaasa, men funker utmerket fra flaske en vanlig kveld hjemme på terrassen ;)
    Haandbryggeriet_Hum_516663b.jpg

f3480d_c0583ba3052468341681d416192a98b0_jpg_srz_1378_861_85_22_0_50_1_20_0.jpg

R

Roysen

Gjest

Meget velbalansert, nesten feit IPA. God. Tror de kun har den på Vika i Oslo(? ) . Mekkepils etter frokost.

Nøgne Ø Tindved i 25cl flaske. Dette er en surøl. Brygget med tindvedbæret. Rognebæraktig lukt. Hvitt, flott skum som legger seg ganske raskt. Middels fyldig smak, sitrus og banantoner. Likte den godt i motsetning til Haandbryggeriets versjon. Interessant øl, men størrelsen holder.

Den legendariske Ale Smith Speedway Stout på hele 12%. Denne ølen holder 5. plassen på RateBeers liste. Listen inneholder godt over 100.000 forskjellige øl.

Kølsvart farge, mokkafarvet skum. Klassisk , stor stoutlukt. Espresso/kaffe. Sjokolade, lakris, svisker/rosiner. Varmer i munnen, men kun over temperaturer over ca 10 grader. Smaken er tilsvarende. Nok humle til å rydde opp i munnhulen.

Veeldig, veldig godt øl, men nesten på kanten for tungt. Intenst.

Nystartet bryggeri fra Jessheim(2011). Lettdrikkelig, lys ale med 6% alkohol.. Noe sitrus og banan i smaken. Fin og fruktig øl.

Denne hadde sikkert vært artig, men den ble glemt i frysern gitt. Dogfish brewing har brygget denne.
    Sakset fra beeradvocate: ''My Antonia (named after the Willa Cather read), is a continually-hopped imperial pilsner. This lager for ale lovers is citrusy, sweet and refined.''

Toccalmatto Fumè du Sanglier. Røyket svart ale på 6%. Liker du Islay Whisky, liker du denne.Mocca, bacon, lakris, lær. .

32%. Følger opp denne i brennevintråden snarest.

Det kunne vært interessant å vite hvor du kjøpte de forskjellige.

Mvh
    Roysen

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Blonden får du på sundbytunet på jessheim iallefall. Test ut den nye solskinnspilsen i samme slengen. Ikke verst må sies

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Skulle ikke forundre meg om mye er tilgjengelig på Vikapolet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Roysen.

Alt er kjøpt på Vika-polet i Oslo bortsett fra Brew Dog Pingvinen som kommer fra polet i Torvbyen/Fredrikstad.

Humlesus er fin.
    Baladin Mielika er knallgod, i likhet med alt nnet jeg har smakt derfra (bortsett fra Nora). Den grønne er nydelig den og.

I kveld ble det Kinn Svartekunst. 10,5 % Dobber Imperial Stout. Best etter 2014 stod det på flasken. 75cl flaske delt med en kamerat.
    Nesten helt svart og 99% uten skum. Ikke så sirupsaktig som jeg forventet. Rødvinsaktig nese med rosiner, kaffe, sjokolade. Smaken er ren med mye brent malt, sjokolade og kaffe. Kunne ønsket mer karbonering. Kanskje det kommer med lagring?

God øl, kjøper nok mer av denne for lagring.

Ikke mitt bilde.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Du drikker ikke øl etter sesongene forstår jeg.....

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg drikker øl når jeg har lyst på. :)
    Ellers synes jeg at en mørk, kraftig øl passer godt som siste ølen for kvelden.
    Tidligere på kvelden spiste jeg pølser og drakk vørterøl.

N

nb

Gjest
    Ellers synes jeg at en mørk, kraftig øl passer godt som siste ølen for kvelden.
    Både jeg og mine kompiser sa oss uenige i den påstanden etter at jeg tok siste runde på The Crow i Oslo her for lenden og bestillte ett eller annet jeg ikke husker hva heter med 12% alkoholstyrke og konsistens som asfalt. Forsåvidt et interessant øl, men noe sjakktrekk var det ikke sånn sett i ettertid.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Du drikker ikke øl etter sesongene forstår jeg.....
    må det være sesong for å drikke øl også nå?

Gaasa har jeg forresten aldri vært innom, selv om det bare ligger 3 minutter rask gange fra heimen. Interressant beliggenhet med ymse rusmottak og uteseksjoner et halvt steinkast unna. :rolleyes: (Må testes i helga)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Nei, det MÅ jo ikke, men personlig synes jeg det er noe av sjarmen med både mat og drikke at menyen forandrer seg med årstidene, dog uten å være helt nazi på det.
    Jeg drikker også øl når jeg har lyst på, og det ølet jeg har lyst på. Det er bare slik at jeg har mer forfriskende øl på sommerkvelder mens det er mer fristende med de utfordrende kraftige stouts når løvet faller, med endel avstikkere innimellom selvsagt.

Øl er forskjellig og man nyter det forskjellig.
    Det viktigste er uansett at man nyter det !

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.562
    IMG_2846.jpg

Fikk ett lite glass av Samuel Adams Utopias når vi tok en 4-retters med egnet ølmeny på St. Lars. Mektig!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Nei, det MÅ jo ikke, men personlig synes jeg det er noe av sjarmen med både mat og drikke at menyen forandrer seg med årstidene, dog uten å være helt nazi på det.
    Jeg drikker også øl når jeg har lyst på, og det ølet jeg har lyst på. Det er bare slik at jeg har mer forfriskende øl på sommerkvelder mens det er mer fristende med de utfordrende kraftige stouts når løvet faller, med endel avstikkere innimellom selvsagt.

Øl er forskjellig og man nyter det forskjellig.
    Det viktigste er uansett at man nyter det !
    var nok ikke så strengt ment. Burde for ordens skyld sikkert slengt på et smilefjes.

Og mat spesielt, smaker best i de respektive råvarenes sesong. :)

S

Slubbert

Gjest
    Kjøpte denne på lakrisbutikken på Kastrup, skal bli spennende. Har prøvd en lakrisstout før (Stillwater Black Ice på Mikkeller pub) som var jævlig god. Denne er dog endel svakere, 6%, men får se, mørk persisk rålakris høres unektelig snacksy ut.

IMG_0350.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Vi tåler denne ?

Sq.Ldr Charles Brown with a Spitfire.jpg

Sq/Ldr Charles "Charlie" Brown med en pint Spitfire! I skyggen av en Spitfirevinge.:rolleyes:

Livet er godt for noen!!:)

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Hjemmebrygget sort IPA. Et forsøk på en Black Ipanema. Vinner av PF under NM i hjemmebrygg 2012. Meget god. :) C56DA012-A763-4608-8AB3-395D23373B04-2204-0000048FB4C7EFF1.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I går kveld drakk jeg Engelzell Gregorius Trappistenbier. Dette er en øl brygget av et østeriksk kloster innenfor trappistordenen. De begynte å selge dette ølet i fjor. Fra før finnes det syv andre klosterbryggerier; Westmalle, Chimay, Orval, Westvleteren, Rochefort, Achel og La Trappe. Samtlige er belgiske, La Trappe er fra Holland.

Farge som råolje, flott beige skum som legger seg etterhvert. 9,7%. 58 kroner på Vinmonopolet, Vika.
    Lukter som Midtfyns Mørkt Hvidøl/ Aas Vørterøl. Endel gjær/brød i smaken. Smak av rosiner/dadler/bjørnebær med en noe metallsik ettersmak. Alkoholen er meget godt gjemt. Ganske godt øl, men nuligens litt enkelt. Hadde forventet "mer".

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nytelse nå med gode venner.

Bilder i morra.

Nå: Fanø Stormflod. Melkesjokoladestout på 5,8 %.
    Svart farve, ugjennomsiktig. Mokkafarget skum som legger seg raskt til en ring rindt glasset.
    Masse smak av sjokolade, honning, kakao, pepper.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    sitter du og dunker slikt midt på svarte natten mann?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    tror jeg stikker ut og tar en pils, kjedelig sådan fra fat, sikkert noe ringnes-søl, men funker sikkert bra idag.

Q Q Q Q

N

nb

Gjest
    Bygde lekehytte i hagen i går og unnet meg noen Brew Dog Nanny State i varmen. Holder fortsatt stand som min favoritt innen alkoholfritt øl. Kassen jeg kjøpte i Sverige er nesten tom oppdaget jeg så får bunkre opp neste gang jeg er i Sverige. 20 kroner flaska på polet og 12,50 svenske på Systembolaget. Var nesten slik jeg håpte å bli stoppet i tollen da jeg kom med et par kasser sist.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bygde lekehytte i hagen i går og unnet meg noen Brew Dog Nanny State i varmen. Holder fortsatt stand som min favoritt innen alkoholfritt øl. Kassen jeg kjøpte i Sverige er nesten tom oppdaget jeg så får bunkre opp neste gang jeg er i Sverige. 20 kroner flaska på polet og 12,50 svenske på Systembolaget. Var nesten slik jeg håpte å bli stoppet i tollen da jeg kom med et par kasser sist.
    du har søkt om byggetillatelse?

N

nb

Gjest
    du har søkt om byggetillatelse?
    ;)

Monterte for øvrig et huskestativ i fjor våres. Dersom jeg hadde fulgt den fullstendig vanvittige monteringsanvsningen skulle det gått med rundt regnet et tonn betong til fundamentering slik at det ikke skal kunne velte. Jeg brukte nøyaktig 0 kilo og det passerte i alle fall testen der jeg selv husket på med glans og jeg veier sånn ca 4 ganger så mye som en unge i huskealderen gjør.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    To iskalde på Q er bortimot det mest fornuftige jeg har bedrevet de siste 24 timer. Langt mer sofistikert øl står klart i kjøleskap nummer to eller var det tredje (?), klart for single herrers aften. Singel som i sju tommer.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.156
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    To iskalde på Q er bortimot det mest fornuftige jeg har bedrevet de siste 24 timer. Langt mer sofistikert øl står klart i kjøleskap nummer to eller var det tredje (?), klart for single herrers aften. Singel som i sju tommer.
    En morsom men slitsom idrett sju-tom spel!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    En morsom men slitsom idrett sju-tom spel!
    Om ikke som en sosial idrett!
    Tror sannelig jeg har pådratt meg en 4-5 råkketørste herremenn for kvelden.

New York Dolls støvsuger kåken før innslippet åpner.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Kanskje ikke så eksotisk, men smaker godt ihvertfall :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    En av mine absolutte favorittbryggerier, Cash !

Om tre små uker sitter ved serveringen deres i Berlin og mesker meg med ferskt brygg ;-)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mye god øl i det siste.

Denne hadde rett og slett for mye bitterhumle for min gane. Kanskje det ikke var varmt nok utendørs. Men jeg ble advart på flasken. Digger du drøye IPAs er kanskje denne midt i blinken. Ellers fin. 7,2%.

Så drakk jeg Dugges Idjit som er en Imperial Stout. Dønn svart, lyst, flott skum. Denne var ganske ekstrem. Tykk som fløte, mengder av lakris, espresso og mørk, bitter sjokolade. Savnet nok noe mer sødme og en mer slepen karakter.
    Men helt klart interessant. 9,5%

Den neste har jeg ikke eget bilde av, så dere får nøye dere med et hentet fra webben.

Denne var i min gane langt bedre enn storebroren. Langt tynnere i konsistenen. Luktet veldig brent, men smaken har harmonisk og finfin. Kjøper denne igjen. 7% alk.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Revelation Cat er et bryggeri som åpnet opp i 2012 etter å ha brygget hos andre de fire siste årene. Herren bak satsingen er en 30 år gammel herre ved navn Alex Liberati(engelsk-italiener). Alderen hans kan forklare designet på etikettene, tydelig inspirert av Nintendo NES og andre tidlige dataspill. R Cat holder hus i Kent i England.

God, søt maltsmak. Fin og harmonisk. (Litt for lenge siden jeg smakte den.)

Dobbel IPA. Mye humle gitt. Nesten sjenerende mye. En 0,33 flaske ble delt på tre mann. Det holdt. 8%.

9% alk. Svart dobbel IPA. Denne var ganske så bra. Men jævla humlet. Kjentes ut som om jeg puttet et helt grantre i kjeften og tygde i vei. Kul øl.

Den klart beste jeg har smakt fra dette bryggeriet er California Moonset som jeg skrev om for noen uker siden. Den er nydelig.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

Fanø Bryghus melksjokoladestout. Lukter sjokolade, smaker sjokolade med kaffe pepper og endel varme. Ganske interessant fårn si. 7,5% muligens.

Et samarbeid mellom Ægir og Boulevard Brewing. Et perfekt! sommerøl. Nydelig. Ca7%

Helles Bock står det på flasken. Synes den smaker som en medium fruktig pale ale med en anelse mer sødme. Fin i sola. 6,5%

Dette forsvant på lørdag, med mer. Red Rice ølen i midten er en slags belgisk ale brygget med sakegjær. God og med flott balanse.
    Den store til venstre i biletet var sur, eller kanskje den skal være slik. Vi likte den iallefall ikke. Den gikk som næring til gressen i hagen.

Beer Here er som oftest bra og denne var intet unntak. Finfin klassisk IPA med ikke overdrevent bitterhet. Snadder i sommervarmen. Og som alltid fra dette bryggeriet; meget forseggjorte etiketter.

Alle øl er kjøpt på Vika polet i Oslo.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Steike - her var det mye snadder! Hvor er du BTW? Hytta eller fjellstue? Laftet bakgrunn for ølbilder er tøft, Beito-øl..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er på Hafjell. Leier en hytte i sommersesongen med andre sykkelfrender oppi lia her.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn