Klar over det men de gode er på polet...Og så og si alle matbutikker jeg er innom har Nøgne Ø i butikken.
Men ved å henge seg på Hansa blir kan det sikkert gjøres mer effektivt og så tror jeg at det aller mest handler om distribusjon til barer og restauranter.
Innen den bransjen er det vel vanlige å ha ekslusivitetsavtaler som utelukker konkurrentene. Ikke så positivt hvis Hansa tvinger restauranter som selger deres produkter (herunder Nøgne) til å droppe å selge øl fra konkurrentene, f.eks Ægir, Kinn eller Haands øl.
Proper Job er egentlig ikke en IPA imo, det er en engelsk flaskebitter med litt mer pulver enn vanlig. Brewdogs Punk IPA er en årntli IPA, og jeg liker den. Brew Dog er humlehorer, og de bruker veldig nøytral gjær når de brygger. Men Nelson Sauvin-humlen i Punk IPA er deilig.Jo, Proper Job er spesielt god.Så dette på E24. Her må det være noe galt? Hverken 1664 eller Proper Job er noe særlig spesielt.
Så meget frodig ut der, skyldes det bare brygget?Vi får håpe Nøgne beholder sin egenart og kvalitetsinnstilling, selv med Hansa som majoritetseier. Kanskje burde vi hatt noen ordentlige munkeklostre i Norge, helst trappister.
Selv nyter jeg denne akkurat nå. Herlig.
Vis vedlegget 229800
Ikke bare gøy! men godt også smakte den der +30% gjørmen sist, ikke noe man bestiller en pint off.Jeg var på brew dog pub i London sist helg. Det var gøy.
Ganske god den her, med ett hint av fjøs, slott og tørkede ekornballer.
Vis vedlegget 229524
Kanskje ikke helt topp men fullt ut brukbar. En ganske markert ettersmak som er vanskelig å sette ord på men det er et eller annet metallisk over det..Prøver Nissefar senere...
Vis vedlegget 229867
tror det er husgjæren til Haandbryggeriet i kombinasjon med for kort lagringstid.Synes ofte det er noe rart i øl fra Haand. Hender det er i NØ også.
Ølsorter kommer og går, så denne kan bli tricky, men:Så en frage: På slutten av søttitallet var jeg på en del besøk i Oxford og drakk den gang den engelske Bitter (standard øl dengang) med velbehag. Men på en pub serverte de noe som de kalte Bitter from the Woods. Som jeg forstod det da, så var dette øl som var lagret på tretønner. Noen som kjenner til typen.
Hansa har inngått avtale om distribusjon av deres varer med Tine, og i store deler av landet er det dem som tar seg av logistikken. Ikke usannsynlig at Ø blir en del av dette regimet, så i kjent tinestil kan vi nok forvente at konkurrerende produkter må fjernes fra hyllene etterhvert og at ensrettingen også vil nå ølhyllene.Og så og si alle matbutikker jeg er innom har Nøgne Ø i butikken.
Men ved å henge seg på Hansa blir kan det sikkert gjøres mer effektivt og så tror jeg at det aller mest handler om distribusjon til barer og restauranter.
Innen den bransjen er det vel vanlige å ha ekslusivitetsavtaler som utelukker konkurrentene. Ikke så positivt hvis Hansa tvinger restauranter som selger deres produkter (herunder Nøgne) til å droppe å selge øl fra konkurrentene, f.eks Ægir, Kinn eller Haands øl.
Presentasjon er viktig, om det er kabler eller øl. Smaker disse fra Chimay så utrolig godt pga presentasjonen? Nei, produktet er også fremragende. Men selvsagt er det også fint å ta av champagnekorklåsen, ta ut korken og så nyte innholdet.
Bildet fra stranden viser et lite utsnitt av hva som må kalles et sandslottverk - det skildrer "Fulle munker i klosteret." Og da skjønner man bedre hvorfor disse trappistene i Belgia har et solid grep om kunsten.
Vis vedlegget 230439
Liker munken som ligger flatt ut, med hunden ved sine føtter, og en flaske vin i venstre hånd.
Vis vedlegget 230440
For oss som ikke kommer oss dit... Får en spørre hva du tenker å servere?NB:
har også meldt meg på med to brygg til publikums favoritt i NM i hjemmebrygg 2014, så hvis det er noen HFS'ere som klarte å karre til seg billett er altså bare å klargjøre smaksløkene til to forhåpentligvis veldig gode brygg
en Saaz pale ale og en lettrøkt "båt-ale" brygget med fingertare og eikechips.For oss som ikke kommer oss dit... Får en spørre hva du tenker å servere?
bitterhumlet med northern brewer, deretter til sammen 150g saaz ved 30, 15 og 0min.Mmmm... Saaz... I pale? Som aromahumle, eller all over?
Høres ikke fælt ut.
Båtöl med tare høres kult ut!!
Vi setter et "einerøl" med eineskudd på lørdag. Men det drøyer nok noen år før vi tør å stille i NM.
Hvordan har du behandla eikechipsen før du putter den i, og når putter du den i? Svar er optional.