TROOPER – A new premium British Beer from Iron Maiden and Robinsons Brewery.
Iron Maiden lanserer eget øl i Norge
Ølelsker og Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson lanserer egne brygg - til stor glede for Maiden-fans i Norge.
Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 06.11.13 11:22)
5
Bruce Dickinson, som fronter det britiske heavy metal-bandet Iron Maiden, er en ekte ale-entusiast.
Sammen med resten av bandet har han derfor inngått et samarbeid med familiebryggeriet Robinsons, og resultatet er ølen Iron Maiden Trooper.
– Jeg har alltid vært en stor tilhenger av tradisjonell engelsk ale, så da vi ble spurt om vi var interesserte i å lage vårt eget øl trodde jeg at jeg hadde sovnet inn og kommet til himmelen, sier Bruce Dickinson.
– Jeg må innrømme at jeg var veldig nervøs da jeg skulle begynne å jobbe med Robinsons - det føltes som om jeg var på audition igjen for første gang på 30 år, sier Dickinson.
Iron Maiden Trooper ble lansert i mai, og har siden den gang solgt i godt over to millioner eksemplarer på verdensbasis.
Produktet gjør like stor suksess i våre naboland, hvor den har blitt den raskest selgende britiske ale i Systembolagets historie, og den nest mest solgte totalt i Sverige.
På etiketten finner vi bandets maskot Eddie. Den ikoniske figuren har prydet samtlige Iron Maiden-albumomslag, T-skjorter og plakater opp gjennom årene, og har vært fast inventar på alle konserter i over 30 år.
Robinsons har produsert prisvinnende øl i 175 år, og er kanskje aller mest kjent for sin sterke ale Old Tom, som har blitt kåret til verdens beste øl av det internasjonale magasinet Beers of the World.
Iron Maiden Trooper har en utsalgspris på 54,90 kroner for en halvlitersflaske.
PS: På Systembolaget koster ølet 27,90 svenske kroner (25,70 norske), 53 prosent mindre enn i Norge.