Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.455
    Torget vurderinger
    4
    En dag på overtid, godt likevel, - lungt, friskt, upretensiøst.

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens stout

oharas stout.jpg

En irsk en. Ved navn o'Hara's. Ser den er award winning og greier, men holder en liten knapp på den fra i går, Marston's oyster stout.
    For all del drikkandes denne også, men litt mer anonym. Tydelig kaffesmak, lang ettersmak og fin sammen med en knekk 70% fra Freia. Men det lille ekstra mangler her syns eg.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk fire flasker med forskjellig hjemmelaget øl av en kollega.
    Etter smaking må jeg si at de alle var meget bra og fullt på høyde med det du kjøper i butikken av småskalaprodusenter.
    Dette gav mersmak, og kanskje ølbrygging blir det neste:)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Har Nøgne Ø "Underlig Jul" klar til senere ikveld.
    Som regel har den vært en favoritt.
    Håper årets utgave/tapning holder like god kvalitet som før.

Jeg synes denne er den beste juleølen jeg. I/O/D

Mvh
    Årets "Underlig Jul" fra Nøgne ø, er desverre flere mil unna det de presterte med sin første tapning av denne.
    Flatt, dårlig og irriterende!!! Denne var min favoritt!!!!

Fillern altså!!! :mad:

Mvh

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Fanø vadehav, kjøpt på Polet igår. Prøve denne til ribbe etterpå.
    Hvordan var denne?
    mørk og kraftig med god fylde. For meg ble den litt 'over the top' , men den vil nok kjøpes igjen når jeg vil ha 1 flaske av denne typen Ale.
    Aass gourmet er nok mere hverdagsølet for meg i sjangeren, men moro og teste.

S

Slubbert

Gjest
    Årets "Underlig Jul" fra Nøgne ø, er desverre flere mil unna det de presterte med sin første tapning av denne.
    Flatt, dårlig og irriterende!!! Denne var min favoritt!!!!

Fillern altså!!! :mad:

Mvh
    Det er tidlig ennå, prøv igjen når den har stått et par uker.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå nyder jeg Nils Hansen Importer på 10,5 %. Dette er en solid, imperial porter. Mørk brun i glasset. . Masse humle i lukten, gress, grapefrukt. Passe fyldig munnfølelse. Lett å helle nedpå. Brent, karamellisert malt, og espresso. Ettersmaken er preget av bitter humle og mørk, tung kaffe. Nesten i overkant bitter.

Nils Hansen startet å brygge øl for to år siden av Bjørn Harald Færøvik og Tommy Bratseth i Nils Hansen Vei 27 der BHF bodde i kollektiv. Huset er nå revet, men lever videre på etiketten. Jeg fikk smake noen øl rundt juletider i fjor og det ga mersmak.

D

Danke

Gjest
    Endelig helg. I kveld blir det årets første ribbemiddag med juleøl og akevitt og multekrem til dessert.

Har også kjøpt inn ingredienser til brygging av juleøl.

I mellomtiden skal jeg kose meg med litt juleøl fra polet. Nissefar fra Haandbryggeriet, Lervigs Jul og Ringnes Julebokk skal prøves i dag.
    Julebokk til avec/dessert.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens første

graveyard - lights out.jpg

Tror den er walisisk. Monty's midnight eller noe sånt. Nesten null skum, temmelig mørk, så og si svart, og en liten nedtur. Tror eg i alle fall. Den var bare litt "rar". Nesten helt dødt øl, men med med en lang og kraftig ettersmak, som foruten å bære preg av mye kaffe også muligens minner om noe vanilje eller noe. Ikkje veldig god syns eg, men ned går den nok.

T

TT.

Gjest
    Har min favoritt i denne og etter en Harrytur i går, ble det noen slike til nytelse i helgen

Vedlegg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    åpnet akkurat en Aass juleøl premium
    .

var veldig glad i fjorårets, som smakte som en barleywine light, men i år var de ikke like heldige.
    en beisk smak av gjærede plummer dominerer, og alkoholsmaken er veldig tydelig.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Nå nyder jeg Nils Hansen Importer på 10,5 %. Dette er en solid, imperial porter. Mørk brun i glasset. . Masse humle i lukten, gress, grapefrukt. Passe fyldig munnfølelse. Lett å helle nedpå. Brent, karamellisert malt, og espresso. Ettersmaken er preget av bitter humle og mørk, tung kaffe. Nesten i overkant bitter.

Nils Hansen startet å brygge øl for to år siden av Bjørn Harald Færøvik og Tommy Bratseth i Nils Hansen Vei 27 der BHF bodde i kollektiv. Huset er nå revet, men lever videre på etiketten. Jeg fikk smake noen øl rundt juletider i fjor og det ga mersmak.

Hvilket glass er dette?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har du vært uheldig og slått stetten av

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Til Øl er det sjarmerende, men foretrekker som regel vinglass med stett!

Riedel er pent, pent glassarbeid. Har et par selv, men svindyre.

Ellers er Hadeland, Spieglau, Stjernholm, Glencairns og et par andre også pene glassmakere....

D

Danke

Gjest
    Hender de har salg på de på Kitch og Tilbords. Særlig rundt jul altså Riedelglass.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    spratt en NØ underlig jul og en ringnes julebokk.
    underlig jul smakte som en badekule, men var god allikevel.
    ringnes julebokk smakte som en krafitig bokk!
    masse kandisukker og karamell, men kunne trengt litt mer mellomtone for å bli perfekt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg åpnet en Nøgne Ø Junmai sake som skal parres med litt ovnsbakt laks med rotgrønnsaker.

Kameraet starter, men vil ikke ta bilder om dagen, så itteno bilete.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    TROOPER – A new premium British Beer from Iron Maiden and Robinsons Brewery.

Iron Maiden lanserer eget øl i Norge
    Ølelsker og Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson lanserer egne brygg - til stor glede for Maiden-fans i Norge.

Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 06.11.13 11:22)

5

Bruce Dickinson, som fronter det britiske heavy metal-bandet Iron Maiden, er en ekte ale-entusiast.

Sammen med resten av bandet har han derfor inngått et samarbeid med familiebryggeriet Robinsons, og resultatet er ølen Iron Maiden Trooper.

– Jeg har alltid vært en stor tilhenger av tradisjonell engelsk ale, så da vi ble spurt om vi var interesserte i å lage vårt eget øl trodde jeg at jeg hadde sovnet inn og kommet til himmelen, sier Bruce Dickinson.

– Jeg må innrømme at jeg var veldig nervøs da jeg skulle begynne å jobbe med Robinsons - det føltes som om jeg var på audition igjen for første gang på 30 år, sier Dickinson.

Iron Maiden Trooper ble lansert i mai, og har siden den gang solgt i godt over to millioner eksemplarer på verdensbasis.

Produktet gjør like stor suksess i våre naboland, hvor den har blitt den raskest selgende britiske ale i Systembolagets historie, og den nest mest solgte totalt i Sverige.

På etiketten finner vi bandets maskot Eddie. Den ikoniske figuren har prydet samtlige Iron Maiden-albumomslag, T-skjorter og plakater opp gjennom årene, og har vært fast inventar på alle konserter i over 30 år.

Robinsons har produsert prisvinnende øl i 175 år, og er kanskje aller mest kjent for sin sterke ale Old Tom, som har blitt kåret til verdens beste øl av det internasjonale magasinet Beers of the World.

Iron Maiden Trooper har en utsalgspris på 54,90 kroner for en halvlitersflaske.

PS: På Systembolaget koster ølet 27,90 svenske kroner (25,70 norske), 53 prosent mindre enn i Norge.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Nå har jeg åpnet en Nøgne Ø Junmai sake som skal parres med litt ovnsbakt laks med rotgrønnsaker.

er over gjennomsnittet glad i sake, men av en eller annen grunn er jeg ekstremt glad i billige varianter! one cup og gekkeikan liksom ;)
    drakk en flaske kikusakari asamurasaki fra Kiuchi brewery for ikke så lenge siden.
    ganske god, som en Geuze med mye smak av muggen ris (på en eller annen måte en god smak), men kanskje litt for spesiell for å bli en favorittsake?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Lurer av og til litt på den døgnrytmen din, Alshus....
    Ovnsbakt laks rundt midnatt, pils kl halv syv på morningen..... Jau, jau.....

mvh
    Proffen

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg jobber en uke natt og så en uke fri. Derfor tar jeg av og til en øl etter jobb, på morran.

I går la jeg meg bare seint/ var sen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt forskjellg dilldalløl fra butikken i da. Inkludert denne.

LM_PU-Can1.jpg
    Hadde jeg husket hvor god den var hadde jeg ikke kjøpt noe annet. jaja, neste gang..

Dette er vel etter min smak noe av det beste i pils som selges i butikkene. Fin og tørr men fyldig smak og god humlebitterhet som man nesten må opp i en mild ipa for a matche.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Sjelden jeg drikker svensk øl, men tok med et par CAP fra polet i går. Denne var helt OK, prøver snart IPA'en også.

beer_cap ale.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn