Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    En HFSer som liker å komme innom er veldig flink til å legge igjen øl i kjøleskapet her på gården. Så nå nyter jeg en Erdinger Weiß.

Det skjer mens jeg spekulerer i hvordan jeg skal komme i godsnakk med naboen nede i fjorden. Der ligger nemlig det norske landstedet til Guinness-familien, som ferierer der til ulike tidspunkt. For alt jeg vet er de gått lei av øl i den familien, men de lever godt av utbyttet - og kan koste på seg å ankomme med sjøfly, noe jeg må arbeide hardere for å kunne være i stand til.

En tidligere innehaver av landstedet, Mariga Guinness, hadde en grei reiserute for sine utenlandske venner som kom på besøk:

Take the train from Oslo until you reach a large lake. Cross that lake by seaplane. Take another train to Fagernes. Be certain to get off there, unless you wish to end up in Russia.

Geografi var ikke hennes sterke side, men reisebeskrivelsen tror jeg at jeg skal sette på veggen her på gården. Ved siden av baren som er på vei.

Guinness_AprilFool.jpg

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Drakk denne idag. Prisen er jo hinsides; 29 på Centra. Så det blir nok med denne ene testflasken. Men det var egentlig mest for å prøve. Anstenig balanse, fint preg av sitrus. Godt og lettdrikkelig.

Eh? Hæ? Her koster den ca 17,50 pr flaske.... 29 er noe i overkant ja... da går en heller for lucky jack eller hoppy joe fra samme produsent.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Johnny low passer best til plantenæring, ikke mennesklig konsum.
    den desidert verste lettølen på markedet! :eek:

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    hmmm.... har du gode tips å komme med? Selv synes jeg Johnny low gjør jobben, men selvsagt mangler den litt her og der. Derimot er dette med lett øl ganske så fint. Hun i butikken i går ble helt satt ut når hun oppdaget at hun hadde sent 2 flasker med øl igjennom kassen klokken 20.30, heldigvis var sjefen tilstede og ga tommelen opp for handelen:)

Når får vi alkoholfritt med såpass god smak?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jeg synes grans har det beste lettølet, men kjøper også gjerne en alkoholfri når det først er snakk om denslags.
    erdinger alkoholfri, grans fri og hansa null er alle gode alternativer i min bok.

mitt problem med johnny low er at den mangle fylde og maltsmak, og minner mer om en kald, kjip humle-te ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    hmmm.... har du gode tips å komme med? Selv synes jeg Johnny low gjør jobben, men selvsagt mangler den litt her og der. Derimot er dette med lett øl ganske så fint. Hun i butikken i går ble helt satt ut når hun oppdaget at hun hadde sent 2 flasker med øl igjennom kassen klokken 20.30, heldigvis var sjefen tilstede og ga tommelen opp for handelen:)

Når får vi alkoholfritt med såpass god smak?
    skulle bare mangle, her er det mye misforståelse rundt omkring i butikkene, lettøl under 2,5% kan selges til alle døgnets tider.

Særlig om lettøl og alkoholholdig drikk under 2,50 volumprosent alkohol
    Det går frem av alkoholloven at alkoholholdig drikk er fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol, men at aldersgrensebestemmelsen som er fastsatt i loven (§1-5) får anvendelse på drikk mellom 0,70 og 2,50 volumprosent alkohol.
    Lettøl er øl som har alkoholprosent under 2,5%. Dette innebærer at lettøl faller utenfor alkohollovens virkeområde, med unntak av at man må være 18 år for å selge og kjøpe lettøl. Dette innebærer at lettøl (og alkoholfritt øl) kan selges i hele butikkens åpningstid.

N

nb

Gjest
    Beste alkoholfritt er erdinger og brew dog nanny state. Fås på polet. Eller til ca halv pris på systembolaget

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.616
    I dag har jeg drukket 1 flaske belgisk munkeøl, 1 flaske italiensk øl, og nå holder jeg på med en Nøgne Ø Bitter.
    Den belgiske var best.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    jeg synes grans har det beste lettølet, men kjøper også gjerne en alkoholfri når det først er snakk om denslags.
    erdinger alkoholfri, grans fri og hansa null er alle gode alternativer i min bok.

mitt problem med johnny low er at den mangle fylde og maltsmak, og minner mer om en kald, kjip humle-te ;)
    Grans har jeg selv gitt opp... men takk for handlelista... Det hadde vert greit å funnet noe som duger alkoholfritt også:) Så kanskje verd å ta grans inn på testbenken...

Ellers trekker du vel frem akkurat det JL har som svakheter;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Eh? Hæ? Her koster den ca 17,50 pr flaske.... 29 er noe i overkant ja... da går en heller for lucky jack eller hoppy joe fra samme produsent.
    Jeg kjøpte den for å teste, ikke for å drikke. Om den hadde kostet 40, hadde jeg sikkert handlet den uansett.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Drakk en Liefmann Fruitesse nå i stad. 4,2%. Dette er en belgisk fruktøl. Ølet har hovedsaklig søte toner, ikke sure som man finner i en lambic. Tror ølet er et slags hveteøl som blir modnet på kirsebær før det tilsettes minimum 15% fruktjuice fra jordbær, bringebær, rødhyllbær og blåbær.
    Kjøpt på Carrefour i St. Vith, Belgia.

Fylte opp glasset med isbiter og helte ølen oppi. Friskt skum som legger seg etterhvert. Lukter nesten som rødbrus, men friskere og tydelig hint av Brynhild bringebærdrops. Skikkelig snadder. Anstendig karbonert.
    Masse frukttoner i smaken, god sødme og rett og slett veldig godt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Denne kjempen her fra det lille danske bryggeriet To Øl. Det er to karer som brygger. Startet kommersielt opp i 2010 etter fem år på amatørstadiet. De har ikke eget bryggeriutstyr, men leier plass og utstyr på diverse bryggerier.
    Dette er en Imperial Stout på 10,1%. Brygget med kaffe og brunt sukker. Serveres ideelt i et snifterglass.
    Kjøpt på Eurospar i Fredrikshavn, hvor det var to flasker for 100,-

Tykt, flott skum som ikke forsvinner. Mahognyfarvet øl, iallefall på siden av glasset. Ugjonnomsiktig.
    God søt kaffe i nesen. Pepper, akasiehonning og mørk sjokolade og knekk.
    Supersmooth i munnen, nydelig konsistens. Masse frisk kaffesmak i avslutningen, med endel pepper.

En skikkelig höydare dette her.

• Liker
    Reaksjoner: kns

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Igår tidlig gikk denne med på høykant. Fin i konsistensen, men jeg synes den var litt for karbonert. Visste ikke helt hva det luktet eller smakte, men godt var det.
    7,9%, 33cl flaske. 14,90 danske per stykk eller 6 flasker for 69,- på Eurospar Fredrikshavn.

Kommer sikkert tilbake med mer siden. Har mer i skapet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flere bilder fra rundturen på kontinentet. Tok med endel øl hjemmefra da jeg vet av tidligere turer at det ikke er like enkelt å finne interessante varer rundt om.

Denne smakte herlig etter den aller første dagen i Morzine. Kjøpt i Norge.

Ikke verdt å kjøpe på nytt. Denne ble med nød og neppe drukket opp. Kjøpt på Colorline Superspeed 2.

Denne var som en klassisk IPA. Ikke overhumlet, bare veldig god. Drakk også Nut Brown Ale fra samme bryggeri, og den var FANTASTISK! Kjøp om du kommer over den på Vika eller Valkendorf. Kjøpt på Vika.

Mokkaporter fra det engelske bryggeriet Thornbridge. På den noget søte siden, lettdrikkelig og godt. Kjøpt på Vika.

Denne kommer også fra Vika. Fikk lukte på denne da en ansatt på polet mistet en flaske i bakken og aromaene formelig flommet utover i lokalet herlig sammensatt porter med kaffe og florale toner. Snadder!

Blonde øl kjøpt på Carrefour i Morzine. God leskedrikk etter en lang og varm dag.

Byttet til meg noen slike med en brite i Pila i Italia. God, klassisk ale. Mikrobrygg.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    kvitmala gjerde 10tommer.jpg

Likte denne flaska. Og jaggu likte eg ikkje innholdet også. Bully Porter heter den. Og sammen med mørk sjokkis, og lokal musikk, så er det helt topp :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg

......ok, ikke alt da, men likevel....!

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Var på ølfestivalen på Løkka i går. Odin's Tipple var veldig god.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Var på ølfestivalen på Løkka i går. Odin's Tipple var veldig god.
    den var veldig god, men sjokkerende nok var julebock'en til crowbar(?) enda bedre!

Nøgne ø sin "prototype" i samarbeid med Brasserie du pays flamand var den størske skuffelsen.
    skikkelig kjip og bitter.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    den dobbel-ipa'en fra det svenske bryggeriet som stod sammen med Brew Dog var og snacksens.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ja, vil påstå at alle ølene til CAP bryggeri var over gjennomsnittet bra.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.616
    Tok med meg noen av disse på vei hjem fra jobben:

pale-ale2-553x1024.jpg

Må få lov til å påpeke at bildet er hentet fra Haandbrygggeriets internasjonale side,
    siden de ikke har lov til å vise produktene sine på den norske siden .....

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke så veldig begeistret for denne først gang jeg smakte Johnny Low, men ga den en sjangs til og må innrømme at dette er en god øl. (og en veldig god lettøl)

Johnny-Low.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat nå; Brew Dog Cocoa Psycho. Russisk imperial stout. Brygget med sjokolade og kaffe.

Jæskla fin øl altså. Nydelig farge på skummet, som en espresso. Beksvart farge.
    Konsistensen er skikkelig tykk, nesten som varm akasiehonning. Silkemyk munnkjensle. I like it!

Lukter som en elegant stout skal gjøre, kaffebønner, mørk, mørk sjokolade, pepper. Endel vanilje også.
    Overraskende lett å drikke til å være en så potent øl. Lett varmende alkohol. Vinøs, som i portvin. Lang og overraskende kraftig ettersmak. Kan kjøpes på følende polutsalg.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    vika, as usual?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I går. Brasserie du Mont Blanc Genepi. Genepi er en slags malurt som vokser i alpene. Står masse om den på Wikipedia.

Fruktig i smaken og lett i formen. Er vel å regne som et slags fruktøl. Glir ned strupen uten motstand, iallefall kjøleskapskald. Noe søtlige toner. Synes denne var god.
    Kjøpt på Carrefour i Morzine, Frankrike.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Å, tiltrekkende pærebrusaktig av utsjånad. Då Brænne og ikkje Oscar Sylte.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Sukk... Den som hadde hatt tilgang på brænnebrus igjen.
    Får trøste seg selv med at det om fire-fem uker kommer det noen kasser frisk citra/cascade pale ale, og noe ipa til gards.
    Citra'en er som regel fyldig og friskt, med en ganske rund ettersmak. Om det er slik dn skal være har jeg ikke greie på, men det er nå slik den bruker å være der jeg henter den. Litt for lett å drikke meget av dessverre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn